Kehtaanko siivota kaverin kodin?
Mä oon ollut kuukauden päivät talovahtina matkoilla olevalle kaverille. Pidän siis paikan asutun näköisenä, kastelen kukat ja tyhjennän postilaatikon, välillä olen siellä yötä mutta en mitenkään jatkuvasti.
Kämppä on kuitenkin aika likainen, oli jo valmiiksi. Nyt ku tänään siivoan omat jälkeni ja haen jääkaappiin ruokaa niin mietin kehtaisinko tehdä samalla suursiivouksen vai loukkaantuukohan kaverini ja pitää elämäntyylinsä arvosteluna?
Kommentit (26)
Minä jouduin asumaan anoppilassa ja siellä on aika likaista. Siivosin salaa, kun isäntäväki oli poissa koska en kyennyt olemaan siellä tahmassa. Joka viikko imuroin, pesin veskit ja pyyhin keittiön ja pöydät kunnolla mutta KUKAAN ei huomannut :-D Eli likaan tottuu, näemmä.
Eniten siellä iljetti kaikki tahmeat ja tahraiset huonekalut ja lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Yhellä tutulla käyny koiravahti reissujen ajan. Joka kerta siivonnu talon. Ei siin mittään, mut oli suureen ääneen monelle valittanu, ku aina koiravahdiks mennessä on ekaks koko talo siivottava, kun ei siinä sotkussa voi olla.
Tuttuni kuuli tämän ja siihen päättyi monen vuoden ystävyys. Ei se siivoaminen haitannu vaan kylillä huutelu.
Näitäkin on jotka haukkuvat likaisiksi vastoin parempaa tietoaan, vaikka olisivat nähneet henkilön tavat, että on siisti.
Kyllä siivoaisin jos saisin luvan.
Juu mun luona saa siivota, en suutu todellakaan ja pullaa nam. Ihana oot. 😚
t.siivooja (eihän suutarinkaan lapsilla oo kenkiä... 😉)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voisi hienovaraisesti vihjata, että olisit käytettävissä siivousapuna, jos kaveri sitten voisi tulla vuorostaan jeesaamaan sinua..
Tökeröä "hienovaraisesti vihjailla", että voit muuten tulla meille siivoamaan. Kun ei apua pyydetty. niin ei pidä sen varjolla vaatia toiselta vastavuoroisuutta.
Mä varmaakin siivoaisin jos siihen olisi aikaa. Tosin tuskin sitä todellisuudessa olisi ja tekisin vain pakolliset ja lähtisin pois (en siis viettäisi töitä tai muuten aikaa siellä).
Itse varmasti kiittäisin kauniisti ystävää joka siivoaisi. Se ajattelisiko hän niin tehdessään kertovansa minulle että hoidan kotia jotenkin huonosti, on ihan hänen häpeänsä... en pahoittaisi mieltäni vaikka niin ajattelisikin.
Mulle järjestettiin yllätysjuhlat ja kaverit oli siivonneet mun kodin mun poissa ollessa.
Mä oon semmoinen, että mulla on tavarat aina pitkin kämppää, vaatteita siellä täällä, erilaisia projekteja ja prosesseja jatkuvasti, mutta vieraita jos odotan, siivoan juttuni pois.
En koskaan pyydä keneltäkään apua siivouksen kanssa, osaan sen aivan itse ja olen siinä myös erittäin tarkka, kun sen teen. Tavaroillani on omat paikkansa.
Yllätysjuhlat olivat ihanat ja kiitin kohteliaasti kaikesta, mutta en voi mitään sille, että olen raivoissani, kun tavaroihini on koskettu, ne on väärissä paikoissa, en löydä mitään, ahdistaa, että joku on mahdollisesti siivotessaan arvostellut elintapaani. Suututtaa ja ottaa päähän, mutta en voi sanoa sitä ääneen. Tuli sellainen olo, että kotini ei kelpaa heille. Vaikka se on minun kotini. Minä asun siellä. Loukkaannuin. Ja lisäksi en tunne oloani rentoutuneeksi, kun tuntuu, että pitäisi yrittää nyt pitää koti edustuskunnossa, jos vielä joku haluaisi yllättää minut.... Ja olen siis yleissiisti ihminen kuitenkin. Imuroin, pesen ja järjestelen, en ole mikään hamsteri tai epähygieeninen sottapytty.