Mitä opettajien kuuluu koulussa tehdä?
Tänäkin aamuna koulun pihalla oli vain oppilaita. He odottivat sisään pääsyä ja koulutuntien alkua. Opettajat sen sijaan kiirehtivät opettajanhuoneeseen, osa edes vilkaisematta oppilaisiin. Tiedän, sinne opettajanhuoneeseen mennään valmistelemaan tuntia ja hörppimään kahvia. Meidän koululla on tapahtunut vakavia kiusaamis ja muita onnettomuuksia juuri aamulla ennen koulun alkua. Koska kukaan ei valvo.
Toivoisinkin että opettajat aamuisikin olisivat siellä pihalla oppilaiden kanssa. Ja ne ketkä ei ole, sanoisivat huomenet niin oppilaille kuin heidän vanhemilleen. On turha suuttua lasten käytöstavoista jos itse ei niitä noudata ja jos koskaan ei vietä aikaa oppilaiden kanssa luokkahuoneen ulkopuolella.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
. On päiviä, että saan ekan kahvikupillisen ja pääsen vessaan klo 14 (töihin tulen klo 07.40 viimeistään).
Minkä ihmeen takia tulet jo 20min ennen päivän alkua sinne notkumaan, olethan jo tehnyt valmistelun kotona ja eihän sulle makseta kuin kello 8.00 eteenpäin palkkaa?
Minäkin menen 20-15 minuuttia aiemmin. Valmistelen luokan ja materiaalit ja tarkistan Wilman.
Mutta mitä opet vastaavat oppilaiden vanhemmille, jotka uskovat pidäkkeittä lastaan, että tätä kiusataan jatkuvasti, vaikka opettaja tietää, ettei kiusaamista tapahdu, oppilas vain sössii itse kaikki vuorovaikutustilanteensa puutteellisten sosiaalisten/ tunnetaitojen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä opet vastaavat oppilaiden vanhemmille, jotka uskovat pidäkkeittä lastaan, että tätä kiusataan jatkuvasti, vaikka opettaja tietää, ettei kiusaamista tapahdu, oppilas vain sössii itse kaikki vuorovaikutustilanteensa puutteellisten sosiaalisten/ tunnetaitojen vuoksi?
Totta. Usein nämä "kiusatut" ovat niitä jotka eivät saa tahtoaan läpi ja vetävät ne itkupotkuraivarit koko kansan edessä, tyrannisoiden kaikkien työrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyö. Ope jakaa porukan neljään ryhmään. Yksi ei pääse haluamasnsa ryhmään vaan alkaa osoittaa mieltään. Opettaja selittää, että kaikkien kanssa täytyy pystyä työskentelemään, eikä vaihda oppilaan mieliksi ryhmän koostumusta. Tämä oppilas paiskoo tavaroita ja haukkuu opettajan tyhmäksi kun Marjukka pääsi kaverinsa kanssa samaan ryhmään sattumalta, mutta hän itse ei. Kun opettaja alkaa antaa ohjeita ryhmätyötä varten. Tämä sankari ei kuuntele vaan ottaa puhelimensa esille. Ryhmän jäsenet, jotka kuulivat ohjeet, alkavat suunnitella yhdessä miten toteuttavat tehtävänannon. Tämä sankari mököttää. Opettaja käy maanittelemassa ja ennakoimassa tulevaa sekä rohkaisemassa oppilasta liittymään ryhmäänsä. Toiset silläaikaa jo ovat päässeet alkuun. Kun tämä oppilas vihdoin suostuu yhteistyöhön pitkin hampain, on ryhmässä jo roolitus jaettu ja tehtävää tehty hyvän matkaa. Ryhmäläiset ottavat kiukuttelijan kuitenkin vastaan ja kertovat mitä ovat ehtineet tehdä. Tämä ei kelpaa kiukuttelijalle vasn hän ehdottomasti haluaa olla roolissa, joka meni jo jollekin toiselle. Toiset alkavat jo hermostua, mutta yrittävät neuvotella silti kiukuttelijan kanssa. Lopulta kiukuttelija hermostuu ja huutaa ettei tahdo tehdä töitä tässä ryhmässä ollenkaan, jolloin opettaja ohjeistaa muita jatkamaan siitä mihin jäivät.
Oppilas kokee että opettaja kiusaa ja kaikki ryhmän jäsenet kiusaavat häntä.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyö. Ope jakaa porukan neljään ryhmään. Yksi ei pääse haluamasnsa ryhmään vaan alkaa osoittaa mieltään. Opettaja selittää, että kaikkien kanssa täytyy pystyä työskentelemään, eikä vaihda oppilaan mieliksi ryhmän koostumusta. Tämä oppilas paiskoo tavaroita ja haukkuu opettajan tyhmäksi kun Marjukka pääsi kaverinsa kanssa samaan ryhmään sattumalta, mutta hän itse ei. Kun opettaja alkaa antaa ohjeita ryhmätyötä varten. Tämä sankari ei kuuntele vaan ottaa puhelimensa esille. Ryhmän jäsenet, jotka kuulivat ohjeet, alkavat suunnitella yhdessä miten toteuttavat tehtävänannon. Tämä sankari mököttää. Opettaja käy maanittelemassa ja ennakoimassa tulevaa sekä rohkaisemassa oppilasta liittymään ryhmäänsä. Toiset silläaikaa jo ovat päässeet alkuun. Kun tämä oppilas vihdoin suostuu yhteistyöhön pitkin hampain, on ryhmässä jo roolitus jaettu ja tehtävää tehty hyvän matkaa. Ryhmäläiset ottavat kiukuttelijan kuitenkin vastaan ja kertovat mitä ovat ehtineet tehdä. Tämä ei kelpaa kiukuttelijalle vasn hän ehdottomasti haluaa olla roolissa, joka meni jo jollekin toiselle. Toiset alkavat jo hermostua, mutta yrittävät neuvotella silti kiukuttelijan kanssa. Lopulta kiukuttelija hermostuu ja huutaa ettei tahdo tehdä töitä tässä ryhmässä ollenkaan, jolloin opettaja ohjeistaa muita jatkamaan siitä mihin jäivät.
Ope
Lisäyksenä vielä, että opettajan aika ja huomio menee nyt tähän yhteen oppilaaseen. Se on pois muilta ryhmiltä, jotka kaipaisivat hiukan apua päästäkseen eteenpäin.
Myös ope.
Tuo on ihan arkipäivää kouluissa. Näitä vastaavia " kiusattuja" on keskimäärin muutama luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope
Tällaista pelleilyäkö se nykykoulu on?!
äiskä-81 kirjoitti:
Tänäkin aamuna koulun pihalla oli vain oppilaita. He odottivat sisään pääsyä ja koulutuntien alkua. Opettajat sen sijaan kiirehtivät opettajanhuoneeseen, osa edes vilkaisematta oppilaisiin. Tiedän, sinne opettajanhuoneeseen mennään valmistelemaan tuntia ja hörppimään kahvia. Meidän koululla on tapahtunut vakavia kiusaamis ja muita onnettomuuksia juuri aamulla ennen koulun alkua. Koska kukaan ei valvo.
Toivoisinkin että opettajat aamuisikin olisivat siellä pihalla oppilaiden kanssa. Ja ne ketkä ei ole, sanoisivat huomenet niin oppilaille kuin heidän vanhemilleen. On turha suuttua lasten käytöstavoista jos itse ei niitä noudata ja jos koskaan ei vietä aikaa oppilaiden kanssa luokkahuoneen ulkopuolella.
Näin kirjoitin ja sain paskaa niskaan, koska eihän sinne koulun pihalle kenekään kuulu mennä valvomaan. Tässäkin on toive, ett opettajat tai joku muu valvonta sinne saataisiin, koska kaikkea on tapahtunut. Esim. autojen naarmuttamista, polkupyörien rikkomista, kaatamista, laukkujen viemisä jne. Pihalla liikkuu opettajia työhön mennessä, mutta aivan kuin he olisivat sulkeneet silmänsä, eivät näe, eivät kuule, eivät huomaa. Kun tuon lastani kouluun, olen ilmaa, huomenia ei aina kuulu, vaikka sen itse toivottaisin.
Onko todella niin, että vain omat edut on tärkeitä. Kun ei MAKSETA, ei kuulu katsoa, sanoa, huomata. Tai kun ei ole MINUN VALVONTAVUORO, ei se asia kuulu minulle.
Myös KiVa koulu järjestelmästä sanoi eräs opettaja aikoinaan, ettei sen ole edes tarkoitus lopettaa tai hillitä kiusaamista. Vaan se järjestelmä laadittiin, kun Tampereen kaupunki joutui maksamaan kiusatulle jättikorvaukset, kun koulu ei ollut tehnyt mitään. KiVa-koulu prosessi siis on näyttö, että muka jotain on tehty.
Toivotan kaikille kuitenkin hyvää kouluvuotta ja kärsivällisyyttä puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
äiskä-81 kirjoitti:
Toivoisinkin että opettajat aamuisikin olisivat siellä pihalla oppilaiden kanssa. Ja ne ketkä ei ole, sanoisivat huomenet niin oppilaille kuin heidän vanhemilleen. On turha suuttua lasten käytöstavoista jos itse ei niitä noudata ja jos koskaan ei vietä aikaa oppilaiden kanssa luokkahuoneen ulkopuolella.Näin kirjoitin ja sain paskaa niskaan, koska eihän sinne koulun pihalle kenekään kuulu mennä valvomaan. Tässäkin on toive, ett opettajat tai joku muu valvonta sinne saataisiin, koska kaikkea on tapahtunut. Esim. autojen naarmuttamista, polkupyörien rikkomista, kaatamista, laukkujen viemisä jne. Pihalla liikkuu opettajia työhön mennessä, mutta aivan kuin he olisivat sulkeneet silmänsä, eivät näe, eivät kuule, eivät huomaa. Kun tuon lastani kouluun, olen ilmaa, huomenia ei aina kuulu, vaikka sen itse toivottaisin.
Onko todella niin, että vain omat edut on tärkeitä. Kun ei MAKSETA, ei kuulu katsoa, sanoa, huomata. Tai kun ei ole MINUN VALVONTAVUORO, ei se asia kuulu minulle.
Myös KiVa koulu järjestelmästä sanoi eräs opettaja aikoinaan, ettei sen ole edes tarkoitus lopettaa tai hillitä kiusaamista. Vaan se järjestelmä laadittiin, kun Tampereen kaupunki joutui maksamaan kiusatulle jättikorvaukset, kun koulu ei ollut tehnyt mitään. KiVa-koulu prosessi siis on näyttö, että muka jotain on tehty.
Toivotan kaikille kuitenkin hyvää kouluvuotta ja kärsivällisyyttä puolin ja toisin.
Hienoa jos suostut itse tekemään töitä ennen työajan (ja palkanmaksun) alkua, mutta ei sitä voi yleisesti vaatia
Vierailija kirjoitti:
Toivoisinkin että opettajat aamuisikin olisivat siellä pihalla oppilaiden kanssa.
---Näin kirjoitin ja sain paskaa niskaan, koska eihän sinne koulun pihalle kenekään kuulu mennä valvomaan. Tässäkin on toive, ett opettajat tai joku muu valvonta sinne saataisiin, koska kaikkea on tapahtunut. Esim. autojen naarmuttamista, polkupyörien rikkomista, kaatamista, laukkujen viemisä jne. Pihalla liikkuu opettajia ty
---
Ymmärrän huolesi lapsista.
Mutta ymmärrän erinomaisesti myös sitä opettajaa. Hän on tullut työpaikalleen, jotta saisi työnsä hoidettua. Hän on varannut aamuunsa aikaa tuntien valmistelua tai ehkä ihan vaan sen kahvihetkeä varten, jota ei kotona ehtinyt pitää.
Eikä sillä opella kyllä ole yhtään sen enempää velvollisuutta jäädä pihalle valvomaan lapsia, kuin sinullakaan. Sinulla oikeastaan enemmän, ovathan lapsesi vielä sinun vastuullasi. Open vastuu alkaa sitten, kun koulupäivä alkaa... riippumatta siitä, missä hän tekee ns. varsinaisen työajan ulkopuolista suunnittelua tai siitä, missä hän juo aamukahvinsa.
Toki on huonoa ammattitaitoa (ja ihan huonoa ihmisyyttä) olla puuttumatta esim. kiusaamiseen, jos sellaista huomaa. Se on kuitenkin eri asia kuin asiakseen valvoa lapsia pihalla. Valvo itse, ja tee sitten illalla ylitöinä se menetetty työaika takaisin. Näinhän se openkin pitää tehdä, jos kuluttaa valmisteluajan ylimääräiseen palkattomaan valvontaan.
Jos päätetään, että vaikka 15min ennen koulun alkua on shytä olla koulun valvonta käynnissä, on se päätös tehtävä korkeammalla tasolla ja siitä ajasta maksettava valvojalle myös palkka. Tätä minäkin kannatan. Edesauttaa koko koulupäivän sujuvuutta ja parantaa ihan oppimisen tasoa, jos aamulla ei kärhämöidä ja koulupäivä ei mene sitten niitä juttuja selvitellessä tai surressa.
Ja PS. Opeakin harmittaa, jos omien vanhempiensa rakkaat lapset naarmuttavat open työpaikkansa pihaan jättämää autoa.
Opettaja on ammattikasvattaja, ja tällä perusteella kasvatusvastuu ja kasvukumppanuus on opettajalla koulussa nyt ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä eräs opettaja oli väärässä. Mutta totta on, että moni koulu liittyi vähän niinkuin todistellakseen ko. ohjelmaan. Esim. meidän koulussa sitä on todella käytetty ja se on tehonnut. Nythän KiVa muuttui suht hintavaksi (kun rahaa ei ole edes tarpeellisiin oppikirjoihin), mutta edelleen käytämme siitä saatuja anteja ryhmien ryhmäyttämiseen. Näin olemme säästyneet todella monelta ongelmalta. Ja ei, kyse ei ole siitä, ettenkö näkisi ongelmia tai sokeasta uskosta.
Lähes ensimmäinen asiallinen vastaus.