Saako erityisherkkää komentaa?
Veljeni tytär on erityisherkkä. Menee paniikkiin (itkee, hakkaa päätään) jos häntä vähän moittii tai kieltää. Eikö siis saa komentaa ollenkaan?
Kommentit (32)
Tottakai saa. Mut kannatta tietty kysyä vinkkiä tai opetella itse tapa joka ei vie lasta paniikkiin, niin silloin menee se sanomasi viestikin ehkä perille asti?
Jos on oikeasti erityisherkkä, kerrot vaan säännöt etukäteen, niin yleensä mielellään noudattaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä päin ees hengittää?
Vanhan viinan ja tupakan lemu voi kyllä erityisherkkää häiritä normilasta enemmän, joten sinun tapauksessa ehkä kannattaa hajurakoa pitää.
Erityisherkän äitinä oli alkuun totuttelemista varsinkin kuin esikoinen vaati kunnon komentamista. Erityisherkkä taas lukee jo ilmeestäni jos jokin ei sovi. Ei tarvi siis juurikaan komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Mut kannatta tietty kysyä vinkkiä tai opetella itse tapa joka ei vie lasta paniikkiin, niin silloin menee se sanomasi viestikin ehkä perille asti?
Miten sinä neuvoisit toimimaan esim. tässä?
Veljen perhe on meillä kylässä, kahvipöytä on jo katettu, kahvi vielä tippuu. Tyttö (8v) ottaa muffinsin käteensä. Voiko tuossa tilanteessa sanoa jotenkin, että toivoisin että odotetaan vielä hetki ja aletaan sitten syömään yhtä aikaa kunhan kutsun pöytään?
Minä sanoin "Hei Anna, laittaisiktko sen muffinsin vielä hetkeksi lautasellesi. Ihan kohta päästään syömään, mutta pieni hetki vielä menee." Nähtävästi tuo oli ihan liian rajusti sanottu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti erityisherkkä, kerrot vaan säännöt etukäteen, niin yleensä mielellään noudattaa niitä.
Juu, ennakointia veljeni vaimoineen aina korostaa. Kaikkea ei vaan pysty ennakoimaan. Ja kun tosi tarkkaan ennakoidaan, aina tulee muutoksia ja näin raivareita.
Ap
Tuo on kyllä joku ainoan lapsen prinsessa-syndrooma, ei mitään erityisherkkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä joku ainoan lapsen prinsessa-syndrooma, ei mitään erityisherkkyyttä.
Näin. Oikeasti se erityisherkkä just ja just uskaltaa tulla kahvipöytään.
Tietysti saa, mutta erityisherkän kanssa toimiessa pitää vain olla erityisjohdonmukainen. Ei ole paljon vara myöskään itse menettää malttia tai yltyä huutamispisteeseen, koska ei ole tarkoituksenmukaista saada lasta tolaltaan. Vanhemman henkinen hyvinvointi on otettava huomioon tarkasti, jotta kaikki pysyisi tasapainossa ja ylilyönneiltä vältyttäisiin.
Toki ymmärrän, että lähes kaikilla menee joskus kuppi nurin ja ääni kohoaa, mutta seuraukset siitä ovat niin väsyttävät, että parempi ennakoida ja pyrkiä välttämään moista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainoa lapsi. Vanhempansa kyllä komentavat häntä. Kovaakin (paaaaaljon kovempaa kuin minä). Vieraammilta tulevat komennukset ovat kuulemma pahempia. Minä en useinkaan edes tajua, mistä tyttö loukkaantuu.
Ap
Kertoisin ystävällisesti vanhemmille, että jatkossa on heidän tehtävänsä hoitaa oman lapsensa komentaminen, ottaisin roolikseni ihan vaan tosi kivan tädin roolin.
Toivottavasti tuo lapsi saa apua pulmiinsa. Ei tosiaan kuulosta erityisherkältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan kuulosta erityisherkältä.
Mikä tuossa ei kuulosta erityisherkältä. Kun olen lukenut em. asiasta, tyttöön sopivat oikeastaan kaikki kohdat mitä listoissa mainittu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä neuvoisit toimimaan esim. tässä?
Veljen perhe on meillä kylässä, kahvipöytä on jo katettu, kahvi vielä tippuu. Tyttö (8v) ottaa muffinsin käteensä. Voiko tuossa tilanteessa sanoa jotenkin, että toivoisin että odotetaan vielä hetki ja aletaan sitten syömään yhtä aikaa kunhan kutsun pöytään?Minä sanoin "Hei Anna, laittaisiktko sen muffinsin vielä hetkeksi lautasellesi. Ihan kohta päästään syömään, mutta pieni hetki vielä menee." Nähtävästi tuo oli ihan liian rajusti sanottu.
Ap
Toimiskohan joku "aloitetaan ihan kohta yhdessä"? Se ei tavallaan kiinnittäisi niin hirveästi huomiota asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni tytär on erityisherkkä. Menee paniikkiin (itkee, hakkaa päätään) jos häntä vähän moittii tai kieltää. Eikö siis saa komentaa ollenkaan?
Ei kannata komentaa. Minä sain roiman palkankorotuksen, kun menin paniikkiin, itkin ja hakkasin päätäni sen jälkeen, kun pomo tuli moittimaan minua virheestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata komentaa. Minä sain roiman palkankorotuksen, kun menin paniikkiin, itkin ja hakkasin päätäni sen jälkeen, kun pomo tuli moittimaan minua virheestäni.
:D
Tehtiin työpaikalla eritysherkkyyden nettitestiä ihan kiinnostuksen vuoksi. Kaikki (terveydenhuoltoalan työpaikka) saivat erityisherkkyysrajan ylittävät pisteet. Ollaan kaikki ihan tavallisen herkkiä. Eli erityisherkkyys on aika sekavasti määriteltyä, ainakin vielä.
Jos alkaa komentamisesta hakkaamaan päätään niin ei ole varmaan kyse ainoastaan erityisherkkyydestä, huolestuttavalta kuulostaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään nimessä. Miksette tee "kultatuolia"?
Menette vastakkain ja ristitte kätenne tuoliksi.
Siinä sitten kantelette erityisherkkää ja kuulostelette mitä seuraavaksi halutaan.
Saa mutta sun normityyli "nyt saatanan kersa hiljaaa!!! Vittu pää kiinni siellä!!!!" voi olla vähän liikaa.