Hyi oksetus! H&M-ketjun kyseenalaiset taustat.
En osta enää ainuttakaan vaatetta noilta vaatejäteiltä. Katsoin Areenasta halpisvaatteen kallis hinta- dokkarin ja se avasi silmät, mitä taustalla tapahtuu kun vaatetta myydään halvalla ja tehokkaasti. Verosuunnittelua ja kiertoa, epäinhimillisiä työoloja, pakkotyötä, ympäristöhaittoja, ihmisten pakkosiirtoa tehtaiden tieltä, terveysyhkia ja haittoja, viherpesua jne jne.
Mutta, mistäs sitten vähävarainen ostat kivannäköistä vaatetta lapsillesi? En pidä trikoosta tai retrokuoseista.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
En osta enää ainuttakaan vaatetta noilta vaatejäteiltä. Katsoin Areenasta halpisvaatteen kallis hinta- dokkarin ja se avasi silmät, mitä taustalla tapahtuu kun vaatetta myydään halvalla ja tehokkaasti. Verosuunnittelua ja kiertoa, epäinhimillisiä työoloja, pakkotyötä, ympäristöhaittoja, ihmisten pakkosiirtoa tehtaiden tieltä, terveysyhkia ja haittoja, viherpesua jne jne.
Mutta, mistäs sitten vähävarainen ostat kivannäköistä vaatetta lapsillesi? En pidä trikoosta tai retrokuoseista.
No joo, mutta sieltä saa alle satasella koko vaatekerran lapselle, ulkovaatteineen. Sitäpä ne harrastaa muutkin halpis vaatetehtailijat. Ja on huono omatunto, mutten voi alastikaan lasta kouluun laittaa..
No onhan se perseestä. Jossain luki että Suomessa yhden bodyn tuottaminen maksaa 50 eur. Sitä voi sitten miettiä, kenellä on moiseen varaa. Ja jos ja kun et itse osaa ommella ja aikakin on kortilla koko perheen vaatettamiseen, niin siinä sitä sitten ollaan aikalailla puun ja kuoren välissä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia työoloja haaveilee tänne meillekin nykyinen hallitus. Paha vaan, että vielä on ay liike voimissaan eikä salli samanlaista työntekijän kyykytystä. Kilpailukyky on just tota.
No ostaisit itse Suomalaisten työntekijöiden moninkertaisella palkalla tekemiä kalliita tuotteita. Siitä siinä on kysy, ettei kuluttajat halua maksaa niitä hintoja mitä länsimaalaiset tuotantokustannukset vaatii.
Toki osansa on korkealla verotuksellakin. Sekin helpottaisi jo paljon jos äänestäjille ei tarvitsisi tarjota koulutusta, lääkäripalveluja tai työttömyysetuuksia.
Eli loppupeleissä meidän on vain tehtävä valinta, joko teemme enemmän töitä pienemmällä tuntipalkalla tai karsimme osan maksuttomista palveluistamme.
Oikeasti vaatteiden tuotantokustannukset eivät juurikaan vaikuta vaatteen hintaan.
http://www.vihreatvaatteet.com/mista-vaatteen-hinta-muodostuu/
Rahat menevät kaupalle ja brändille. Vaikka työntekijöiden palkka halpamaissa tuplattaisiin, sillä ei olisi kuluttajalle merkitystä. Tämä "suomalainen työ on liian kallista" on myös pelkkää kusetusta. Suomessakin valmistetun vaatteen hinnasta valmistuksen osuus on vain murto-osa tuotteen hinnasta.
Katsoin kanssa tuon dokkarin ja taas kerran ihmettelin, miksi mikään ketjufirma ei perusta halpamaahan omaa eettisesti toimivaa tehdasta. Toki tulisi kalliimmaksi kuin nykyolot, mutta mainosarvo olisi huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni itsestäänselvyys mutta hyvä että sinunkin silmäsi avautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vaatteiden tuotantokustannukset eivät juurikaan vaikuta vaatteen hintaan.
Rahat menevät kaupalle ja brändille. Vaikka työntekijöiden palkka halpamaissa tuplattaisiin, sillä ei olisi kuluttajalle nmerkitystä. Tämä "suomalainen työ on liian kallista" on myös pelkkää kusetusta. Suomessakin valmistetun vaatteen hinnasta valmistuksen osuus on vain murto-osa tuotteen hinnasta.
Katsoin kanssa tuon dokkarin ja taas kerran ihmettelin, miksi mikään ketjufirma ei perusta halpamaahan omaa eettisesti toimivaa tehdasta. Toki tulisi kalliimmaksi kuin nykyolot, mutta mainosarvo olisi huomattava.
No aivan taatusti on kalliimpaa tehdä Suomessa, ei niitä muuten vinkuintiassa saakka teetettäisi. Suomessa jo korkea verotus ja erilaiset pilipalilupamaksut tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia työoloja haaveilee tänne meillekin nykyinen hallitus. Paha vaan, että vielä on ay liike voimissaan eikä salli samanlaista työntekijän kyykytystä. Kilpailukyky on just tota.
AY-liike nyt on paikalleen jämähtänyt ja saa aikaa todella suurta vahinkoa kaikille muille paitsi omille jäsenilleen.
Kilpailukyky ja pitkäjänteisyys on sille porukalle jotain ihan hepreaa.Onneksi heidän valtansa on rapautunut pahasti ja murenee koko ajan.
Suurta vahinkoa kenelle? Varmaan juu muutaman teollisuuden kapitalistin voitot jää hitusen pienemmiksi, mutta taas kotimaanmarkkinoilla huseeraavan kapitalistin pinkat kasvaa, kun työläisilläkin on ostovoimaa.
Kipailukykyyn vetoaminen ei oikein toimi kun hyvin tiedämme, että samaan aikaan kun Suomessa on sotien jälkeen ollut vahva AY-liike, on myö Suomen kilpailukyky ollut maailman huippua. Olemme kautta viime vuosikymmenien olleet kilpailukykymittauksissa aivan ehdotonta maailman huippua, usein jopa ykköspaikalla, vaikka siis samaan aikaan meillä on ollut erittäin korkea järjestäytymisaste. Täytyy muistaa, ettei esimerkiksi keskitetyt tupot ole olleet pelkästään työtekijöille eduksi, vaan niistä ovat hyötyneet myös työnantajat vakauden muodossa.
Vaikea alkaa boikotoida H&M:ää, kun kesimääräinen vuosiostos sieltä on 5 euroa. Mutta hyvä, että silmät aukeilevat.
Vierailija kirjoitti:
Mun ratkaisut
-kirppikset ja 2nd hand ylipäänsä
-teen itse (myös omista vanhoista vaatteista ja ostan kirppiksiltä vaatteita myös sillä mielellä että pistän ne paloiksi ja teen jotain ihan muuta)
-harvemmin mutta vastuullisemmin uutena
Valitettavasti on myös vaan hyväksyttävä se tosiasia, että jokaisen vaatteen kohdalla ei ole mahdollisuuksia toimia kaikkein eettisimmin tiedon, rahan ja ajanpuutteen vuoksi. Mutta pienet purot jne. Vähän isomman lapsen kanssa voi sitten jo puhuakin näistä asioista (syyllistämättä tietysti), lapset on huomattavan ymmärtäväisiä ja empaattisia.
Oli kyllä hyvä dokkari! Täytyy sanoa että laittoi miettimään.
Sanoisin että boikotoin nyt H&M:ää, mutta rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa että eipä sieltä ole mitään tullut vuosiin ostettuakaan kun ne vaatteet on joko huonolaatuisia tai ei yhtään omaan makuun.
Muista ostan kyllä halpisvaatteita.
Itse olen todennut että ainoa mikä voisi auttaa edes vähän, on että katsoo sen pesulapun että missä on vaate tehty. Ja ronskisti vaan jättää tankoon ne missä on maininta Intia, Bangladesh, Etiopia jne.
Haastan teidät katsomaan missä on tehty ne vaatteet, jotka sulla on NYT päällä?
Mulla: Puman housut = Cambodia ja Lindexin paita Bangladesh
Housut Kiina, toppi Bangladesh :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat menevät kaupalle ja brändille. Vaikka työntekijöiden palkka halpamaissa tuplattaisiin, sillä ei olisi kuluttajalle nmerkitystä. Tämä "suomalainen työ on liian kallista" on myös pelkkää kusetusta. Suomessakin valmistetun vaatteen hinnasta valmistuksen osuus on vain murto-osa tuotteen hinnasta.
No aivan taatusti on kalliimpaa tehdä Suomessa, ei niitä muuten vinkuintiassa saakka teetettäisi. Suomessa jo korkea verotus ja erilaiset pilipalilupamaksut tekee sen.
Totta kai on kalliimpaa tehdä Suomessa kuin Kaukoidässä. Avasitko tuon linkin? Jos oletetaan, että nuo diagrammit pitävät suunnilleen paikkansa, niin niistä selviää:
- oikealla olevan kotimaisen paidan tuotantokulut ovat n. 10% tuotteen hinnasta eli noin vitosen (ei 50€ kuten väitetään)
- vasemmalla olevan halpispaidan tuotantokustannukset ovat niin minimaaliset, että keltaista pylvästä ei oikein edes näe
- toisen eli brändipaidan tuottaminen maksaa saman verran kuin halpiksenkin (tämä se vasta on ällöttävää, hikipajan tuotteesta pyydetään 50€)
-joka ikisessä pylväässä kaupan ja brändin osuus on yli 75% tuotteen hinnasta
Summa summarum: eettiseti kestävien vaatteiden valmistus edullisesti olisi täysin mahdollista, se vaan ei kiinnosta, kun voitot on maksimoitava.
Suora boikotoiminenkaan ei välttämättä ole se ratkaisu, monesti se tehdastyö on kuitenkin parempi ratkaisu kuin työttömyys ja kadulle joutuminen. Meidän länsimaisten velvollisuus on tiedostaa, välittää ja vaatia parempia oloja ihmisille, jotka tekevät meidän vaatteet. Vaaditaan myös parempaa laatua, ollaan valmiita maksamaan enemmän ja kulutetaan kohtuudella.
Oli kyllä järkyttävä dokkari. Olen minä asiasta nyt ennenkin lukenut ja kuullut, mutta en tajunnut että asia on noin paha. Saatikka härski!! Kaikki verojenkierto, pienten yritysten tukien vastaanottaminen ja väärinkäyttäminen, yhteistyö henkilöiden kanssa jotka syyllistyneet ihmisoikeusrikkomuksiin (murhat jne).
Enköhän voi sanoa henkkamaukan jäsenyyteni irti jo tänään.
Tosin mietityttää mistä ne vaatteet sitten jatkossa hankkii... nytkin on lapsille tulossa lindexin ja polarn o pyretin vaatepaketit tulossa kun tarviivat syysvaatetta. Toi pop on myös yksi suuri kusetus, niissä lukee isolla polarn o pyret SWEDEN. Kävin kurkkaamassa meidän kaikkia popin ulkovaatteita ja kiinassahan ne oikeasti on tehty. Se on se pienempi präntti siinä svedun alla..... murr. Vaikka ne laadukkailta tuntuukin verrattuna henkkamaukan rytkyihin. :/
Ilmeisesti tämän ketjun kirjoittajat ovat 20-30 -vuotiaita, koska tämä aihehan on vanha juttu.
Ruotsissa on vaadittu parannusta noihin hikipajojen työoloihin jo joskus 2000-luvun alkupuolella ja siellä järjestöjen painostus ja julkisuus oli niin suurta, että jotain muutosta saatiinkin aikaan. Juuri siihen, että tehtaissa ei saa olla lapsia työvoimana tai ettei työolot ole ihan järkyttävän epäinhimilliset. Silti meikäläisittäin 12-tuntiset päivät 6-7 päivää viikossa palkalla, jolla niukin naukin tulee toimeen ei vastaa ihan meidän käsitystä ok-työoloista.
Mutta sijoittajien taskuihinhan on tarkoitus mennä mahdollisimman paljon vaateliikkeiden tuotosta ja kuten sanottu, niin nuo muut ketjuthan eivät ole sen parempia. Itse taas olen kovasti kiinnostunut Filippa K -merkistä tällä hetkellä, ja kas, nekin vaatteet on teetetty kaukoidässä, vaikka laatu onkin vähän parempi.
Suomessa oli vaateteollisuutta vielä 70- ja jopa 80-luvuillakin. 90-luvun lopulla tulivat ruotsalaiset halpaketjut ja jos laman myötä ei tekstiiliteollisuus ollut vielä saanut kuoliniskua niin viimeistään siinä vaiheessa. Ja vietiinhän Neuvostoliittoon ilmeisesti myös paljon vaatetta, Neuvostoliiton hajoaminen vaikutti myös. Mutta siis Suomessakin oli vielä silloin tekstiiliteollisuuden aikaan täällä sellainen pienipalkkaisten naisten köyhälistö, joka juuri ja juuri tuli toimeen tuolla palkalla.
Olen pian 40-vuotias ja aihe on vanha ja tuttu. Luulenpa, että moni parikymppinen ei vielä tiedosta eikä välitä, herätys tulee myöhemmin, usein omien lasten myötä, kun muutenkin elämän arvot muuttuu. Ainakin itselleni kävi näin kymmenisen vuotta sitten.
Olen 28v. Vuonna 2000 olin 12 vuotta vanha. Tietenkään en silloin ollut samalla tapaa asiasta tietoinen kuin minua vanhemmat. Eihän silloin ollut edes somea ;) meillä ei tainnut olla vielä edes tietokonetta tuolloin!
Ikävää kuitenkin sanoa että nuorten tietämättömyys johtuu vain välinpitämättömyydestä. Eikä mielestäni vastuu tämän päivän nuorille ensisijaisesti kuuluukaan, vaan niille tahoille jotka näitä tuotteita nuorille markkinoi ja tekee ne diilit paholaisen kanssa. Vastuu kuuluu yrityksille.
Jos osaat kuukkeloida ruotsiksi, niin matskua kyllä löytyy:
Rupee ihmeessä ompelemaan! On harrastuksenakin ihan mahtava! Tottakai jostain joutuu tinkimään, ihan jo koska ei aikakaa voi riittää koko perheen vaatettamiseen itse tehden. Itse ajattelen, että se pointti on kohtuus. Hankkii vain sen, mitä oikeasti tarvitsee.