yksinhuoltaja, 1 lapsi, minkäkokoinen asunto?
kysymys otsikko
minkäikäisenä lapsi tarvitsee oman huoneen vai tarvitseeko?
ei omistusasuntoa ja vuokrat on kalliit...
Kommentit (22)
68 neliöö. Pks seudulla ja kolmio.
72 neliötä. Pakko olla toistaiseksi jotta teinillä on myös oma huone. Vuokra myös 780€ pikkukunnassa, vesi ja autopaikka päälle. Onhan se tunkkaista ja ahdasta parinsadan neliön okt:n jälkeen. Puolet palkasta menee asumiskuluihin, tarkkana saa olla että edes kaikista välttämättömimpään riittää.
Semmoinen johon on varaa - ilman että stressi rahansa vie kaiken energian
54 neliöinen kaksio, lapsella oma huone ja mun sänky on (isossa) makkarissa.
Lapsi vielä alle kouluikäinen. Kolmiota ja noin 70 neliöistä asuntoa olen ajatellut muutaman vuoden sisään, kun lapsi kasvaa ja alkaa olemaan enemmän kavereita jatkuvasti kylässä, niin sitten olisi kaikille mukavampi kun on tilaa ja omat huoneet eikä olkkarissa kenenkään sänkyä.
Lisäksi mun harrastukset vaativat tilaa, tarvitsisi siis kaikinpuolin enemmän tilaa, vaikka tässäkin pärjäilee ihan ok.
Helsingissä asutaan, asumiseen menee 680e/kk.
57 neliöö. Kaksio. Teinillä oma huone, ite nukun olkkarissa.
47 neliöinen kaksio, lapsi 2,5-vuotias. Nukutaan molemmat makkarissa.
Isompikin toki olisi kiva, mutta tämäkin menee - mieselämäni on lähes olematonta (ja jos jotain onkin, aina vain kun lapsi on isällään) joten sama makuuhuone ei haittaa, miinuksena vain että lelut jne. on aina olkkarissa (tosin tämän ikäinen varmaan muutenkin leikkisi paljon siellä missä vanhempi on kulloinkin) ja tilaa on sinänsä vähän, eli kämppä ei ole kovin avara sisustukseltaan :D
Toisaalta en ole edes ajatellut (vielä) isompaa asuntoa, hyvin mahdutaan ja onneksi tässä on neliöt hyvin käytössä kuitenkin.
Mulla kolmio. Pärjäisin hyvin myös kaksiossa, voisin nukkua isossa olohuoneessa, makuuhuone vähän turha.
Vierailija kirjoitti:
54 neliöinen kaksio, lapsella oma huone ja mun sänky on (isossa) makkarissa.
Lapsi vielä alle kouluikäinen. Kolmiota ja noin 70 neliöistä asuntoa olen ajatellut muutaman vuoden sisään, kun lapsi kasvaa ja alkaa olemaan enemmän kavereita jatkuvasti kylässä, niin sitten olisi kaikille mukavampi kun on tilaa ja omat huoneet eikä olkkarissa kenenkään sänkyä.
Lisäksi mun harrastukset vaativat tilaa, tarvitsisi siis kaikinpuolin enemmän tilaa, vaikka tässäkin pärjäilee ihan ok.
Helsingissä asutaan, asumiseen menee 680e/kk.
Äh korjaan, eli siis mun sänky on olkkarissa, ei makkarissa.
47-neliöinen kaksio. Lapsella on ollut 3-vuotiaasta saakka oma huone. Mahdutaan mukavasti, toki lisätila ei haittaisi mutta näillä mennään, koska tällä alueella on vuokra-asuntoja todella niukasti tarjolla. En myöskään kaipaa omaa makuuhuonetta. Meidän koti on myös itsessään kiva ja pohjaratkaisultaan hyvä.
Tavaraa olen karsinut reilusti, pieni asunto pakottaa luopumaan turhasta ja tekemään luovia ratkaisuja. Varmaan täytyy etsiä kolmio sitten, kun on varaa ostaa oma asunto tai kun lapsi alkaa olla esiteini-ikäinen.
60m2 paritalokaksio, lapsi 10-vuotias ja luonani noin puolet ajasta, lapselle oma huone ja itse nukun olkkarissa. Muuteen jees mutta vuodesohvan laitan hankintaan jossain vaiheessa :)
49 neliötä.Teinillä oma huone,itse elän tässä "yksiössä " eli tupakeittiö/olohuone yhdistelmässä.Ahdasta on,mutta tässä vaiheessa ei kannata isompaan muuttaa.
62 neliötä. Edellisellä paikkakunnalla asuimme isommassa, mutta siellä olikin reippaasti halvemmat vuokrat.
48neliötä Helsingissä. Lapsi 1,5v. ja nukutaan molemmat siinä ainoassa makkarissa. Paljon riippuu asunnon pohjaratkaisusta, säilytystilasta ja romujen määrästä mutta ajattelen että hyvin voidaan nukkua näin vielä siihen asti kun lapsi menee eskariin.
Kolmio 78 neliötä/ Espoossa. Muutettiin juuri kaksiosta, tarvetta lisätilalle ja omille makkareille oli.
54m2, mini kolmio. Hyvin mahdutaan. Isompaan ei edes varaa
74 neliöinen kolmio, lapsi teini-ikäinen. Asuttiin kaksiossa kunnes meni kouluun.
53neliön kaksio stadin keskustassa, 2h, k ja pieni wc. 12-v tyttärellä oma huone ja itse nukun tilavassa olohuoneessa. Toiminut loistavasti!
Kolmio, 74neliötä ja espoo. Mä en halua nukkua olohuoneessa.
62 neliötä. Ihan riittävä, pienempikin varmaan kävisi, mutta ei ollut tarjolla eikä koko ajan voi muuttaa asunnosta toiseen. Vuokra on aika suolainen, 780€, kyseessä pieni kunta, ei edes kaupunki.