Muita työttömiä, jotka eivät aio mennä haastatteluihin?
Mieheni kanssa asiaa pohdittiin. Hän on erittäin hyvätuloinen ja pystyy elättämään perheemme ja oli sitä mieltä, että katkaise vaan työnhaku. Teen osa-aikaa + jonkin verran pimeästi töitä, jonka ohessa tietenkin haen koko ajan kokopäivätöitä.
En osaa yhtään kuvitella, että näistä kuulusteluista oli mitään hyötyä koulutetulle ihmiselle, jolla on työmotivaatio kohdallaan ja kykyä ja halua hakea töitä hakea itsekin. Kun suurin ongelma on kuitenkin työpaikkojen puute.
Se tietenkin on harmillista, että tilastoissa on yksi työtön vähemmän, minusta tulee piilotyötön.
Kommentit (127)
Pimeitä töitä tekevä ei ole ansainnut minkäänlaisia työttömyyskorvauksia eikä työkkärin työtarjouksia.
Siis häh? Miksi niin moni on käsittänyt asian niin, ettei työttömyysturva alene, jos menee haastatteluun? Haastatteluun menemättömyydestä saa takuuvarmasti karenssin, mutta vaikka menee haastatteluun, niin työttömyysturvaa leikataan silti, ellet ole onnistunut saamaan viisi päivää töitä tai osallistunut johonkin mansikankuvittelukurssille. Ihan sama mitä selität haastattelussa - leikkuri iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne: Haastattelut eivät tuota toivottua tulosta, samat naamat pyörii jatkuvasti haastatteluissa haastattelusta toiseen. Lisäksi Kela alkaa maksaa toimeentulotukea, haastattelu on tyhjää jauhava mylly, ja nämä tyhjän myllyn pyörittäjät tippuvat työvoimatoimiston ja työttömyystuen piiristä, ja alkavat hakea toimeentulotukea Kelasta. Säästöt ovat yhteiskunnalle loppupelissä +-0 €
Säästöjä syntyy, jos näillä tyhjän myllyn pyörittäjillä on tarpeeksi tienaava puoliso, tai realisoitavaa omaisuutta, eli he eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen leikatusta työttömyysturvasta huolimatta.
Väärä vastaus. Nämä tyhjän myllyn pyörittäjät tippuvat pysyvästi toimeentulotuen piiriin. Mielenkiintoinen sattuma on se että v: 2017 alkaa haastattelut, ja Kela alkaa myöntää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaupallisella alalla hommia on! Kuukauden sisällä headhunter soittanut kaksi kertaa ja kieltäydyttyäni valitellut, että vaikea löytää sopivia henkilöitä. Itse olen ihan keskivertotyyppi, neljä vuotta työkokemusta.
Miksei ne headhunterit sitten soita työttömille? Vihjaapa seuraavalle kyselijälle.
Tulonsiirtoa luukulta toiselle. Se mitä työttömyysturvasta vähennetään, tulee asumis/tt-tukena samanmääräisenä. Hölmöläisten peitontekemistä. Ainoa tarkoitus siistiä työttömyystilastoja, koska tt-tuen saajat (karenssissaolijat) eivät näy työnhakijoina tilastoissa. Lapsellista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin osa-aikaiset kutsutaan, koska haastatteluja tekee firmat tyyliin Opteam, Eila Kaisla, VMP eli juuri ne firmat, jotka yyvät työntekijöitä yrityksiin. Jos osa-aikainen tekee nyt 5 h/pv iltapainotteisesti, voidaan hänet määrätä hakemaan työtä, jossa tehdään kahdesti viikossa kolme tuntia aamulla klo 6-9.
Oletteko muuten ajatelleet, että melkoinen määrä väkeä työllistyy haastattelijoiksi! Palkka on tietenkin pienempi kuin te-toimiston virkailijan brutto 2008 e/kk, koska pitää saada säästöjä. Kukaan ei ole edes miettinyt, miten nämä haastattelijat koulutetaan, koska heidän tulee tietää koko julkiseen työvoimapalveluun liittyvä lainsäädäntö ja käytänteet, mihin te-toimistossa koulutetaan 3 kk ajan ennen kuin pääsee tekemään töitä kokoaikaisesti ilman opastajaa.
En suostu antamaan tietoja itsestäni ja työnhaustani millekään yksityisen sektorin firmalle. Ne tiedot kuuluvat vain julkiselle sektorille. Ihan lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne: Haastattelut eivät tuota toivottua tulosta, samat naamat pyörii jatkuvasti haastatteluissa haastattelusta toiseen. Lisäksi Kela alkaa maksaa toimeentulotukea, haastattelu on tyhjää jauhava mylly, ja nämä tyhjän myllyn pyörittäjät tippuvat työvoimatoimiston ja työttömyystuen piiristä, ja alkavat hakea toimeentulotukea Kelasta. Säästöt ovat yhteiskunnalle loppupelissä +-0 €
Säästöjä syntyy, jos näillä tyhjän myllyn pyörittäjillä on tarpeeksi tienaava puoliso, tai realisoitavaa omaisuutta, eli he eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen leikatusta työttömyysturvasta huolimatta.
Väärä vastaus. Nämä tyhjän myllyn pyörittäjät tippuvat pysyvästi toimeentulotuen piiriin. Mielenkiintoinen sattuma on se että v: 2017 alkaa haastattelut, ja Kela alkaa myöntää toimeentulotukea.
Miten voi saada toimeentulotukea, jos puoliso tienaa yli tulorajan?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niihin haastatteluihin osa-aikatyöntekijöitä patistetaan. Itse teen ma-pe 5h töitä päivässä, pitäisikö sitä lähteä kesken työpäivän haastatteluun?
Jos on edespäivä töitä kuussa niinniitä si kiinnosta. Ahistelevat vain niitä kokonaan työttömiä.
Itse olen kyllä osa-aikatyössä ma-su välillä 4-7 tuntia pv.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytyisin haastattelusta? Se ei ole mulle mitenkään iso vaiva. Tosin en usko, että siitä mitään hyötyä työnsaannin kannalta on, mutta eihän se ilmeisesti ole sen tarkoituskaan.
Mäkään en aio kieltäytyä. Toivon, että he osaisivat opastaa minua jotenkin, taikoisivat vaikka jonkun tukityöpaikan vai mitä niitä on.
En vastusta kuulusteluja. Mutta en myöskään hyväksy sitä, että väkisin laitetaan koulutetut, ammattitaitoiset ihmiset 9 euron orjapalkkatöihin. Se on todellista nöyryytystä. Tehdä töitä ilmaiseksi työyhteisössä, jossa muut nostavat samasta työstä kunnon palkkaa. Motivaatio ei voi olla kovin korkea kyseisissä töissä. Itse olisin sairaana koko sopimuksen ajan. Kyllä työstä palkka pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä menen haastatteluun, jos se järjestetään TE- toimistossa ja sen pitää keskuksen oma työntekijä. En aio mennä yksityisen firman haastateltavaksi.
Alinta peruspäivärahaa joka tapauksessa saan ja toimeentulotuen asiakas jo valmiiksi olen, että leikkuri ei ole minulle mikään sanktio. Rahanpuhallukseen en suostu, ja suosittelen, että kaikki muutkin työttömät vaatisivat haastattelunsa järjestämistä TE-keskuksen työntekijän kanssa. Vaatikaa!
Haastatteluita en sinänsä pidä pahana, jos paikka on sopivan etäisyyden päässä tai ellei ole, se korvataan jotenkin. Kyllä minä voin mennä juttelemaan jonkun kanssa. Olisin itse asiassa halunnut tapaamista jo aiemminkin, mutta eihän sinne ole niin vain päässyt.
TE-keskuksia ei ole, mutta TE-toimistoja on. Tapaamisia järjestetään jo nyt skype-yhteyden tai vastaavan avulla ja ne varmaan lisääntyvät, koska ei valtiolla ole varaa korvata matkoja jostain korvesta jokaiselle. Mielestäni on järkevämpää jos saa TE-toimiston virkailijalle ajan, koska heillä on kaikki tiedot työnhakijasta eikä kaikkia tietoja voi tietoturvasyistä ja muista lakipykälistä johtuen kuitenkaan luovuttaa ulkopuolisille. Kyse ei kai ole mistään kuulustelusta vaan keskustelusta sen suhteen, miten TE-toimisto voisi auttaa työnsaannissa. Monihan ei esimerkiksi tiedä mahdollisuudesta palkkatukeen, opiskeluun, lupakortteihin tai yksilöohjattuun työnhakuun. Ymmärrän kyllä, että kaikille näistä ei ole hyötyä (esimerkiksi aloittajalle), mutta moni muu ei ilman tällaisia keskusteluja ole tietoinen eikä osaa itsenäisesti ottaa näistä selvää. Yleensä jo yksittäinen keskustelu voi innostaa työnhaussa epätoivoon vaipuvaa uudelleen yrittämään ja pääsemään eteenpäin elämässään. Se kai hallituksen tavoite on eikä mikään kyttäys? Nykyisillä resursseilla tosin ei ole mitenkään mahdollista näitä haastatteluja toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
No tämän porvarihallituksen köyhien kyykyttäminen tuskin tulee yllätyksenä.
Itse aion pitkästä aikaa äänestää kunnallisvaaleissa
Jep! Ja minun ääneni menee pitkästä aikaa erittäin vasemmalle. Se on varmaa nyt. Olen etsinyt työtä kynsin hampain 7 kk, niin perinteisillä vanhan ajan keinoilla kuin moderneillakin. Cv on hyvä sisällöltään ja ulkoasultaan, hakemukset vimpan päälle kohdennettuja ja rekryammattilaisilla tarkastettuja. Hyvä koulutus, laaja työkokemus. Ihan paras työkaveri, tiimityöntekijä ja kaikki käy fyysisestä näyttöpäätehommiin, kunhan palkalla maksaa vuokran, ruuan ja kodinkoneet, junaliput js harrastuksen. Se ei tarkoita maltaita, en haaveile rikkauksista, tahdon vain elää palkallani ilman ahdistusta rahan riittämisestä perusasioihin. En ole pohjasakkaa enkä tule ikinä olemaan. Jostain syystä oikeisto näkee työttömyyden jonain itseaiheutettuna paiseena, saastaisuutena josta pääsee eroon koska tahansa. Vaikka leikkaamalla työttömyystukia. Ei järjen häivää. Kohta on kansaa vakavasti masentuneena enemmän kuin koskaan, se vasta kallista onkin yhteiskunnalle. Mutta nuo elävät ihan omassa maailmassaan, "self-made man" -myytissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh ja tarvitsen välttämättä sen korvauksen. Voin lähteä mukaan kieltäytymiseen jos tarpeeksi suuri massa lähtee eli että on odotettavissa muutos. Ilman rahaa me kuollaan nälkään... Mutta jos ap saa taakseen ison porukan niin kieltäydyn myös stasi-haastatteluista.
Sinua ollaan valmiita auttamaan työn saamisessa, mutta et halua. Olet todellinen loinen.
Kerro sinä, millä tavalla minua auttaa työnsaannissa se, että käyn raportoimassa suullisesti kaikki ne hakemukset ja muut toimet, joita olen tehnyt edellisen 3 kuukauden aikana saadakseni töitä?
Olen itsekin ollut työnhakukurssien kouluttajana ja kurssilaisistani osa on saanut töitä. Ja miksikö minä en? Olisi naurettavaa kilpailla maisterina vaikkapa siivoojanpaikoista koulutettujen laitoshuoltajien kanssa. Oman alani paikat on täytetty ajat sitten. Harvoihin sijaisuuksiin otetaan epäpätevämpi = halvempi työntekijä ja minun tasoni paikkoihin siirretään eli käytännössä ylennetään joku sellainen, joka on jo ennestään ollut siellä töissä pari vuosikymmentä.
Katsotko "omaa alaa" liian kapeasti? Itse esimerkiksi olen DI, mutta työskentelen kustannustoimittajana. Aika kaukana siitä, mitä opiskelin.
En usko, kun olen hakenut kohtuullisen laajasti ulosottoavustajaksi, velkaneuvojaksi, jäteasiamieheksi, 4H-neuvojaksi, projektikoordinaattoriksi, kouluttajaksi, työvoimaneuvojaksi, opettajaksi, rehtoriksi, koulunkäyntiavustajaksi, ... Haastatteluihin kutsutaan useammin sellaisiin paikkoihin, joihin olen pikkuisen epäpätevä kuin niihin, joihin on oikea kelpoisuus. Käytännössä esimerkiksi samaan kouluun eri tehtäviin hakiessa todennäköisimmin kutsutaan haastatteluun rehtorin paikkaan, epätodennäköisesti opettajaksi eikä lainkaan kouluavustajaksi, vaikka hekin tekevät opettajien sijaisuuksia. Kertaakaan ei ole haastateltu sellaiseen, johon olen ylikoulutettu kun niihin taitaa olla ilmankin satoja hakijoita.
Eli olet vissiin ollut aika monissa haastatteluissa, kun pystyit tuollaisen analyysin tekemään. Mikä niissä menee aina pieleen? Käytkö suihkussa? Silitätkö paidan? Valmistaudutko etukäteen?
Mulla tuli ennemminkin mieleen se, että hakemuksista huokuu sellainen liiallinen pätevyys eikä sellainen elämänläheisyys, jolla saisi sen perusduunin. Kun sen itsevarman hakemuksen perusteella kutsutaan haastatteluun, niin onko haastattelussa vaikutelma edelleen sama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jään työttömäksi, niin menen kyllä kuulusteluihin, jotta tuet eivät alene. Menen myös palkattomiin työkokeiluihin tms. jos minut sellaisiin pakotetaan. Tulen tosin pitämään huolen siitä, että tämä työkokeilu tulee erittäin kalliiksi palkatonta orjatyötä teettävälle taholle. Vahinkoja näet sattuu, hups! Lisäksi tarvitsen toki jonkun vakituisen työntekijän neuvomaan koko ajan, enhän varmasti osaa itsenäisesti tehdä mitään sellaista, jota minun on tarkoitus kokeilla tai harjoitella.
Samalla tulet pitäneeksi huolta siitä, että et varmasti tule tuollaisen suorituksen jälkeen saamaankaan työpaikkaa tuosta, tai muista saman alan paikoista.
Työkokeilijat ovat vakuutettuja, joten ei tule työnantajalle kalliiksi. Ennemminkin oma vakuutusmaksu voi nousta, jos vakuutukset sattuvat olemaan samassa vakuutusyhtiössä. Tai ainakin yhteiskunta eli me kaikki siitäkin vakuutusten noususta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En vastusta kuulusteluja. Mutta en myöskään hyväksy sitä, että väkisin laitetaan koulutetut, ammattitaitoiset ihmiset 9 euron orjapalkkatöihin. Se on todellista nöyryytystä. Tehdä töitä ilmaiseksi työyhteisössä, jossa muut nostavat samasta työstä kunnon palkkaa. Motivaatio ei voi olla kovin korkea kyseisissä töissä. Itse olisin sairaana koko sopimuksen ajan. Kyllä työstä palkka pitää maksaa.
Yleensä kukaan ei työkokeiluun pakota, vaan ihmisethän itse niitä paikkoja hakevat ja ilolla menevät jos pääsevät ja se pari sataa ylimääräistä kuukaudessa on mukava lisä taloudellisestikin uuden oppimisesta. Kuntouttava työtoiminta on ennemmin sitä "pakottamista" ja johtuu siitä, että on ollut niin pitkään työtön, että kunta joutuu maksamaan sakkoja ja on pakko saada väki jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kukaan ei työkokeiluun pakota, vaan ihmisethän itse niitä paikkoja hakevat ja ilolla menevät jos pääsevät ja se pari sataa ylimääräistä kuukaudessa on mukava lisä taloudellisestikin uuden oppimisesta. Kuntouttava työtoiminta on ennemmin sitä "pakottamista" ja johtuu siitä, että on ollut niin pitkään työtön, että kunta joutuu maksamaan sakkoja ja on pakko saada väki jonnekin.
Ei kuntouttavaankaan pakoteta. Niitä paikkoja ei todellakaan riitä kaikille, niihin pääsee ne joille siitä on eniten hyötyä, kuntouttavassa ei pidetä jos on täysin pätevä hakemaan normaalisti töitä, ei ole mitään elämänhallintaongelmia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi saada toimeentulotukea, jos puoliso tienaa yli tulorajan?
Siinä tapauksessa voidaan kysyä: Onko haastattelu puolison tuloselvitys haastattelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jään työttömäksi, niin menen kyllä kuulusteluihin, jotta tuet eivät alene. Menen myös palkattomiin työkokeiluihin tms. jos minut sellaisiin pakotetaan. Tulen tosin pitämään huolen siitä, että tämä työkokeilu tulee erittäin kalliiksi palkatonta orjatyötä teettävälle taholle. Vahinkoja näet sattuu, hups! Lisäksi tarvitsen toki jonkun vakituisen työntekijän neuvomaan koko ajan, enhän varmasti osaa itsenäisesti tehdä mitään sellaista, jota minun on tarkoitus kokeilla tai harjoitella.
Samalla tulet pitäneeksi huolta siitä, että et varmasti tule tuollaisen suorituksen jälkeen saamaankaan työpaikkaa tuosta, tai muista saman alan paikoista.
Työkokeilijat ovat vakuutettuja, joten ei tule työnantajalle kalliiksi. Ennemminkin oma vakuutusmaksu voi nousta, jos vakuutukset sattuvat olemaan samassa vakuutusyhtiössä. Tai ainakin yhteiskunta eli me kaikki siitäkin vakuutusten noususta maksaa.
Mutta ei kukaan työnantaja palkkaa työsuhteeseen ihmistä, joka työkokeilun perusteella on täysin kädetön, eikä sisäistä oppimaansa. Eikä suosittele tällaista työntekijää kollegalleen, jos tämä hakemuksen saatuaan soittaa tälle CV:ssä mainitun työkokeilupaikan pomolle kysyäkseen hakijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaupallisella alalla hommia on! Kuukauden sisällä headhunter soittanut kaksi kertaa ja kieltäydyttyäni valitellut, että vaikea löytää sopivia henkilöitä. Itse olen ihan keskivertotyyppi, neljä vuotta työkokemusta.
Miksei ne headhunterit sitten soita työttömille? Vihjaapa seuraavalle kyselijälle.
Jos sinun pitäisi löytää NHL-joukkueeseen hyvä maalivahti, niin lähtisitkö etsimään Suomen maakuntasarjasta?
Ei työttömät syyttä ole työttömiä, se on hyvä muistaa.
"Mä en mene mihinkään haastatteluun. En en, perrrkele! Ja sitten en meinaa lopettaa parkeketupakointia enkä...."
Voi lapsikullat teidän kanssanne! :D