Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppiset, oletteko tehneet jo oman testamentin?

Vierailija
11.09.2016 |

Miksi tai miksi ei?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole testamentti mutta tuttu varoitteli että kaikkien pariskuntien pitäisi tehdä joku tällainen valtakirja kuoleman varalta. Hänellä puoliso kuoli nopeasti sairauteen ja kuoleman jälkeen meni valtavat määrät energiaa yksinkertaisten asioiden selvittämiseen. Esim kuoleman jälkeen tilejä menee kiinni ja jos jokin asia on niistä rahoista on pulassa. Jollen väärin muista tuttu jätti s-ketjun tilillä olevat rahat sinne koska ne saadakseen olisi pitänyt toimittaa puljulle perunkirjoitus jne.

No ei ne mene kiinni, mutta tietnkin jokaiseen pankkiin pitää toimittaa peruskirjoitus, josta näkee, että vainaja tosiaan on vainaja ja keitä kuolinpesään kuuluu!

Vierailija
22/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kuvottavaa, mutta niin totuudenmukaista tämäkin keskustelu.

Pääasia tuntuu olevan, ettei mies nyt vain missään tapauksessa tule saamaan lompakkoloisen omaisuutta itselleen.

Minulla kun käytännössä ainoa syy mennä naimisiin oli se, että jos kuolen ennen vaimoani, niin omaisuuteni menee hänelle.

Vaimosi omaisuus kun on omaasi verrattuna moninkertainen. Olet kovin jalo.

Hänellä oli taloon tullessa vittu ja virsikirja ja molemmat lasten repimiä.

Joillekin vain on puoliso tärkein ihminen ja asia, sinunkaltaisillasi se on raha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole puolisoa eikä lapsia. Pari vuotta olen miettinyt, että pitäisi tehdä testamentti. Täytyy vain ensin muotoilla mieleen tahtotila omaisuuden kohtalosta ja sitten olla yhteydessä lakimieheen. 

Vierailija
24/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole testamentti mutta tuttu varoitteli että kaikkien pariskuntien pitäisi tehdä joku tällainen valtakirja kuoleman varalta. Hänellä puoliso kuoli nopeasti sairauteen ja kuoleman jälkeen meni valtavat määrät energiaa yksinkertaisten asioiden selvittämiseen. Esim kuoleman jälkeen tilejä menee kiinni ja jos jokin asia on niistä rahoista on pulassa. Jollen väärin muista tuttu jätti s-ketjun tilillä olevat rahat sinne koska ne saadakseen olisi pitänyt toimittaa puljulle perunkirjoitus jne.

Kai se jätti muihinkin pankkeihin rahat ihan vaan siksi, että säästyi perunkirjan toimittamiselta? Varsinainen järjen riemuvoitto. Toisaalta, jos saldo on 4,63 euroa niin vahinko ei ollut kovin mittava. 

Vierailija
25/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tein jo vuosia sitten.

Sen takia tein, että olen eronnut ja kaksi alaikäistä lasta exän kanssa. Mulla on huomattava omaisuus. En halunnut sitä, että jos kuolen, niin exällä voisi olla hallintamahdollisuus omaisuuteeni, koska lapset alaikäisiä.

Nyt lapset onneksi jo täysi-ikäisiä.

Vierailija
26/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tehneet miehen kanssa testamentin, jossa tahtomme on, että puoliso perii eli lapset saavat tässä vaiheessa vain lakiosan. Haluamme turvata puolison aseman , kun yhdessä olemme elämäämme rakentaneet, lapset kerkiävät periä myöhemminkin ja itse en esim. haluaisi asua asunnossa, josta lapset omistavat puolet. Opiskelevat lapsemme ovat fiksuja ja meille tärkeitä ja avustamme heitä jatkuvasti rahallisesti, mutta tämähän ei liity kysymykseen.

Vierailija
27/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, teen vasta vanhempieni kuoltua. Siihen saakka he saavat osan perinnöstäni ja loput puolisolle. Ei ole lapsia.

Vierailija
28/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mutta pitäs tehä tai kaikki menee valtiolle. Ei oo ku serkkuja ja pari tätiä elossa.

M

Vierailija
29/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt koska olen lapseton ja puolisotonkin aviopuolisoni kuoltua. Osa omaisuudestani menee äidilleni, osa veljelleni ja osa veljeni lapselle. Ilman testamenttiahan kaikki menisi äidilleni.

Vierailija
30/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne mene kiinni, mutta tietnkin jokaiseen pankkiin pitää toimittaa peruskirjoitus, josta näkee, että vainaja tosiaan on vainaja ja keitä kuolinpesään kuuluu!

Sitä ennen ei tiliä kuitenkaan saa käyttää eikä sieltä saa rahaa. Ja tarvittava paperityö kestää kuukausia. Nytkin tuo vaimonsa äkkikuolemasta rasittunut ihminen odottelee jotain paperia jonka arvioitu toimitusaika on 2 kk.

Vierailija
31/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin; en omista mitään.

Toiseksi; olen naimisissa ja lapsia on, kaikki menee lain mukaan vaikka mulla kuollessa olisikin jotain omaisuutta.

Mihin tarvisin testamenttia?

Vierailija
32/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tehneet miehen kanssa testamentin, jossa tahtomme on, että puoliso perii eli lapset saavat tässä vaiheessa vain lakiosan. Haluamme turvata puolison aseman , kun yhdessä olemme elämäämme rakentaneet, lapset kerkiävät periä myöhemminkin ja itse en esim. haluaisi asua asunnossa, josta lapset omistavat puolet. Opiskelevat lapsemme ovat fiksuja ja meille tärkeitä ja avustamme heitä jatkuvasti rahallisesti, mutta tämähän ei liity kysymykseen.

Entäs jos leskeytynyt puoliso menee uusiin naimisiin jonkun taitavasti omaan pussiinsa pelaavaan kanssa?

Vierailija
33/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lompakkoloiselle.

Olen yksi testamentin tehnyt ja meillä nimenomaan teimme testamentin niin että puoliso saa silloin enemmän ja lapset vain lakiosan. Tämä nyt kun lapset alaikäisiä. Näin ajattelimme että jälkeenjääville on helpompaa kun puoliso voi hoitaa omaisuutta paremmin mitä lasten edunvalvonnan kautta. Kun lapset aikuistuvat voi olla että teemme uudet testamentit katsotaan tilannetta sitten.

Yksi asia mitä monet eivät tunnu ymmärtävän testamentissa on lapsen puolison avio-oikeuden poistaminen perinnöltä. Eli jos on vaikka yksi lapsi ja ei tee testamenttia niin ellei lapsella ole avioehtoa niin lapsen erotessa puolet saadusta perinnöstä menee tälle ex puolisolle. Meidän testamentissa (kuten vanhempiemmekin testamenteissa) on maininta ettei lastemme puolisoilla ole avio-oikeutta perintöömme.

Vierailija
34/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jätätte perinnön vain lapselle ettekä puolisolle?

Vierailija
35/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tehdä? Olen avoliitossa ja on kaksi lasta. Minulla on omaisuutta, miehellä ei. Omaisuuteni menee lapsille puoliksi. En minä halua alkaa määräilemään, kumpi ottaa mitäkin. Jaossa on sen verran, että kumpikin saa.

Vierailija
36/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, teen vasta vanhempieni kuoltua. Siihen saakka he saavat osan perinnöstäni ja loput puolisolle. Ei ole lapsia.

Ilman testamenttia puolisosi ei peri yhtään mitään.

Vierailija
37/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätätte perinnön vain lapselle ettekä puolisolle?

Meillä on ainakin niin, että mies on sanonut, että ei halua mitään. Jos omistaisinkin tosi paljon, niin ehkä sitten. Mutta aina olisi vaarana se, että jos nyt kuolisin, kumppani saattaisi mennä uusiin naimisiin ja antaakin omaisuuttani sinne, eikä lapsillemme.

35

Vierailija
38/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on rahaa. Kaikki menee asumiseen ja ruokaan.

Vierailija
39/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä? Olen avoliitossa ja on kaksi lasta. Minulla on omaisuutta, miehellä ei. Omaisuuteni menee lapsille puoliksi. En minä halua alkaa määräilemään, kumpi ottaa mitäkin. Jaossa on sen verran, että kumpikin saa.

Jos teet testamentin niin voit sillä poissulkea heidän puolisonsa avio-oikeuden perintöösi.

Toisena meillä ainakin on testamentissa myös kohta jossa kerrotaan kenelle testamenttaamaan omaisuutemme jos kuolemme niin ettei meillä ole elossa olevia lapsia tai heidän jälkeläisiään.

Kolmantena onko sinulla ja miehelläsi avioehto? Ellei niin puolet omaisuudestasi lasketaan hänelle avio-oikeuden perusteella. Lisäksi leskellä on oikeus asua teidän yhteisessä kodissa. Onko perinnönjako edelleen helppoa? Vai maksavatko lapset esim talosta perintöverot mutta miehesi asuu siinä vielä kymmeniä vuosia kuolemasi jälkeen?

Verosuunnittelu?

Vierailija
40/51 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet testamentin niin voit sillä poissulkea heidän puolisonsa avio-oikeuden perintöösi.

Toisena meillä ainakin on testamentissa myös kohta jossa kerrotaan kenelle testamenttaamaan omaisuutemme jos kuolemme niin ettei meillä ole elossa olevia lapsia tai heidän jälkeläisiään.

Kolmantena onko sinulla ja miehelläsi avioehto? Ellei niin puolet omaisuudestasi lasketaan hänelle avio-oikeuden perusteella. Lisäksi leskellä on oikeus asua teidän yhteisessä kodissa. Onko perinnönjako edelleen helppoa? Vai maksavatko lapset esim talosta perintöverot mutta miehesi asuu siinä vielä kymmeniä vuosia kuolemasi jälkeen?

Verosuunnittelu?

Okei, sinulla oli hyviä pointteja, mutta huom. olemme avoliitossa.

Tuo avio-oikeuden poissulku on kyllä muuten hyvä asia huomioida, en ollutkaan sitä itse tullut ajatelleeksi. Toki jotenkin luotan, että lapseni haluavat tehdä itse avioehdot, mutta en aio sen varaan laskea! Kun lapset ovat vasta 6 ja 8 ei tällaisia ole tullut vielä mietittyä, mutta kuten sanoin, ehkä kannattaisi, jo nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi