Miksi Suomessa elokuvien taso on aika heikko - toivon asiallista keskustelua!
Kävin katsomassa perjantaina uuden Ahvenanmaan noitavainoista kertovan Tulen morsian -elokuvan. Elokuvassa oli hyviäkin puolia, mutta päällimmäiseksi jäivät ne huonot - puutteellinen henkilöohjaus sekä ontoiksi jäävät henkilöhahmot.
-
Mä en tunne elokuvantekemistä juurikaan, joten en osaa sanoa, mistä tämä puolitiehen jääminen elokuvissa johtuu. Olisi kiva kuulla pohdintaa sellaisilta ihmisiltä, joilla on jonkinlaista näkemystä elokuvien ja elokuvantekemisen suhteen.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisten elokuvien/tv-sarjojen suurin virhe on surkea käsikirjoittaminen. Sama koskee myös muuta draamaa. Hyvänä esimerkkinä vastikään tv:ssä alkanut sarja "Korpelan kujanjuoksu", joka on kuin harrastajavoimin tehtyä kesäteatteria. Kun lähdetään tekemään leffaa jonka tavoitteena on miellyttää yleisöä, niin yleensä mennään metsään. Odotan jännityksellä uutta Tuntematonta, kuinka paska versio siitä saadaan aikaan.
Joo, tuo uusi tv-sarja kyllä varsinainen rimanalitus, Ylen ei pitäisi päästää tällaista edes läpi oman kontrollinsa, esim. Pirunpeltokin oli ihan eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kaikkein eniten paska äänitys. Puhe on mussutettua kuiskaamista josta ei saa selvää (ja kotona pitää laittaa kaukosäätimestä äänet täysille), taustaäänet ja ääniefektit taas liian kovalla puheeseen suhteutettuna. Koko ajan saa olla kaukosäädin kourassa mikäli tahtoo kuulla vuorosanat ja säilyttää kuulonsa muissa kohtauksissa...
Käytän itse aina kotimaisissa sarjoissa ja leffoissa tekstitystä (jos vain saatavilla) surkean äänityksen ja huonon artikuloinnin vuoksi. Jotkin näyttelijät osaavat lähes aina artikuloida hyvin, toiset sössöttävät lähes aina epäselvästi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kaikkein eniten paska äänitys. Puhe on mussutettua kuiskaamista josta ei saa selvää (ja kotona pitää laittaa kaukosäätimestä äänet täysille), taustaäänet ja ääniefektit taas liian kovalla puheeseen suhteutettuna. Koko ajan saa olla kaukosäädin kourassa mikäli tahtoo kuulla vuorosanat ja säilyttää kuulonsa muissa kohtauksissa...
Kaurismäen elokuvissa puhutaan selkeästi, musiikilla on tärkeä osa - muttei puhetta sotkemassa vaan ihan omina episodeinaan.
Mutta mainitsemasi puhe-musiikkipuuro on ihan hirveetä, etenkin kun olen huonokuuloinen, niin jätän kotimaiset leffat katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisten elokuvien/tv-sarjojen suurin virhe on surkea käsikirjoittaminen. Sama koskee myös muuta draamaa. Hyvänä esimerkkinä vastikään tv:ssä alkanut sarja "Korpelan kujanjuoksu", joka on kuin harrastajavoimin tehtyä kesäteatteria. Kun lähdetään tekemään leffaa jonka tavoitteena on miellyttää yleisöä, niin yleensä mennään metsään. Odotan jännityksellä uutta Tuntematonta, kuinka paska versio siitä saadaan aikaan.
Joo, niin kommentoi tuo edellinenkin kirjoittaja. Suomessa tehdään kirjallisuuden puolella paljonkin hyvin tyyliteltyä fiktiota (vs. esim. amerikkalainen rönsyilevä kirjallisuus), miksihän ei onnistu elokuvan puolella?
Ap
Aika usein ohjaaja toimii käsikirjoittajana, ja koska ohjaajan ensisijainen osaaminen on muualla, käsikirjoitukset jäävät helposti banaaleiksi. Toisaalta myöskään tuotantoyhtiöt eivät uskalla sijoittaa hieman epätavallisempiin tarinoihin, vaan muokkauttavat niitä valtavirtaisemmiksi ja useimmiten tylsemmiksi (tämän olen kuullut alan ihmisiltä, eli toisen käden tietoa).
Ainakin henkilöhahmoissa kotimaisissa elokuvissa on vieläkin liian usein selkeä jaottelu hyvät ja pahat. Ja jos näitä sekoitetaan, se tehdään jotenkin todella kornisti.
Huomattavasti mielenkiintoisempi näkökulma olisi kuitenkin hyvän ihmisen pahuus tai pahan ihmisen hyvyys ja siihen liittyvät dilemmat.
Katselen mieluummin Siiri Angerkoskea kuin Pamela Tolaa.
käsikirjotuksessa se vika munkin mielestä on. ei välttämättä niinkään ohjauksessa. tarinat on usein jotenkin huonoja.
hyvä leffa oli mun mielestä toi hymyilevä mies. en ihmettele että on menestynyt ulkomaillakin
Selkeä ongelma, minkä huomaa on jälkiäänitys. Tai sen puute. Puheesta ei saa millään selvää. Budjetointikysymys varmaan.
Joissakin maisssa käsikirjoittaja tai käsikirjoittaja-tiimi ohjaa koko tuotantoa, nimenomaan tv-sarjoissa. Jopa ohjaaja toimii tavallaan käsikirjoittajan tai käsikirjoittaja-tiimin alaisuudessa. Jos tähän toimintamalliin siirryttäisiin Suomessakin voisi lopputulos olla ihan toinen, ainakin tv-sarjoissa. Käsikirjoitus on aina koko homman pohja. Jos käsikirjoitus on heikko, niin vaikea on sen päälle mitään hyvää rakentaa.
epäluonnolliset repliikit ja luonnoton ylinäyttely on harmi kyllä monien suomalaisten elokuvien ongelma, tosi harvassa on luonnolliset elokuvat
Kuka osaisi mainita yhden hyvän kotimaisen elokuvan ja tämän käsikirjoittajan? Tai jonkun tunnetusti pätevän käsikirjoittajan yleensäkin?
Vierailija kirjoitti:
epäluonnolliset repliikit ja luonnoton ylinäyttely on harmi kyllä monien suomalaisten elokuvien ongelma, tosi harvassa on luonnolliset elokuvat
Pitäisi osata yhdistää luonteva näyttelijätyö SELKEÄÄN ARTIKULOINTIIN, mutta näyttää olevan Suomessa täysin mahdoton asia. Muissa pohjoismaissa kyllä onnistuu. Pohjana pitää olla aina hyvä käsikirjoitus.
Suuri osa elokuvan tekemiseen käytetystä ajasta menee kuvauspaikkojen valmisteluun, eikä näyttelijöiden kanssa kohtausten harjoitteluun riitä enää aikaa. Näyttelijät joutuvat ottoihin lähes kylmiltään, jolloin hyväksi suoritukseksi kelpaa kun ei kämmää vuorosanoissaan.
Äänipuoli nyt on mitä on, koska suomalaisten taito ei yleisesti riitä, poikkeuksiakin on, kuten TV-sarja Raid.
Ohjaajista monikaan ei tunne tai tiedosta välinettään, ovat jumissa jossakin osa-alueessa. Jokaisen ohjaajan tulisikin joskus leikata joku elokuva, se opettaa kuvakerronnasta eniten. Monia elokuvia on tosin myös pilattu ryhdittömällä leikkauksella.
Osaksi johtuu varmaan siitä syystä, että Suomessa tehdään melko vähän elokuvia ja monesti niissä täytyy miettiä hieman katsojalukujakin. Suomileffat yleensä kun on tarkanmarkan leffoja eikä sitä rahaa ole ihan mihin tahansa.
Minäkään en ymmärrä sitä miks äänenlaatu on niin heikko suomileffoissa. Näyttelijät täällä ovat hyviä, mut sitäkin olen pohtinut miks kukaan ei ole yrittänyt menestyä Jenkeissä tai edes yrittäjiä ei ole enemmän kuin Peter Franzen?
Joku kuitenkin mättää. Suomi taitaa olla harvoja maita Euroopassa, joka ei ole koskaan voittanu merkittäviä elokuvapalkintoja (Cannes, Berliini, Oscarit ja Bafta foreign language kategoriat). Olisko sitten kulttuurin puute niin vähäistä Suomessa ja osaaminen laajalla rintamalla myös tai siis sen puute.
Suomalaiset ovat älykkyysosamäärältään alempana esim saksalaisia, itävaltalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia, tanskalaisia ym. Olemme sijalla 22 kun ruotsi on sijalla 9 älykkyydessä.
Joten, sellaiset elokuvat minkälainen kansallinen äly ja taju. Suomalaiset ovat liian tyhmiä kansana tuottamaan tai arvostamaan hyviä elokuvia. Tietenkin yksilöt muodostavat poikkeuksia sääntöön.
Koulutetaanko käsikirjoittajia muualla kuin Taikissa? Käsikirjoittajan opintoihin oli näköjään v. 2015 105 hakijaa, valittuja 2.
Laitan tähän vielä linkin hakijoista/valituista. Enpä yhtään ihmettele, että suomalaisen elokuva on niin latteaa, kun opiskelijoitakin on kourallinen ja yhdessä ja samassa oppilaitoksessa kaikki.
http://www.aalto.fi/fi/midcom-serveattachmentguid-1e526cbb8392fba26cb11…
Tässä kyseisessä elokuvassa korostui juuri se epäluonnollisuus. Ärsytti oikein.
Ap