TE-toimistojen 17 MILJOONAN lisäbudjetista valtaosa valuu henkilöstövuokrausyrityksille
Suomen viisas hallitus on päättänyt auttaa tosissaan työttömiä:
Eli
Annetaan 17 miljoonan lisäbudjetista valtaosa yksityisille henkilöstövuokrausyrityksille.
He valvovat ja pakkohaastattelevat karenssin uhalla työttömiä työnhakijoita.
Siis 17 miljoonan lisäbudjetista valtaosa.
Henkilöstövuokrausyrityksille.
(Jihuu ! Terveisin yksityiset henkilöstövuokrausyritykset ja haastattelijat. )
Kommentit (19)
Samalla linjattiin, että työttömien ”työllistymissuunnitelman toteutumista seurataan tehostetusti ja rikkomuksista säädetyt sanktiot toimeenpannaan täysimääräisesti”.
(Haastattelijat hierovat karvaisia käsiään)
Tästä on jo aika monta avausta, mutta eihän tuo 17 milj. mihinkään riitä. Jos puoli miljoona työtöntä haistatellaan 4 kertaa vuodessa, hinta olisi 8,50/laaki. Riittääkö se muka firmolle?
"Sanktiot toimeenpannaan täysimääräisesti.
Rikkomuksista säädetyt."
(voi vittu kun törkeää -- työttömiä työtähakevia ihmisiä kohdellaan kuin rikollisia)
Voi herra mun vereni. Miten tämä auttaa työttömiä? Nuo jaksaa kusettaa ihan kaikkia nuo vuokratyöfirmat.
Vierailija kirjoitti:
Ai, nytkö älysit. Onkos tämä hallitus tehnyt mitään järkevää? Ei.
Sano!
100 miljoonaa euroa työnantajille. 2500 euroa per syntynyt lapsi.
Vanhuksia kuivatetaan ja lyödään laimin koti"hoidossa", mutta tälläisen on rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi herra mun vereni. Miten tämä auttaa työttömiä? Nuo jaksaa kusettaa ihan kaikkia nuo vuokratyöfirmat.
Niin ja tiedän ettei siellä mitään töitä ole, kun olin niiden kirjoilla, 0 työtarjousta koko aikana...
Tämä herättää yhden kysymyksen:
Onko joku tätä 17 miljoonaa yksityisille lobannut avainpoliitikko itse jonkun henkilöstövuokrausfirman omistaja?
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aika monta avausta, mutta eihän tuo 17 milj. mihinkään riitä. Jos puoli miljoona työtöntä haistatellaan 4 kertaa vuodessa, hinta olisi 8,50/laaki. Riittääkö se muka firmolle?
Ei kaikkia puolta miljoonaa haastatella siksi, että ihan jokainen ei ole varsinaisesti kirjoilla työttömänä. Esimerkiksi ne alle 25-vuotiaat, joilla ei ole koulutusta vaikka olisivat olleet töissä. Ja he sitä apua eniten tarvitsisivat!
Ei haastatella niitäkään työttömiä, jotka ovat olleet työttöminä alle 3 kk. Tässä putoavat haastateltavien listalta kaikki ne, jotka tekevät osa-aikatyötä ja ne, jotka ovat edellisen kolmen kuukauden aikana olleet päivänkään töissä.
Maksaakohan ne firmat arvonlisäveron haastatteluista?
Eihän 17 miljoonaa ole mitään, työttömyysturva maksaa veronmaksajille 2,8 miljardia vuodessa
Mitä järkeä tuossa on, kun se ei luo uusia työpaikkoja
Vastaus: halutaan härtä ja pelotella mahdollisimman moni pois tylttömyysturvan piiristä. Tötä ei vaan sanota ääneen.
Siis vaikka äidit, jotka haluavat olla lapsensa kanssa kotona, mutta saavat työkkärirahaa tai Thaimaassa tai Intiassa salaa asuvat, jotka saa työkkärirahaa.
Mä oon tässä työttömyyden aikana käynyt muutamassa isossa rekryfirmassa haastattelussa. Kaikki ovat olleet jollain tavalla huonoja kokemuksia. Oikeasti niissä on ihan ihme porukkaa töissä, monesti mietin että miten tää ihminen on päässyt tänne töihin. Toisaalta on sellaista KTM-miestä, jotka eivät oikein osaa haastatella vaan myydä. Sitten on sellaista nuorta tradenomitypyä, joilla ei oikein ole selvillä että mitä tehtäviä pitäisi osata vaan menevät jonkun valmiin kyselylomakkeen mukaan. Sitten taas ovat ne yo-merkonomitätit, jotka ovat jääneet sinne 90-luvulle eivätkä myöskään ymmärrä nykyajan vaatimuksia. Tai selvästi toistelevat tilaajan vaatimuslistaa ymmärtämättä itse mitä työ oikein pitää sisällään.
Tässä pitäisi mielestäni käyttää porkkanaa eikä keppiä. Eli käydään niissä haastatteluissa ja rekryfirmat valitsee parhaat, hommaavat näille työpaikat/haastattelun tms ja sitten kun tulosta syntyy eli työllistytään niin valtio maksaa jotain. Eihän tuollainen pelkkä haastattelu haastattelun perään motivoi ketään. Toisaalta tässä voi olla joku jippo nykyisen hallituksen tuntien; eli kun käräyttävät karenssille jonkun, saavatkin siitä extraa itselleen.
Joka tapauksessa. Tää on tyhmintä mitä olen pitkään aikaan kuullut. Hävettää oikein päättäjien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tuossa on, kun se ei luo uusia työpaikkoja
Kai ne firmat muutaman haastattelijan joutuu tota varten palkkaamaan...
Mutta epäilen,että jollain toisella tavalla tuolla rahalla työllistettäisiin paljon enemmän väkeä!
Tässä pitäisi olla joku pointti näissä haastatteluissa. Haastattelijan olisi osattava kyllä muutakin kuin toimia jonkun rekryfirman maksamana pellenä siinä työttömän edessä. Heillä pitäisi olla suhteita työelämään ja tuntea laajasti koulutuskenttää, osata neuvoa ja ohjata työttömiä sekä ennenkaikkea haistella työelämää sieltä sisältä käsin että missä tulee olemaan puutetta työntekijöistä tulevaisuudessa, voisiko meidän firma kouluttaaa näihin hommiin ja saada rahaa valtiolta. Se että rahaa annetaan rekryfirmoille eivätkä he tee mitään tulosta on aivan päätöntä hommaa. Tulos ei ole 15 haastattelua päivässä vaan tulosta on se että yksikin haastateltava työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä herättää yhden kysymyksen:
Onko joku tätä 17 miljoonaa yksityisille lobannut avainpoliitikko itse jonkun henkilöstövuokrausfirman omistaja?
Takuulla on. Sitten kun tämä selviää ja jälkikäteen asiasta nousee isompi äläkkä, miljoonat kupannut jää ensin sairaslomalle ja sitten ehkä pitkin hampain pahoittelee asiaa ja mahdollisesti jopa ilmoittaa ottavansa täyden vastuun. Ja se siitä. Rahat ei tietenkään palauteta.
Ja kukahan nämä konsulttifirmat omistaa..? Joku päättäjien sukulainen tietty.
Kokoomusnuorillahan näitä konsultointiyrityksiä ainakin kuulemma on pilvin pimein, haistavat kyllä (sattumalta tietenkin) minkä alan puljua kannattaa milloinkin pykätä pystyyn.
Onko minun annettava tietoni yksityiselle konsulttifirmalle ellen halua? Ei toki mutta ilmeisesti karenssi napsahtaa. Miten lakipuoli tässä menee?
Olen vähän aihetta seuraillut. Tuttavapiirissä on noita yrittäjiä. Parhaat tuotot on sillä joka välittää työvoimaa mies-ja-puhelin pohjalta. Teki miljoonan euron liikevaihdon itselleen.
Ovat odottaneet todellan kieli pitkällä sitä että jotenkin pääsisivät noihin te-toimistojen hommiin mukaan.
Koska tulee se mahdollisuus että yksityiset henk vuokrausfirmat sais käyttää palkkatuet itselleen ja ottaa niitä työttömiä listoilleen?
Tämä kun vielä saadaan näille firmoille niin ovat tyytyväisiä.
Pari kaveria on sanonutkin että perustaa silloin itsekin firman ja lähtee mukaan kun palkkatukirahat tulee vapaasti käytettäväksi. Siinä on hyvä ja helppo bisnes kyllä.
Ai, nytkö älysit. Onkos tämä hallitus tehnyt mitään järkevää? Ei.