Onko koirien ulkoiluttaminen kotityö? Hs-haastattelu miesten ja naisten töistä
Taas on Hesarin haastatteluun valittu perhe, joka pääsee valittamaan miten paljon kotitöihin kuluu aikaa. Voi luoja, tuossa perheessä ainakin nainen pääsee helpolla. Mutta tarviiko astianpesukonetta oikeasti pyörittää kaksi kertaa päivässä tai napsauttaa pyykinpesukone päälle monta kertaa viikkossa?
Ja onko koirien ulkoiluttaminen kotityö?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityötä on yleensä kaikki, mitä naiset tekevät. Näin Brysdelin feministit ovat päättäneet. Joka kolmas Suomessa syötävä kalakilo tulee kotitarvekalastuksesta. MUTTA se ei ole kotityötä. Jos nainen ajaa kauppahallille ja ostaa kalan sieltä, se on kotityötä matka-aika mukaanluettuna. Samoin vaatteiden, kenkien, käsilaukun ja meikkien ostosmatkat matkoineen. Feministit hallitsevat meitä!
Onko sienestys kotityötä? Jos naiset sitä harrastaisivat, niin varmasti olisi.
Miten niin jos? Suurin osa ihmisistä joita tunnen jotka sienestää tai marjastaa, on naisia. Jotkut vanhat miehet marjastaa, mutta harvemmin sienestää, eivät jaksa opetella mitkä sienet on syötäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskisin kyllä kotitöiksi sellaiset välttämättömät ja pakolliset työt, jotka on jokaiselle ihmiselle välttämättömiä. Eli imurointi, tiskit, kaupassakäynti ja niin edelleen. Mutta esim lapsista ja lemmikeistä välttämätön huolehtiminen on enemmänkin itse valittu velvollisuus. Ei niitä lapsia tai lemmikkejä kukaan muu ole vaivoiksi päättänyt hankkia kuin hlö itse (mitä tuolla edellä joku sanoi, että mielummin käyttäisi ajan itseensä kuin koiraan, olisi sitten jättänyt koiran hankkimatta). Sen sijaan puolison lemmikki on esimerkiksi puolison velvollisuus, ellei muuta sovittu.
Sitten vaikka jokapäiväinen imurointi menee jo harrastukseksi, kun ei välttämätöntä ole (ellei vaikka paha allergia tms).
Kun perheessä on lapsia tehty tai lemmikkejä otettu niin silloin vastuu on tietenkin yhteinen eli kotityöstä kysymys. Jos taas toinen olisi perheessä yksin esimerkiksi oman aiemman lapsensa kanssa niin ihmettelisin kovasti mikä se sellainen perhe olisi? Joka menee kimppaan lapsia omaavan ihmisen kanssa ottaa omalta osaltaan kantaakseen vastuun kyseisten lasten hoitamisesta.
Miksi pitäisi ottaa vastuu toisten lutkailuista?
^ Tuossa on hyvä esimerkki palstalla liikkuvasta riidanhaastajasta. Tarkoituksena ei ole osallistua keskusteluun vaan päästä solvaamaan tai riitelemään. Näihin ei kannata tarttua vaan vastailla asiallisesti.
Kun sitoutuu parisuhteeseen niin ottaa samalla vastuun perheestä. Mikäli tuo vastuu tuntuu liian raskaalta ei kannata lähteä siihen parisuhteeseen sitoutumaan.
Varmaan (kaksi kertaa) kolme varttia päivässä menee mun miehellä kakkaa vääntäessä eikä sekään ole palkkatyö. Lasketaan siis kotitöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan (kaksi kertaa) kolme varttia päivässä menee mun miehellä kakkaa vääntäessä eikä sekään ole palkkatyö. Lasketaan siis kotitöiksi.
Samalla lailla esimerkiksi ihosairauden vuoksi tarvittava itsensä rasvaaminen ja jalkojen hoito on kotityö. Ja menkkojen aiheuttama puuhastelu. Ne kun ei ole mitenkään vapaaehtoisia mutta pakko suorittaa tai tulee ikäviä seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskisin kyllä kotitöiksi sellaiset välttämättömät ja pakolliset työt, jotka on jokaiselle ihmiselle välttämättömiä. Eli imurointi, tiskit, kaupassakäynti ja niin edelleen. Mutta esim lapsista ja lemmikeistä välttämätön huolehtiminen on enemmänkin itse valittu velvollisuus. Ei niitä lapsia tai lemmikkejä kukaan muu ole vaivoiksi päättänyt hankkia kuin hlö itse (mitä tuolla edellä joku sanoi, että mielummin käyttäisi ajan itseensä kuin koiraan, olisi sitten jättänyt koiran hankkimatta). Sen sijaan puolison lemmikki on esimerkiksi puolison velvollisuus, ellei muuta sovittu.
Sitten vaikka jokapäiväinen imurointi menee jo harrastukseksi, kun ei välttämätöntä ole (ellei vaikka paha allergia tms).
Kun perheessä on lapsia tehty tai lemmikkejä otettu niin silloin vastuu on tietenkin yhteinen eli kotityöstä kysymys. Jos taas toinen olisi perheessä yksin esimerkiksi oman aiemman lapsensa kanssa niin ihmettelisin kovasti mikä se sellainen perhe olisi? Joka menee kimppaan lapsia omaavan ihmisen kanssa ottaa omalta osaltaan kantaakseen vastuun kyseisten lasten hoitamisesta.
Totta kai niitä velvollisuuksiakin voi jakaa perheen kesken, eihän kukaan niin ole väittänyt. Tietenkin vastuu on niistä yhteinen jos yhdessä hankittu. Mutta silti erottaisin terminä velvollisuuden ja kotityön. Ei lasten kanssa touhuaminen ole mikään kotityö, vaan välttämätön velvollisuus kun ne on hankittu (mikä taas ei määritä sitä että se olisi negatiivista työtä). Kotitöiden tekemisestä voi joustaa (eli ettei vaikka imuroi kahteen viikkoon), mutta velvollisuuksista ei voi joustaa.
Kaupassa käynnistä voi joustaa. Useimmilla on 2-4 viikoksi kuivatarvikkeita ja pakastimessa syötävää. Ja jos ole, niin aina voi ostaa.
Ihmisten moraali on nykyisin niin löyhää. Ensin väännetään ipanoita ties kenen kanssa ja sitten vielä vastuutkin pitäisi sosialisoida muille. Kuten yhteiskunnassa miehiä jo verotetaan muutenkin rankasti, vaikkei olisi lapsiakaan. Vastuut on ulkoistettu, ja oma ajattelukyky ei riitä edes sitä käsittämään.
Vierailija kirjoitti:
Lutkaillahan aina voi, mutta mukana tulee vastuu omista tekemisistään. Niitä vastuita on turha toisille sälyttää. Minä en ole vastuussa kenenkään toisten ipanoista.
Sittenhän tämä keskustelu ei tuolta osin sinua kosketa. Et itse ole sitoutunut parisuhteeseen, jossa toisella on aiemmasta suhteesta lapsia ja se tietenkin on sinun valintasi omalta osaltasi. Tästä eteenpäin vastaus ei siis enää liity sinuun:
Ne jotka ovat parisuhteessa sellaisen kanssa jolla on edellisestä suhteesta alaikäisiä lapsia ovat myös omalta osaltaan vastuussa kyseisistä lapsista eli osallistuvat lapsiin liittyviin kotitöihin.
Medialukutaidon oppitunti: Huomaatte varmaan, kuinka riidanhaastaja yrittää saada teitä mukaansa riitelemään "lutkien ipanoista" useilla samansisältöisillä vastauksilla. Älkää lähtekö tähän tanssiin mukaan tietämättä mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lutkaillahan aina voi, mutta mukana tulee vastuu omista tekemisistään. Niitä vastuita on turha toisille sälyttää. Minä en ole vastuussa kenenkään toisten ipanoista.
Sittenhän tämä keskustelu ei tuolta osin sinua kosketa. Et itse ole sitoutunut parisuhteeseen, jossa toisella on aiemmasta suhteesta lapsia ja se tietenkin on sinun valintasi omalta osaltasi. Tästä eteenpäin vastaus ei siis enää liity sinuun:
Ne jotka ovat parisuhteessa sellaisen kanssa jolla on edellisestä suhteesta alaikäisiä lapsia ovat myös omalta osaltaan vastuussa kyseisistä lapsista eli osallistuvat lapsiin liittyviin kotitöihin.
Voin mä parisuhteeseen sitoutua, mutta lapset hoitavat äiti ja isä. Siksi niitä sellaisiksi kutsutaankin. Vastuiden ulkoistaminen ei minulle sovi ja sillä ei ole mitään tekemistä parisuhteen kanssa. Sama kuin minä ulkoistaisin minun henkilökohtaiset velkani toiselle osapuolelle, koska olen omassa pienessä päässäni keksinyt, että vastuut voidaan ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Medialukutaidon oppitunti: Huomaatte varmaan, kuinka riidanhaastaja yrittää saada teitä mukaansa riitelemään "lutkien ipanoista" useilla samansisältöisillä vastauksilla. Älkää lähtekö tähän tanssiin mukaan tietämättä mistä on kysymys.
Te olette sosialisti riidanhaastajia aivan itse. Kirkkain silmin jätätte vastuunne kantamatta ja mollaatte niitä jotka ovat oikeamielisiä. Niin löyhässä on moraalinne.
Kun oma moraali ja käsityskyky loppuu aletaan demonisoimaan eri mieltä olevia. Oma mielipide on kirjoitettu kiveen, eikä pystytä arvioimaan sitä ollenkaan. Voisi eri mieltä oleva henkilö olla jopa oikeassa. Ehei, vaan minun tekemisistäni muut saavat kantaa vastuun.
Meillä mies harrastaa kalastamista intohimoisesti. Hän on sulan veden aikaan lähes kaiken vapaa-aikansa järvellä. Kalastustarvikkeisiin menee järjettömästi rahaa. Kaloille ei voi laskea kilohintaa, ne on harrastuksen sivutuotetta. Muussa tapauksessa meille ostettaisiin kalat kaupasta, sieltä saa halvemmalla.
Lasten ollessa pieniä ompelin ja neuloin paljon. Lapsille tein vaatteet alusvaatteista ulkoilupukuihin, miehelle ompelin paljon t-paitoja. Käsityöt oli minun harrastus, ei kotityö. Pidän paljon myös leipomisesta, se on rentouttavaa enkä lasken sitä kotityöksi.
Jos mies haluaisi meille koiran ja jättäisi sen hoidon ja ulkoilutuksen minulle, niin todellakin se olisi kotityö. Meille ei mitään lemmikkejä tule.
Ajaltaan kotitöiksi luettavat asiat sovitaan yhdessä. Tuota sopimusta tarkistetaan aina silloin tällöin jotta olisi edelleen oikeudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai niitä velvollisuuksiakin voi jakaa perheen kesken, eihän kukaan niin ole väittänyt. Tietenkin vastuu on niistä yhteinen jos yhdessä hankittu. Mutta silti erottaisin terminä velvollisuuden ja kotityön. Ei lasten kanssa touhuaminen ole mikään kotityö, vaan välttämätön velvollisuus kun ne on hankittu (mikä taas ei määritä sitä että se olisi negatiivista työtä). Kotitöiden tekemisestä voi joustaa (eli ettei vaikka imuroi kahteen viikkoon), mutta velvollisuuksista ei voi joustaa.
Näin juuri. Ei se lapsen tai koiran hoitaminen kotityötä ole, se on velvollisuus. Se ei haittaa jos joskus jättää imuroimatta, mutta koiraa ei niin vain voi jättää käyttämättä lenkillä, koska koira siitä kärsii.