Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kutsussa ei pyydetä/kehoteta erikseen ilmoittaa allergiasta tai erikoisruokavaliosta, niin ilmoitatko oma-aloitteisesti?

Vierailija
10.09.2016 |

Pääsiskö helpommalla, jos jättäisi juhlakutsuista tuon kysymyksen pois? Tiedän yhden vieraan olevan allerginen parille ruoka-aineelle, joten ne jätän tietty automaattisesti pois.
Mietin vain lähinnä näitä muotiruokailijoita, vegejä yms.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan, kaikki ei ehkä kuitenkaan muista ja harmittelee sitä sitten juhlissa. Mä en ole allerginen, mutta lapseni on.

Vierailija
2/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa. Itseä ainakin harmittaisi jos en olisi tiennyt. Ja mä olen niin tumpelo etten älyä itse kutsussa pyytää ilmoittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoita. Mielestäni kannattaa silti tehdä laktoositonta. Joku gluteenitonkaan ei olisi pahitteeksi, jos kyseessä on isommat kutsut.

Minulla on yleensä kassissa mukana jotain itselleni sopivaa, jos sitä ei tarjottavista löydy.

Vierailija
4/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kuopuksella laktoosi-intoleranssi.

Vierailija
5/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa että itse teen aina laktoositonta automaattisesti, kun ei se vaadi mitään lisävaivaa. Samoin gluteenitonta on helppo tehdä.

Vierailija
6/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin. Meillä suvussa ei oo ollu ollenkaan allergioita ennen mun lasta. Kaikkea siis on ollut aina tarjolla eikä kukaan ol ymmärtänyt edes kysyä. Ite kerron nykyään ksikille mihin mennn että mansikkaa ei saa missään nimessä olla ja jos mahdollista niin ei koko juhlissa tai kunnolla merkattu missä sitä on kun lapsi saa pienestäkin määrästä anafylaktisen reaktion.

Eli vastaus kysymykseen; kertoisin :D

Vierailija
7/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoita jos ei pyydetä. Syön mitä voin tai olen ilman.

Vierailija
8/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin. Meillä suvussa ei oo ollu ollenkaan allergioita ennen mun lasta. Kaikkea siis on ollut aina tarjolla eikä kukaan ol ymmärtänyt edes kysyä. Ite kerron nykyään ksikille mihin mennn että mansikkaa ei saa missään nimessä olla ja jos mahdollista niin ei koko juhlissa tai kunnolla merkattu missä sitä on kun lapsi saa pienestäkin määrästä anafylaktisen reaktion.

Eli vastaus kysymykseen; kertoisin :D

Vahditko lastasi kutsuilla?

Vierailija
9/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Toihan on kutsujan moka ja hän joutuisi noloon tilanteeseen juhlissaan.

Mulla on itselläni sekä hengenvaarallinen allergia että olen "muotiruokailija", eli vegaani, olen ollut jo yli kymmenen vuotta. Onneksi syömällä vegaaniruokaa vältän tuon allergiaa aiheuttavan ruoka-aineen täysin. Ja harvemmin juhlissa ruokaa valmistetaan siinä vieraiden edessä, joten hajut sun muut on minimissään. Kosketus on aina mahdollinen, mutta kosketuksen välttäminen on minun vastuullani, ei emännän.

Ja itse juhlien järjestäjänä toivon todellakin, että kaikista erityisruokavalioista ilmoitetaan. Vaikka olisin ollut niin tyhmä etten olisi asiaa kutsussa maininnut. Koska minä tahdon juhlieni onnistuvan ja vieraiden viihtyvän. Ja hyvä ruoka on ehkä tärkein elementti siinä viihtymisessä!

Vierailija
10/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina laktoositonta ja mun mielestä pitää ilmoittaa, jos ei pysty/saa syödä tavallisia ruokia. Eri asia jotkut laihdutusruokavaliot, heille ei tule mitään terveydellistä haittaa, vaikka syövätkin "kiellettyjä" ruokia.

Vierailija
11/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohteliasta syödä mitä tarjotaan. Juhlien ruuat eivät voi aina tyydyttää 100% kaikkia. Typerältähän se vain näyttäisi, jos joku vieras ei ottaisi MITÄÄN tarjottavaa. Eikä kaikkea tietenkään tarvitse maistaa. Itse harvemmin juhlia järkkään, mutta kyllä mulle tulisi varmaan jollain tapaa loukkaantunut olo, jos jollekin vieraista ei kelpaisi mikään. Toisaalta se nirso itsestään pellen tekisi.

"Ruokahömpötyksiä" voi sitten harrastaa omalla ajalla.

Vierailija
12/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin (ja kysyisin tuonko omat eväät). Jos en olisi ilmoittanut mitään, söisin mitä pystyisin tai olisin ilman. Tämän tekisin ilman numeroa.

Vierailija
13/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jättänyt kutsuista pois tuon: ilmoitathan allergiat ja erityisruokavaliot.

Koskaan ei ole kukaan ilmoittanut allergioita, en sitten tiedä olisiko jollain ollut jotain.

Vierailija
14/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu kutsujasta ja kutsujen luonteesta.

Sukulaiset ja ystävät kyllä muistavat minun "muotiruokailuni" (olen ollut kasvissyöjä yli 30 vuotta).

Uudemmille tutuille ilmoitan, koska en itsekään emäntänä halua, että vieraani jäävät nälkäisiksi. En sinänsä tarvitse eri ruokaa kuin muut, pöydässä on aina muutakin tarjolla kuin lihaa. Mutta aina minut on haluttu huomioida, kiitos siitä :)

Tietysti jos tilaisuus on iso ja ruokailu on buffet-tyylinen, pöydässä on aina lihatonkin vaihtoehto joka tapauksessa.

Syön kotona vegaanisesti ja kodin ulkopuolella teen poikkeuksia munan, maidon ja liivatteen suhteen.

Vierailija
15/15 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse (allergittomana sekasyöjänä) teen aina kaikki tarjottavat laktoosittomina tai vähälaktoosisina. Lähipiirissäni on keliakiaa, joten suurimman osan leipomuksista teen myös gluteenittomana. Kuitenkin olen opiskelija ja melko vähävarainen, niin jos leivon useamman kakun niin satan leipoa jotakin myös tavallisiin jauhoihin. Pääasia, että jokaiselle on jotakin suolaista ja jotakin makeaa. Myös kasvissyöjille/vegaaneille on oltava jotain muutakin kuin salaattia. En kysy erikseen ruoka-aineallergioita, koska en ole koskaan järjestänyt mitään syntymäpäiväjuhlia suurempia juhlia. Mutta jos järjestäisin häät/ristiäiset/jotain muuta, mihin tulisi esim sukulaisia, saattaisin kysyä allergioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan