Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasvissyöjät syö jouluna?

Vierailija
13.09.2016 |

Oon ihan lapanen tän asian kanssa. Poikani avopuoliso on kasvissyöjä, syö muna- ja maitotuotteita. Ovat nyt tulossa meille jouluksi. Meillä jouluruoat on perinteiset:

Porkkana- ja lanttulaatikko
Uudet perunat
Rosolli

Kinkku
Kalaa monessa eri muodossa
Mätiä yms.

Mitä mä tekisin tytölle? Mikä on teidän kasvissyöjien joulupöydän kunkku?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitan- tai tofu"kinkku". Lisäksi sienisalaattia, juustoja, merileväkaviaaria.

Moni jouluruoista on kyllä lakto-ovolle sopivia, juuri nuo laatikot ja rosollit.

Vierailija
2/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitankinkku tuli itselläkin ekana mieleen ja henk. koht. suosikki yli kaiken on papukiusaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mietit asiaa nyt jo?

Vierailija
4/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://chocochili.net/2008/12/vegaanin-joulukinkku/

http://vegaaninenversio.blogspot.fi/2011/12/kinkku.html

Gluteenijauhoa, soijajauhoa ja gram/besan/kikhernejauhoa saa usein samoista ekokaupoista, tyyliin Ruohonjuuresta. Viimeistä saa aina varmuudella aasiakaupoista.

Vierailija
5/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoja usein myös Punnitse ja Säästä-liikkeissä.

Vierailija
6/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä mistä tykkää (ja onko vegaani, vegetaristi vai lakto/ovo). Jos haluaa esim. seitankinkun, tai muuta erikoisempaa, niin varmaan tarjoutuu tekemään sen itse. Muuten voikin syödä laatikoita ja muita samoja juttuja.

Vierailija
7/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin hyvin syödä pelkkiä laatikoitakin ja rosolli sopii toki myös kasvissyöjälle. Esim. joku linssimureke tai vastaava voisi olla ihan kiva, jos jotain proteiinia haluat lisäksi tarjota. Ja voithan myös hankkia sitä merileväkaviaaria (Caviart?), ei se aidolle vedä vertoja mutta kuitenkin huomaavainen ele.

Vierailija
8/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on syyskuu. Jouluun on vielä kolme kuukautta. Ehtivät hyvin erota, joten ei ehkä kannata käyttä koko syksyä menyiden suunnitteluun.

Vierailija
9/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voisi kysäistä pojalta tai hänen puolisolta itseltään, että mitä toivoisi? Jokaisella kasvissyöjällä (ja ruokailijalla muutenkin) kun on aina ne omat mieltymykset, joten parhaan tuloksen saisit kysymällä vieraalta suoraan. Varmaan kuitenkin nuo laatikot, perunat ja rosollit maistuvat, joten niillä päästään jo alkuun. Mutta kysy tosiaan, olisiko vaikka joku tofu- tai papupainotteinen ruoka hyvä sellaiseksi "raskaammaksi" evääksi, kun muut syövät kinkkua ja kalaa. Reseptejähän löytyy netistä tosi paljon sitten jos saat pojalta vinkin, että mitä raaka-ainetta tai minkätyyppistä ruokaa olisi mukava saada.

Ihana muuten, että ajattelet toista, etkä vain totea suomalaiseen tyyliin että "syö mitä on tarjolla". Tsemppiä reseptin metsästykseen! :)

Vierailija
10/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nuo seitankinkut valmiita? En oo kyllä ikinä nähnyt kaupassa... Mitä se edes on 😊.

Ja mietin jo nyt kun poika ilmoitti, että tulevat jouluna useammaksi päiväksi... Ap

Vierailija
11/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräkaali paistopussiin. Ja perinteiset laatikot luomusoijakermankorvikkeella.

Vierailija
12/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä mutta ajattelin tehdä taas tätä jouluna:

http://www.alko.fi/juoma-ruoka/reseptit/2015/pahkinainen-taateli-linssi…

ihan herkkua:)

Vierailija
13/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa kysyä tytöltä. Itse olen kala-kasvissyöjä ja rakastan jouluruokia, syön käytännössä siis kaikkea muuta kuin kinkkua. Ekoina jouluina anoppi väänsi aina mulle jotain kasviskinkkuja joista en välittänyt yhtään. Siis toki kaunis ajatus, mutta meni ihan hukkaan. Sitten sain kakaistua ettei enää tarvitse ja turha stressi on jäänyt molemmilta.

Vierailija
14/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy häneltä mistä tykkää (ja onko vegaani, vegetaristi vai lakto/ovo). Jos haluaa esim. seitankinkun, tai muuta erikoisempaa, niin varmaan tarjoutuu tekemään sen itse. Muuten voikin syödä laatikoita ja muita samoja juttuja.

Siis AP kysyi nyt nimenomaan vinkkejä siihen, mitä valmistaa erikseen kasvissyöjälle, ei pärjääkö kasvissyöjä noilla ruoilla. Tietysti pärjää. Mutta sitä ei kysytty, vaan AP haluaa olla huomaavainen tätä kohtaan.

Vierailija
15/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa syönyttä possua, sitähän kaikki vegaanit jouluna syö!

Vierailija
16/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulupöytään kuuluu juustot, hedelmät, saaristolaisleipä, riisipuuro, savufeta-punajuurilaatikko, rosolli, bataattilaatikko ja aurajuusto-kermaperunat. :D 

Vierailija
17/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjänä söin porkkanalaatikkoa, rosollia, leipää ja kinkkua.

Kasvissyöjönä syön porkkanalaatikkoa, rosollia, leipää ja vegaanista "kinkkua". Voin myös olla syömättä jälkimmäistä, mutta viimeksi sitä haluttiin kokeilla välttämättä.

Vierailija
18/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen sekäsyöjä, mutta jouluna ei ole mitään sellaista lihaa, että suostuisin syömään.

M43

Vierailija
19/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 26 vuotta kasvissyöjä.

Himassa normisapuskaa. Jos käyn Mutsin luona, niin normaalit laatikot+mutsi tekee kinkun ( pesen uunin vaivihkaan ) ja mä teen soijamurekkeen sipulilla, sienillä ja punaisella paprikalla ja ison salaatin tofulla ( paistan ja maustan ed. iltana ). 3 pulloa valkoviiniä siihen päälle, niin ihan hyvältä se maistuu. Huom. em. henkilö on jo oppinut tekemään esim. riisipuuron (  ja loput lanttulaatikkoon ), laatikot jne. esim. soija/kauramaidosta. Rutiinia. Monta vuotta meni, ettemme "viettäneet" Joulua millään tavoin, vaan teimme esim pitsat makujemme mukaan. Aurinko paistaa, kävin uimassa tänään villissä vedessä -  kohtahan se on tosiaan joulu.

762

Vierailija
20/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: jouluhan on juhla ja silloin voi syödä mitä tahansa, vähän harvinaisempaa herkkua, jonka kokee juhlavaksi. Me ei enää eletä siinä maatalouskulttuurissa joka tuotti perinteiset jouluruuat. Sitten kannattaa muistaa myös se, että monet suomalaiset jouluherkut on kasvisruokia: rosolli, sienisalaatti (sienistä saa muutakin), haudutettu punakaali, sikurisalaatti (sikurista, eli endiivistä, saa paljon muutakin), laatikot, väskynäkeitto. Nämä tuli ensihätään mieleen.

Meillä oli kerran aattona alkuruokana kirkas, sherryllä ja tillillä maustettu tattikeitto ja kaikki hymyilivät kuin Hangon keksit (meillä on myös syöty kashmirilaista lampaanpaistia jouluaattona ja se oli taivaallista. Ei käy kasvissyöjälle, tiedän, mutta esimerkkinä juhlaruokien monipuolisuudesta). 

Ota iisisti. Jouluun on aikaa ja keksit/ keksitte tyttöystävän kanssa varmaan herkullisen joulumenyyn, josta kaikki löytävät omansa ja voivat nauttia. Ei siis tyttikselle mitään "omia ruokia". .