Miksi niin moni mies määräilee ja alistaa?
Mistä johtuu? Tiedän useamman perheen, joissa mies ei kuuntele naisensa mielipidettä erinäisissä isoissa asioissa. Usein liittyy rahaan, ajankäyttöön ym. Silti nämä naiset sinnittelevät suhteissaan. Ehkä saavat niistä sitten jotain.
Kommentit (74)
Olen mies ja ulkopuolisen silmin varmaankin olen komenteleva ja määräilevä tyyppi.
No, perustellaan vähäsen:
Suhteemme alussa olin se keskusteleva tyyppi, mutta aika äkkiä opin, että näin toimien vaimo tekee aina oman mielensä mukaan.
Jos olisin jatkanut näin, olisin alistunut täysin. Vasta kun otin kovemman linjan ja ilmoitin, että jos teet näin, minä vastaan näin. Muutaman kerran emäntä testasi ja syyllisti ja haukkui minut, niinkuin vain nainen osaa.
Suhteemme ei toimi, jollen minä aikaajoin toimi todellakin jämäkästi.
Pelkästä keskustelusta ja sopimisesta ei ole mitään hyötyä. Tottakai minä olen sitten se paha ja kettumainen mies, mutta se on jo ikäänkuin automaatio. Näin on menty jo vuosikymmeniä...
Vierailija kirjoitti:
Ikävän monet ystävättäreni ovat lopettaneet ajattelun naimisiinmenon jälkeen. Mies päättää kaikesta, ja siihen on vaan tilanne viety. Sano sinä, päätä sinä, sinä tiedät paremmin.
Samanlaistahan se on usein työpaikoillakin, annetaan kaikki mielipidevalta ja muukin miehille. kujerrellaan siinä sitten kanasina.
Hetkinen, ainahan valitetaan, että suomalaiset naiset ovat kauheita päällepäsmäreitä, Justiinan jälkeläisiä. Vain aasialainen nainen kuulemma osaa palvella ja alistua. Ristiriitaista.
Monet naiset on parempia sosiaalisesti kuin miehet mutta aika yksiulotteisesti. Sosiaalisuuden ankarampaa puolta ei ilmeisesti ole harjoiteltu tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa voi kysyä toisinpäin: miksi niin moni nainen alistuu parisuhteessa miehen määräilyyn? Yleensä se menee niin, että vakka kantensa valitsee, jos tiedätte mitä tarkoitan.
No en kyllä tiedä. Ai että on mielestäsi yhtä huono asia olla vaikka kiltti, empaattinen ja joustava vs. toinen on määräilevä ja itsekäs.
Kyllä sormen pitää osoittaa sinne kuka toimii ikävästi, ei sinne, kenelle sitä tehdään.
Tietenkin on hyvä ja tärkeää osata laittaa rajat omalle kohtelulleen, mutta se on taas sitten aivan eri asia kuin ikävä ja alistava käytos toista kohtaan. Ja monihan sen lopullisen rajan esim. parisuhteessa sitten eron muodossa laittaakin (jos muu ei ole auttanut), jos kohdellaan huonosti. Toiset osaavat tämän taidon huonommin, mutta ei se heitä syyllisiksi tee siihen, jos toinen on vaikka kovin itsekäs ja sanoo rumasti ja alentaa, vaan kyllä se moite pitää silloinkin osoittaa sinne, minne se kuuluu.
Sulla on vähän sama logiikka kuin parisuhteessa väkivaltaisilla, että syy heidän väkivaltaansa olisi siinä toisessa...
Vierailija kirjoitti:
Olen voimakas persoona. Pysyn ystävällisenä ja kuuntelen, mutta teen itseäni koskevat päätökset aina sen mukaan, mikä minusta on parasta, ja pyrin vaikuttamaan yhteisiin päätöksiin niin, että nekin ovat minun mieleeni. Minun kanssani on varmaan vaikea seurustella, jos ei osaa ilmaista tahtoaan.
Kyllä, kanssasi olisi todennäköisesti vaikea seurustella, mutta ei siksi, ettei toinen osaisi ilmaista tahtoaan, vaan siksi, että taidat olla itsekäs ja joustamaton luonne, joka ei osaa ja halua ottaa myös toista huomioon ja ei halua ajatella myös hänen parastaan. Tällainen kun on välttämätöntä toimivassa tasapuoisessa parisuhteessa.
Naisethan parisuhteessa määrää ja käskyttää enimmäkseen että naisen tahto toteutuu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni nainen ottaa määräilevän ja alistavan miehen?
Koska se on niin yleistä miehillä. Toki moni nainen nykyään on ihan suosiolla sinkkukin, kun hyvää tasavertaista paisuhdetta on niin vaikea löytää.
Yleensä ihmiset määräilevät ja alistavat jos haluavat jotain mutta eivät halua itse tehdä asiaa. Jotkut maksavat, jotkut vaativat ilmaiseksi. Maksavatkaan eivät aina kysy tekijältä haluaako tekijä tehdä.
Jos joku haluaa rahaa tai haluaa säilyttää asemansa on toteltava. Niin käskijä ainakin olettaa.
Ketjun aloittaja varmaankin tarkoittaa, jotta miehet ovat määräileviä, koska ovat kaikinpuolin huonoja, paskoja ja vittumaisiakin ihmisiä.
Mutta naiselliseen tyyliin aloitus muotoiltu kysymyksen muotoon😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ihmetellä myös että miksi niin moni nainen alistuu? Itse kuvittelisin sen juontavan lapsuudesta ja kasvatuksesta. Vieläkin suomessa tyttöjä ja poikia kasvatetaan eri tavalla.
Luulen myös että monesti miehillä on erilainen tapa ilmaista asioita kuin naisilla. Hyvä esimerkki on oma mieheni joka olisi varmasti kova komentelija alistuvan naisen kanssa. Onneksi minut on kasvatettu uskomaan itseeni ja mielipiteeseeni. Joten vaikka miehelläni on kovasti mielipiteitä ja toiveita (huom. en kutsu sitä komenteluksi), niin kun kerron hänelle niistä oman mielipiteeni, niin välillä kovasti kinaten välillä helpommin löydämme kyllä ratkaisun. Välillä se on minun toiveeni, välillä hänen.
Älkää hyvät naiset alistuko, miesten tyyli on vain usein kovempi ja uhoilevampi. Uros on aggressiivisempi otus.
Itse en kyllä jaksaisi suhteessa, jossa toinen ei halua ottaa ih
Minun mies on tuollainen vallanpitäjä. Vaikka olisi luvannut jotain, puhuu itsensä (muka oikeutetusti) pois tilanteesta, jolloin minä olenkin yhtäkkiä se "syyllinen" tai mikävaan! Hän ei kuuntele minua ja tekee niinkuin haluaa vaikka asia vaikuttaisikin koko perheeseen. Joudun juuri puolustelemaan vaikka ei olisi syytä mutta siihen tilanne aina menee. Sitten hän syyttää minua että sinä olet hankala ja onko aina pakko väittää vastaan jne. Yksinkertaisesti torppaa minut kokonaan. Jos en usko niin alkaa korotTAA ÄÄNTÄÄN! Tietää että saa minut sillä hiljenemään.
Tämä aiheuttaa minussa ahdistusta. Epäreiluus tulee ilmi myös rahaan liittyvissä asioissa, voi huoletta tuhlata itseensä. Kaipaan läheisyyttä mutta on alkanut inhottaa päästää lähelle ihminen joka satuttaa henkisesti. Mitäpä tässä tekisi? Elämä rakennettu jne.
Voiko tuollaista saada kuuntelemaan?
Aivan samaa mitä aloituksessa ja viesteissä sanottu miehistä voi sanoa yhtä monesta naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yhtä paljon on varmaan näitä tosielämän Justiinoja. :) Väitteesi on siis hieman yksipuolinen.
Varmaan niitäkin on, mutta luulen, että miehet menee tässä edelle.
Kivasti veikattu, mut missä faktat? Tossun alla olevat miehet eivät vaan tule vauvapalstalle ruikuttamaan kohtalostaan. He käyvät ehkä töissä ja muun ajan viettävät kotona maailmalta piilossa, vaimoaan myötäillen.
Kivasti veikattu, mut missä faktat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla just noin ja koen että syynä miehen dominoivempi luonne ja mun miellyttämisenhalu ja sopeutumiskyky.
Mä en kyllä ymmärrä, mikä selitys tää on? Tykkäät kun on ankeaa?
No en tykkää, mutta tää siihen on syynä, näin koen + vaatisi pinnistelyjä muuttaa perusluonnetta, kaiken arjen ja väsymyksen keskellä ei jaksa sitä puoliensa pitämistä, kun se on niin voimia vievää ja ei todellakaan tule multa mitenkään luonnostaan. Helpommalla henkisesti pääsee kun alistuu ja tekee itse kotityöt ja antaa miehen törsätä rahat mihin lystää. ;(
Alun perin tunsin vetoa miestäni kohtaan ja siksi suhde hänen kanssa.
No en kyllä suostuisi enkä olekaan suostunut tuohon. Taistelua välillä on, mutta se kannattaa.
Itse en kyllä jaksaisi suhteessa, jossa toinen ei halua ottaa ihan itsekin minun mielipidettäni huomioon. Enkä jaksaisi olla vääntämässä tai puolustamassa itseäni ja kantaani vähän väliä. Tietynlaista alistumista tuokin tuollaiseen suhteeseen. Kauhean raskasta, jos pitää pitää omia puoliaan voimakkaasti sen läheisimmän kanssa, eikä suju molemminpuolinen huomioiminen ja arvostus sillä tavalla. En jaksaisi.
Samaa mieltä siitä, että varmasti sukupuolten perinteisesti erilainen kasvatus on vaikuttanut voimakkaasti siihen, miksi tuollainen käytös on miehillä aika yleistä. Mutta ei sitä tarvi omassa kodissaan katsella ja sietää, ei tavalla eikä toisella.