Taksikuski unohti 6-vuotiaan tytön useaksi tunniksi autoon
Uskomatonta sähellystä. Onneksi ei ollut 40 astetta pakkasta tai hellettä.
Ymmärrän että on niin ujoja lapsia etteivät saa suutaan auki.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016091022287836_uu.shtml
Tapaus sattui perjantaina Kuhmossa.
Tyttö joutui istumaan taksissa yhteensä kuusi tuntia, joista neljä hän oli täysin yksin.
Kuljettaja ei tarkistanut, että tyttö jäi taksiin eikä esikoulusta tarkistettu, vaikka tyttö ei saapunut paikalle.
Tapaus aiotaan selvittää perinpohjaisesti.
6-vuotiaan esikoululaisen isä kertoo Iltalehdelle, että koulutaksi tuli noutamaan tytärtä normaalisti kahdeksan aikaan aamulla kotoa.
Perillä Kuhmon keskustassa taksi oli vasta hieman ennen yhdeksää, sillä matkaa kotoa keskustaan on kolmisenkymmentä kilometriä ja taksi noutaa kyytiin muitakin kyytiläisiä.
Keskustassa kyydistä pois nousivat ensin peruskoululaiset. Kyytiin jäi 6-vuotias tyttö, joka on ainoa samalla taksilla kulkeva esikoululainen. Esikoulua hän käy lähellä koulua sijaitsevan päiväkodin tiloissa.
- Taksimies oli ilmeisesti unohtanut koko homman ja mennytkin taksilla omaan kotiinsa, isä kertoo.
Tytär jäi yksin taksiin lukittujen ovien taakse.
Tapaus huomattiin vasta yhden maissa iltapäivällä, kun taksikuski ajoi takaisin koululle hakeakseen koululaisia ja yhden eskarilaisen kotimatkalle. Kyytiin nousseet koululaiset löysivät tytön istumasta taksissa. Tyttö oli istunut taksissa jo viisi tuntia, joista neljä ypöyksin.
- Tyttö oli ollut hädissään ja peloissaan ja siksi istunut ihan hiljaa taksissa, isä sanoo.
Tapauksen paljastuttua esikoulusta otettiin yhteyttä tytön äitiin. Tyttö palautettiin kotiinsa taksilla, jolla hänen olisi normaalistikin pitänyt kulkea ja jossa hän oli istunut aamusta saakka. Kotiin tyttö pääsi vasta kahden aikaan iltapäivällä, kuuden tunnin taksissa istumisen jälkeen.
Pelko jäi
Kotiin päästyään tyttö oli paitsi peloissaan myös nälissään. Pissa oli ehtinyt tulla housuun taksissa.
Kotona hän söi heti ison lautasellisen ruokaa, mutta pelko taksimatkasta jäi.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on saanut kuljetuksen, hän ei ole päivähoidossa, vaan käy päiväkodilla pelkästään esikoulun ajan (4h). Tällöin jomman kumman vanhemmista täytyy olla kotona, koska muuten on kyseessä heitteillejättö, jos eivät ole hommanneet esikouluikäiselle lapselleen hoitopaikkaa työpäivänsä ajaksi.
Me olimme molemmat vanhemmat työelämässä, lapsi hoidossa ryhmiksessä, josta taksilla kuljetettiin läheiseen eskariin ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
On näitä ennenkin sattunut, mutta niistä ei ole kirjoitettu iltapäivälehdissä, tietääkseni ainakaan.
Minusta liian tarkkaan kerrottu tytön pelkotiloista ja pissoista ym. Kyllä olisi tullut vähemmilläkin yksityiskohdilla maanlaajuinen, julkinen varoittava esimerkkitapaus selväksi.
No kun ei vessaan pääse niin ei ole vaihtoehtoa. Ihan oikein taksikuskille, että on penkissä pissaa. Liian kiltti tyttö oli, itse olisin ehkä ryöminyt painamaan tööttiä.
Ihan selvä että lapsesta pitää soittaa vanhemmille mikäli ei aamulla ole tullut päiväkotiin/tarhaan/esikouluun eikä ole ilmoitettu sairaaksi.
Kuitenkin tuon ikäisen lapsen pitäisi ujoudesta huolimatta osata toimia vaikka olisi autoon unohtunutkin. Vanhemmat hölmöjä ja omena tippunut ihan viereen.
Nimi_ kirjoitti:
Ihan selvä että lapsesta pitää soittaa vanhemmille mikäli ei aamulla ole tullut päiväkotiin/tarhaan/esikouluun eikä ole ilmoitettu sairaaksi.
Kuitenkin tuon ikäisen lapsen pitäisi ujoudesta huolimatta osata toimia vaikka olisi autoon unohtunutkin. Vanhemmat hölmöjä ja omena tippunut ihan viereen.
Ei ollut penaalin terävimmältä tämäkään kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset INHIMILLISET EREHDYKSET ovat jotain, mikä ei mene minun päähäni millään. Kuinka vaikeaa on kävellä auto päästä päähän ja tarkastaa onko se tyhjä vai ei. Samaan kastiin menee kaikki en mä tajunnut -jutut. "En mä tajunnut, että *tähän joku päivänselvä asia.*"
Olen aikuistuttuani tajunnut, että myös eri alojen ammattilaiset tekevät PAHOJA virheitä ja PALJON. Sellaisia, joita ei todellakaan tulisi tapahtua koskaan. Osa on puhdasta välinpitämättömyyttä, osa varmaan jotain korvien välistä vajautta.
Ja sinä et koskaan tee virheitä. Muistat ja ymmärrät tarkastaa ja olla joka hetki valppaana ja läsnä hetkeäkään herpaantumatta. Mietit jaikki skenaariot etukäteen ja pidät huolen ettei ne huonot tule koskaan tapahtumaan.
Aikamoinen olet!
Muista sitten, jos kuitenkin täydellisyydessäsi teet/ sinulle tapahtuu virhe, muistaa että olet joko täysin välinpitämätön tai vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei sanonut kuskille mitään? mun poikani olisi osannut avata suunsa.
Mun poika joo.... Tyttö saati nukkua, olla erityislapsi mitä tahansa. Taksikuski mokasi, ei sovellu lasten taksikuljetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan noin kamalaa, jos 6v. on pissannut housuun vietettyään tuntikausia yksin taksissa ja tämä on julki kerrottu? Onko todella näin julmia ihmisiä, jotka 6-vuotiasta tästä ilkkkuvat?
Valitettavasti jotkut lapset ovat niin julmia että tämmöisestä asiasta kiusaavat armotta. Lapsilla ei ole syntyessään moraalia, se tulee kasvatuksen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Pitäisikö eskarista tosiaan kysellä puuttuvan lapsen perään? Vai pelkästään taksilla matkustavien? Kamala juttu tytölle ja toki vanhemmille! Saakohan kuski syytteen heitteillejätöstä? Mitkähän hänellä fiilikset?
Kyllä vielä yläkoulussakin heti laitetaan Wilmaan tieto, jos lapsi ei ole koulussa. Huoltajat saavat sitten itse ihmetellä, miksei lapsi siellä ole. Tavallisesti huoltajat heti tarkistavat tulevat viestit ja näkevät, että lapsi ei ole koulussa. Jos on kyseessä tapaus, jolla on tapana lintsata aamuisin, soitetaan huoltajalle eikä jätetä Wilman varaan. Minusta siis pienet lapset, jotka eivät ole vielä itsenäisiä kulkijoita, ovat ehdottomasti aikuisten vastuulla. Jos ei ole ilmoitettu kotiin jäämisestä eikä lapsi siltikään tule eskariin, on asia aina selvitettävä heti.
Olen samaa mieltä, että eskarista olisi hyvä ottaa yhteyttä vanhempiin, jos lapsi ei aamulla tule eskariin, mutta luulenpa että eskari rinnnastetaan päiväkotiin, ja sieltä ei kysellä lasten perään kuten koulussa tehdään.
"Haluttiin varoittava esimerkki" Mitä ihmettä? Inhimillinen erehdys yhden kerran, ja nyt lytätään kuskia. Tämän tytön vanhemmat ei vaikuta oikein fiksuilta, kun oikein iltapäivälehteen pitää soitella. Ja useimmissa eskareissa ei soitella heti perään, koska usein sairastumisista ilmoitetaan vasta jälkikäteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On näitä ennenkin sattunut, mutta niistä ei ole kirjoitettu iltapäivälehdissä, tietääkseni ainakaan.
Minusta liian tarkkaan kerrottu tytön pelkotiloista ja pissoista ym. Kyllä olisi tullut vähemmilläkin yksityiskohdilla maanlaajuinen, julkinen varoittava esimerkkitapaus selväksi.
No kun ei vessaan pääse niin ei ole vaihtoehtoa. Ihan oikein taksikuskille, että on penkissä pissaa. Liian kiltti tyttö oli, itse olisin ehkä ryöminyt painamaan tööttiä.
Juu juu, tarkoitinkin, että turhaan siitä suurelle yleisölle kerrotaan. Tytön yksityisasia, ymmärrettäväkin, mutta ei kuulu meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyttö ei sanonut kuskille mitään? mun poikani olisi osannut avata suunsa.
Minun, minun ja minun poikani, mutta kyseessä ei ollut sinun poikasi. Lasten kanssa työskenneelle on itsestään selvää, että kaikki lapset eivät ole kuin sinun poikasi.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset INHIMILLISET EREHDYKSET ovat jotain, mikä ei mene minun päähäni millään. Kuinka vaikeaa on kävellä auto päästä päähän ja tarkastaa onko se tyhjä vai ei. Samaan kastiin menee kaikki en mä tajunnut -jutut. "En mä tajunnut, että *tähän joku päivänselvä asia.*"
Olen aikuistuttuani tajunnut, että myös eri alojen ammattilaiset tekevät PAHOJA virheitä ja PALJON. Sellaisia, joita ei todellakaan tulisi tapahtua koskaan. Osa on puhdasta välinpitämättömyyttä, osa varmaan jotain korvien välistä vajautta.
Tämä. Jos olisin ammattiautoilija niin tarkastaisin aina keikan jälkeen että auto on tyhjä eikä sinne ole jäänyt ketään (ihmistä) tai ylimääräisiä reppuja tai salkkuja. Täysin itsestään selvä asia ainakin normaaliälyllä varustetulle.
Minut kaapattiin taksiin yöllä baarin edestä. kaksi kaappaajaa möykkäs niin ettei kuski kiinnittänyt minuun huomiota.
Olin kauhun lamaannuttama. Tuijotin kuskia, mutta hän ei huomannut mitään.
Ilta päättyi niin että jouduin seksuaalirikoksen uhriksi.
Sitä vaan että taksikuskiksi pääsee millainen punaniska aivokääpiö tahansa.
Heitä ei kiinnosta asiakkaiden turvallisuus millään tavalla.
Oliko kyseessä erityislapsi kun kulkee taksilla? Eikä uskaltanut puhua ja vielä vahinkokin kävi? Toivottavasti ei jäänyt pahaa kammoa! :(
Vierailija kirjoitti:
Oliko kyseessä erityislapsi kun kulkee taksilla? Eikä uskaltanut puhua ja vielä vahinkokin kävi? Toivottavasti ei jäänyt pahaa kammoa! :(
No tietenkin se lapsi on vammainen, kun se kulkee taksilla, ei osaa sanoa, että "Minä olen vielä täällä taksissa ja olen menossa esikouluun" vaan jää hölmönä sinne taksiin istumaan ja sitten vielä kusee sen taksin penkille. Toivottavasti se tyttö edes joutuu omista rahoistaan korvaamaan sen kusesta pilalle menneen taksin penkin!
Onneksi Normaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin se lapsi on vammainen, kun se kulkee taksilla, ei osaa sanoa, että "Minä olen vielä täällä taksissa ja olen menossa esikouluun" vaan jää hölmönä sinne taksiin istumaan ja sitten vielä kusee sen taksin penkille. Toivottavasti se tyttö edes joutuu omista rahoistaan korvaamaan sen kusesta pilalle menneen taksin penkin!
Ite olet vammainen ja et tiedä asiasta yhtään mitään niin elä puhu paskaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Minut kaapattiin taksiin yöllä baarin edestä. kaksi kaappaajaa möykkäs niin ettei kuski kiinnittänyt minuun huomiota.
Heitä ei kiinnosta asiakkaiden turvallisuus millään tavalla.
Minulla lähes samanlainen kokemus. Taksikuski vielä tunsi minut mukaansa ottaneet miehet ja oli ikään kuin juonessa mukana. Muistan kun menin taksiin, olen sinne sammunutkin ja kun heräsin oltiin toisen miehen kotipihalla ja taksi vain kaasutteli pois. Tätä tapahtuu varmaan paljonkin ja eipä olisi kannattanut juoda noin paljon mutta tosiaan taksimiehiin ei voi tippaakaan luottaa että huolehtisivat sammuneen naisen turvaan eikä joidenkin miesten kynsiin. Mutta alapeukkuja varmaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä ei kiinnosta asiakkaiden turvallisuus millään tavalla.Minulla lähes samanlainen kokemus. Taksikuski vielä tunsi minut mukaansa ottaneet miehet ja oli ikään kuin juonessa mukana. Muistan kun menin taksiin, olen sinne sammunutkin ja kun heräsin oltiin toisen miehen kotipihalla ja taksi vain kaasutteli pois. Tätä tapahtuu varmaan paljonkin ja eipä olisi kannattanut juoda noin paljon mutta tosiaan taksimiehiin ei voi tippaakaan luottaa että huolehtisivat sammuneen naisen turvaan eikä joidenkin miesten kynsiin. Mutta alapeukkuja varmaan tulee.
Mistä taksikuski voi tietää että joku sammunut nainen ei ole samaa kaveriporukkaa tai samasta taloudesta.
Meillä kysellään yläastelaisenkin perään, jos poissaolosta ei ole ilmoitettu.