KARPPAAJAT! mitä on " oikea" ruisleipä? Haluaisin aloittaa karppauksen, mutta en löydä
esim viikko ruokalistaa mistään. Ja paljonko on kohtuullisesti hiilareita päivässä, siis konkreettisesti mitä se on???
Kommentit (48)
Pekonia sun pitäis paistaa, kiskoo kermaa kaksin käsin ja juoda rasvaa!
Leipää ei ollenkaan tai ainakin mahollisimman vähän! -Sehän on miltei puolillaan hiilareita!!
Mää syön leipää. Leivon jopa vehniksiä ja sekös sua sapettaa! Mutta mää tiedän rajani ja liikun. Niin ei liho.
Mene ny äkkiä laittaan sitä elukkarasvaa ruokaas!!
23
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&do…
Eli tyydyttynyt rasva suojelee valtimotukkeumilta, hiilihydraatit niiden pahin aiheuttaja...
Hihhihhiihhhii... Hiilarihiiri suonensa tukkii... Hiihihhhihhihhhiiii..
Kananmunia ei todellakaan voi syödä kuin pari hassua viikossa!
23
koska ihmisethän vain menisi ihan ymmälleen. Ja ajattelisivat että kyllä meitä on kusetettu ja pahasti...
Suoralainaus sydänliiton kotisivulta:
" Käytännön vinkit
Jos veren rasva-arvosi ovat koholla, katso tämä vinkkilista läpi. Tutustu myös Veren kolesteroli- ja rasva-arvoihin vaikuttavat elämäntapatekijät ja niiden vaikutussuunta –taulukko sekä internetsivujemme ravinto-osuuteen. Vinkkejä painonhallintaan löytyy myös.
Leivällä kasvimargariinia tai kevyttä kasvimargariinia
Käytä maitoa tai piimää rasvattomana
Jogurtit, viilit, juustot ja jäätelöt rasvattomina, vähärasvaisina ja kasvirasvapohjaisina
Kasviöljypohjaista salaatinkastiketta
Liha ja lihavalmisteet vähärasvaisena,
Kalaa kahdesti viikossa
Kananmunia sellaisenaan enintään kaksi viikossa
Kasviksia mieluiten joka aterialla
Päivittäin hedelmiä ja/tai marjoja
Täysjyväleipää ja –viljavalmisteita
Ruoanvalmistuksessa kasviöljyä tai –margariinia
Valmisruoat mahdollisimman vähärasvaisina ja vähän tyydyttynyttä rasvaa sisältävinä
Kahvi suodatettuna
Alkoholia vain kohtuullisesti
Voit käyttää kasvistanoleita tai -steroleita sisältäviä tuotteita
Liikuntaa riittävästi ja säännöllisesti"
Alkuperäinen teksti luettavissa:
http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/kolesteroli/fi_FI/vinkit/
http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/haku/27CBD47AF7D363F7C2256B…
Eikä mainita mitään rajoituksia munien syönnille.
Suomalaisten ei kannata turhaan syrjiä kananmunaa.
- Takavuosina munaan yhdistettiin tiukasti kolesteroli Vuosien saatossa asiasta on saatu uutta tutkimustietoa, sanoo tiedotuspäällikkö Sanna Järvinen Finfood Kananmunatiedotuksesta.
Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa terveelle väestölle ei esitetä suositusta ravinnon kolesterolin saannista tai kananmunien käytöstä. Ruokaympyrässä kananmuna kuuluu samaan ryhmään lihan ja kalan kanssa.
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/42995.html
Kun mää syön niitä muniakin! Ja ne kuuluu lautasmalliin ja pyramidimalliin! Mutta niitä ei pidä syödä määräänsä enempää.
Mutta tehän nyt ette voi myöntää että teijän valio on perseestä! Vai montako munaa tuli tälläkin viikolla syötyä???
23
Et siis edelleenkään tajunnut, että niissä ei oo mitään pahaa? Ja siis mun kolesteroli on laskenut 6.4:sta 4.2:een tällä ruokavaliolla.
Ne on leivottu SUOMALAISESTA 100% luomutäysjyvärukiista!
Ovat lisäksi vähäsuolaisia ja todella maukkaita!
Ainakin S-ryhmän kaupoista saa.
Suoralainaus: (http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00066)
" Elintavat ja kansantautien vaaratekijät
Aikuisväestön elintavat ovat 1960-luvun jälkeen muuttuneet nopeasti terveellisemmiksi. Muutosten ansiosta monet tärkeät kansantaudit ja niistä johtuva vajaakuntoisuus ja kuolleisuus ovat vähentyneet. Myönteinen kehitys on syntynyt valtiovallan, kuntien, palvelujärjestelmän ja kansalaisjärjestöjen yhteisistä ponnistuksista.
Suomalaisten ruokailutottumukset ovat 1960-luvun jälkeen nopeasti muuttuneet. Rasvan saanti on pienentynyt, runsaasti tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävät eläinrasvat ovat osittain korvautuneet tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävillä kasvirasvoilla, vihannesten, hedelmien ja marjojen käyttö on lisääntynyt ja suolan käyttö vähentynyt. Muutokset ovat pienentäneet keskimääräistä seerumin kolesterolipitoisuutta ja alentaneet verenpainetta, ja ne selittävät merkittävän osan sepelvaltimotauti- ja aivohalvauskuolleisuuden laskusta."
Tässä mielestäni sanotaan varsin suoraan, että eläinrasvojen käytön väheneminen on selvästi laskenut sydän- ja verisuonisairauksia sekä aivohalvaustapauksia.
Olisiko sinullakin välillä jokin raportti omien sanojesi tueksi vai eletäänkön pelkästään mutu-tuntuman varassa?
23
En ole 23, mutta voin valaista asiaa jonkin verran. Äidinmaidon rasvasta suurin osa on tyydyttämätöntä. Äidinmaito sisältää myös monia terveydelle tärkeitä rasvahappoja, ja se on ennen kaikkea ihmislapselle tarkoitettua ravintoa. Eläinrasvan sanominen huonoksi on yleistys; esimerkiksi kalan rasva puhtaana kuuluu hyviin rasvoihin. Sen sijaan naudan ja porsaan rasvan, myös maitorasvan, rasvahappokoostumus ei ole ihmisen terveyttä edistävä - joskin on syytä mainita, että sianrasva on eräiden tutkimusten mukaan miehille jossain määrin suositeltava osa ravitsemusta, koska se edesauttaa mieshormonituotantoa.
Äidinmaidon koostumusta voi käydä katsomassa vaikkapa fineli.fi-sivustolta.
Tutkimus: Vähärasvainen ruoka ei estä sairauksia
Julkaistu 08.02.2006, klo 09.08
Ruoan rasvan vähentäminen ei yksin riitä estämään sydän- ja verisuonisairauksia ja syöpää, ilmenee laajasta Yhdysvalloissa tehdystä tutkimuksesta.
Sairauksien ehkäisyssä oleellista on välttää tyydyttyneitä eli kovia rasvoja ja lisätä tyydyttymättömiä rasvoja. Kokonaisrasvan määrällä ei ollut suurta merkitystä sairauksien kannalta.
Tutkimuksessa seurattiin lähes 50 000:tä 50 - 79-vuotiasta naista 8 vuoden ajan. Tutkijat uskovat, että tulokset pätevät yhtä lailla miehiinkin. Tutkimus on julkaistu Journal of American Medical Association -tiedelehdessä.
Tutkimuksessa naiset jaettiin kahteen ryhmään. Toiset saivat terveysvalistusta, jossa kehotettiin vähentämään rasvan syöntiä ja lisäämään kasviksia, täysjyväviljaa ja hedelmiä. Toinen ryhmä ei saanut neuvontaa.
Neuvontaa saaneet vähensivät selvästi rasvaisten ruokien nauttimista ja lisäsivät terveellisempiä ruoka-aineita. Tästä huolimatta sydän- ja verisuonitautien riski pysyi yllättävän korkealla.
Tutkijat totesivat ongelman olevan siinä, että neuvonta keskittyi vain rasvan vähentämiseen, rasvan laadulla ja nautittujen kalorien määrällä ei ollut enää väliä.
[color=red]Ihmiset korvasivat rasvaiset ruoat erityisillä vähärasvaisten elintarvikkeilla, mikä ilmeisesti on virhe, sillä niissä rasva on usein korvattu sokerilla.
Erityisesti tutkijat olivat huolissaan valmisruokien kovetetuista eli hydrogenoiduista rasvoista. [/color]
Washington Post, SVT, Dagens Nyheter
Tyydyttynyt rasva suojaa valtimotukkeumilta, hiilihydraatit pahin aiheuttaja
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&do…
Runsaasti sokeria sisältävät tuotteet Sydänmerkki-järjestelmän ulkopuolelle
Sydänmerkin asiantuntijaryhmä teki vuoden 2005 lopulla muutoksia Sydänmerkin myöntämisperusteisiin. Ylipainon yleistymisen vuoksi perusteisiin päätettiin lisätä rajat sokereiden määrästä. Tarkoituksena on karsia Sydänmerkki-tuotteiden joukosta pois erittäin runsaasti sokereita sisältävät tuotteet.
Kansanterveyslaitoksen Finravinto 2002 -tutkimuksen mukaan naiset syövät paljon sokeripitoisia tuotteita. Varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä sokerin (sakkaroosin) saanti oli selvästi suurempaa kuin enimmäissuosituksissa. Yleisimpiä sakkaroosin lähteitä olivat maitovalmisteet ja leivonnaiset.
Sydänmerkki-järjestelmän sokerikriteeri koskee nestemäisiä maitovalmisteita ja niiden kaltaisia tuotteita, aamiaisviljavalmisteita sekä leivonnaisia. Sokereilla tarkoitetaan kaikkia tuotteen sisältämiä mono- ja disakkarideja: niin tuotteen hedelmistä, marjoista ja maidosta tulevia sokereita kuin tuotteeseen lisättyjä sokereita.
Jogurttien tuoteryhmässä myöntämisperusteet tarkistettiin myös rasvan määrän suhteen. Jatkossa näissä tuotteissa sallitaan hieman enemmän rasvaa, jos kovan rasvan määrä on riittävän pieni.
Sokerikriteeri toteutuu vuoden siirtymäaikana
Sydänmerkki-järjestelmään tehdyt muutokset astuivat voimaan 15.12.2005, minkä jälkeen käyttöoikeus on myönnetty vain tuotteille, jotka täyttävät myös sokerikriteerin. Nykyiset Sydänmerkki-tuotteet, joiden sokeripitoisuus ylittää myöntämisperusteen rajan, voivat pitää Sydän-merkin vuoden 2006 loppuun saakka.
Sydänmerkin tunnettuus todettu hyväksi kahdessa tutkimuksessa
Joulukuussa 2005 Gallup Kanavalla (TNS Gallup) tehty tutkimus osoittaa, että aikuisväestöstä 82 prosenttia tuntee Sydänmerkin ja 42 prosenttia on tehnyt ostopäätöksiä Sydänmerkin perusteella. Kansanterveyslaitoksen Aikuisväestön terveyskäyttäytymisseurannan (AVTK-tutkimus 2005) mukaan Sydänmerkin tuntee 71 prosenttia ja 48 prosenttia on käyttänyt Sydänmerkki-tuotteita.
Sydänmerkki elintarvikepakkauksessa kertoo, että tuote on rasvan määrän ja laadun sekä suolan kannalta parempi valinta omassa tuoteryhmässään. Tällä hetkellä Sydänmerkin käyttöoikeuden saaneita tuotteita on 255. Merkkijärjestelmä tuotiin markkinoille vuonna 2000, vastuutahoina toimivat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry.
Äidinmaito
rasvahapot yhteensä 3.9 g
tyydyttyneet 1.6 g
yksittäistyydyttymättömät 1.6 g
monityydyttymättömät 0.5 g
Porsaanfilee (ulko/sisä)
rasvahapot yhteensä 4.1 g
tyydyttyneet 1.6 g
yksittäistyydyttymättömät 1.8 g
monityydyttymättömät 0.6 g
Niin, että mitenköhän se possunlihan rasva on sitten niin kamalaa, kun on noinkin lähellä tota äidinmaidon rasvakoostumusta??
" Kolesteroli" .
Hän käy siinä kaikki suurimmat ja eniten painoarvoa saaneet tutkimukset ja osoittaa, ravinnosta saatalla rasvan laadulla ei ole merkitystä sydän ja verisuonitauteihin. Mukana myös tuo surullisen kuuluisa Pohjois-Karjala-tutkimus. Kirja on melko raskas lukea, jos ei pidä luvuilla leikkimisestä, mutta kannattaa!
Joku kirjoitti, että jossain sanotaan, että 1960-luvulta lähtien suomalaiset ovat alkaneet syödä terveellisemmin. Eli toisin sanoen alkaneet syödä sitä mitä silloin kasvunsa aloittanut elintarvikebisnes on pitänyt hyvänä.
Mahtanetkohan löytää... :)