Olen lihonut
Tulin juuri terveystarkastuksesta. Olen järkyttynyt vaakakäynnistä. Olen kyllä tiennyt lihoneeni hiukan, mutta lisäkiloja onkin tullut 8kg parin kilon sijasta. Lukema näytti 81kg. Normaalipainoni yläraja on 70kg.
Nyt pitäisi saada kuntokuuri toteutettua. Antakaahan vinkkejä painonpudotuskuntoiluun :-) Ruoalla tämä ei lähde, sillä syön jo nyt terveellisesti. Mulla paino ei tule suoraan ruoasta vaan enempi syytän hormonitoimintaa.
Kommentit (55)
Ja taas karppaususkovaiset ovat vallanneet ketjun eivätkä ymmärrä että a) hiilarit ei ole kaikille ongelma ja b) karppaus ei sovi kaikille.
Olen hiilarinmussuttaja, ruokavaliostani varmaan 70% koostuu hiilareista, syön puuroa, leipää (paljon!), pastaa, riisiä, nuudelia, hedelmiä, kasviksia, mysliä, jogurttia ja sitten vain jonkin verran kalaa ja kanaa ja hyvin vähän mitään proteiinipitoisia palkokasveja (dyspepsia). Siltikin olen 167/54, urheilen jonkin verran noin normaalin päiväliikunnan lisäksi ja ei ole mitään "hiilarimasennusta" vaan ihan normaali pirteä tekevä ihminen olen eikä terveydessä ole mitään ongelmaa. Mutta toki syön väärin, pitäisi tässä korkean kolesterolin sukurasitteessa (sedälle tehty 7 suonen ohitusleikkaus + kaikki muut sukulaiset) vielä jättää täysjyvätuotteet pois ja alkaa vetämään kovaa rasvaa niin varmasti terveys paranisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ei ole niin oleellista kun ruokavalio. Eka syöminen kuntoon ja sit se liikunta.. Tuohon hiilarijuttuun pitää kommentoida että ihminen ei periaatteessa tarvii hiilareita ollenkaan, elimistö pystyy itse tekemään aivojen tarvitseman glukoosin itse maksassa, joten ei hiilareita oikeesti tarvii mihinkään. Kasviksista tulevat hiilarit on ok kun niissä on nii paljon tärkeitä ravintoaineita. Kaikista paras olisi että elimistö saadaan sokeripolttoisesta rasvapolttoiseksi, jolloin kroppa rupee käyttää omia varastorasvoja energiakseen. Se onnistuu vain että karsii hiilarit pois ruokavaliosta. Ko. tila on ketoosi..joka on luonnollinen..ei pidä sekoittaa diabeetikoiden ketoasidoosiin. Ketoosissa on mukava olla..:D myös kannattaa huomioida light-tuotteissa että makeutusaineet käyttäytyvät elimistössä sokerin tavoin joka nostaa insuliinitasoja.
aah. Vastaan pariin viestiin yhtä aikaa: Lightia en käytä muista syistä johtuen. Eli sokerina käytän inkkarisokeria ja hunajaa. joskus ruokosokeria ja leivonnassa fariinisokeriakin. En muutenkaan osta lightlevitteitä tms.
-Maitoa kun en juurikaan juo, niin sillä että ostan luomua ei ole paljon merkitystä. Jogurtit ja rahkat on pääasiassa homogenoimattomia. Silloin kun niitä on kaupassa tarjolla. Aina ei ole.
Olen nyt muutamaan otteeseen todennut että se karppaus ei sopinut. Varmaan toimii sellaisille, jotka ei tykkää liikkua.
ap
No eikös täällä annettu sulle jo neuvoa ruokavaliosta, joka oli jtn karppauksen ja virallisterveellisen väliltä? Ei sun tarvitse karpata, äly hoi. Mutta voit vähentää ne hiilarit jonnekin 40% tasolle kokonaisenergiasta. Ja silloinkin niiden laatu on se ratkaiseva asia. Niin ja syö tarpeeksi proteiinia, ettei lihakset kuihdu. Äläkä leivo makeita ja suolaisia, jos haluat laihduttaa. Toki toisinaan voit herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla aika loistoasenne. Itse laihduin vajaa 20kg ihan ruokavalion muutoksella, vasta laihdutusprosessin loppusuoralla aloin harrastaa liikuntaa ja lihasta on kivasti tullutkin.
Jännästi ne PCO-muutokset munasarjoissakin pikkuhiljaa katosi kunhan sai ruokavalion ja painon kuriin.
Mutta hei onnea valitsemallesi tielle kun muiden neuvot on aina väärin. :)
Niin siis pco:ta tavataan yleisimmin lihavilla ihmisillä, onko sitten enemmänkin syy vai seuraus... Ainakin paras ystäväni on laiha (ollut aina) ja hänellä on pco eli ei se mikään mahdottomuus ole päästä normaalipainoon.
Ei sun tarvii karpata, mutta kun kannattaa syödä hiilihydraattitietoisesti. Karppaamisesta on jääny sulle näköjään huonoja kokemuksia, koska hyvin todennäköisesti oot tehny sen väärin. Kuulostaa nyt että kaikista suurin ongelma on tuolla korvien välissä..kun kerroit esim. viljojen pois karsiminen ruokavaliosta ei kuulosta miellyttävältä..mutta tiedätkö se olis välttämätöntä jos haluat saada ittes kuntoon.. Siihen on myös hyvä tuudittautua että suvussa on ollu sitä ja tätä ja pco rajoittaa ja metaforem on käytössä ja blaa blaa blaa...noi kaikki on vain tekosyitä, täällä on sanottu monen monta kertaa, että kunnon syömisellä saat noi kaikki pois..mutta kun sitä leipää on nii kiva puputtaa nii ei voi. Jos et halua ottaa vastaan kunnon neuvoja se on sinun ongelmasi..täältä niitä saa..eri asia on jos haluat ottaa tiedon oikeasti vastaan ja soveltaa sen omaan elämään sopivaksi. Silmälaput pois silmiltä ja nyt kannattaa ottaa itseensä niskasta kiinni.
No ei kai tähän voi sitten muuta todeta kun sen, että suurin este laihtumisellesi on asenteesi. Löytäisit muualta aivan samat neuvot vaivaasi, mitä täälläkin on annettu, mutta et halua nähdä. Ehkä sinun kannattaisikin aloittaa ensin työstämään mieltäsi muutokseen tuon vastustuksen ja tekosyiden listaamisen sijaan. Minä itse olen ollut ihminen, joka viimeiseen asti kyllä keksi syitä vaikkapa leivän puputtamiselle. Järki sanoi toista, mutta syöminen meni tunteella. Ja muutoksen ajattelin tekeväni aina huomenna tai ensi viikolla.. Itse turvauduin jopa hypnoterapiaan kunnes sain viimein muutoksen ajatuksissani. Onneksi sain, nyt voin paljon paremmin, eikä tarvitse kituuttaa vähillä kaloreilla kun annan elimistölle oikeaa ruokaa.
kirjoitti:
Ja taas karppaususkovaiset ovat vallanneet ketjun eivätkä ymmärrä että a) hiilarit ei ole kaikille ongelma ja b) karppaus ei sovi kaikille.
Olen hiilarinmussuttaja, ruokavaliostani varmaan 70% koostuu hiilareista, syön puuroa, leipää (paljon!), pastaa, riisiä, nuudelia, hedelmiä, kasviksia, mysliä, jogurttia ja sitten vain jonkin verran kalaa ja kanaa ja hyvin vähän mitään proteiinipitoisia palkokasveja (dyspepsia). Siltikin olen 167/54, urheilen jonkin verran noin normaalin päiväliikunnan lisäksi ja ei ole mitään "hiilarimasennusta" vaan ihan normaali pirteä tekevä ihminen olen eikä terveydessä ole mitään ongelmaa. Mutta toki syön väärin, pitäisi tässä korkean kolesterolin sukurasitteessa (sedälle tehty 7 suonen ohitusleikkaus + kaikki muut sukulaiset) vielä jättää täysjyvätuotteet pois ja alkaa vetämään kovaa rasvaa niin varmasti terveys paranisi!
Kuten kirjoitit, ei terveydessäsi ole mitään ongelmaa.. Täällä nyt listattiinkin vinkkejä ihmiselle jolla ongelma on, eli tuo PCO. Te perusterveet voitte varmasti syödä ravintosuositusten mukaan, mutta kyse onkin siitä, että kaikki ei voi. En minä ainakaan käske ketään jättämään hiilareita, jos joku niitä syöden voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. En tajua mikä helvetti siinä on ettei tämä mene jakeluun. On tautia ja hormooneja ja ja ja... jotka muuttaa ilman läskiksi kehoon. Ei ole.
Olet tietty oikeassa, mutta siihen kulutukseen vaikuttaa hormonit ja sairaudet, joihin taas vaikuttaa syöty ruoka.
Niin vaikuttaa. Mutta jos syö vähemmän kuin kuluttaa (minkä verran nyt sitten kuluttaakin), laihtuu. Ja sen saa selville vähentämällä syömisiään siihen pisteeseen, että paino alkaa laskemaan ja sitten pysymällä siinä niin kauan kuin haluaa laihtua. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla aika loistoasenne. Itse laihduin vajaa 20kg ihan ruokavalion muutoksella, vasta laihdutusprosessin loppusuoralla aloin harrastaa liikuntaa ja lihasta on kivasti tullutkin.
Jännästi ne PCO-muutokset munasarjoissakin pikkuhiljaa katosi kunhan sai ruokavalion ja painon kuriin.
Niin siis pco:ta tavataan yleisimmin lihavilla ihmisillä, onko sitten enemmänkin syy vai seuraus... Ainakin paras ystäväni on laiha (ollut aina) ja hänellä on pco eli ei se mikään mahdottomuus ole päästä normaalipainoon.
PCO:ta on eritasoista. kaikki eivät tarvitse insuliinia. Ja kyllä se lihominen on seuraus, ei syy. Itse olin sairastuessani PCO:hon hyvin hoikka. Jopa liian hoikka. Kilot tulivat osittain sen myötä että sairauteen kokeiltiin kaikenlaisia hormonihoitoja (koska halusin lapsia) ja varsinkin keltarauhashormonit lihottivat. Myös monet muut.
En ole koskaan ollut sokerisyöppö, joten siksikin varmaan karppauksen hyödyt jäivät kyseenalaisiksi. Toteutin karppausta ensin ihan sillä peruskaavalla, eli sokerit ja viljat ym pois ja laskin joka päivälle minimimäärät hiilareita. Sitten kun vointi huononi muutin niin että edelleen sokerit pidin poissa, mutta muuten hiukan lisäsin hiilarimäärää hedelmiä syömällä. Rasvaiset ruoat eivät tuntuneet eikä maistuneet hyvältä, joten rasvan otin sitten öljyjen kautta mieluummin. Käytännössä söin kuten nytkin, mutta ilman viljoja ja hedelmiä. Ongelmia tuli liikunnassa. Pienikin määrä liikuntaa näkyi huimauksena ja huonovointisuutena. Väärin tehty? Mahdollisesti, mutta edes niillä karppi-infon liikuntaosion ohjeilla ei ollut parantavaa vaikutusta vaan reilun 4vk yrittämisen jälkeen oli aika lopettaa ennen kuin olisin päätynyt sairaslomalle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PCO:ta on eritasoista. kaikki eivät tarvitse insuliinia. Ja kyllä se lihominen on seuraus, ei syy. Itse olin sairastuessani PCO:hon hyvin hoikka. Jopa liian hoikka. Kilot tulivat osittain sen myötä että sairauteen kokeiltiin kaikenlaisia hormonihoitoja (koska halusin lapsia) ja varsinkin keltarauhashormonit lihottivat. Myös monet muut.
En ole koskaan ollut sokerisyöppö, joten siksikin varmaan karppauksen hyödyt jäivät kyseenalaisiksi. Toteutin karppausta ensin ihan sillä peruskaavalla, eli sokerit ja viljat ym pois ja laskin joka päivälle minimimäärät hiilareita. Sitten kun vointi huononi muutin niin että edelleen sokerit pidin poissa, mutta muuten hiukan lisäsin hiilarimäärää hedelmiä syömällä. Rasvaiset ruoat eivät tuntuneet eikä maistuneet hyvältä, joten rasvan otin sitten öljyjen kautta mieluummin. Käytännössä söin kuten nytkin, mutta ilman viljoja ja hedelmiä. Ongelmia tuli liikunnassa. Pienikin määrä liikuntaa näkyi huimauksena ja huonovointisuutena. Väärin tehty? Mahdollisesti, mutta edes niillä karppi-infon liikuntaosion ohjeilla ei ollut parantavaa vaikutusta vaan reilun 4vk yrittämisen jälkeen oli aika lopettaa ennen kuin olisin päätynyt sairaslomalle.
ap
Itse syön paleon mukaan. En ole laskenut hiilareita enkä kaloreita erikseen, koska kaikki tulee raaka-aineista jotka elimistöni pystyy hyödyntämään parhaiten. Aluksi oli tarkoitus vaan karsia kaikki huono pois ruokavaliosta ja totutella uuteen. En uskaltanut edes ajatella siinä vaiheessa enempää rajoituksia (esim kaloreiden suhteen), koska olin ollut tunnesyöppö ja varsinkin leipään pahasti koukussa. Annoin siis itselleni luvan syödä tätä uutta ruokaa niin paljon kun mieli teki. Hyvin äkkiä kuitenkin koko suhde ruokaan muuttui, tunnesyöminen jäi pois ja paino tippui normaaliksi ilman että erikseen tarvitsin miettiä kaloreita. Alunperin aloitin kokeilun juurikin syynä PCO, mutta sain apua aika moneen muuhunkin vaivaan. Mutta tosiaan, heikkona luonteena olen siis se, joka tarvitsi sen hypnosession ennen kun sain suunnitelman toteutukseen..
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvii karpata, mutta kun kannattaa syödä hiilihydraattitietoisesti. Karppaamisesta on jääny sulle näköjään huonoja kokemuksia, koska hyvin todennäköisesti oot tehny sen väärin. Kuulostaa nyt että kaikista suurin ongelma on tuolla korvien välissä..kun kerroit esim. viljojen pois karsiminen ruokavaliosta ei kuulosta miellyttävältä..mutta tiedätkö se olis välttämätöntä jos haluat saada ittes kuntoon.. Siihen on myös hyvä tuudittautua että suvussa on ollu sitä ja tätä ja pco rajoittaa ja metaforem on käytössä ja blaa blaa blaa...noi kaikki on vain tekosyitä, täällä on sanottu monen monta kertaa, että kunnon syömisellä saat noi kaikki pois..mutta kun sitä leipää on nii kiva puputtaa nii ei voi. Jos et halua ottaa vastaan kunnon neuvoja se on sinun ongelmasi..täältä niitä saa..eri asia on jos haluat ottaa tiedon oikeasti vastaan ja soveltaa sen omaan elämään sopivaksi. Silmälaput pois silmiltä ja nyt kannattaa ottaa itseensä niskasta kiinni.
Tyypillistä karppaajan retoriikkaa "jos karppaaminen ei sopinut sulle teit sen väärin!". Uskokaa jo hyvä luoja että on muitakin mahdollisia ruokavalioita kuin karppaus. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Kuten kirjoitit, ei terveydessäsi ole mitään ongelmaa.. Täällä nyt listattiinkin vinkkejä ihmiselle jolla ongelma on, eli tuo PCO. Te perusterveet voitte varmasti syödä ravintosuositusten mukaan, mutta kyse onkin siitä, että kaikki ei voi. En minä ainakaan käske ketään jättämään hiilareita, jos joku niitä syöden voi hyvin.
Laitatko vielä linkkiä joihinkin adekvaatteihin sivuihin (jonkun blogi ei kelpaa!) jossa puhutaan että pco hoidetaan karppaamalla? Ap on jo vähentänyt sokeria, ja on ihan oikeilla linjoilla siinä että liikunta todellakin auttaa pco:n oireisiin eli muun muassa insuliinihäiriöön. Täällä nämä karppaajatietäjät eivät ainakaan missään vaiheessa ole kannustaneet liikkumaan, ainostaan heivaamaan hiilihydraatit ja alkamaan syödä voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Laitatko vielä linkkiä joihinkin adekvaatteihin sivuihin (jonkun blogi ei kelpaa!) jossa puhutaan että pco hoidetaan karppaamalla? Ap on jo vähentänyt sokeria, ja on ihan oikeilla linjoilla siinä että liikunta todellakin auttaa pco:n oireisiin eli muun muassa insuliinihäiriöön. Täällä nämä karppaajatietäjät eivät ainakaan missään vaiheessa ole kannustaneet liikkumaan, ainostaan heivaamaan hiilihydraatit ja alkamaan syödä voita.
En minä ole sitä mieltä että PCO hoidetaan karppaamalla, oma ruokavalioni on pitkälti paleo. En siis itse esimerkiksi laske hiilareita, vaan hankin ne ravinnosta jonka elimistöni pystyy parhaiten hyödyntämään. Hiilareiden minimointi ei siis minulle ainakaan ole sopinut, koska en vaan jaksanut liikkua. Ap taisi todeta saman itsellään. Niin ja sokereiden takia itse jouduin jättämään myös hedelmät vaan herkkuhetkiin. Toivottavasti ap jaksaa kuitenkin vielä kokeilla ja etsiä sitä itselleen sopivaa ruokavaliota.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1334192/
Tuossa pco ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta..englanniksi kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1334192/
Tuossa pco ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta..englanniksi kylläkin.
Tärkein asia jäänyt lukematta lopusta: "This study was partially funded by a research grant from the Robert C. Atkins Foundation."
Lisäksi kyseessä 11 ihmisellä tehty tutkimus josta 5 naisella havaittiin tuloksia. En ihan heti lähtisi yleistämään tätä kaikkia koskevaksi.
Mites PCO ja estrogeeni? Maito kohottaa elimistön estrogeenitasoja. Jättäisin maitoproteiinin kaikissa muodoissaan pois.