KARPPAAJAT! mitä on " oikea" ruisleipä? Haluaisin aloittaa karppauksen, mutta en löydä
esim viikko ruokalistaa mistään. Ja paljonko on kohtuullisesti hiilareita päivässä, siis konkreettisesti mitä se on???
Kommentit (48)
Johan järkikin sanoo, että IHMISENmaito on lähtökohtaisesti ihmiselle tarkoitettu; ihminen tuottaa jälkeläisilleen sopivimman maidon. Lisäksi vauvan ravinnontarve on aivan erityyppinen kuin aikuisen.
Äidinmaidossa on runsaasti terveydelle edullisia rasvahappoja:
rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo) 330 mg
rasvahappo 18:3 n-3 (alfalinoleenihappo) 70 mg
rasvahappo 20:5 n-3 (EPA) 3 mg
kolesteroli (GC) 9.8 mg
sterolit 10.0 mg
Vertailun vuoksi lehmänmaidon (suoraan utareesta), voin pääraaka-aineen:
rasvahappo 18:2 cis,cis n-6 (linolihappo) 51 mg
rasvahappo 18:3 n-3 (alfalinoleenihappo) 16 mg
rasvahappo 20:5 n-3 (EPA) 0 mg
rasvahappo 22:6 n-3 (DHA) 0 mg
kolesteroli (GC) 13.5 mg
sterolit 0.1 mg
Lähde: Fineli
Sen sijaan vähärasvaisen lihan ja äidinmaidon rasvahappokoostumus eivät ole suoraan verrannollisia. Vähärasvainen liha kuuluu terveelliseen ruokavalioon (sekaruokavaliossa). Voi kuuluu vain satunnaisiin herkkuhetkiin.
Vierailija:
Äidinmaitorasvahapot yhteensä 3.9 g
tyydyttyneet 1.6 g
yksittäistyydyttymättömät 1.6 g
monityydyttymättömät 0.5 gPorsaanfilee (ulko/sisä)
rasvahapot yhteensä 4.1 g
tyydyttyneet 1.6 g
yksittäistyydyttymättömät 1.8 g
monityydyttymättömät 0.6 gNiin, että mitenköhän se possunlihan rasva on sitten niin kamalaa, kun on noinkin lähellä tota äidinmaidon rasvakoostumusta??
Mitä toi tarkottaa suomeksi?
Ja tollanen 40 henkilön testi ei taida olla ees mitenkään virallinen??
Mistä olet saanut päähäsi että keskivertokarppi syö yhtään sen enempää lihaa kuin sinä? Ei siinä, että lihassa olisi mun mielestä yhtään mitään pahaa, päin vastoin.
Mutta mistä tulee tämä luulo, että karpit syö vain lihaa ja rasvaa?
Mun mielestä on turha tulla valistamaan karppeja, jos ei edes tiedä mistä ruokavalio koostuu.
Ja tuo äidinmaito/possunliha vertaus on ihan hyvä, koska toinen on vauvalle elintärkeä ja toinen on yleisen näkemyksen mukaan täynnä huonoa rasvaa.. Missä loogisuus?
Vierailija:
Sen sijaan naudan ja porsaan rasvan, myös maitorasvan, rasvahappokoostumus ei ole ihmisen terveyttä edistäväÄidinmaidon koostumusta voi käydä katsomassa vaikkapa fineli.fi-sivustolta.
Eli äidinmaidon rasvahappokoostumus ok, mutta possunlihan rasvahappokoostumus ei ole terveyttä edistävä.
Selitä tyhmälle sitten miksi, koska kovin samalta ne mun silmään näyttää.
Hyvä, että olet tyytyväinen omaan ruokavalioosi. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä, ja jokainen kokeilemalla löytää itselleen sopivan ruokavalion. Joillekin se on kasvisruokavalio, joillekin lihaa ja joillekin voita ja kermaa.
Ja kaikkihan tietää sen, että stressi on aikamoinen pirulainen, joka vaikuttaa hyvinvointiin.
Kuitenkin kiistämätön tosiasia (mutta vaiettu) on se, että tyydyttynyt rasva on terveellisempää kuin tyydyttymätön. Kaikki, jotka itse vaivautuvat lukemaan tutkimuksia joutuvat tämän johtopätöksen tekemään.
Sen sijaan elintarviebisnes on niin suurta ja voimakasta, että sillä on valta valitettavasti valta sanella kansalle, mikä on terveellistä ja mikä ei. Ottakaa selvää, mitkä yhtiöt sponsoroivat elintarviketutkimuksia niin Suomessa kuin ulkomailla ja päättäkää itse, ovatko tulokset enää puoleettomia.
(Kova) eläinrasva on elimistön kannalta turvallisempaa kuin kasvisrasvat.
Vierailija:
Ja tuo äidinmaito/possunliha vertaus on ihan hyvä, koska toinen on vauvalle elintärkeä ja toinen on yleisen näkemyksen mukaan täynnä huonoa rasvaa.. Missä loogisuus?
Minkä yleisen näkemyksen mukaan vähärasvainen liha olisi täynnä huonoa rasvaa? Ei kai kukaan ole kiistänyt vähärasvaisen lihan terveellisyyttä, vaan ainoastaan sellaisen, jossa rasvaa on runsaasti? Lisäksi sianrasva tosiaan on tietyssä määrin ok miehille sukupuolihormonituotannon vuoksi, mutta terveyshaittojakin on. Kohtuus siis kaikessa.
Niinkuin tästäkin ketjusta voi todeta.
Kävin pakkotoistonkin sivuilla kun ettin tietoa noista inuiiteista.. ;)
Musta ollaan jo ihan väärillä urilla jos aletaan vertaileen possunfileitä äidinmaitoon..
Kai mää oon vaan yksinkertanen jos aattelen että ruokaympyrä ja usein päivänaikana syöminen on parempi kun syödä elukkarasvaa joka tukkii verisuonia.
Teissä karppaajissakin on semmosia jokka syö leipää tai jättää syömättä, osa näköjään kitsaa elukkarasvan kanssa? Jos kitsaa niin siitä mää oon tosi ilonen!
Koska rasva on pakollista, esim. pähkinöitä kannattaa pupeltaa niin suosikaa ny mielummin kasvisrasvaa!!
Mää en tajua miksi pitää kananmunasta vähentää rasvaa ja lisätä omega3.a ja ties mitä väkertää että saadaan munista terveellisiä.. Koska miksi sanotaan että munia on terveellistä syödä ja sitten pitää tehä terveysmunia? Tajuuko joku?
Mulle riittää se että syön monipuolisesti ja terveellisesti. Jos ei osaa miettiä mikä olis terveellistä niin netistä voi kattella vaikka näin sunnuntain ratoksi.. Ilmottautua vaikka pointseille! Jos ei pisteitä laskemalla laihdu niin sitten huijaa itseään koska sitä laihtuu jos syö vähemmän ja liikkuu enempi. Jos maalaisjärki toimii niin ei tartte mennä painonvartijoihin.
Tästä asiasta tehdään vaikeampi kuin mitä se todellisuudessa on.
23