Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kasvissyöjät syö jouluna?

Vierailija
13.09.2016 |

Oon ihan lapanen tän asian kanssa. Poikani avopuoliso on kasvissyöjä, syö muna- ja maitotuotteita. Ovat nyt tulossa meille jouluksi. Meillä jouluruoat on perinteiset:

Porkkana- ja lanttulaatikko
Uudet perunat
Rosolli

Kinkku
Kalaa monessa eri muodossa
Mätiä yms.

Mitä mä tekisin tytölle? Mikä on teidän kasvissyöjien joulupöydän kunkku?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoita, rosollia kalaa, silliä, vihreä salaatti ja jälkkäriksi juustotarjotin. Sekä lounaalla riisipuurot on kelvannut myös kasvissyöjä vieraalle. Sekä kahvipöydän herkut. En ole hänelle koskaan mitään erikseen tehnyt. Jouluna on muutenkin sitä valikoimaa paljon.

Vierailija
22/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi helvetti tätä palstaa, yks kysyy vinkkejä niin täällä jauhetaan kaikesta muusta. Onneksi muutama fiksukin vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi helvetti tätä palstaa, yks kysyy vinkkejä niin täällä jauhetaan kaikesta muusta. Onneksi muutama fiksukin vastaus.

Ite oot.

Jos ei tiedä, mitkä jouluruuat on lihaa ja mitkä ei , ei kannata kokkailla.

Vierailija
24/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä ja ollut lukuisissa eri joulupöydissä, missä ei ole ennakolta mitenkään huomioitu kasvissyöjää - ja huom!! ei siis ole mitenkään tarvinnutkaan. Syön joulupöydästä niitä kasvisruokia, laatikot ja salaatit ja perunat (ah, parasta puolukkahillon kera).

Joskus mut on kutsuttu jonnekin joulupöytään ja kyselty erikseen mitä haluaisin joulukinkun sijaan. Ei todellakaan tarvitse varsinaisesti varautua mitenkään, mutta silloin kun erikseen kysytään, niin toki sopii vastata. Kinkun tilalle ei siis tarvitse hankkia mitään extraa, mutta jos haluaa, niin toki voi ilahduttaa esim. falafel-pyöryköillä, kasvis/juurespihveillä tms. - valmiiksi kaupasta ostetuilla, ei tarvitse itse alkaa väkertää mitään. 

Vierailija
25/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuusen

Vierailija
26/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nuo seitankinkut valmiita? En oo kyllä ikinä nähnyt kaupassa... Mitä se edes on 😊.

Ja mietin jo nyt kun poika ilmoitti, että tulevat jouluna useammaksi päiväksi... Ap

Seitan on gluteiinijauhosta (vehnäjauhoa josta tärkkelys on poistettu jolloin jäljelle jää vain vehnäproteiini eli gluteiini), nesteestä ja mausteista leivottu "leipä", joka siis rakenteeltaan muistuttaa leivän sijaan lihaa. Valmiita versioita ei yleensä saa ihan perusmarketeista, vaan ruohonjuuresta tai vastaavasta. Joulun alla niissä myydään myös puolivalmiita pusseja, joihin vain lisätään neste ja paistetaan pakkauksen ohjeen mukaan. Paistin tekeminen itse ei tosin vaadi aikaa tai rakettitiedettä, itse olen käyttänyt pohjana tätä reseptiä: http://chocochili.net/2008/12/vegaanin-joulukinkku/ ja mukailemalla siitä joka joulu hieman viime vuotta eroavan (esimerkiksi käyttämällä puna/valkoviiniä, kookosrasvaa tai erilaisia lihamausteita garam masalan sijaan). Gluteiinijauhoa, kikhernejauhoa ja noita lisää vain vesi-ainespusseja voi ostaa myös netistä, esim. www.vegekauppa.fi

Toinen omaan pöytään kuuluva erikoisuus on härkislaatikko. Käytännössä ohje on sama kuin maksalaatikon, mutta maksan sijaan käytän härkäpapurouhetta (luulen että myös herne- tai soijarouhetta voi käyttää maailmaa kaatamatta). Tämä on täydellinen vaihtoehto siinä mielessä, että se sopii paitsi sellaisille kasvissyöjille jotka eivät pidä ns.lihajäljitelmistä, myös sellaisille sekasyöjille jotka eivät pidä maksalaatikosta.

Joulupöytää voi myös piristää lehtikaali-sitrus/karpalosalaatilla sen iänikuisen salaattikurkkutomaatin sijaan, tai joulumausteilla marinoidulla papusalaatilla.

Muut laatikot, rosolli, leivät ja sienisalaatti nyt ei vaadi mitään erikoisjärjestelyjä, ja kun ottaa huomioon kaiken lihattoman mitä jouluna perinteisesti syödään (riisipuuro, tähtitortut, piparit, suklaat, juustot ja juhlajuomat) niin pidän aika epätodennäköisenä että miniäehdokkaasi nääntyy nälkään.

Vierailija
27/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniäehdokkaasi on helppo tapaus, koska hän syö muna- ja maitotuotteita.

Käytän maitotuotteita ja syön jouluna erilaisia laatikoita: bataatti-, porkkana-, peruna-, lanttu- ja makaronilaatikkoa (tämä on sellainen italialaistyyppisesti maustettu, ei mikään perusloota), sinihomejuusto-punajuuripaistosta. Lisäksi erilaisia salaatteja (ei mitään tomaatti-kurkku-jääsalaattisotkua vaan esim. saksanpähkinä-viikunasalaattia) ja esim. punaviinissä haudutettua punakaalia, herneitä, ruusukaaleja, täytettyjä sieniä. Joskus olen tehnyt jotain munakoisosta tai parsa- tai kukkakaalista. Mitään lihakkeita (seitankinkkuja ym.) en kaipaa, koska noissa laatikoissa on jo ihan tarpeeksi minulle.

Vierailija
28/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ihminen olet ap, kun haluat panostaa!

Vierailija
29/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot, rosolli, peruna yms. ovat kasvisruokaa, eli niitä syön. Lisäksi erilaisia salaatteja, kuten italiansalaatti ja waldorfin salaatti. Juustoja meillä on myös, vegaanisia juustojakin on monenlaisia nykyään.

Vierailija
30/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse syön jouluna:

rosollia, nam, kermaviilillä!

imelletty perunalaatikko, porkkana ja lanttulaatikko

kasvispatee (saa kaupan "lihatiskeistä " missä myydään salaattia)

perunaa

normisalaattia

keitetyt kananmunat tillillä

hillosipulit, suolakurkut, oliivit, artisokansydämet

joululeipä

erilaiset juustot

meillä ei sukulaisten luona viettäessä ole erikseen mitään kasviskinkkua, en sellasesta pidä. kasvispatee korvaa maksapateen. Käytännössä ainoa asia mikä jää syömättä on kinkku

Vierailija
31/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on pääasia, että olisi joku proteiininlähde pöydässä. Ei sillä niin väliä, onko se vaikka jotkut soijakasvispyörykät kun minulla ei ole mitään vakiintunutta joulukinkun korviketta.

Ajatus on tärkein, on kiva tuntea itsensä huomioiduksi ja siten tervetulleeksi.

Vierailija
32/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta kyllä jouluna pitää kunnon kinkkua olla! Kerran vuodessa siis joustan ja unohdan kasvishöpötykset ja syön kinkkua. Ei se niin kamalaa lopulta ole!

Vierailija
33/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan lapanen tän asian kanssa. Poikani avopuoliso on kasvissyöjä, syö muna- ja maitotuotteita. Ovat nyt tulossa meille jouluksi. Meillä jouluruoat on perinteiset:

Porkkana- ja lanttulaatikko

Uudet perunat

Rosolli

Kinkku

Kalaa monessa eri muodossa

Mätiä yms.

Meillä on laitettu viljapossun kinkkua. Aina on maistunut kaikille, jouluna on vähän turha nipottaa.

Vierailija
34/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun joulupöytään kuuluu juustot, hedelmät, saaristolaisleipä, riisipuuro, savufeta-punajuurilaatikko, rosolli, bataattilaatikko ja aurajuusto-kermaperunat. :D 

Nähdään teillä jouluna! :P

Vierailija
35/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoita, rosollia, riisipuuroa, muita hyviä ruokia mitä mieli tekee... Isoäidin joulupöydässä oli aina kotijuustoa. Noita leikkikinkkuja en ole käsittänyt koskaan. En ole ikinä syönyt lihaa, niin en tajua miksi pitää leikkiä syövänsä sitä.

Vierailija
36/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin: pähkinämureke! Vielä sienisalaattia kaveriksi, niin on todella hyvää :)

Vierailija
37/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita leikkikinkkuja en ole käsittänyt koskaan. En ole ikinä syönyt lihaa, niin en tajua miksi pitää leikkiä syövänsä sitä.

Syy on hyvin yksinkertainen: Jotkut kasvissyöjät ovat syöneet joskus lihaa ja pitäneet siitä.

Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, joiden mielestä ns. oikeat kasvissyöjät eivät syö sitä ja tee tuota syystä, jolla ei ole mitään tekemistä vegetarismin/veganismin määritelmän kanssa. Kasvissyöjä on henkilö, joka sijoittuu jonnekin akselilla ei syö lihaa-ei käytä eläinkunnan tuotteita ja that's it.

Käsittämättömintä tässä asiassa onkin se, ettei tämä useinkaan ole mitään sekasyöjien provoilua vaan jotain, mikä tulee kasvissyöjien keskuudesta. Mikä ihmeen tarkoitus tällä oikein on? Saada mahdollisimman moni karttamaan kasvisruokaa rajaamalla se lopulta niin pienen sisäpiirin elämäntyyliksi, ettei kukaan varmasti halua elää yhtä askeettisesti?

Kasvissyöjän ei tarvitse syödä leikkikinkkuja ym. jos ei sellaisia kaipaa vaan peruskasvisruoka riittää. Kasvissyöjä saa myös halutessaan syödä leikkikinkkuja, ja vaikka viipaloida sitä valkoiselle vehnämössöleivälle leikkijuuston ja leikkivoin kanssa, huuhtoen sen alas lasillisella vegaanista alkoholijuomaa (paitsi jos on lähdössä ajamaan yksityisautollaan lähimpään ostoskeskukseen shoppailemaan ketjuliikkeiden puuvilla-polyesterirättejä ja eläinkokeetonta ripsiväriä, kurvaten paluumatkalla hesburgerin drive-innin kautta hakemassa kasvistortilla-ateriat kokiksella).

Vierailija
38/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikkoja, rosollia, sienisalaattia, keitettyjä munia, merileväkaviaaria, oliivikaviaaria, leipää, juustoja, karjalanpiirakoita, riisipuuroa...

Joskus olen tehnyt soijarouheesta mureketta jonka olen täyttänyt sienimuhennoksella. Ja munakasrullaa joka on täytetty esim. juustolla tai sienillä tai mitä nyt mieleen juolahtaa.

Vierailija
39/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatikot, rosolli, vihreäsalaatti, juustoja, keitettyjä munanpuolikkaita, majoneesia ja merileväkaviaaria (meillä aina munan päällä majoneesi+mäti)

Vierailija
40/47 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkani

https://www.google.fi/search?q=porkani&rlz=1C1OPRB_enFI527FI527&tbm=isc…