Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mättää ryhmätöissä

Vierailija
11.09.2016 |

Mikä on se suurin ongelma tai kipupiste

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on niin vaikea löytää kaveita, jotka ajattelvat samoin. On joko hikipinkoja tai lusmuja, kun itselläni on ajatus, että hoidetaan homma nopeasti pois alta ja ihan sama, mitä numeroksi saa, tärkein on että oppii itse jotain. Mulle numerot on aina olleet toisarvoisia, tärkeintä on oppia, ymmärtää ja tehdä työt nopeasti. 

Vierailija
22/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusmut, jotka yrittävät teettää oman osuutensa muilla, eivätkä esim. vastaa yhteydenottoihin.

Kuvioon kuuluu myös tietenkin se, että osuus palautetaan 5 minuuttia ennen sovittua takarajaa, jolloin ryhmän vastuullisin henkilö vielä yrittää vääntää tekeleestä jotenkin palautuskelpoista...

Tervetuloa vaan tänne työelämään sitten kokemaan samaa. Terveisiä suunnittelutoimistosta henkilöltä, joka viimeistelee projektit ja lähettää tarjouspyynnöt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sosiaalisia tilanteita, en kestä kritiikkiä ja olen asperger (uskon huonon kirjoitustaidon johtuvan siitä). Tällaisen ihmisen olisi liian kiusallista osallistua ryhmätöihin, kukaan ei hyötyisi.

Miten tällainen ihminen aikoo selviytyä työelämästä?

Vierailija
24/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat lähtevät siitä, että opinnoissa tehtäväksi annettujen ryhmätöiden tavoitteet on helpompi saavuttaa yksin tai kaksin kuin isommassa ryhmässä. Opinnoissa myös oletetaan, että kaikki osallistuvat ryhmään samalla panoksella ja tasaveroisina yhdessä sopien, kun työelämässä vastuu olisi määritelty ja kullakin olisi oma erityisasiantuntemus ja rooli.

Vierailija
25/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sosiaalisia tilanteita, en kestä kritiikkiä ja olen asperger (uskon huonon kirjoitustaidon johtuvan siitä). Tällaisen ihmisen olisi liian kiusallista osallistua ryhmätöihin, kukaan ei hyötyisi.

Ahkera ja tunnollinen puurtaja, joka ei tuo itseään esille, tarvitaan sitten, kun te sosiaalisesti lahjakkaat olette pitäneet tarpeeksi niitä palavereja.

Vierailija
26/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Ihmisten taidot ja motivaatio. Teet siis analyysin ryhmänjäsenistä ja roolitat. Työskentelytavat. Älä sorru siihen, että arvotat ihmisiä sen mukaan kuinka he vastaavat sun käsitystä täydellisyydestä. Jos se pilkku ei ole oikeassa kohdassa, anna olla. Jos sussa on ainesta johtajaksi niin tee selkeä työnjako.

Juurikin ärsyttävimpiä ja vaikeimpia ovat ne ryhmäläiset, jotka näkevät itsessään ainesta johtajaksi (mitä kukaan muu ei näe).

Analysoit toiset ja roolitat. Tulit juuri roolitetuksi itkemään proffalle, että kukaan ei halua leikkiä sun kanssa enää.

Vierailija
27/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Niin siinä hahmotusvaiheessa on hyvä, että kukin tuo esille oman erityisosaamisensa. Mulle ryhmätyöt ovat olleet elämässä mitä parhaimpia oppimiskokemuksia. Harvoin puhun rakkaudesta, mutta voisinpa vaikka sanoa rakastavani ryhmätöitä.

Vierailija
28/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Ihmisten taidot ja motivaatio. Teet siis analyysin ryhmänjäsenistä ja roolitat. Työskentelytavat. Älä sorru siihen, että arvotat ihmisiä sen mukaan kuinka he vastaavat sun käsitystä täydellisyydestä. Jos se pilkku ei ole oikeassa kohdassa, anna olla. Jos sussa on ainesta johtajaksi niin tee selkeä työnjako.

Juurikin ärsyttävimpiä ja vaikeimpia ovat ne ryhmäläiset, jotka näkevät itsessään ainesta johtajaksi (mitä kukaan muu ei näe).

Analysoit toiset ja roolitat. Tulit juuri roolitetuksi itkemään proffalle, että kukaan ei halua leikkiä sun kanssa enää.

Sä roolitat porukkaa kenkien mukaan. Kiitti tiedosta!

Vierailija
29/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin tekisin mieluusti töitä. 

Vierailija
30/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Se, ettei ryhmäläiset suostu tekemään niitä ryhmänä. 

Kukaan ei ehdi, ei viitsi, ei ihan-mitä-vaan tulla tapaamisiin, jolloin "ryhmä"työ on vain kasa yksilöiden epämääräisiä tuherruksia, jotka loppumetreillä kasataan yhteen jotenkuten.

2. Aina se, joka eniten haluaa johtaa, on se paskin johtaja.

3. "Harjoitellaan työelämää varten"

Herranjumala, onneksi ei työelämässä tuollainen perseily mene läpi ollenkaan. Yksikään projekti, ihan pieni tai suurikaan, lähde noin kamalasta sekasotkusta liikkeelle. Töissä ei kukaan sano ettei ehdi tärkeään palaveriin kun on tuo bodycompatti just silleen samalla hetkellä. Ja sama ne lapset. Jos niille maksettaisiin euro joka kerrasta kun niitä aiheettomasti hyödynnetään tekosyynä jonkun tekemättä jättämiselle, niin lapsiköyhyys olisi tuntematon asia Suomessa.

Vierailija
31/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki mättää. En tykkää tehdä töitä muitten kanssa, jännitänkin liikaa, enkä edes opi ryhmätöistä yhtään mitään. 

Vierailija
32/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotenkinhan sä oot tähänkin päivään saakka ittes elättäny

Vierailija
33/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä johtuuko meidän koulusta, muttei nämä ryhmätyöt ole olleet kovinkaan opettavaisia.. Tehtävät on surkeita.

Vierailija
34/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija olen vielä.

Vierailija
35/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija olen vielä.

Ok, eli seuraavalla kerralla ryhmätyön tullessa ota ihan rennosti ja nauti tilanteesta.

Vierailija
36/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija olen vielä.

Ok, eli seuraavalla kerralla ryhmätyön tullessa ota ihan rennosti ja nauti tilanteesta.

Hyvä vitsi. 

Vierailija
37/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätöissä koulussa varsinkin jos oli joku aihe, joka ei kiinnostanut pätkäkään. Sitten oli joku besserwisser vielä touhottamassa päällepäsmärinä ja jakamassa käskyjä. Voi sanoa, että siinä vaiheessa motivaatio oli aika lailla nolla ja turhautumiskäyrä hyvin korkealla

Vierailija
38/38 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilistelijät eli ne, joista on kivaa kokoontua ja jutella. Siis sumplitaan aikoja ja kokoonnutaan kahvittelemaan ja juttelemaan niitä näitä. Kaikilta menee holtittomasti aikaa hukkaan ja hommat ei edisty kuitenkaan. Kaikilla olisi jotain fiksumpaa tekemistä kuin palaveraata ryhmätöistä (palkkatyö, muut opiskelut tai vaikka nukkuminen, omat harrastukset ja ystävät), eikä tietenkään saada tapaamisissa sovittua yhtään mitään. Jos joku yrittää ottaa vetovastuun, niin eihän se käy, kun siitäkin pitää erikseen palaveerata.