Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammat auttakaa avutonta: Halpoja, helppoja ja suht terveellisiä kotiruokia

Vierailija
12.09.2016 |

Muutan opiskelemaan pois kotoa. Mun äiti ei ole ikinä tehnyt oikein mitään ruokaa, kotona syötiin leipää. Sijaisperheessä oli aina niin hienoja ja kalliita ruokia että niiden tekeminen ei ole mahdollista. Voisitteko siis kertoa jotain mahdollisimman terveellistä mutta edullista kotiruokaa mulle tehtäväksi :) kivaa olisi jos kerralla saa isomman satsin josta riittää useammaksi päiväksi. Ja olen uusavuton kun ikinä mua ei ole opetettu ruuanlaittoon eli "pavut on halpoja" ei auta vaan ihan konkreettinen vinkki että mitä teen niistä :) En syö lihaa mutta kalaa jonkin verran!

Tällasia olen miettinyt:
- kalakeitto
- kasvissosekeitot
- perunamuusi + ?
- puurot (keräsin paljon puolukoita eikö niistä tule vispipuuro?)

Kiitos avusta!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martoilla on hyviä ja helppoja reseptejä, esim Penninvenyttäjän keittokirja. Ihmettelen kyllä vähän asennettasi. Miksi et ole vain laittamut ruokaa? Niin minun tyttöni tekevät.

Koska äiti ei ostanut kotiin ruokaa mitä laittaa ja sijaisperheessä en saanut

Ja tämä estää sinua nyt tekemästä itsellesi ruokaa? Netti on täynnä reseptejä. Ja kirjastot täynnä keittokirjoja.

No ei estä :D tosi vaikea vaan tietää mitä tekisin kun ikinä ei ole ollut sellaista mallia jolta oppia mitään perusasioita. Ehkä tä on vaikea ymmärtää. Pääasia että kovin kyllä haluaisin osata tehdä ruokaa ja vaikka kutsua vaikka kavereita syömään :)

Ja koulussako ei muka ollut köksää? Yhtään kokkiohjelmaa et pysty katsomaan? Minusta niitä tulee monta tuntia joka päivä. Kasvisruokaa kokkaa esim Olga Temonen. Googleta Olgan kotona niin löytyy videtkin. Hänen keittokirjansa saat kirjastosta tai adlibriksestä.

Meillä on selvästi hyvin erilaiset elämät olleet. Mä en ollut yläasteikäisenä ihan niin fiksu kun nykyään ja lintsasin aika paljon. Välillä äiti tarvitsi apua jossain ja ei antanut mun mennä kouluun. Kun lopetin lihansyönnin niin köksänope otti mut silmätikuksi ja sain aina vaan tehdä ja syödä salaattia tai raastetta. Niitä osaan kyllä nyt tehdä :D ja ihan hyviä kastikkeita salaatille :) Googlaan ton Olgan kyllä mutta jotenkin aina telkkarissa tosi monimutkaisia ruokia. Mulle tärkeetä olis se että mokaamismahdollisuus on pieni ettei rahat mene hukkaan ja ei mulla ole myöskään paljoa erilaisia välineitä. Paistinpannu, kattila ja uunivuoka löytyy!

Niin. Minulta kuoli isä kun olin 14. Sen jälkeen hoidin kaikki omat asiani. Ja pikkusiskon. Siksi en jaksakaan kuunnella nyt tuota potaskaa miten äiti sitä ja sijaisäiti tätä. Grow up. Jos lintsasit niin ihan oma häpeäsi on sekin. Suomessa on ilmainen koulutus.. Jos ei sitä osaa hyödyntää niin voi voi.

No mun mielestä toi kuulostaa siltä että sä et ole ihan sujut menneisyyden kanssa. Mä yritän olla ja siihen on auttanut myös terapia jota sain vähän kun oli huostaanotto. On ihan okei pyytää apua ja alaikäisenä ei pitäisi olla vastuussa omasta itsestään. Jokainen tarvitsee jonkun turvallisen aikuisen. Ei sunkaan olisi pitänyt joutua huolehtimaan itsestäsi ja siskosta yksin.

Vierailija
22/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille ohjeiden kirjottajille :) kasvispihvit varsinkin vaikutti tosi hyviltä ja ohje oli tosi konkreettinen! Kannattaako ne paistaa vai laittaa uuniin? Samoin risotto oli hyvä, se kuulostaakin niin hienolta :)

Jos pihvit vaikuttavat siltä että ne pysyvät kasassa ja kestää kääntelyn (eli tarpeeksi korppujauhoa ja riittävän hienoa raastetta), niin kannattaa paistaa. Saa kivan paahtunutta makua ja vähän rapeaa pintaa ja tekstuuria. Se on toki vaivalloisempaa, kun pihviä tulee helposti iso satsi ja pannulle mahtuu vain muutama kerralla. Uunissakin tulee ihan hyviä ja pääsee helpommalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sä olet ihana reipas ja ihan mahtavaa kun olet nyt kiinnostunut ja haluat tehdä ruokaa! Älä välitä noista typeristä kommenteista mitä joku laittoi. Itselläni on ollut aika samanlainen tausta kuin sinulla ja opettelin itsekin vasta 18v tekemään ruokaa kun muutin yksin asumaan.

Missä päin asut?

Kiitos :) Asun pääkaupunkiseudulla mutta en sen tarkemmin halua netissä mitään sanoa.

Vierailija
24/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille ohjeiden kirjottajille :) kasvispihvit varsinkin vaikutti tosi hyviltä ja ohje oli tosi konkreettinen! Kannattaako ne paistaa vai laittaa uuniin? Samoin risotto oli hyvä, se kuulostaakin niin hienolta :)

Jos pihvit vaikuttavat siltä että ne pysyvät kasassa ja kestää kääntelyn (eli tarpeeksi korppujauhoa ja riittävän hienoa raastetta), niin kannattaa paistaa. Saa kivan paahtunutta makua ja vähän rapeaa pintaa ja tekstuuria. Se on toki vaivalloisempaa, kun pihviä tulee helposti iso satsi ja pannulle mahtuu vain muutama kerralla. Uunissakin tulee ihan hyviä ja pääsee helpommalla.

Kiitti oikeesti paljon! :)

Vierailija
25/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti on pullollaan reseptejä. Kirjoita vaikka "helppoa kotiruokaa".

kaikissa on lihaa melkein :(

Entä sitten?  Voit jättää lihan pois tai korvata sen soijarouheella tai kalalla.

Mitä sinä teit koulun kotitaloustunnilla? Hanki vaikka kirjastosta lainaan tai kirjakaupasta omaksi joku kotitalouskirja, jossa on perusreseptit.

Kiusaukset ovat helppoja ja nopeita, jos ei lasketa kypsennysaikaa. Vuokaan perunasipulisekoitusta ( joko pakasteesta tai itse leikattua), kalaa kun et lihaa käytä + ruokakermaa. 

Keitot ovat  helppoja, nopeita ja halpoja.

Puolukasta saat muitakin herkkuja kuin puuroa, mm. rahkaa. Puolukka on siitä hyvä, että säilyy sellaisenaan survottunakylmässä, vaikka jääkaapissa tai taloyhtiön kylmiössä eikä vaadi pakastinta tai erityistä säilöntää.

Vierailija
26/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä mammailua näissä vastauksissa! Toinen pyytää apua ja suurin osa vain vit*uilee, hävetkää!

Vierailija
27/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös tsekata Pinterest, sieltä löytyy yllin kyllin reseptejä (myös lukemattomia kasvissyöjälle sopivia). Haet vaan hakusanoilla (esim. falafael, risotto), jota kautta saat linkkejä eri resepteihin. Suurin osa resepteistä on tietty englanniksi, mutta ei ne mitään kovin vaikeaa englantia ole (tarvittaessa vaikka Google translaten avulla ymmärtää ne kyllä). Sinne on myös linkattuna suomenkielisiä reseptejä, joita on vaan ymmärrettävästi vähemmän. Itse seuraan myös Bloglovinin avulla monia ruokablogeja, jolla pystyy näkemään helposti kaikki uudet postaukset yhdessä paikassa.

Vierailija
28/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koulussako ei muka ollut köksää? Yhtään kokkiohjelmaa et pysty katsomaan? Minusta niitä tulee monta tuntia joka päivä. Kasvisruokaa kokkaa esim Olga Temonen. Googleta Olgan kotona niin löytyy videtkin. Hänen keittokirjansa saat kirjastosta tai adlibriksestä.

Telkkarin kokkiohjelmista sinä et kyllä saa paljon muuta kuin varoittavia esimerkkejä. Ota mieluummin vaikka seuraavalla kauppareisulla sieltä ohjelehtinen. Ainakin k-kaupoissa niitä on.

Sinulla on nyt ihan riittävästi ruuanlaittovälineitä. Aloita sellaisilla resepteillä, joissa on vähän aineksia, ja opettele maustamaan ruuat kunnolla. Sellaiset ovat helpommin hallittavissa eikä ole niin paljon riskejä epäonnistua.

Vierailija
29/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusin kanssa sopii hyvin papu-tomaattisotku, eli kuullota sipuli, lisää tomaattisose ja mausteet, keittele kasaan jonkin aikaa ja lisää pavut. Kasviksia voi toki laittaa sekaan myös. Tai käyttää papujen sijaan linssejä. 

Kvinoaa kannattaa myös kokeilla, on tosi ravitsevaa ja terveellistä. Valmistusohje löytyy paketin kyljestä. Kaveriksi voi tehdä vaikka uunissa paahdettuja kasviksia. Eli öljyä, suolaa, pippuria, jotain yrttiä ja hieman hunajaa sekaisin, pyörittele kasvikset seoksessa ja pistä uunin ylätasolle paahtumaan, varo ettei kärvähdä. 

Vierailija
30/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risotto. Saa isonkin satsin samalla vaivalla tehtyä.

Minulla "risottoriisinä" sekoitus, jossa riisiä ja rikottua ohrasuurimoa.

Pannulle sipulisilppu, valkosipulisilppu, vähän öljyä ja riisit. Kuullota hetki, lisää vihanneksia, hyvää tomaattimurskaa, kasvislientä, mausteita.

Loppuvaiheessa "liha", minä käytän esim. härkäpapuvalmiste Härkistä, nyhtökauraa tai tofua - myös soijarouhe käy. Tai keitettyjä kananmunia, jos niistä tykkää. Lopuksi parmesaaniraastetta, mutta maistuu ilmankin, jos haluaa leikata kuluja.

On todella edullinen ja hyvä perusruoka. Halpaversio soijarouheella, mutta vajaan 4 euron Härkis-paketista riittää sellaiseen neljän päivän annokseen oikein hyvin.

Ehkä ihan syötävää tuo mitä esitit mutta risottoa se ei ole, keksi sille joku muu nimi.

Vierailija
31/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martoilla on hyviä ja helppoja reseptejä, esim Penninvenyttäjän keittokirja. Ihmettelen kyllä vähän asennettasi. Miksi et ole vain laittamut ruokaa? Niin minun tyttöni tekevät.

Ja tämä estää sinua nyt tekemästä itsellesi ruokaa? Netti on täynnä reseptejä. Ja kirjastot täynnä keittokirjoja.

No ei estä :D tosi vaikea vaan tietää mitä tekisin kun ikinä ei ole ollut sellaista mallia jolta oppia mitään perusasioita. Ehkä tä on vaikea ymmärtää. Pääasia että kovin kyllä haluaisin osata tehdä ruokaa ja vaikka kutsua vaikka kavereita syömään :)

Meillä on selvästi hyvin erilaiset elämät olleet. Mä en ollut yläasteikäisenä ihan niin fiksu kun nykyään ja lintsasin aika paljon. Välillä äiti tarvitsi apua jossain ja ei antanut mun mennä kouluun. Kun lopetin lihansyönnin niin köksänope otti mut silmätikuksi ja sain aina vaan tehdä ja syödä salaattia tai raastetta. Niitä osaan kyllä nyt tehdä :D ja ihan hyviä kastikkeita salaatille :) Googlaan ton Olgan kyllä mutta jotenkin aina telkkarissa tosi monimutkaisia ruokia. Mulle tärkeetä olis se että mokaamismahdollisuus on pieni ettei rahat mene hukkaan ja ei mulla ole myöskään paljoa erilaisia välineitä. Paistinpannu, kattila ja uunivuoka löytyy!

Niin. Minulta kuoli isä kun olin 14. Sen jälkeen hoidin kaikki omat asiani. Ja pikkusiskon. Siksi en jaksakaan kuunnella nyt tuota potaskaa miten äiti sitä ja sijaisäiti tätä. Grow up. Jos lintsasit niin ihan oma häpeäsi on sekin. Suomessa on ilmainen koulutus.. Jos ei sitä osaa hyödyntää niin voi voi.

Oletpa kauhea, empatiakyvytön jankkaaja!!!

Tyttöhän täällä nyt kyselee ohjeita ja sinä jankkaat jostakin menneestä, jolle ei enää voi mitään!

Grow up ihan itsellesi!!!

Vierailija
32/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja, patoja, laatikoita, kastikkeita...

Käytä linssejä, kikherneitä, papuja proteiinin lähtenä, soijaa, jos maistuu sinulle.

Manteleista, siemenistä ja pähkinöistä saat myös proteiinia, vitamiineja, hivenaineita ja rasvoja.

Tsemppiä 😄

Vierailija
33/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä olet jo saanut mutta tuli mieleen, että katsele ihmeessä kansalaisopiston tarjonnasta kasvisruokakurssia. Ovat usein lyhyitä ja edullisia. Pääsisit varmasti sellaisen avulla hyvin vauhtiin!

Vierailija
34/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataattipannu!

Pilko pannuun sipulia ja bataatti pieniksi kuutioiksi. Mausta suolalla ja paista n. 15min. Lisää joukkoon pieneksi silputtua kypsää kanaa ja kääntele hetki. Kaiva pannuun "kuoppa" johon lisäät kananmunan paistumaan. Näitä voi lisätä esim. 4kpl, jos syöjiä on enempi. Älä riko kananmunan keltuaista! Kun kananmuna on kypsä, ripottele päälle juustoraastetta ja anna sulaa.

Vierailija
35/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mika ihmeen hinku sinulla on nalvia ap:ta? Ap kysyi ihan asiallisen kysymyksen ja siihen voisi varmaan antaa ihan asiallisia vastauksiakin, vai?

Ap, jos olet ihan aloittelija, aloita jollain todella helpoilla resepteilla kuten wok-vihanneksia, nuudeleita ja vaikkapa tofua (jos siita pidat). Yleensa itse maustan taman vain soijakastikkeella ja limetinmehulla.

Linssikeitto on myos hyvaa ja halpaa:

Vaihtoehto 1:

- kuullota silputtu sipuli ja pari valkosipulin kyntta

- lisaa vetta ja tomaattimurskaa (tolkki) ja n. 300g punaisia kuivatettuja linsseja

- mausteeksi kasvisliemikuutio, tabascoa, suolaa ja pippuria (ja tuoretta persiljaa)

- keittele n. 45min. sitten huristele sauvasekoittimella sosekeitoksi.

Vaihtoehto 2:

- kuten edella, mutta laita tomaattimuskan sijaan pari kuorittua ja pilkottua porkkanaa

- n. 35 minuutin jalkeen laita tolkki kookosmaitoa.

- viimeistele kuten edella

Vierailija
36/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä mammailua näissä vastauksissa! Toinen pyytää apua ja suurin osa vain vit*uilee, hävetkää!

Itseasiassa yksi katkeroitunut vastaaja vit*uilee ja muut ovat antaneet asiallisia vastauksia... kerrankin nain pain.

Vierailija
37/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee pakkaseen vihanneshakkelusta: kesäkurpitsaa, kurkkua, kaalia, omenaa.

Tuota syöt lisäkkeenä ja kylkeen keität kanaa. Ei ruoan teko sen vaikeempaa ole.

Unohda kastikkeiden teko kokonaan en ole itse syönyt kastikkeita vuosikausiin.

Mausteita et tarvi muita kuin curry/kurkuma, mustapippuri, suola.

Syö myös sipulia.

Tee smoothieta pakkaseen.

Vierailija
38/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys vielä että älä turhaan paista mitään ruokia, höyryttäminen/keittäminen riitää. Ne jotka sanoo ettei maistu miltään ovat vain jääneet koukkuun paistopinnan makuun, joka on oikeasti vain epäterveellistä

Vierailija
39/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisgratiini

Vierailija
40/59 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalasksi kanamuna ja hörytettyä parsakaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän