Osasitko lukea ennen kuin menit kouluun? Millaiset YO-paperit kirjoitit?
Mietin, että onkohan varhaisen lukutaidon ja lukion menestyksellä jotain korrelaatiota havaittavissa?
Kommentit (87)
Yo-papereissa näkyy opiskelun ahkeruus minun tapauksessa. En käynyt esikoulua, opin ekalla ja tokalla lukemaan. Päättötodistuksen keskiarvo oli yli ysin. Lukiossa olin alussa vielä hikke, mutta loppua kohden ei lukemiset enää kiinnostaneet, joten kirjoitin (lukematta yo-kokeisiin) keskivertopaprut (mm. kaksi A-kieltä, yht. viisi ainetta) arvosanoilla B-L. Jos olisi ollut aikaa ja halua lukea yo-kokeisiin, olisin varmasti saanut L-paprut.
En osannut. Olin muistaakseni luokallani aika keskitasoa lukemaan oppimisen kanssa. Kirjoitin E:tä (pitkä matikka, englanti, ruotsi) ja M:ää (äikkä, reaali, saksa). Matikassa olin jo ekaluokalla selvästi parempi kuin suurin osa.
Osasin, mutta kävin amiksen ja pääsin lukematta amk:hon. Muualle en edes hakenut opiskelemaan.
En osannut, opin lukemaan vasta 8-vuotiaana. Kirjoitin BBCMMM, johon lisättävä lieventävänä asianhaarana itsetuhoisuus ja masennus, muistan vieläkin miten mietin matkalla kirjoituksiin, menenkö saliin vai kävelenkö junan alle, ja tuoreet viiltelyjäljet kirvelivät kirjoittaessa.