Osasitko lukea ennen kuin menit kouluun? Millaiset YO-paperit kirjoitit?
Mietin, että onkohan varhaisen lukutaidon ja lukion menestyksellä jotain korrelaatiota havaittavissa?
Kommentit (87)
Opin lukemaan nelivuotiaana. Ällän paperit.
Lapseni ovat oppineet vasta ekalla (ei olla treenattu kotona), mutta heillä on kyllä minuakin parempi koulumenestys. Pelkkää kymppiä.
En osannut.
Kirjoitin E (äikkä), E (lyhyt matikka), M (pitkä enkku, C (yhteiskuntaoppi).
Opin lukemaan 6-vuotiaana. Yo-todistukseni on melko keskinkertainen: LLEEMMM
En osannut, mutta opin ensimmäisenä luokaltani. Olen tosin loppuvuodesta syntynyt, eli olin vielä 6v tuolloin. Ylppäreissä LLEEEMB. Ottakaa huomioon että lukeminen on mekaaninen taito, perusvaatimus, mutta hyvä koulumenestys vaatii ennen muuta luetunymmärtämistä.
En osannut. Kolme ällää sain aikaiseksi. Mies oppi kuulemma itsestään isänsä lukiessa hänelle. Minulle ei kukaan joutanut lukea. Vanhin veljeni ei myöskään osannut lukea, mutta pärjäsi myöhemmin hyvin. Toiset sisarukset osasivat kyllä lukea, mutta eivät olleet sen parempia.
En osannut. Lukemaan oppiminen oli minulle vaikeaa ja matematiikka se vasta vaikeaa olikin :D
Kirjoitin 4 ällää, joista yhden pitkästä matikasta (vuonna -93)
Opin lukemaan 6-vuotiasna. Paperit muistaakseni L,E,E,M ja M.
En osannut. Kirjoitin kuuden ällän paperit paperit silloin kun enempää ei vielä voinut saada, pitkällä matematiikalla. Lukemaanoppimisen vaihe ei muutenkaan tutkitusti korreloi yo-kirjoitusmenestyksen kanssa. Se sen sijaan korreloi, paljonko lukee sitten kun ensin lukemaan oppii.
Osasin. Opin 5-vuotiaana.
Kirjoitin 3 L:ää, 2 M:ää ja C:n. Yleisarvosana L.
Mun mielestäni näillä ei ole välttämättä yhteyttä.
Itse osasin, kirjoitin ällän paperit. Poikani oppi lukemaan vasta toisella luokalla, kirjoitti myös ällän, hän on selkeästi minua ns. älykkäämpi, nyt lääkiksessä
Opin lukemaan 4-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin jo aikuisten kirjoja. Kirjoitin 7 eximiaa. Nyt 30-vuotiaana teen hirveää paskaduunia 10 euron tuntipalkalla ja etsin parempaa mutten pääse edes haastatteluihin.
Opin lukemaan 5-vuotiaana. Paperit M (Muutama L ja yksi C, loput M) Silloin 70-luvulla ei otettu millään tavalla huomioon niitä, jotka jo osasivat lukea. Kaikki tankkasivat niitä ta-vu-ja ihan samaan tahtiin. No, minä opin menemään siitä mistä aita on matalin, kun ei tarvinnut alaluokilla tehdä minkään eteen töitä. Lisäksi kun en kovin kunnianhimoinen ole, niin olen ollut alisuoriutuja lähes kaikessa näin jälkeenpäin ajateltuna. Toisaalta elämä on mennyt ihan ok, ainoa mikä harmittaa on, etten lapsena tajunnut panostaa kielten opiskeluun (eikä minulta sitä vaadittu, mikä oli kyllä karhunpalvelus).
Vierailija kirjoitti:
En osannut. Kirjoitin kuuden ällän paperit paperit silloin kun enempää ei vielä voinut saada, pitkällä matematiikalla. Lukemaanoppimisen vaihe ei muutenkaan tutkitusti korreloi yo-kirjoitusmenestyksen kanssa. Se sen sijaan korreloi, paljonko lukee sitten kun ensin lukemaan oppii.
Mitenkähän nykyinen ipad- ja älypuhelinsukupolvi tulee pärjäämään opinnoissa? Väittäisin, että nykyisin lapset lukevat kirjoja paljon vähemmän kuin oma 70-80-luvuilla syntynyt sukupolvi.
En osannut lukea, koulussa opin, kirjoitin 6L
Opin lukemaan taaperona, kirjoitin LLLEEM.
Opin 4-vuotiaana lukemaan. Kirjoitin LLEEEE.