Lapsettomuuskeskustelussa täysin sivuutettu fakta!
...On se, että lapsia ei tosiaan tehdä vaan saadaan, jos saadaan! Jos olet niin onnekas että oikea kumppani edes löytyy ei ole kirkossa kulutettua että lastensaanti onnistuu. Perheellisillä ihmisillä jotka onnekkaasti ovat lisääntyneet ei ole ilmeisesti MITÄÄN tietoa kuinka pitkät lapsettomuuden hoitojonot ovat ja kuinka järkyttävän montaa paria tai sinkkua tahaton lapsettomuus tänä päivänä koskettaa. Hoidot ovat myös todella kalliita, kaikki eivät julkiselle mahdu. MIELENKIINTOINEN keskustelu olisikin keskustelua tahattoman lapsettomuuden syistä, miksi pareja ei muodostu ja erityisesti miksi hedelmällisyys on tutkitusti romahtanut ! Miesten siittiömäärissä tapahtunut pudotus ja erilaisten hormoniongelmien määrä on järkyttävä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten siittiömäärissä tapahtunut pudotus ja erilaisten hormoniongelmien määrä on järkyttävä.
Niin, ja miksiköhän tuo muutos on tapahtunut... Sitä kannattaa hetki pohtia, miksi nykypäivänä on siittiöiden määrä ja laatu heikentynyt sekä on paljon hormoniongelmia. Ei ne tyhjästä ole yhtäkkiä ilmaantuneet... Vastaus on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen ja lapsettomuusongelma on aika monella loppujen lopuksi seurausta nykyajan elämänmenosta (jos ei siis ole selkeätä syytä todettu) ja elintavoista. Oma terveys ja elintavat, sekä sitä kautta lapsettomuuskin, voi myös monilla olla korjattavissa ilman hoitoja. Se ei välttämättä ole ihan helppoa, mutta on kuitenkin mahdollista.
Tästä ei vain ikävä kyllä tarpeeksi puhuta.
Siittiöiden määrään tai laatuun omat elintavat eivät vaikuta juuri yhtään. Ongelma tulee jo kohdussa.
Ai ei vai? :-D Tutkipa lisää aihetta... Saatat huomata olevasi väärässä...
Mun mielestä on tosi surullista, kun niin moni potee lapsettomuutta ja suree sitä, kuinka lapsen saaminen ei onnistu ja lapsettomuusklinikoilla lääkärit vielä väittää, että ei tule onnistumaan ilman hoitoja, jos sitenkään. :,-( Nykypäivä on niin luonnosta vieraantunutta ja sitten ei vielä uskota sitä, mitä "vaihtoehtopuolella", ravitsemuspuolella ja funktionaalisen lääketieteen puolella tiedetään, että on sittenkin asioita, joita voi tehdä itsensä hyväksi ja edesauttaa lapsensaantia. :-(
Ei meilläkään varmaan olisi lasta, jos oltaisiin uskottu naistenklinikan lääkärin tuomiota siitä, ettei koskaan tulla lasta saamaan. Pitäisikin varmaan viedä tuo sinne näytille, että tässä tämä ihme on, mikä piti olla sula mahdottomuus, kun ei hoitoihin haluttu...
Vierailija kirjoitti:
Miksi adoptio on niin tabu? Jylläävätkö meissä jotkut mystiset alkuvoimaiset vietit? Tällä boltsilla on 7,5 MILJARDIA ihmistä. Aina saa luke näistä, että elämän suurin tragedia oli lapsettomuus - hoidot kokoeiltu ja perhe haluttaisiin+nyt on mennyt elämän tarkoitus. En ymmärrä. T . 4- vuotiaan ylpeä adoptioisä a toinen tulossa.
Kaikki eivät halua/voi adoptoida. Meilllä esimerkiksi tulisi ikä vastaan (39 v), emme saisi pientä lasta, samoin taloudelliset syyt kun asumme kaupungin vuokra-asunnossa ja itsellä pätkätöitä hoitoalalla. Kyllä se adoptio on hyvintoimeentulevien ja nuorten juttu. Ehkä saisimme lapsen 5 vuoden kuluttua kun olisimme 44 v? Vielä ei onneksi ole kielletty lisääntymistä köyhiltä joihin itsekin luen itseni. vaikka ehkä sekin päivä tulee kun seksi kielletään tai vaaditaan ihmisiä pakkosterilisaatioihin. Hedelmällisyydessä ei meillä ole häikkää pikemminkin päinvastoin.
Olen myös niin itsekäs etten tiedä, miten onnistuisin adoptiolapsen kasvattamisessa. En tarkoita loukata. Tiedän vain tapauksia joissa adoptiolapsi on annettu huostaan tavaroineen päivineen kun vuosien kuluttua on traumaattiset kokemukset lapsessa aktivoituneet eivätkä vanhemmat ole varautuneet sellaiseen. Adoptiovanhemmat joutuvat aina kohtaamaan myös sen että lapsi haluaakin etsiä omat juurensa, vaikka ne adoptiovanhemmat olisivat ne oikeat vanhemmat en tiedä olisinko valmis siihen että jostain ilmestyisi "kilpaileva" äiti.Kyllä siinä adoptiossa täytyy olla muutakin kuin halu saada lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä syynä on myös naisten lihavuus. Seurasin erään nuoren pariskunnan lapsettomuustaivalta, laittoivat yli 20 000 euroa yksityiseen lapsettomuusklinikkaan ja sanoivat että ihan kaikkensa tekevät lapsen vuoksi. Silti rouva painoi noin 100kg eikä laihduttamisesta normaalipainoon tullut mitään.
Tämä on mielenkiintoista. Olin ja olen ollut aina ylipainoinen,kuukautiset tulleet miten sattuu. Vartalonmallini on kuitenkin tiimalasi, eli ei ole vyötärölihavuutta vaan iso takapuoli ja reidet sekä rinnat. No, tapasin mieheni ja ylipainon takia oli aina sanottu etten voi saada lapsia ja että siitä johtuu kk epäsäännöllisyys. Tulinkin samantien raskaaksi, vaikka ehkäisy käytössä. Nyt vähän aikaa sitten luin tutkimuksesta jonka mukaan ylipaino sinänsä ei aiheuta hedelmättömyyttä vaan se mihin kilot kerääntyvät. Niillä naisilla joilla on suuri vatsa estrogeenin määrä on vähäisempi kun taas lantion ja reisien rasva parantaa hedelmällisyyttä. Katsokaa esim. afrikkalaisten naisten vartaloita, ovat usein ylipainoisia, mutta missä kilot ovat? Ja lapsia saattaa olla 10 kpl...
Nyt olen normaalipainoinen ja ovuloin harvemmin kuin ylipainoisena, eikä iän pitäisi vielä vaikuttaa. Olisi oikeasti mukavaa jos asioista puhuttaisiin avoimesti ja suoraan, eikä lyötäisi sitä ylipainokorttia eteen jokaiseen vaivaan.
Muistan juttua 80-luvulta. Duran Duranin Simon le Bonilla oli mallivaimo, joka mallien tapaan oli laiha kuin tikku. Tuli toivotusti raskaaksi vasta siinä vaiheessa, kun lihotti itsensä normaalipainoiseksi. Näinkin voi käydä.
Sellaistakin teoriaa on väläytelty, että lapsettomuushoidot (ja yleensäkin kehittynyt terveydenhuolto) lisäävät tulevien sukupolvien riskiä lapsettomuudelle. Lisääntymisongelmista osa lienee perinnöllisiä, mutta ne nykylääketiede voi korvata geeniloton jättämiä puutteita yksilöissä. Se lapsi, joka on tullut maailmaan hedelmöityshoitojen avulla, voi periä ne lisääntymisongelmat. Luonnonvalinta ei enää määritä, saako ihminen perintötekijöitään eteenpäin.
Tämä siis mahdollisuus muiden joukossa. Kokonaiskuva on varmasti monimutkaisempi: syystä tai toisesta tahattomasti lapseton voi kantaa vallan erinomaista geeniperimää.
Yksiselitteisiä nämä asiat eivät missään nimessä ole, mutta itse toivoisin että ei korostettaisi vain valtion ja yhteiskunnan roolia (joka on toki iso) vaan puhuttaisi enemmän miten iso ongelma varsinainen hedelmättömyys tänä päivänä on. Tällöin ihmiset voisivat herätä asiaan ajoissa ja korjata elintapojaan tai miettiä niitä vaihtoehtoisia hoitomuotoja. Hirveästi vaatii itseopiskelua ja perehtymistä ko. aihe, monelle tuleekin täytenä yllärinä että ei tämä helppoa ollutkaan ja se voi olla iso shokki. Itsekään en todellakaan tajunnut ongelman laajuutta ennenkuin se kosketti itseä ja sain käsiini faktalukuja. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä syynä on myös naisten lihavuus. Seurasin erään nuoren pariskunnan lapsettomuustaivalta, laittoivat yli 20 000 euroa yksityiseen lapsettomuusklinikkaan ja sanoivat että ihan kaikkensa tekevät lapsen vuoksi. Silti rouva painoi noin 100kg eikä laihduttamisesta normaalipainoon tullut mitään.
Tämä on mielenkiintoista. Olin ja olen ollut aina ylipainoinen,kuukautiset tulleet miten sattuu. Vartalonmallini on kuitenkin tiimalasi, eli ei ole vyötärölihavuutta vaan iso takapuoli ja reidet sekä rinnat. No, tapasin mieheni ja ylipainon takia oli aina sanottu etten voi saada lapsia ja että siitä johtuu kk epäsäännöllisyys. Tulinkin samantien raskaaksi, vaikka ehkäisy käytössä. Nyt vähän aikaa sitten luin tutkimuksesta jonka mukaan ylipaino sinänsä ei aiheuta hedelmättömyyttä vaan se mihin kilot kerääntyvät. Niillä naisilla joilla on suuri vatsa estrogeenin määrä on vähäisempi kun taas lantion ja reisien rasva parantaa hedelmällisyyttä. Katsokaa esim. afrikkalaisten naisten vartaloita, ovat usein ylipainoisia, mutta missä kilot ovat? Ja lapsia saattaa olla 10 kpl...
Nyt olen normaalipainoinen ja ovuloin harvemmin kuin ylipainoisena, eikä iän pitäisi vielä vaikuttaa. Olisi oikeasti mukavaa jos asioista puhuttaisiin avoimesti ja suoraan, eikä lyötäisi sitä ylipainokorttia eteen jokaiseen vaivaan.
Tiedän että et varmaan tarkoita pahaa...mutta itsekin nyt syyllistyt samasn, ehdotat että hedelmällisyyden näkisi suoraan vartalon mallista. Siitä syntyy ihan turhaa syyllistämistä!!
Itse olen teinistä asti ollut mittojen mukaan Marilyn Monroen kaltainen "täydellinen" tiimalasi, hoikka ja normaalipainon alaskaalassa. (Ja aina elänyt erittäin terveesti ja liikkuen). Niin vaan silti oli pitkäaikaisia ongelmia hormonitoiminnan kanssa ja raskaaksi tulemisessa.
Älkää ihmiset kiltit yleistäkö, tai päätelkö kenenkään ulkomuodosta syyllisyyttä tai syyttömyyttä lapsettomuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että unohdettu asia.. Hoh hoi. Kaikki eivät voi vaan tehdä lapsia, kaikki eivät vaan voi saada lapsia. Ja jos joku ei niitä SAA, luulisi olevan tärkeämpääkin mietittävää kun tämä sanaleikki joka perustuu kai lähinnä vihaan ja katkeruuteen ihmisiä kohtaan, joille se lasten TEKO tahi SAANTI on helppoa. Ihme turhaa jankkausta. Valitettavasti tasan ei käy onnen lahjat ja toisten keho ei ole rakentunut niitä lapsia saamaan ja jonkun toisen ei taas johonkin muuhun. Perkele.
Kyllä se olisi ollut minusta aika merkittävä asia huomioida lisääntymisillan keskustelussa, että 1/5 pareista kärsii tahattomasta lapsettomuudesta! Joka viides pariskunta siis!
Ja tähän haluan vielä lisätä, että 80 prosettia heistä kuitenkin sen lapsen lopulta saa, hoidoilla tai ilman.
Eli kyseessä on monista syistä johtuva ongelma, johon on kuitenkin tarjolla ratkaisuja. Ja se olisi ollut hyvä ottaa osaksi tuota keskustelua, mitä ovat tahattoman lapsettomuuden aiheuttajat, ja miten sitä voidaan hoitaa.
Mutta noin laajoihin kokonaisuuksiin tuskin sun kiroileva ymmärryksesi riittää, jos olet kerran sitä mieltä, että esim. narkkariäidin "keho on rakentunut" niitä lapsia saamaan. : )
kommentin tarkoitin ihan vaan tuohon turhaan valitukseen sanoista, joilla asiasta puhutaan ja josta toiset kokee niin hirveää mielipahaa. Ja jos narkkariäiti tulee raskaaksi, niin onhan hänen kehonsa silloin siihen rakentunut. Eikä sitä faktaa poista sekään, että asia tuntuu todella epäreilulta tulevaa lasta kohtaan. Mutta ei se silti ole keneltäkään lapsettomalta viety lapsi. Elämä ei vaan ole reilua. Lähipiirissäni kärsitään lapsettomuudesta myös, kyllä minä näen mitä tuskaa se tuottaa ja jos vaan voisin, niin antaisin koska vaan lapsettomalle tämän minulle suodun mahdollisuuden, että voisin vaan tehdä niitä lapsia.
En itse halua lisääntyä, mutta muiden ihmisten hyvin käyttäytyvät lapset on mukavia.
Vahingon sattuessa tekisin abortin. Tai jos tietämättään olisi raskaana niin pitkällä ettei aborttia saisi, synnyttäisin lapsen ja antaisin adoptioon.