Hyi oksetus! H&M-ketjun kyseenalaiset taustat.
En osta enää ainuttakaan vaatetta noilta vaatejäteiltä. Katsoin Areenasta halpisvaatteen kallis hinta- dokkarin ja se avasi silmät, mitä taustalla tapahtuu kun vaatetta myydään halvalla ja tehokkaasti. Verosuunnittelua ja kiertoa, epäinhimillisiä työoloja, pakkotyötä, ympäristöhaittoja, ihmisten pakkosiirtoa tehtaiden tieltä, terveysyhkia ja haittoja, viherpesua jne jne.
Mutta, mistäs sitten vähävarainen ostat kivannäköistä vaatetta lapsillesi? En pidä trikoosta tai retrokuoseista.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksei paikallinen hallitus ja ay-liike puutu asiaan? Niillehän se kuuluu.
Korruptio?
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään ay-liikettä ole ja hallitus on kansainvälisten suuryritysten taskussa.
Vois nää Suomenkin porvarit pikkuhiljaa alkaa tunnustaa mistä heidän miljoonansa revitään.
Kirppikseltä ostat tai mistä vaan käytettynä.
Ei H&M ole ainoa, sama meininki on myös "paremmissa" ja kalliissa puljuissa. Nekin teettävät tuotteensa halpamaissa, kuten Bangladeshissa.
Ohis, mutta pientä ironiaa siinä että Gugguu-järkytys ja HM-oksetus -ketjut ovat tässä Av:n etusivulla peräkkäin.
Ja mistä ajattelit löytää vaatemerkin, joka EI valmista eettisesti kyseenalaisesti vaatteitaan? Tai vähintäänkin kankaitaan?
Etpä taida tähän avaukseesi montaa vastausta saada. Mammat kääntää päänsä pois tällaisilta otsikoilta ja kävelevät taas huomenna tyytyväisinä shoppailemaan halpoja riepuja, jotka toiset ovat valmistaneet henkensä uhalla ja orjapalkalla. Mutta auta armias, kun taas avataan joku prostituutiokeskustelu, niin johan on taas joka mamma jeesustelemassa miesten moraalittomuutta.
Itse tuon dokkarin katsoin ja oli kyllä todella karua meininkiä. Eipä sen tekstiiliteollisuustyötekijän henkiriepu ole halpamaissa sentinkään arvoinen.
Eipä jaksa moinen kiinnostaa.
Ja sehän nyt tyhmää olisi että EI harjoittaisi verosuunnittelua. Itse otan ne mahdolliset sadat tuhannet eurot vuosien mittaan mieluummin omalle tililleni ja muutan ne Karibian-matkoiksi perheen kanssa, avoautoiksi ja laadukkaaksi ruuaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kirppiksille taidan siirtyä. Ne vaatteet on jo tehty ja kerran ostettu ja minä vain kierrätän niitä. Olen esteetikko, mutta kaitpa kirppariltakin löytää kaunista. Ap
No ongelmahan on juurikin se, että ihmiset eivät suostu maksamaan enempää vaatteista, koska halpaketjut ovat polkeneet hinnat niin alas. Mitä eettisemmin valmistettu, sen kalliimmaksi tulee valmistus. Kalliimmat merkit ovat usein samanlaista tavaraa, mutta revitään kovempia katteita.
Nimimerkillä, vaatemyyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään ay-liikettä ole ja hallitus on kansainvälisten suuryritysten taskussa.
Joo niin aina. H&M hyppyyttää Kiinan hallitusta miten mielii. Korjatkoot asian itse, niin täälläkin tehtiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin aina. H&M hyppyyttää Kiinan hallitusta miten mielii. Korjatkoot asian itse, niin täälläkin tehtiin!
Ei noin saa sanoa! Meillä on Valkoisen Naisen Taakka opettaa murjaaneille sivistystä ja oikeita tapoja, ei heiltä saa vaatia omia toimia!
Hyvä, että silmäsi aukesi.
Pakko nyt sanoa, että lasten vaatteista suurin osa on trikoota (interlock tai jersey), jos haluat joustamattomista materiaaleista valmistettuja vaatteita käyttää, niin valikoima, vielä eettinen ja kukkarolle sopiva, on aika suppea. Tulee vain mieleen, että alat ommella itse.
Itse olen tehnyt suurimman osan (pienten) lasteni vaatteista jo useamman vuoden. Tosin tykkään käyttää pääasiassa trikoota ja collegea, koska minusta ne vain ovat kaikkein mukavimmat materiaalit lasten päällä ja miellyttää omaa silmääni. Verkkokauppojen kangasvalikoimat ovat todella laajat, paljon kotimaisia valmistuttajia, jotka teettää kankaansa Euroopassa. Itsekään en pidä retrosta, mutta valikoimaa on onneksi muuhunkin makuun.
Samanlaisia työoloja haaveilee tänne meillekin nykyinen hallitus. Paha vaan, että vielä on ay liike voimissaan eikä salli samanlaista työntekijän kyykytystä. Kilpailukyky on just tota.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö kirpparin kautta kierrättäminen niistä eettisempiä? Mammat haalii halpaketjuista vaatteita enemmän kuin ikinä tarvitsevat kun ne on niin söpöjä ja halpoja, ja sitten tuuppaavat kirppikselle myyntiin, että saavat ostettua kaapit täyteen uutta. Ja pyörä pyörii...
Osta lampaita, keri villat, puhdista, pese ja karstaa ne. Kehrää langat ja huovuta lopuista villoista töppöset, hatut ym. Värjää langat juurilla, kävyillä, lehdillä... Hanki kangaspuut ja luo loimi langoista, kudo kankaita ja ompele näistä vaatteet. Neulo huivit, villapaidat ym.
Perusta puuvilla- ja pellavapelto ja tee langat itse, värjää, kudo, neulo jne.
Tää ois oikeasti ihanaa jos vaan aika riittäisi, olen ollut henkisesti mummo jo syntyessäni. Kyllä välillä jotain pientä tuleekin tehtyä, mutta ei läheskään riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö kirpparin kautta kierrättäminen niistä eettisempiä? Mammat haalii halpaketjuista vaatteita enemmän kuin ikinä tarvitsevat kun ne on niin söpöjä ja halpoja, ja sitten tuuppaavat kirppikselle myyntiin, että saavat ostettua kaapit täyteen uutta. Ja pyörä pyörii...
Mikä sitten olisi paras ratkaisu? En voi ostaa kalliita. Osaan kyllä ommella, ehkä ryhdyn ompelemaan lasteni vaatteet. Farkuissa, takeissa, puseroissa on kyllä haastetta...Ap
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia työoloja haaveilee tänne meillekin nykyinen hallitus. Paha vaan, että vielä on ay liike voimissaan eikä salli samanlaista työntekijän kyykytystä. Kilpailukyky on just tota.
AY-liike nyt on paikalleen jämähtänyt ja saa aikaa todella suurta vahinkoa kaikille muille paitsi omille jäsenilleen.
Kilpailukyky ja pitkäjänteisyys on sille porukalle jotain ihan hepreaa.
Onneksi heidän valtansa on rapautunut pahasti ja murenee koko ajan.
Googlaamalla löytyy tosi helppoja kaavoja tumpelollekin toteutettavaksi. Muutamien saumojen kaavoja ja väljiä malleja kun alkuun suosii, niin ei oo niin justiinsa onko saumat täydellisen suorat.
Hyviä harjoituskappaleita esim. tunikat, hameet ja kietaisumekot.