Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KARPPAAJAT! mitä on " oikea" ruisleipä? Haluaisin aloittaa karppauksen, mutta en löydä

Vierailija
05.03.2006 |

esim viikko ruokalistaa mistään. Ja paljonko on kohtuullisesti hiilareita päivässä, siis konkreettisesti mitä se on???

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtanetkohan löytää... :)

Vierailija
22/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekonia sun pitäis paistaa, kiskoo kermaa kaksin käsin ja juoda rasvaa!

Leipää ei ollenkaan tai ainakin mahollisimman vähän! -Sehän on miltei puolillaan hiilareita!!



Mää syön leipää. Leivon jopa vehniksiä ja sekös sua sapettaa! Mutta mää tiedän rajani ja liikun. Niin ei liho.



Mene ny äkkiä laittaan sitä elukkarasvaa ruokaas!!







23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&do…



Eli tyydyttynyt rasva suojelee valtimotukkeumilta, hiilihydraatit niiden pahin aiheuttaja...



Hihhihhiihhhii... Hiilarihiiri suonensa tukkii... Hiihihhhihhihhhiiii..

Vierailija
24/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunia ei todellakaan voi syödä kuin pari hassua viikossa!



23

Vierailija
25/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ihmisethän vain menisi ihan ymmälleen. Ja ajattelisivat että kyllä meitä on kusetettu ja pahasti...

Vierailija
26/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoralainaus sydänliiton kotisivulta:



" Käytännön vinkit



Jos veren rasva-arvosi ovat koholla, katso tämä vinkkilista läpi. Tutustu myös Veren kolesteroli- ja rasva-arvoihin vaikuttavat elämäntapatekijät ja niiden vaikutussuunta –taulukko sekä internetsivujemme ravinto-osuuteen. Vinkkejä painonhallintaan löytyy myös.



Leivällä kasvimargariinia tai kevyttä kasvimargariinia



Käytä maitoa tai piimää rasvattomana



Jogurtit, viilit, juustot ja jäätelöt rasvattomina, vähärasvaisina ja kasvirasvapohjaisina



Kasviöljypohjaista salaatinkastiketta



Liha ja lihavalmisteet vähärasvaisena,



Kalaa kahdesti viikossa



Kananmunia sellaisenaan enintään kaksi viikossa



Kasviksia mieluiten joka aterialla



Päivittäin hedelmiä ja/tai marjoja



Täysjyväleipää ja –viljavalmisteita



Ruoanvalmistuksessa kasviöljyä tai –margariinia



Valmisruoat mahdollisimman vähärasvaisina ja vähän tyydyttynyttä rasvaa sisältävinä



Kahvi suodatettuna



Alkoholia vain kohtuullisesti



Voit käyttää kasvistanoleita tai -steroleita sisältäviä tuotteita



Liikuntaa riittävästi ja säännöllisesti"



Alkuperäinen teksti luettavissa:

http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/kolesteroli/fi_FI/vinkit/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/haku/27CBD47AF7D363F7C2256B…





Eikä mainita mitään rajoituksia munien syönnille.

Vierailija
28/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten ei kannata turhaan syrjiä kananmunaa.

- Takavuosina munaan yhdistettiin tiukasti kolesteroli Vuosien saatossa asiasta on saatu uutta tutkimustietoa, sanoo tiedotuspäällikkö Sanna Järvinen Finfood Kananmunatiedotuksesta.



Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa terveelle väestölle ei esitetä suositusta ravinnon kolesterolin saannista tai kananmunien käytöstä. Ruokaympyrässä kananmuna kuuluu samaan ryhmään lihan ja kalan kanssa.



http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/42995.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mää syön niitä muniakin! Ja ne kuuluu lautasmalliin ja pyramidimalliin! Mutta niitä ei pidä syödä määräänsä enempää.



Mutta tehän nyt ette voi myöntää että teijän valio on perseestä! Vai montako munaa tuli tälläkin viikolla syötyä???



23

Vierailija
30/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis edelleenkään tajunnut, että niissä ei oo mitään pahaa? Ja siis mun kolesteroli on laskenut 6.4:sta 4.2:een tällä ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on leivottu SUOMALAISESTA 100% luomutäysjyvärukiista!

Ovat lisäksi vähäsuolaisia ja todella maukkaita!

Ainakin S-ryhmän kaupoista saa.

Vierailija
32/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoralainaus: (http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00066)



" Elintavat ja kansantautien vaaratekijät



Aikuisväestön elintavat ovat 1960-luvun jälkeen muuttuneet nopeasti terveellisemmiksi. Muutosten ansiosta monet tärkeät kansantaudit ja niistä johtuva vajaakuntoisuus ja kuolleisuus ovat vähentyneet. Myönteinen kehitys on syntynyt valtiovallan, kuntien, palvelujärjestelmän ja kansalaisjärjestöjen yhteisistä ponnistuksista.



Suomalaisten ruokailutottumukset ovat 1960-luvun jälkeen nopeasti muuttuneet. Rasvan saanti on pienentynyt, runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävät eläinrasvat ovat osittain korvautuneet tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävillä kasvirasvoilla, vihannesten, hedelmien ja marjojen käyttö on lisääntynyt ja suolan käyttö vähentynyt. Muutokset ovat pienentäneet keskimääräistä seerumin kolesterolipitoisuutta ja alentaneet verenpainetta, ja ne selittävät merkittävän osan sepelvaltimotauti- ja aivohalvauskuolleisuuden laskusta."



Tässä mielestäni sanotaan varsin suoraan, että eläinrasvojen käytön väheneminen on selvästi laskenut sydän- ja verisuonisairauksia sekä aivohalvaustapauksia.



Olisiko sinullakin välillä jokin raportti omien sanojesi tueksi vai eletäänkön pelkästään mutu-tuntuman varassa?



23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 23, mutta voin valaista asiaa jonkin verran. Äidinmaidon rasvasta suurin osa on tyydyttämätöntä. Äidinmaito sisältää myös monia terveydelle tärkeitä rasvahappoja, ja se on ennen kaikkea ihmislapselle tarkoitettua ravintoa. Eläinrasvan sanominen huonoksi on yleistys; esimerkiksi kalan rasva puhtaana kuuluu hyviin rasvoihin. Sen sijaan naudan ja porsaan rasvan, myös maitorasvan, rasvahappokoostumus ei ole ihmisen terveyttä edistävä - joskin on syytä mainita, että sianrasva on eräiden tutkimusten mukaan miehille jossain määrin suositeltava osa ravitsemusta, koska se edesauttaa mieshormonituotantoa.



Äidinmaidon koostumusta voi käydä katsomassa vaikkapa fineli.fi-sivustolta.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Vähärasvainen ruoka ei estä sairauksia

Julkaistu 08.02.2006, klo 09.08





Ruoan rasvan vähentäminen ei yksin riitä estämään sydän- ja verisuonisairauksia ja syöpää, ilmenee laajasta Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta.

Sairauksien ehkäisyssä oleellista on välttää tyydyttyneitä eli kovia rasvoja ja lisätä tyydyttymättömiä rasvoja. Kokonaisrasvan määrällä ei ollut suurta merkitystä sairauksien kannalta.



Tutkimuksessa seurattiin lähes 50 000:tä 50 - 79-vuotiasta naista 8 vuoden ajan. Tutkijat uskovat, että tulokset pätevät yhtä lailla miehiinkin. Tutkimus on julkaistu Journal of American Medical Association -tiedelehdessä.



Tutkimuksessa naiset jaettiin kahteen ryhmään. Toiset saivat terveysvalistusta, jossa kehotettiin vähentämään rasvan syöntiä ja lisäämään kasviksia, täysjyväviljaa ja hedelmiä. Toinen ryhmä ei saanut neuvontaa.



Neuvontaa saaneet vähensivät selvästi rasvaisten ruokien nauttimista ja lisäsivät terveellisempiä ruoka-aineita. Tästä huolimatta sydän- ja verisuonitautien riski pysyi yllättävän korkealla.



Tutkijat totesivat ongelman olevan siinä, että neuvonta keskittyi vain rasvan vähentämiseen, rasvan laadulla ja nautittujen kalorien määrällä ei ollut enää väliä.



[color=red]Ihmiset korvasivat rasvaiset ruoat erityisillä vähärasvaisten elintarvikkeilla, mikä ilmeisesti on virhe, sillä niissä rasva on usein korvattu sokerilla.



Erityisesti tutkijat olivat huolissaan valmisruokien kovetetuista eli hydrogenoiduista rasvoista. [/color]



Washington Post, SVT, Dagens Nyheter



Vierailija
36/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydyttynyt rasva suojaa valtimotukkeumilta, hiilihydraatit pahin aiheuttaja



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&do…

Vierailija
38/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaasti sokeria sisältävät tuotteet Sydänmerkki-järjestelmän ulkopuolelle





Sydänmerkin asiantuntijaryhmä teki vuoden 2005 lopulla muutoksia Sydänmerkin myöntämisperusteisiin. Ylipainon yleistymisen vuoksi perusteisiin päätettiin lisätä rajat sokereiden määrästä. Tarkoituksena on karsia Sydänmerkki-tuotteiden joukosta pois erittäin runsaasti sokereita sisältävät tuotteet.



Kansanterveyslaitoksen Finravinto 2002 -tutkimuksen mukaan naiset syövät paljon sokeripitoisia tuotteita. Varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä sokerin (sakkaroosin) saanti oli selvästi suurempaa kuin enimmäissuosituksissa. Yleisimpiä sakkaroosin lähteitä olivat maitovalmisteet ja leivonnaiset.



Sydänmerkki-järjestelmän sokerikriteeri koskee nestemäisiä maitovalmisteita ja niiden kaltaisia tuotteita, aamiaisviljavalmisteita sekä leivonnaisia. Sokereilla tarkoitetaan kaikkia tuotteen sisältämiä mono- ja disakkarideja: niin tuotteen hedelmistä, marjoista ja maidosta tulevia sokereita kuin tuotteeseen lisättyjä sokereita.



Jogurttien tuoteryhmässä myöntämisperusteet tarkistettiin myös rasvan määrän suhteen. Jatkossa näissä tuotteissa sallitaan hieman enemmän rasvaa, jos kovan rasvan määrä on riittävän pieni.



Sokerikriteeri toteutuu vuoden siirtymäaikana



Sydänmerkki-järjestelmään tehdyt muutokset astuivat voimaan 15.12.2005, minkä jälkeen käyttöoikeus on myönnetty vain tuotteille, jotka täyttävät myös sokerikriteerin. Nykyiset Sydänmerkki-tuotteet, joiden sokeripitoisuus ylittää myöntämisperusteen rajan, voivat pitää Sydän-merkin vuoden 2006 loppuun saakka.



Sydänmerkin tunnettuus todettu hyväksi kahdessa tutkimuksessa



Joulukuussa 2005 Gallup Kanavalla (TNS Gallup) tehty tutkimus osoittaa, että aikuisväestöstä 82 prosenttia tuntee Sydänmerkin ja 42 prosenttia on tehnyt ostopäätöksiä Sydänmerkin perusteella. Kansanterveyslaitoksen Aikuisväestön terveyskäyttäytymisseurannan (AVTK-tutkimus 2005) mukaan Sydänmerkin tuntee 71 prosenttia ja 48 prosenttia on käyttänyt Sydänmerkki-tuotteita.



Sydänmerkki elintarvikepakkauksessa kertoo, että tuote on rasvan määrän ja laadun sekä suolan kannalta parempi valinta omassa tuoteryhmässään. Tällä hetkellä Sydänmerkin käyttöoikeuden saaneita tuotteita on 255. Merkkijärjestelmä tuotiin markkinoille vuonna 2000, vastuutahoina toimivat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry.

Vierailija
39/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaito



rasvahapot yhteensä 3.9 g

tyydyttyneet 1.6 g

yksittäistyydyttymättömät 1.6 g

monityydyttymättömät 0.5 g







Porsaanfilee (ulko/sisä)



rasvahapot yhteensä 4.1 g

tyydyttyneet 1.6 g

yksittäistyydyttymättömät 1.8 g

monityydyttymättömät 0.6 g





Niin, että mitenköhän se possunlihan rasva on sitten niin kamalaa, kun on noinkin lähellä tota äidinmaidon rasvakoostumusta??

Vierailija
40/48 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kolesteroli" .



Hän käy siinä kaikki suurimmat ja eniten painoarvoa saaneet tutkimukset ja osoittaa, ravinnosta saatalla rasvan laadulla ei ole merkitystä sydän ja verisuonitauteihin. Mukana myös tuo surullisen kuuluisa Pohjois-Karjala-tutkimus. Kirja on melko raskas lukea, jos ei pidä luvuilla leikkimisestä, mutta kannattaa!

Joku kirjoitti, että jossain sanotaan, että 1960-luvulta lähtien suomalaiset ovat alkaneet syödä terveellisemmin. Eli toisin sanoen alkaneet syödä sitä mitä silloin kasvunsa aloittanut elintarvikebisnes on pitänyt hyvänä.