Millä perusteella diabeetikon (2tyyppi) kannattaa syödä suositusten mukaan?
?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Lundin yliopiston professori Ulrica Ericssonin johtamassa tutkimuksessa ilmeni, että paljon maitorasvaa syöneet koehenkilöt sairastuivat kakkostyypin diabetekseen 23 prosenttia harvemmin kuin maitorasvaa vältelleet
Tutkimusuutisessa todetaan, että vaikka lihan tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen tyydyttämättömillä rasvoilla on eduksi diabeteksen torjunnassa, sama ei päde maitorasvoihin.
14 vuotta kestäneessa tutkimuksessa oli mukana 27 000 ruotsalaista, joiden ikä oli välillä 45-74 vuotta. 60 prosenttia heistä oli naisia. Tutkimusaikana 2860 koehenkilöä sairastui kakkostyypin diabetekseen.
Onko tarpeeksi laadukas tutkimus?
Mistä minä tiedän? En ole ravitsemustieteilijä enkä lääkäri enkä minkään muunkaan alan tutkija (enkä usko, että hekään arvioivat tutkimusten luotettavuutta / laadukkuutta sillä perusteella, mutä joku kirjoittaa av-palstalla).
Luotan siihen, että pohjoismaisten ravitsemussuositusten laatijat osaa hommansa.
t.nro 11
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä nyt samalla kun aiheesta jutellaan.
Minulla todettiin diabetes 2 työterveyshuollossa, sokerirasitus tehtiin 2 kertaa, nyt sain postissa kutsun sairaalaan verikokeisiin taas pitää olla 12 h ilman ruokaa ja juomaa niinkuin se olisi helppoa, miksi ne ottaa taas jotakin kokeita munuaiset ja maksa yms? Ne multa otettiin jo kertaalleen.
Huom! Olen hoikka ja terveelliset elämäntavat ja ikää on 30 v ja viikko sitten diagnosoitiin tyyppi 2
Kyllä nuoret, hoikat ja terveellisesti elävätkin voi sairastua. Alttius on geeneissä. Toki ylipainoisilla on suurempi riski sairastua.
Tuohon en osaa vastata, että miksi taas otetaan samat (?) kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on iso bisnes, varsinkin suositusten mukainen joillekin.
Koska ei tiedetä paremmasta.
Eikä olla valmiita tekemään ruokavaliomuutosta.
Sellaisen olen omalla kohdalla toteuttanut, nivelpsorin otettua ison roolin.
Nyt pärjään hyvin ilman lääkkeitä. Reseptissä on 2000mg/pv.
Kertokaa mulle mikä logiikka on siinä, että suositusten mukainen (kasvikset, täysjyvätuotteet, kasviöljyt, kala...) ruoka on isoa bisnestä. Eikö kukaan sitten muka tee bisnestä "suositusten vastaisella" ruualla (sokeri, voi, alkoholi, kookosöljy, lihajalosteet, ns. roskaruoka...) ei ole bisnestä??
Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä ravitsemussuosituksia, eikä todellakaan siksi noudata niitä. Siksi väittävät ettei ne toimi ja vievät terveyden ynnä muuta paskaa.
Paras harhaluulo mikä useilla tuntuu olevan on, että leipää täytyy syödä 6 palaa päivässä.