Apua! Vedin äsken kuukautissiteen vessanpöntöstä ja nyt suihkun lattiakaivo tulvii
likavettä pitkin lattioita kun vedän vessaa. Miten tuo on edes mahdollista? Pitääkö mun nyt jollekin huoltoukolle tässä soittaa? Tai eihän ne edes vissiin vastaa puhelimeen tähän aikaan enää.
Kommentit (76)
Meidän teepussin kokoiseen vessaan ei edes mahdu roskista, joten siteet menevät aina muualle roskikseen, asianmukaisesti paperiin tai pakkaukseensa käärittynä. Eipä ole koskaan käynyt mielessäkään olla yhtä tyhmä kuin ap
Kiinni jäät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita siihen päivystävään huoltonumeroon, heti ennenkuin tulee vesivahinko. Ja kuka idiootti nykypäivänä vetää siteen pöntöstä!!!??? Kiva maksella kymppitonnien laskuja viemäröinti töistä tai vesivahingoista. Juu, ei korvaa vakuutus, sivusta seurannut vastaavaa tilannetta. Mutta toimi heti, vahingot ja korvaukset kasvaa koko ajan.
Kymppitonnien laskulla vedetään jo uudet putket, joten meneekö liioittelun puolelle?
Vakuutus korvaa kyllä, koska kukaan ei kykene todistamaan, että se oli ap:n vessasta lähtöihin, viemäriputkissa kulkee sen verran paljon tavaraa.
Kyllä sen aika hyvin tietää mistä tukos on lähtöisin.
T. PutkinainenOikeastiko? Miksi sitten meidän 3 rapun taloyhtiössämme, jossa on yhteensä 7 viemärinousua, ei pystytä kertomaan, kenen sukkahousut tai lompakko tai vauvanvaippa tukkii viemärin? Vain vessanpytyn tukkivan tukoksen voidaan takuuvarmasti sanoa olevan juuri siitä kämpästä, mutta heti kun ollaan viemärin puolella, ei voi satavarmasti kertoa, mistä mikäkin sinne on tullut.
Ensinnäkin vahingonteko on rikos, joten voidaan soveltaa poliisitutkintaa ja siihen liittyviä pakkokeinoja.
Ensin voidaan selvittää siteen verestä veriryhmä, ja samoin kaikista talossa asuvista. Näin saadaan epäiltyjen joukkoa karsittua huomattavasti, joskus jopa yhteen. Lopuksi voidaan ottaa DNA testi siteen verestä ja epäillystä, jolla syyllinen ratkeaa lopullisesti. Rikollinen maksaa vahingot ja aiheuttamansa kulut.
Toivon että tämä oli sarkasmia. Jos ei, niin vähän vähemmän CSI:tä ja lakipykälien omatoimista lukemista!
Ei ehkä olisi kannattanut. (Mutta taidatkin tietää sen nyt.)
Kiinni jäät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita siihen päivystävään huoltonumeroon, heti ennenkuin tulee vesivahinko. Ja kuka idiootti nykypäivänä vetää siteen pöntöstä!!!??? Kiva maksella kymppitonnien laskuja viemäröinti töistä tai vesivahingoista. Juu, ei korvaa vakuutus, sivusta seurannut vastaavaa tilannetta. Mutta toimi heti, vahingot ja korvaukset kasvaa koko ajan.
Kymppitonnien laskulla vedetään jo uudet putket, joten meneekö liioittelun puolelle?
Vakuutus korvaa kyllä, koska kukaan ei kykene todistamaan, että se oli ap:n vessasta lähtöihin, viemäriputkissa kulkee sen verran paljon tavaraa.
Kyllä sen aika hyvin tietää mistä tukos on lähtöisin.
T. PutkinainenOikeastiko? Miksi sitten meidän 3 rapun taloyhtiössämme, jossa on yhteensä 7 viemärinousua, ei pystytä kertomaan, kenen sukkahousut tai lompakko tai vauvanvaippa tukkii viemärin? Vain vessanpytyn tukkivan tukoksen voidaan takuuvarmasti sanoa olevan juuri siitä kämpästä, mutta heti kun ollaan viemärin puolella, ei voi satavarmasti kertoa, mistä mikäkin sinne on tullut.
Ensinnäkin vahingonteko on rikos, joten voidaan soveltaa poliisitutkintaa ja siihen liittyviä pakkokeinoja.
Ensin voidaan selvittää siteen verestä veriryhmä, ja samoin kaikista talossa asuvista. Näin saadaan epäiltyjen joukkoa karsittua huomattavasti, joskus jopa yhteen. Lopuksi voidaan ottaa DNA testi siteen verestä ja epäillystä, jolla syyllinen ratkeaa lopullisesti. Rikollinen maksaa vahingot ja aiheuttamansa kulut.
Mutta eihän tuo riitä! Lisäksi pitää pystyä todistamaan, että nimenomaan ap on itse tunkenut sen siteen sinne viemäriin eikä esimerkiksi joku ole käynyt roskiksesta tonkimassa sidettä ja lavasta ap:ta syylliseksi. Kyllä todisteeksi tarvitaan muutakin kuin side siellä viemärissä.
Olen kutakuinkin 30 vuotta vetänyt niin siteet kuin tamponit vessanpytystä viemäriin eikä vielä yhtäkään tukosta. Sen sijaan opiskeluaikana kämppiksen poikakaveri sai pytyn jumiin kissanhiekalla.
Hei meillä kävi just vähän aika sitten sama, tosin ilman että kukaan tunki pönttöön mitään sinne kuulumatonta. Lattiakaivosta siis nousi kerran ei paskaista mutta ei kyllä aivan puhdastakaan vettä pönttöä vetäessä... Minä panikoin saman tien ja olin siinä puolen yön aikaan tekemässä jo soittoa huoltomiehelle, mutta mun mies käski odottaa. Seuraavan kerran vetäessä (n. 30min tapahtuman jälkeen) ei tapahtunut mitään poikkeavaa eikä myöskään myöhemmillä kerroilla, joten annoimme asian olla. Tämän ketjun viesteistä nyt huolestuin, onko vesivahinko tai muu sittenkin mahdollinen vaikka ongelma on periaatteessa ainakin näkyviltä poistunut eikä tapahtunut kuin kerran?! Olisi vaan pitänyt soittaa se huoltomies varmuuden vuoksi... :/ Te putkitietoiset mammat, auttakaa minuakin!
Muutin 80-luvun lopussa 16-vuotiaana omaan kämppään ja otin melko pian muuttoni jälkeen kissan. Isoveljeni silloinen kihlattu (vähän päälle parikymppinen nainen) tiesi sitten kissanomistajan kokemuksella neuvoa, että kissan hiekkalaatikosta pissapaakut hiekkalapiolla pöntöön. Asuin ko. asunnossa noin 6 vuotta ja sinä aikana putket pelasi ihan normaalisti.
Parikymppisenä sitten vasta tajusin itse, että eihän paakkuuntuvaa kissanhiekkaa herrajumala pönttöön laiteta. Ihan järkyttävä ajatuskin. Ihme oli, että mitään tukoksia ei tuona aikana tullut, eikä jälkikäteenkään (veli asui samassa asunnossa poismuuttoni jälkeen noin 6 vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Meidän teepussin kokoiseen vessaan ei edes mahdu roskista, joten siteet menevät aina muualle roskikseen, asianmukaisesti paperiin tai pakkaukseensa käärittynä. Eipä ole koskaan käynyt mielessäkään olla yhtä tyhmä kuin ap
Roskista ei mahdu teepussin kokoiseen vessaan, mutta sinä itse kuitenkin mahdut? Mahdat olla hyvin, hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset laittanut sitä sidettä roskikseen? Ei noin tyhmä saa olla
Kun menin vessaan vaihtaan sidettä, niin siinä pöntöllä istuessa huomasin, että olin unohtanut laittaa uuden roskapussin vessan roskikseen. En jaksanu sitte lähtee housut kintuissa hakemaan uutta pussia kun ajattelin, että kyllä se pönttö tuon yhen jaksaa vetää, mutta eipä jaksanu. Ap
Olet saanut jo aivan riittävästi haukkuja, joten.
Olet ehkä sairas tai muuten uupunut, kun et "jaksanut" lähteä housut kintuissa hakemaan uutta roskapussia. Seuraavan kerran, kun sinulla on "jaksamisongelmia", kääri käytetty side siistille rullalle vessapaperin sisään ja laita lavuaariin tai sen reunalle odottamaan. Peseydy ja vaihda uusi side, vedä housut ylös.
Käy hakemassa uusi pussi roskikseen.
Laita siderulla siihen.
Pyyhi lavuaari/ lavuaarin reuna.
Ihan kauhea vaivahan tuossa on, ja pitää vähän ajatella ja suunnitellakin, mutta kun tuon toimenpidesarjan on pari kertaa tehnyt, se menee omalla painollaan.
Sen siteen voi laittaa taiteltuna ja paperiin käärittynä ihan sinne roskiinkin odottamaan, vaikka siellä ei olisi vielä pussia. Ei kukaan kuitenkaan käytä roskista ruokailuastian tms.
Ja vielä kolmas vaihtoehto, joka tuli mieleen vasta sen jälkeen, kun olin lähettänyt tuon lainaamasi viestin.
Siteen voi vaihtaa puhtaaseen, vetää housut ylös ja viedä käytetyn, vessapaperiin käärityn siteen sekajätteen roskapussiin. Silloin ei tarvitse kuluttaa voimiaan siihen, että joutuu etsimään sinne vessan roskikseen uuden pussin ja sitten vielä palaamaan vessaan jne jne jne.
Ällistyttää vähän tämä joidenkin kuukautisveren tai käytetyn siteen ällöäminen. Sehän on vain omaa kuukautisverta!
Vierailija kirjoitti:
Hei meillä kävi just vähän aika sitten sama, tosin ilman että kukaan tunki pönttöön mitään sinne kuulumatonta. Lattiakaivosta siis nousi kerran ei paskaista mutta ei kyllä aivan puhdastakaan vettä pönttöä vetäessä... Minä panikoin saman tien ja olin siinä puolen yön aikaan tekemässä jo soittoa huoltomiehelle, mutta mun mies käski odottaa. Seuraavan kerran vetäessä (n. 30min tapahtuman jälkeen) ei tapahtunut mitään poikkeavaa eikä myöskään myöhemmillä kerroilla, joten annoimme asian olla. Tämän ketjun viesteistä nyt huolestuin, onko vesivahinko tai muu sittenkin mahdollinen vaikka ongelma on periaatteessa ainakin näkyviltä poistunut eikä tapahtunut kuin kerran?! Olisi vaan pitänyt soittaa se huoltomies varmuuden vuoksi... :/ Te putkitietoiset mammat, auttakaa minuakin!
No tuskin on mitään vahinkoa tapahtunut. Kyse on siitä, että viemärissä on jossain kohtaa ollut tukos -> vesi ei pääse kunnolla läpi -> vesi tulvii ulos lähimmästä paikasta mistä pääsee, eli teidän lattiakaivosta.
Likaistahan se vesi oli, mutta ei muuten sen kummempaa kuin esim. suihkuvesi lattialla. Onhan teillä vesieristeet siellä lattiassa.
Vesivahinkoja voi viemärin tukkeutuessa syntyä, jos viemäri on niin tukossa, ettei vesi pääse läpi. Sitten kun muualla talossa (yläpuolella) vedellään vessoja ja käydään suihkussa, niin vettä tulee ihan tulvimalla ulos sieltä mistä se ulos pääsee (esim. jonkun lattiakaivosta). Ja sitten se jossain vaiheessa tulvii kylppäristä muualle asuntoon (ja lattian läpi alempiin kerroksiin, koska eihän asuinhuoneissa tietenkään ole mitään vesieristeitä). Olisitte (tai ainakin alakerran asukkaat) kyllä jo huomanneet jos näin olisi käynyt!
Kannattais kuitenkin ilmoittaa tapahtuneesta isännöitsijälle. Viemärien huuhtelu (tai putkiremontti, jos on vanha talo ja ellei ole jo tehty) kuulostaa aiheelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kutakuinkin 30 vuotta vetänyt niin siteet kuin tamponit vessanpytystä viemäriin eikä vielä yhtäkään tukosta.
MIKSI? Ei pysty ymmärtämään, joten kerro ihmeessä miksi? Vaikka ei tukostakaan sattuisi tulemaan, ei ne kuulu sinne vedenpuhdistamolle. Miten vaikea on pistää roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisen kokoinen vessa. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tilannepäivitys. Huoltoukon mukaan pitää kuulema joku pumppuauto tilata käymään. Ap
Se on sellanen "koodi". Eli joko hoidat maksun luonnossa tai kalliilla rahalla. Neiti on hyvä ja valitsee. Ei se "pumppu"auto niin kauan kestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miks ihmiset tuntee tarvetta aina tulla haukkumaan ja pätemään jos joku tekee virheen. hohhoijjaa kai ap sen itekki tajuaa ettei toista kertaa samaa tee
No tota, pitäisi olla ihan yleisesti tiedossa että kuukautissuojat ei kuulu pönttöön. Veikkaan että ei ollut ensimmäinen vedetty side, vai kuinka ap? Siellä voi olla hillitön möykky niitä aiemminkin vedettyjä veri/kusi rättejä. Yök!!
Itse olin nuori 70-luvulla, isä oli talkkari, jonka tehtävänä oli avata pöntöt, jos meni tukkoon. Meillä kotona ei ollut vessassa roskista, sisko ja minä saatiin ohjeeksi repiä siteet (ne sen aikakauden paksut!) pitkittäin halki ja vetää pöntöstä alas. Koskaan ei ollut pönttö tukossa.
70-luvulla tehtiin monta muutakin typerää asiaa. Voisit päivittää tietosi nykyaikaan.
Kerroin miten tehtiin 70-luvulla, en ohjeistanut, että niin pitäisi tehdä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miks ihmiset tuntee tarvetta aina tulla haukkumaan ja pätemään jos joku tekee virheen. hohhoijjaa kai ap sen itekki tajuaa ettei toista kertaa samaa tee
No tota, pitäisi olla ihan yleisesti tiedossa että kuukautissuojat ei kuulu pönttöön. Veikkaan että ei ollut ensimmäinen vedetty side, vai kuinka ap? Siellä voi olla hillitön möykky niitä aiemminkin vedettyjä veri/kusi rättejä. Yök!!
Itse olin nuori 70-luvulla, isä oli talkkari, jonka tehtävänä oli avata pöntöt, jos meni tukkoon. Meillä kotona ei ollut vessassa roskista, sisko ja minä saatiin ohjeeksi repiä siteet (ne sen aikakauden paksut!) pitkittäin halki ja vetää pöntöstä alas. Koskaan ei ollut pönttö tukossa.
70-luvulla tehtiin monta muutakin typerää asiaa. Voisit päivittää tietosi nykyaikaan.
Ainakin viemärit oli parempia.
Voitko kertoa miten ne viemärit olivat parempia?
Ei silloin 70-luvulla ollut koulunkaan vessakopeissa roskiksia. Harva varmaan kiikutti siteensä sinne lavuaarien yhteydessä olevaan roskikseen.