Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osasitko lukea ennen kuin menit kouluun? Millaiset YO-paperit kirjoitit?

Vierailija
13.09.2016 |

Mietin, että onkohan varhaisen lukutaidon ja lukion menestyksellä jotain korrelaatiota havaittavissa?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin 4-vuotiaana lukemaan. Kirjoitin LLEEEE. 

Vierailija
2/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan nelivuotiaana. Ällän paperit.

Lapseni ovat oppineet vasta ekalla (ei olla treenattu kotona), mutta heillä on kyllä minuakin parempi koulumenestys. Pelkkää kymppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin. Keskivertopaperit.

Vierailija
4/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut.

Kirjoitin E (äikkä), E (lyhyt matikka), M (pitkä enkku, C (yhteiskuntaoppi).

Vierailija
5/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 6-vuotiaana. Yo-todistukseni on melko keskinkertainen: LLEEMMM

Vierailija
6/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut, mutta opin ensimmäisenä luokaltani. Olen tosin loppuvuodesta syntynyt, eli olin vielä 6v tuolloin. Ylppäreissä LLEEEMB. Ottakaa huomioon että lukeminen on mekaaninen taito, perusvaatimus, mutta hyvä koulumenestys vaatii ennen muuta luetunymmärtämistä.

Vierailija
7/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut. Kolme ällää sain aikaiseksi. Mies oppi kuulemma itsestään isänsä lukiessa hänelle. Minulle ei kukaan joutanut lukea. Vanhin veljeni ei myöskään osannut lukea, mutta pärjäsi myöhemmin hyvin. Toiset sisarukset osasivat kyllä lukea, mutta eivät olleet sen parempia.

Vierailija
8/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut.

LLLLLM.

Vierailija
9/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut. Lukemaan oppiminen oli minulle vaikeaa ja matematiikka se vasta vaikeaa olikin :D

Kirjoitin 4 ällää, joista yhden pitkästä matikasta (vuonna -93)

Vierailija
10/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 6-vuotiasna. Paperit muistaakseni L,E,E,M ja M.

Vierailija
11/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut. Kirjoitin kuuden ällän paperit paperit silloin kun enempää ei vielä voinut saada, pitkällä matematiikalla. Lukemaanoppimisen vaihe ei muutenkaan tutkitusti korreloi yo-kirjoitusmenestyksen kanssa. Se sen sijaan korreloi, paljonko lukee sitten kun ensin lukemaan oppii.

Vierailija
12/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut. LEEE.

Vierailija
13/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin. Opin 5-vuotiaana.

Kirjoitin 3 L:ää, 2 M:ää ja C:n. Yleisarvosana L.

Vierailija
14/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni näillä ei ole välttämättä yhteyttä.

Itse osasin, kirjoitin ällän paperit. Poikani oppi lukemaan vasta toisella luokalla, kirjoitti myös ällän, hän on selkeästi minua ns. älykkäämpi, nyt lääkiksessä

Vierailija
15/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4-vuotiaana ja 5-vuotiaana luin jo aikuisten kirjoja. Kirjoitin 7 eximiaa. Nyt 30-vuotiaana teen hirveää paskaduunia 10 euron tuntipalkalla ja etsin parempaa mutten pääse edes haastatteluihin.

Vierailija
16/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 5-vuotiaana. Paperit M (Muutama L ja yksi C, loput M) Silloin 70-luvulla ei otettu millään tavalla huomioon niitä, jotka jo osasivat lukea. Kaikki tankkasivat niitä ta-vu-ja ihan samaan tahtiin. No, minä opin menemään siitä mistä aita on matalin, kun ei tarvinnut alaluokilla tehdä minkään eteen töitä. Lisäksi kun en kovin kunnianhimoinen ole, niin olen ollut alisuoriutuja lähes kaikessa näin jälkeenpäin ajateltuna. Toisaalta elämä on mennyt ihan ok, ainoa mikä harmittaa on, etten lapsena tajunnut panostaa kielten opiskeluun (eikä minulta sitä vaadittu, mikä oli kyllä karhunpalvelus).  

Vierailija
17/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osannut. Kirjoitin kuuden ällän paperit paperit silloin kun enempää ei vielä voinut saada, pitkällä matematiikalla. Lukemaanoppimisen vaihe ei muutenkaan tutkitusti korreloi yo-kirjoitusmenestyksen kanssa. Se sen sijaan korreloi, paljonko lukee sitten kun ensin lukemaan oppii.

Mitenkähän nykyinen ipad- ja älypuhelinsukupolvi tulee pärjäämään opinnoissa? Väittäisin, että nykyisin lapset lukevat kirjoja paljon vähemmän kuin oma 70-80-luvuilla syntynyt sukupolvi.

Vierailija
18/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut lukea, koulussa opin, kirjoitin 6L

Vierailija
19/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja älliä.

Vierailija
20/87 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan taaperona, kirjoitin LLLEEM.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi