Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon voi häävieraalta odottaa panostusta häihin?

Vierailija
11.09.2016 |

Yksityiskohtia muutettu, mutta tilanne on tämä:

Saimme kutsun veljeni häihin Balille tammikuun lopulla. Ensin kirkkovihkiminen loppiaisena Helsingissä ja rento hääillalinen Helsingissä lähinnä morsiamen suvulle (paljon vanhoja ihmisiä), mutta myös sulhasen lähisuku (minä ja siskoni perheineen, vanhempani ja ainut elossa oleva isovanhempi) sekä kaasut ja bestman kutsuttu. Tammikuun lopussa sitten häät Balilla. Rannalla. Hienossa hotellissa. Kutsuttu kaverit, suku ja tietenkin lähiperheen odotetaan osallistuvan.

Mä en haluaisi lähteä, koska mun mielestä varsinainen vihkiminen on loppiaisena, lapsen kanssa Balille matkustaminen on rankkaa, lomaviikko kuluu lomamatkaan jota emme itse ole valinneet ja tietty kustannuksetkin nousee aika korkeiksi.

Mitä te tekisitte?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin väliin.  Vaikka olisi kuinka läheinen ja rakas ihminen, osoittaa kutsujalta täydellistä itsekkyyttä vaatia vierasta matkustamaan tuhansia kilometrejä. Mulla ei niin läheistä ihmistä ole että laittaisin satoja tai tuhansia sileäksi jonkun toisen häiden vuoksi.

Vierailija
2/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin vain, tulevani kirkkovihkimiseen ja että en pääse Balille. On tyhmää olettaa, että kokonaista viikkoa käyttäisi kenenkään häihin. Näitä tuntuu nyt olevan paljon? Ihmisillä on rahaa ja aikaa, eivätkä ymmärrä ettei kaikilla ole. Pitäisin provona, jos en tietäisi tosielämästä tapausta, ts. sisko koki että loma meni pilalle kun joutui käyttämään sen ja lomamatkarahat häihin ulkomailla, suomalaisia olivat sekä sulho että morsian. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi.

Vierailija
4/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 korjaa, ei mun sisko, vaan morsmaikun sisko. 

Vierailija
5/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en lähtis. Eiköhän ne ymmärrä ettei kaikki pääse.

Vierailija
6/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samat suunnitelmat parin vuoden päähän (meillä oikeasti se Bali :)). Ollaan kyllä kutsuttu lähisukulaisia ja kavereita, mutta eihän siitä voi mitenkään suuttua, jos vieraat ei pääse. Kalliit matkat ja ajankohta taatusti rajaa vieraita. Me ollaan varauduttu, että ihan kahdestaan ollaan

Vierailija
7/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietettiin jäämme noin, eli ensin pieni intiimi vihkiminen ja illallinen lähipiirille ja sit avioliiton siunaus ja isot kemut ulkomailla. Mun veli tyttöystävineen ei päässyt isompiin kemuihin mutta ei se haitannut, pääasia että pääsi vihkimiseen.

Mä en varmaan lähtisi pienen lapsen kanssa kovin kauas häihin jos kuitenkin olen jo ollut läsnä vihkimisessä. En itsekään loukkaantunut siitä että osa kutsutuista ei päässyt meidän häihin, se on tietoinen riski jonka jokainen ulkomailla juhliva ottaa.

Vierailija
8/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Mun vanhemmat painostaa että pitäisi lähteä eivätkä ollenkaan tunnu ymmärtävän mun perusteluita. Pelkään että tästä tulee jokin kiista.

Vierailija
9/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi viettää hääjuhlat jossain hevon jeerassa?

Vierailija
10/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viettää hääjuhlat jossain hevon jeerassa?

Hevon jeeraan voi mennä viikoksi häämatkalle, ei sinne sukua tarvitse raahata mukanaan, varsinkin kun häät on jo pidetty :D

Vierailija
11/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa Suomen rajojenkin sisällä voi olla, ettei pysty osallistumaan. Tässä tapauksessa kieltäytyminen on aivan ok. Ilmoitat asian veljelle ja morsmaikulle nyt, etkä välitä muiden puheista. Et kommentoi takaisin ollenkaan.

Vierailija
12/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuisin ilolla vihkimiseen ja illalliseen kotipuolessa ja jättäisin matkan väliin. Lähettäisin hääparille hotelliin kenties pienen yllätyksen, vaikka kirjeen tai kortin respasta tilatun samppanjapullon kyljessä. 

Painostuksesta en välittäisi. Meillä reissuista ja muista isoista asioista päätämme me itse, eivät vanhemmat, sisarukset, kaverit tai muut. Näin olen toiminutkin vastaavassa tilanteessa.

Muiden loukkaantuminen tuossa tilanteessa on naurettavaa, kyllä heidän täytyy ymmärtää, että perheillä on erilaisia realiteetteja.

Vierailija
13/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa:

Mun vanhemmat painostaa että pitäisi lähteä eivätkä ollenkaan tunnu ymmärtävän mun perusteluita. Pelkään että tästä tulee jokin kiista.

Harmillista että heillä on tuollainen asennevamma, mutta älä anna kiusata tai painostaa itseäsi lähtemään, kun ette kerta halua. Sinä itse tiedät paljon heitä paremmin, mikä on mukavasti järjestettävissä sinun perheellesi. Jos saat asian esitettyä nätisti veljellesi ja jos hän on vanhempianne järkevämpi, niin ehkä tilanne voisi ratketa rauhanomaisesti sitä kautta.

Vierailija
14/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vastanneille! Tuli tosi hyviä kommentteja ja ideoita mitä sanoa. Ja hyvä lahjaidea!

Vierailija
15/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaisessa tapauksessa kutsujat oletusarvoisesti maksa matkat ja majoituksen? Eihän tuossa ole muuten mitään järkeä! En todellakaan lähtisi omilla rahoilla jonnekin Balille joidenkin bileiden takia. Tuon hintaluokan lomamatkat tehdään itse valittuun kohteeseen.

Vierailija
16/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi olettaa, että matkustatte noin kalliisti toisten pyynnöstä, ellei sukunne ole jotain von Ernsdorffeja...

Tai vähintään pitäisi tulla vastaan ihan reilusti kustannuksissa.

Kiva ohjelmanumero ja osallistumisenne Balin häihin voisi olla myös vaikka skype-tervehdys sinne paikan päälle :)

Vierailija
17/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös sisaruksia. Jos joku heistä nyt päättäisi avioitua Balilla, niin luulen, että meidän perhe osallistuisi kyllä.

Matkustelemme muutenkin, joten jos häät ulkomailla olisivat tiedossa ajoissa, niin miksipä ei. Lento lasten kanssa noin pitkälle saattaisi toki olla haastavaa, mutta lyhyemmätkin lentomatkat ovat sujuneet kivasti, joten ei kuulosta ihan toivottomalta.

Lisäksi, jos tädit, enot ja isovanhemmat lähtevät samaan paikkaan, niin heistä saattaisi olla lastenhoitoapua ainakin jonakin iltana niin, että pääsisi miehen kanssa kahdestaan johonkin.

En näe siis ongelmaa, jos rahaa vain mitenkään on.

18/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kai olen jotenkin kieroutunut, mutta minä ymmärtäisin sen Bali-osuuden puhtaasti symbolisena ja lahjoihin liittyvänä: ei ne sinne Balille halua seuraa, ne haluaa että saavat lahjaksi rahaa omaan matkaansa.

Vierailija
19/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsutuilla ole mitään velvollisuuksia mutta hyviin tapoihin kuuluu vastata tuleeko vai ei ja se on siinä.  kenelläkään ei ole lupa suuttua on vastaus mikä vain.

Vierailija
20/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuollaisessa tapauksessa kutsujat oletusarvoisesti maksa matkat ja majoituksen? Eihän tuossa ole muuten mitään järkeä! En todellakaan lähtisi omilla rahoilla jonnekin Balille joidenkin bileiden takia. Tuon hintaluokan lomamatkat tehdään itse valittuun kohteeseen.

Kun alkaa kopioida jet setin Hollywood tapoja niin pitaa sitten tehda niin loppuun asti: vieraat lennatetaan yksityiskoneilla haapaikalle ja takaisin ja heille on varattu oma bungalow asunnoksi.  Vahempi ei riita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi