Päästä kantapäähän tatuoitu ystäväni sai vauvan, jolla ei ole sormia
Ystäväni ei osaa suomea, eikä asu suomessa, joten voin kirjoittaa tännekin. Mieheni mukaan epämuodostuma voi johtua tatuointiväreistä. Onko se muka oikeasti mahdollista?
Kommentit (77)
Lääketiede suhtautuu aika skeptisesti:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Ar…
Kaivoin vielä tämän Duodecimin artikkelista.
Tyypillisimmät ihosyövät tatuoiduilla ihoalueilla ovat melanooma, tyvisolusyöpä ja okasolusyöpä. Harvinaisempia ovat lymfooma ja sarkooma sekä potentiaalisesti pahanlaatuinen keratoakantooma (Kluger ym. 2008c, Kluger 2010a). Paitsi pahanlaatuisia ihokasvaimia, tatuoiduilla alueilla tavataan myös hyvänlaatuisia muutoksia kuten rasvasyyliä (seborrooista keratoosia) ja dermatofibroomia (Kluger 2010a).
t. se hoitsu, joka lähtee nyt päivystykseen paikkaamaan puupäitä.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia syödä raskasmetalleja pieniä määriä kuin vapaaehtoisesti hakata niitä ihon alle. Ruoka on huomattavasti säädellympää kuin tatuointimuste.
esim. FDA ei ole hyväksynyt yhtään tatuointiväriä, mutta useita ruoka-aineita!
YLEn artikkeli ei sano, että kaikki olisivat valmiita pistämään tatuoinnin läpi tai se olisi todistetusti turvallista. Osa lääkäreistä ei sitä tee.
Mahdollisuus myös pysyviin komplikaatioihin
Tatuointikomplikaatioiden yleisyydestä ei ole tarkkaa tietoa. Klügl ym. totesivat, että 6 % 3 411 tatuoidusta ihmisestä kärsi jatkuvista iho-ongelmista tatuoiduilla ihoalueilla. Tanskalaistutkimuksissa prosentti oli 12.
Tatointiväri kulkeutuu kropassa
Alaraajojen turvotusta voi esiintyä jalkapöydän tai säären tatuoinnin jälkeen rasituksessa (Kluger ym. 2011a). Akuuttia ohimenevää imusolmukkeiden suurenemista voidaan todeta tatuoidun ihoalueen imuteiden laskukohdassa. Tatuoinnin leviäminen rajojensa yli ("blurry halo", "blue-foot" tai "blow-out") on harvinainen komplikaatio, joka johtuu tatuointivärin leviämisestä ihonalaiseen rasvakudokseen.
t. se hoitsu
Miksi tatuoitu nainen tarvitsi kivunlievitystä muutenkaan, niillä on korkea kipukynnys ja jos ei satu, niin tuskin arvoistaisivat lapsiaan edes niin paljoa ettei niitä huostattaisi heti laitoksella.
Oliko miehellä tatuointi kiveksissä vai mitä ihmettä?
Minä en ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi muiden ihmisten tatuoinneista pitää vaahdota jatkuvasti. Jos ne ei näytä kivalta, älä ota tatuointia. Jos turvallisuus huolettaa, älä ota tatuointia. Sitten vaan elät sitä omaa elämääsi rauhassa ja annat toisten elää omaansa.
Meidan sairaalassa ainakin oli varoitus tatuoinneista magneettikuvaukseen mennessa. Vareissa olevat metallit kuumenevat ihan samalla tavalla kuin muutkin metallit. Koska minulla ei ole tatuointeja en lukenut ihan tarkasti mihin toimenpiteisiin ryhdyttiin vai jaiko kuvaamatta. t.usalainen
Kyllä minä olen huolestunut siitä mitä tatskojen myrkyt aiheuttaa lapsille. Vituttaa sekin että joku ryyppää tai polttaa raskausaikana. Miksei sitten kehon vapaaehtoiset epäpuhtaudet, jotka voi tehdä sikiölle pahaa!!! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan meidän sairaalan lääkäri ei vedä epiduraalia selkätatuoinnin läpi.
Metallisuolat ja muut aineet saattavat mennä selkäydinnesteen sekaan, josta seuraa neurologisia komplikaatioita.
t. hoitsu
http://yle.fi/uutiset/alaselkatatuointi_ei_tarkoita_puudutuskieltoa/544…
Ja tuossakin artikkelissa sanotaan että selkäratuointien läpi ei pistetä. Etkö osannut lukea vaikka linkitit?
Huoh. Lue nyt se juttu läpi ennen kuin alat pätemään.
Hyiii! En usko, että on totta, mutta yök.
Onpa käynyt huono tuuri, että yhdistetään tatuoinnit epämuodostumiin. Saattaa olla myös keneettistä!
Eli kyseessä on nainen?
Mun miehellä on kotitekoisia tatuointeja (6 kpl), vaikuttaako sikiöön? Vai onko vain synnyttäjän tatuoinneilla vaikutusta?
Minulla on monta tatuointia, terveet lapset ja voin loistavasti. Mikä meni pieleen? Joistain paikoista saa hienoja ja puhtaita tatuointeja.
Miehen siittiössä voi olla mutageenejä, joten lapsi voi olla vammainen tai epämuodostunut. T. Se hoitsu taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 0 tatuointia ja terveellisen elämäntavat ja sain myös vauvan jolla on 5 sormea. Kyseessä on dysmelia ja ihan tiedoksi että siihen ei välttämättä tarvita mitään syytä mitä vanhempi on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Älä syyllistä ja kauhistelee.!
Häpeä ap! Olet melkoinen "ystävä", kun puhut Täällä selän takana anonyymisti pahaa ystävästäsi. Jos ystäväsi lapsi sinua noin häiritsee niin Mikset kysy ystävältäsi? Ärsyttää sinun tyyliset ihmiset, jotka tuijottaa sormetonta vauvaani kun idiootit ja sitten seläntakana puhuvat pahaa, eivätkä uskalla minulta kysyä mikä lapsellani on.Minunkin lapsellani on dysmelia, mutta se ei estä minua ymmärtämästä että on vanhempia, myös äitejä, jotka tahtomattaan tai tahallaan sekä tyhmyyttään aiheuttavat lapsillensa vammoja ja/tai sairauksia. Äidin elämäntavat ovat usein syynä vauvojen kasvu- ja kehityshäiriöihin.
Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että sinä et ole käsitellyt lapsesi käsivammaa. Suosittelen, ehkä vihasi sitten tasaantuu. Itsekin aikoinani kävin asiasta juttelemassa sairaalassa. Ei tarvinnut kuin pyytää keskusteluapua, niin sitä sai.
Olen käsitellyt lapseni vammaa, ja minäkin ymmärrän että äidin raskauden aikainen riskikäyttäytyminen, voi altistaa erilaisille vammoille. Mutta pointtini olikin sanoa ap:lle, ettei tässä ole välttämättä kyse äidin tatuoinneilla, lapsen sormettomuus voi johtua ihan jostain muustakin (Enkä henkilökohtaisesti usko että tässä tapauksessa tatuoinnit on syypää). Ap hakee tarkoituksella draamaa ja tatuointivihaa kirjoituksellaan, ja olen samaa mieltä mitä täälläkin moni, että varmasti niillä tatuoinneilla jotain terveysriskejä on.
Niitä sormettomia lapsia voi kuitenkin saada ihan kuka tahansa, samoin kun kuka tahansa voi jäädä tahattomasti lapsettomsksi tai kuka tahansa voi saada keskenmenon, ilman että ne asiat liittyvät elämäntapoihin.
Minun mielestäni ap voisi myös mennä itseensä, ja miettiä millainen ihminen kirjoittelee tämmöisiä juttuja netissä ystävästään. Ei ole ap kovin kummoinen ystävä.
Miksi olisin huono ystävä jos mietin täällä, että voiko tatuointivärit ovat mahdollisesti syyllisiä? ap
On eri asia syödä raskasmetalleja pieniä määriä kuin vapaaehtoisesti hakata niitä ihon alle. Ruoka on huomattavasti säädellympää kuin tatuointimuste.
esim. FDA ei ole hyväksynyt yhtään tatuointiväriä, mutta useita ruoka-aineita!
YLEn artikkeli ei sano, että kaikki olisivat valmiita pistämään tatuoinnin läpi tai se olisi todistetusti turvallista. Osa lääkäreistä ei sitä tee.
Mahdollisuus myös pysyviin komplikaatioihin
Tatuointikomplikaatioiden yleisyydestä ei ole tarkkaa tietoa. Klügl ym. totesivat, että 6 % 3 411 tatuoidusta ihmisestä kärsi jatkuvista iho-ongelmista tatuoiduilla ihoalueilla. Tanskalaistutkimuksissa prosentti oli 12.
Tatointiväri kulkeutuu kropassa
Alaraajojen turvotusta voi esiintyä jalkapöydän tai säären tatuoinnin jälkeen rasituksessa (Kluger ym. 2011a). Akuuttia ohimenevää imusolmukkeiden suurenemista voidaan todeta tatuoidun ihoalueen imuteiden laskukohdassa. Tatuoinnin leviäminen rajojensa yli ("blurry halo", "blue-foot" tai "blow-out") on harvinainen komplikaatio, joka johtuu tatuointivärin leviämisestä ihonalaiseen rasvakudokseen.
t. se hoitsu