Missä on ne työpaikat jotka saa satoja hakemuksia?
Omaan firmaan tulee enintään 20 aina kun laitan ilmoituksen molliin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Hki kaupungille toimisto/aspa työhön (vaatimuksena toisen asteen tutkinto) elokuussa yli 400 hakijaa.
Muut toimistotyöt, joita olen hakenut Helsingistä yksityisiltä työnantajilta vuoden sisään 160-250 hakijaa. Yhteen vuorotteluvapaan sijaisuuteen (4 kk) oli ainoastaan 15 hakijaa.
Menepä tässä sitten sinne töihin.
Parempi ottaa hattu kouraan ja mennä sellaisiin töihin, joihin pääsee tai sitten kouluttautua työvoimapula-alalle. Tällä talouskehityksellä ei kauaa enää elätetä ikityönhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hki kaupungille toimisto/aspa työhön (vaatimuksena toisen asteen tutkinto) elokuussa yli 400 hakijaa.
Muut toimistotyöt, joita olen hakenut Helsingistä yksityisiltä työnantajilta vuoden sisään 160-250 hakijaa. Yhteen vuorotteluvapaan sijaisuuteen (4 kk) oli ainoastaan 15 hakijaa.
Parempi ottaa hattu kouraan ja mennä sellaisiin töihin, joihin pääsee tai sitten kouluttautua työvoimapula-alalle. Tällä talouskehityksellä ei kauaa enää elätetä ikityönhakijoita.
Mitäpä ne työt, joihin pääsee mahtaa sitten olla?
Siivousfirmat saavat tuhansia hakemuksia vuodessa, joista he valitsevat parhaat päältä. Näin luki lehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaaditaan tietty koulutus (esim. juristin, psykologin, puheterapeutin tai lääkärin paperit) ja lisäksi vielä vaikka 3+ vuotta tietynlaista kokemusta (esim. "vankka kokemus kunnallistoimesta ja kaavoituksesta") niin 20 hakemusta on aika normaali määrä. Eri asia hommissa jossa ei pätevytsvaatimuksia, tai korkeintaan joku hygieniapassi.
Moneen paikkaan semmoinen 0-5 hakemusta on aivan normaali määrä. On siis hyvä jos saadaan edes yksi pätevä hakija (no, eihän se toki muuta vaadi). Siis jos on tietty spesifi koulutusvaatimus ja vaaditaan vielä kokemustakin. Puheterapeutit tai lääkärit tai farmaseutit vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliksulla vinkkiä et mitä söis opiskeluajan? Saanko tulla teille asumaan?
Olen siivooja helsinkiläisessä isossa toimistossa. Työ on hyvin tavallista toimistosiivousta, siivoustiimi on varsin monikulttuurinen. Englannilla pärjää, suomen osaaminen on toki plussaa. Viime kerran kun vakipaikka oli auki, pomo sanoi hakemuksia tulleen 296.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja helsinkiläisessä isossa toimistossa. Työ on hyvin tavallista toimistosiivousta, siivoustiimi on varsin monikulttuurinen. Englannilla pärjää, suomen osaaminen on toki plussaa. Viime kerran kun vakipaikka oli auki, pomo sanoi hakemuksia tulleen 296.
Täällä hoetaan joka päivä että siivoamaan pääsee kaikki jotka hakee. Eivät usko, kun sanotaan ettei ihan mee noin.
"Omaan firmaan tulee enintään 20 aina kun laitan ilmoituksen molliin."
Mikä ala kyseessä?
Jos siivoja ja freelance tai nollatunti soppari, niin en ihmettele.
Jos joku muu, niin kerro
Vanha ketju, mutta ongelmat samat eli toimistotöihin hakijoita on satoja. Tekoäly vie vielä lisää työpaikkoja siltä saralta.
Hain pari kk sitten asiakaspalveluhommaa erään kaupungin infrasta. N. 580 hakemusta olivat saaneet.
Tässä on se ero että isoissa kaupungeissa hakijoita voi olla valtavasti. Luin esim että kaupan alalla ollut sekä työvoimapulaa että liikaa työvoimaa. Isoissa kaupungeissa hakijoita mielin määrin ja pikku kunnissa ehkä se vämax 10 hakijaa tai alle jos myyjän paikka on auki. Erityisesti ne kunnat joista nuoria muuttanut pois. Samalla Helsingissä Tampereella turussa voi samaa myyjän paikkaa hakea tyyliin 5 myyjän paikkaa 200 hakijaa. Maaseutu ja pikku kunnissa jakijapulaa nykyisin enemmän kuin isoilla paikoilla. Monellakin alalla
Esim opettajista ollut pulaa maaseudulla ja isoissa kaupungeissa opettajia aivan riittävästi. Nytkin puhutaan että sote alalla on yhä säästöistä huolimatta työvoimapulaa joillakin paikkakunnilla josta nuoret muutaneet pois ja asuu paljon vanhoja. Tyyliin Helsingissä ylitarjontaa hoitajista jossakin pihtiputaan maaseutukunnassa pulaa. Lääkäreistä kans pahempi pula maaseudulla kuin kaupungeissa. Tästä lukee että esim isoissa kaupungeissa vakipaikka opettajille kiven takana jos opettaja on valmis muutamaan syrjään voi syrjäseudun kunnista saada vakioaikan paljon helpommin. Samoin tästä kaupan alalta lukenut että maaseudulla hakijoista paikoin pulaa ioissa kaupungeissa hakijoita liikaakin.
On töitä jossa ei tosiaan ole hakijoita paljoa esim teollisuus pesijä siivooja tavallaan mutta pesee teollisuuden koneita. Työ on yötyötä joka vähentää hakija määriä. Työaika klo 22-06 Eli pääset kotiin aamu 6. Kaveri tekee tätä työtä ja kaikki kys työssä miehiä. Naisille monille työ liian raskasta eivät usein edes halua siihen hommaan tai viihdy kauaa. Lähinnä miehet jaksanut tuota työtä yhtään kauemmin. Eli siivous työ jossa lähinnä miehiä siivoojina. Ja ihan se yötyö ja se että työ sopii lähinnä mies siivoojille niin ei miehiä hae tohon hurjasti. On fyysisesti paljon perus siivousta raskaampaa. Ylipäätään kuinka monet miehet hakee siivoojiksi veikkaan että tuo että sinne otetaan lähinnä miehiä rajoittaa potentiaalisia hakija määriä.
2 egen palkkaa tarjonnut sai hakemuksia
Ikea, Finnkino yms. Yleensä isoihin firmoihin haetaan. Pieniä tuntemattomia pidetään joskus epäluotettavina varsinkin jos ilmoitus on puutteellinen. Lisäksi, mitä on vaatimuksena ja mitä kerrot työtehtävistä ilmoituksessa? Aina sanotaan miten työnhakijan pitäisi toimia, mutta työnantajilla on rekryosaamisessa paljon puutetta.
Itse olen pienessä insinööritoimistossa, tuntematon alan ulkopuolella ja meitä on yhteensä kolme. Meillä ei ole ollut koskaan yhtään paikkaa auki. Minutkin on headhuntattu suoraan. Siitä huolimatta meille tulee satunnaisia avoimia hakemuksia, yleensä vastavalmistuneilta insinööreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapula-ala tänään voi olla konkurssiala huomenna. Edes hoitoala ei ole varma työllistäjä enää, eikä se ole kaikille sitä ollut ennenkään. Osastonhoitajan sukulaiset menee muiden ohi ja näin on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, mutta itse kuulin että puolituttu etsi toimistosiivoojaa kahdesti viikossa iltaisin. Mulla ei ollut mitään työtä, olisi kelvannut kun oli kävelymatkan päässä. Sinne oli viisi hakijaa että paikkaa edes julkisesti ilmoitettiin muuta kuin "tiedätkö jonkun" periaatteella. Opiskelija siihen otettiin.
Entisellä työpaikallani oli toimistotyöntekijän paikka auki, valtio. Hakijoissa oli se, joka sitä hommaa jo teki sekä sellainen joka oli tehnyt sitä aiemmin. Se otettiin, joka sitä hommaa teki. Yhteensä hakijoita oli ollut yli 300. Itse jätin hakematta, koska tiesin että valinta tehdään noiden kahden väliltä.