Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei pyöräilijät, sitä kelloa SAA käyttää!

Vierailija
10.09.2016 |

Tai vaihtoehtoisesti vois etukäteen päättää kummalta puolelta ohittaa jalankulkijan sen sijaan, että ajaa kantapäille kolme metriä leveällä tiellä ja kiroilee ku on ihmiset tiellä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitan jalankulkijan keskeltä. Koska jalankulkijan kuuluu kävellä reunaa. Sanotaan laissa. 

Pyörätiellä tai ajoradalla tulee kulkea reunassa. Kevyen liikenteen väylällä tai jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole määritelty. Toki voidaan katsoa, että keskellä käveleminen haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä ja on sitä kautta laitonta.

Täh?? Kyllä kävelijälle on määrätty tarkka paikka kevyenliikenteenväylällä.

Ei ole määrätty. Ainoastaan pyörätiellä ja ajoradalla. Laita ihmeessä lainaus laista jos väitteesi pitää paikkansa.

Olin siinä käsityksessä, että jalankulkijan tulee pysytellä reunassa, mutta eipä vuoden 1981 Tieliikennelain 40 § "Jalankulkijan paikka tiellä" sano tästä mitään, joten ilmeisesti paikkaa ei ole rajoitettu.(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search%5Btype%5D=pi…)

Löysin kuitenkin hallituksen esityksen v. 1996 lain muuttamiseksi, jossa säädettäisiin mm. että  "Jalankulkijan olisi pyörätiellä tai yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä yleensä käytettävä väylän reunaa." (http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251). Mikähän mahtoi olla esityksen kohtalo?

Vierailija
22/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Willy Loman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitan jalankulkijan keskeltä. Koska jalankulkijan kuuluu kävellä reunaa. Sanotaan laissa. 

Pyörätiellä tai ajoradalla tulee kulkea reunassa. Kevyen liikenteen väylällä tai jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole määritelty. Toki voidaan katsoa, että keskellä käveleminen haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä ja on sitä kautta laitonta.

Täh?? Kyllä kävelijälle on määrätty tarkka paikka kevyenliikenteenväylällä.

Ei ole määrätty. Ainoastaan pyörätiellä ja ajoradalla. Laita ihmeessä lainaus laista jos väitteesi pitää paikkansa.

Olin siinä käsityksessä, että jalankulkijan tulee pysytellä reunassa, mutta eipä vuoden 1981 Tieliikennelain 40 § "Jalankulkijan paikka tiellä" sano tästä mitään, joten ilmeisesti paikkaa ei ole rajoitettu.(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search%5Btype%5D=pi…)

Löysin kuitenkin hallituksen esityksen v. 1996 lain muuttamiseksi, jossa säädettäisiin mm. että  "Jalankulkijan olisi pyörätiellä tai yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä yleensä käytettävä väylän reunaa." (http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251). Mikähän mahtoi olla esityksen kohtalo?

Ei ikävä kyllä ole tietoa tuosta esityksestä. On kuitenkin selvää, että jos jalankulkijat kulkisivat tiettyä laitaa, niin liikenne toimisi paremmin. Ehkä on ajateltu, että sääntöä rikottaisiin niin paljon, että siitä ei seuraisi kuin korkeintaan satunnaisia sakkoja mielivaltaisesti ja siten hyöty jäisi olemattomaksi. Nykyiselläänkin on kuitenkin kielletty muun liikenteen tarpeeton häirintä, joksi keskellä kulkeminen voidaan lukea. Oikeastaan kaikissa yhteyksissä kuitenkin ohjeistetaan kulkemaan jompaa kumpaa laitaa. Ehkä pitäisi selvästi määrittää, että kumpi laita se on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisen jalankulkijan kohdalla pitäisi kelloa soittaa, niin olisi muutaman viikon jälkeen ranne aika kipeänä.

Et siis tajua, että pyörän kelloa rimpautetaan vain jos ne jalankulkijat on tien tukkona?

Vierailija
24/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä kilpapyöräilijöillä ole kelloa kun se aiheuttaa ihan hirvittävän tuulenvastuksen ja ovat sekunnin myöhemmin määränpäässä.

Vierailija
25/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisen jalankulkijan kohdalla pitäisi kelloa soittaa, niin olisi muutaman viikon jälkeen ranne aika kipeänä.

Et siis tajua, että pyörän kelloa rimpautetaan vain jos ne jalankulkijat on tien tukkona?

Oletin, että tässä ehdotettiin kellon soittamista aina kun ohitetaan. Jos oltaisiin puhuttu tilanteista, joissa jalankulkija tukki tien, niin oltaisiin varmaankin ehdotettu ratkaisuksi sitä, että älä tuki sitä tietä. Tässä nimittäin koetaan asiaa lähtökohtaisesti jalankulkijan, eikä pyöräilijän näkökulmasta.

Vierailija
26/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä kilpapyöräilijöillä ole kelloa kun se aiheuttaa ihan hirvittävän tuulenvastuksen ja ovat sekunnin myöhemmin määränpäässä.

Minulla ei ole kelloa pyörässäni, koska suuri osa kelloista ei sovi tankoni muotoilun takia siihen. Vaikka kello olisikin, niin se olisi aika kaukana vaihteista, jolloin minun pitäisi vaihtaa aina otetta soittaakseni kelloa. Menee sen verran hankalaksi, että mieluummin sanon jos joku tukkii väylän, kuin ostan kellon.

Vierailija
27/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kelloa pyörässäni, koska suuri osa kelloista ei sovi tankoni muotoilun takia siihen. Vaikka kello olisikin, niin se olisi aika kaukana vaihteista, jolloin minun pitäisi vaihtaa aina otetta soittaakseni kelloa. Menee sen verran hankalaksi, että mieluummin sanon jos joku tukkii väylän, kuin ostan kellon.

Minun maantiepyörässä kello on kiinni ohjainputken spacerissa. Se on aivan riittävän lähellä, ettei sen vuoksi jää soittamatta.

Vierailija
28/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huonojen kokemusten takia lopettanut kellon käyttämisen. Niistä hirveistä kirouksista en yleensä ole paljon piitannut, vaikka olen saanut kuulla olevani vaikka mitä, kun olen pelotellut kellolla. Mutta kun perääni lensi kivi (joka tosin ei osunut), päätin lopettaa jalankulkijoiden säikyttelyn.

Vierailija
29/29 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Willy Loman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun maantiepyörässä kello on kiinni ohjainputken spacerissa. Se on aivan riittävän lähellä, ettei sen vuoksi jää soittamatta.

Kyllähän sitä varmaan tuosta käyttää voi, mutta eipä se kovin ergonomisessa paikassa ole. Niin harvoin on kellolle tarvetta, että ei viitsi alkaa värkkäämään.