Ok-talossa asuvat: pääseekö jokaisesta ikkunastanne tulipalossa rikkomatta ulos?
Tuli vaan mieleeni tuosta rivitalopalosta, että hölmöä rakentaa ok-taloja, joiden ikkunoista ei pysty pelastautumaan.
(Olin opiskeluaikanani Espoossa surkeassa soluasunnossa. (Opiskelijasäätiön taloja). Siellä oli siten, että yhdessä solussa oli 2 kerrosta ja neljä asuntoa yhteiskeittiöineen. Ulko-oven sai auki vain avaimella ja alakerrassa ei ollut yhteistiloissa ikkunaa. Jos olis tullu palo ja avain olis huoneessa, itse köytävässä ja huoneenovi lipsahtanut kiinni, sinne olisi palanut!)
Kommentit (10)
Pääsee. Teinit nukkuu yläkerrassa ja ne on jo pienenä opetellut, miten kiivetään palotikkaita alas tarvittaessa.
Mä säilytän sellaista ikkunan avaajaa jokaisessa makuuhuoneessa ikkunan vieressä..
Hätätilanteessa mahtuisin tuosta kapeasta uuden karheasta tuuletusikkunasta. Eli minä kyllä, mies ei todellakaan.
Poistumistiekäytävän ulko-oven lukituksen täytyy olla sellainen, että sen saa sisäpuolelta auki muutenkin kuin avaimella. Ota palotarkastajaan yhteyttä, jos talossa on poistumistiet salvattu.
Myös toinen poistumistie pitää olla yleensä kaikista tiloista, mutta aloitusviestin perusteella ei voi päätellä, onko se tuossa todellinen ongelma.
Kiintopainikkeita ei yleensö asenneta muihin kuin tuuletusikkunoihin, joten eihän niistä ikkunoista aivan muutamassa sekunnissa pääse ulos muuten kuin lasin rikkomalla.
Rikkomatta ei taitaisi hätätilanteessa päästä yhdestäkään ikkunasta. Talossa on yksi irrotettava ikkunan kahva-avain ja jokaisessa ikkunassa neljä lukkoa, joten tuoli lentäisi ensimmäisenä ikkunasta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Rikkomatta ei taitaisi hätätilanteessa päästä yhdestäkään ikkunasta. Talossa on yksi irrotettava ikkunan kahva-avain ja jokaisessa ikkunassa neljä lukkoa, joten tuoli lentäisi ensimmäisenä ikkunasta läpi.
Nykyaikaiset ikkunnat on niin vahvoja, että ei niistä mene tuolit läpi, vanhoista kyllä.
Itsellä yli kymmennen ovea, josta voi siirtyä ulos.
Meillä on 3 ovea ja jokaisessa huoneessa (paitsi oh) on ainakin 1 ikkuna jonka saa auki. Eikä tarvitse hypätä korkealta kun on rinnetalo.
Paniikissa kolmilasisen ikkunan rikkominen on vaikeaa ja vaarallista. Niissä voi olla jotain kalvojakin sisällä vielä, kotka haittaa rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikaiset ikkunnat on niin vahvoja, että ei niistä mene tuolit läpi, vanhoista kyllä.
Itsellä yli kymmennen ovea, josta voi siirtyä ulos.
Talo ja ikkunat ovat vanhempia kuin minä itse, joten toivottavasti niistä pääsee tarvittaessa läpi ilman puskutraktoria.
Ap lisää: siis oletukseni, että lapset eivät päässeet omatoimiseati pakenemaan ikkunastaan. En tiedä, miten tuossa oli, mutta tiedän paljonkin taloja, joissa on vain hyvin kapea tuuletusikkuna.