Imetyksestä kysymys
Jos rinnat eivät "pingotu" vaikka imetyksestä on kulunut useampi (jopa 4-5) tuntia
niin tarkoittaako se automaattisesti sitä ettei maitoa muodostu tarpeeksi?
Vauva nyt 2kk ja "asuu" rinnalla, välillä annan pullosta jolloin saattaa nukkua tuon 4-5 tuntia, mutta rinnoissa ei enää tunnu pingottuneisuutta/pakkautumista niinkuin joskus alkuaikoina..?
Onko muuten normaalia että tämänikäinen vauva tahtoo syödä/viettää aikaa rinnalla "aamusta iltaan" ja tyytyy olemaan sitterissä/sängyllä/jossain muualla max.puoli tuntia ilman tissiä?
Kommentit (3)
Itse olen imettänyt pitkään ja menestyksekkäästi ilman että rinnat ovat pingoittuneet kuin aivan erikoistapauksissa, siis jos imetysväli on ollut jostain syystä todella pitkä. Se maito tuntuu tulevan jostain syvempää...
Huojentavaa kuulla että tämä saattaa sittenkin olla normaalia eikä vain vauva nälkiintymisen partaalla.. (on kyllä kasvanut hyvin).
Mutta tämä nuori mies on viihtynyt rinnalla alusta asti jatkuvasti. Tosin nyt on öisin nukkunut jopa 8h unia.. kai se sitten vaan pitää koko päivä tankata että jaksaa niin kauan nukkua?
Mutta millä ihmeen ajalla äiti-ihmisen olisi tarkoitus hoitaa/huoltaa isommat sisarukset,ruuanlaitot,kodinhoito jne?
Vauvalla on ns. tiheän imun kausi, jolloin lisää maidontuotantoa asumalla rinnoilla. Rankka vaihe mutta siten luonto on sen homman tarkoittanut. Jos antaa korviketta imetyksen ohella, on selvää että maitoa ei muodostu tarpeeksi. Noin pienellä vauvalla olisi hyvä että imetystä olisikin tiheämmin, jotta maidon määrä tasaantuisi ja olisi riittävä. Meillä toinen lapsi nyt ja pelkällä rintamaidolla, soseet aloitettiin 5,5 kk iässä. Nyt vauva on 7 kk ja syö rintamaidon ohella soseita. Tiheän imun kausia oli vähän väliä kunnes maitoa oli taas riittävästi. Muista itse myös juoda reilusti enemmän kuin normaalisti, noin 1,5 litraa enemmän vettä. Itse juon öisin litran verran. Pidä vaikka vettä kannussa ja juo ennen imetystä, niin olo ei ole kuivaa imetyksen jälkeen. Maidon tuotanto on kovaa hommaa eikä sitä arvaa ennenkuin itse kokee.