Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita työttömiä, jotka eivät aio mennä haastatteluihin?

Vierailija
10.09.2016 |

Mieheni kanssa asiaa pohdittiin. Hän on erittäin hyvätuloinen ja pystyy elättämään perheemme ja oli sitä mieltä, että katkaise vaan työnhaku. Teen osa-aikaa + jonkin verran pimeästi töitä, jonka ohessa tietenkin haen koko ajan kokopäivätöitä.
En osaa yhtään kuvitella, että näistä kuulusteluista oli mitään hyötyä koulutetulle ihmiselle, jolla on työmotivaatio kohdallaan ja kykyä ja halua hakea töitä hakea itsekin. Kun suurin ongelma on kuitenkin työpaikkojen puute.
Se tietenkin on harmillista, että tilastoissa on yksi työtön vähemmän, minusta tulee piilotyötön.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh ja tarvitsen välttämättä sen korvauksen. Voin lähteä mukaan kieltäytymiseen jos tarpeeksi suuri massa lähtee eli että on odotettavissa muutos. Ilman rahaa me kuollaan nälkään... Mutta jos ap saa taakseen ison porukan niin kieltäydyn myös stasi-haastatteluista.

Sinua ollaan valmiita auttamaan työn saamisessa, mutta et halua. Olet todellinen loinen.

Kerro sinä, millä tavalla minua auttaa työnsaannissa se, että käyn raportoimassa suullisesti kaikki ne hakemukset ja muut toimet, joita olen tehnyt edellisen 3 kuukauden aikana saadakseni töitä?

Olen itsekin ollut työnhakukurssien kouluttajana ja kurssilaisistani osa on saanut töitä. Ja miksikö minä en? Olisi naurettavaa kilpailla maisterina vaikkapa siivoojanpaikoista koulutettujen laitoshuoltajien kanssa. Oman alani paikat on täytetty ajat sitten. Harvoihin sijaisuuksiin otetaan epäpätevämpi = halvempi työntekijä ja minun tasoni paikkoihin siirretään eli käytännössä ylennetään joku sellainen, joka on jo ennestään ollut siellä töissä pari vuosikymmentä.

Vierailija
42/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haastatteluun meno ei niin isolta asialta vaikuta. Enemmän tässä muutoksessa pelottaa se, että käytetään ilmaisua "tarpeeksi aktiivinen" kertomatta, mitä se aktiivisuus tarkoittaa. Riittääkö se työnhaku itsessään ja miten verrataan esim. piilotyöpaikan jäljittämistä avoimeen ilmoitukseen hakemiseen verrattuna?

Lisäksi pelottaa, että miten käy oman yksityisyydensuojan kun omat tiedot pääsevät vapaasti liikkumaan yksityisten toimijoiden käyttöön.

Sinänsä voin hyväksyä sen, että kun saa työttömyyskorvausta, niin korvauksen eteen pitää hakea töitä ja tämä tarkistetaan jotenkin. (Ellei ole sairas tmv.) Mutta kun asetetaan ehtoja, niin niiden pitäisi olla niin selkeät ja yksiselitteiset, ettei koko ajan joudu pelkäämään tekevänsä tietämättään virheen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh ja tarvitsen välttämättä sen korvauksen. Voin lähteä mukaan kieltäytymiseen jos tarpeeksi suuri massa lähtee eli että on odotettavissa muutos. Ilman rahaa me kuollaan nälkään... Mutta jos ap saa taakseen ison porukan niin kieltäydyn myös stasi-haastatteluista.

Sinua ollaan valmiita auttamaan työn saamisessa, mutta et halua. Olet todellinen loinen.

Sinä olet häiriintynyt kiusaaja, etkö ymmärrä että nuo haastattelut eivät ole työn saamisessa auttamisen kanssa missään tekemisissä? Toivottavasti sinulla on hyvä mieli kun saat kiusattua ja nimiteltyä vaikeissa tilanteissa olevia ihmisiä, ehkä itsetuntosi kohosi?

Vierailija
44/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet häiriintynyt kiusaaja, etkö ymmärrä että nuo haastattelut eivät ole työn saamisessa auttamisen kanssa missään tekemisissä? Toivottavasti sinulla on hyvä mieli kun saat kiusattua ja nimiteltyä vaikeissa tilanteissa olevia ihmisiä, ehkä itsetuntosi kohosi?

Minun urallani erittäin tärkeässä roolissa on ollut vanhempi alan konkari, joka on toiminut mentorinani. Ei ole siis tehnyt mitään puolestani, mutta on osannut ohjata ponnistelujani oikeaan suuntaan. Nyt annetaan monille mahdollisuus samanlaiseen apuun, mutta esimerkiksi lainaamani vastaajaa ei voisi vähempää kiinnostaa! Kyllä se tiettyjä kysymyksiä herättää...

Vierailija
45/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sinä, millä tavalla minua auttaa työnsaannissa se, että käyn raportoimassa suullisesti kaikki ne hakemukset ja muut toimet, joita olen tehnyt edellisen 3 kuukauden aikana saadakseni töitä?

Olen itsekin ollut työnhakukurssien kouluttajana ja kurssilaisistani osa on saanut töitä. Ja miksikö minä en? Olisi naurettavaa kilpailla maisterina vaikkapa siivoojanpaikoista koulutettujen laitoshuoltajien kanssa. Oman alani paikat on täytetty ajat sitten. Harvoihin sijaisuuksiin otetaan epäpätevämpi = halvempi työntekijä ja minun tasoni paikkoihin siirretään eli käytännössä ylennetään joku sellainen, joka on jo ennestään ollut siellä töissä pari vuosikymmentä.

Haastattelijat ovat rekryfirmoista, joiden liiketoimintaa on työnvälitys. He varmasti tietävät jotain siitä, missä töitä on, miten niihin pääsee, mihin hakijan kannattaa panostaa, minkälaisia taitoja on hyvä hankkia ja niin edelleen. Ehkä sinä sitten tiedät tämän kaiken jo, mutta isolla joukolla ei ole hajuakaan edes siitä, miten työhakemus laaditaan tai miten haastatteluun valmistaudutaan.

Vierailija
46/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotko "omaa alaa" liian kapeasti? Itse esimerkiksi olen DI, mutta työskentelen kustannustoimittajana. Aika kaukana siitä, mitä opiskelin.

Vierailija
47/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama menetkö vai et, mutta se on hyvä että valtiolta säästyy työttömyyskorvaus tapauksessasi. Miksi et ole hakenut kokoajan töitä vasta nyt?

Provo, huono.

Pitää kiertää veroja ja tehdä pimeenä sen verran, että ei ainakaan valtio jää voitolle.

Vierailija
48/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noiden haastattelujen tarkoitus ole kytätä tai lisätä karensseja. Niiden tarkoitus on saada ilmaistyövoimaa yrityksiin työllistämistoimenpiteiden varjolla. Rekryfirmat siis haastattelevat työttömät, osoittavat näille palkattoman harjoittelupaikan 3 kuukaudeksi ja sen jälkeen työtön on taas 3 kuukautta työttömänä, kunnes tulee uuden haastattelun ja uuden palkattoman työn aika. Firmoilla on suuresta reservistä varaa valita hyvinkin koulutettuja ihmisiä, joille ei kuitenkaan tarvitse maksaa palkkaa ja jaksottaa näitä töitä useammalle henkilölle 3 kuukauden välein, jolloin mistään palkanmaksuista ei tarvitse edes alkaa keskustella. Näin toimivia yrityksiä on tälläkin hetkellä olemassa, toiminta vain laajenee yleisemmäksi käytännöksi.

Jokainen tällä hetkellä työssä käyvä voi sitten tahollaan miettiä, kuinka pitkään se oma työnantaja haluaa pitää palkallista työvoimaa, kun tällaista kustannustehokasta toimintaa on ihan valtio järjestänyt. Ja vaikka korkeammalla moraalilla varustettu työnantaja olisikin tätä systeemiä vastaan, alkaa vaihtoehdot olla vähissä, jos kilpailutilanne pakottaa ilmaistyövoiman käyttöön.

Vierailija
49/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään työttömänä olleet, vaikeasti työllistettävät ja jo ikääntyneet työttömät eivät ole näiden rekryfirmojen pääkohde, siis hankkia heille työpaikka. Eilisessä Hesarissa juttu, kävi selväksi tuo. Haastattelut varmaan pidetään kaikille, jos laki vaatii, mutta ne työpaikat rekryfirmojen kautta saa ne, jotka ne tod.näk. olisi muutenkin saaneet. 3-6 kk työttömyys ja helposti työllistettävät ovat niitä, joille paikat menevät.

Ymmärrettävää kyllä, koska paikkoja ei ole kaikille. Mutta mites me muut, tarkoittaako sitten automaattisesti tuen määrän laskua sen 3% kolmen kuukauden välein? Joku kirjoitti, että täytyisi olla työnhakijankin selvillä, mitä merkitsee tuo "aktiivinen työnhaku" eli koska on tarpeeksi aktiivinen? Tuo on minustakin aivan ensisijaisen tärkeä juttu työnhakijan kannalta. Valitettavasti ei ole tahoa, jota kiinnostaisi em. työttömien ryhmään kuuluvat eli idea koko haastattelussa taitaa olla mahdollisuus pudottaa tuen määrää koko ajan pienemmäksi. Osa sitten päätyy tt-tuen piiriin ja osa elää jotenkin muuten, säästöillä, puolison palkalla tms. 

Toimistotöitä ei tuon lehdessä haastatellun rekryfirman johtajan mukaan ole enää ollenkaan tarjolla. Hänen mukaansa kaikkien näitä töitä hakevien tulisi hakea muun alan töitä. 

Vierailija
50/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin osa-aikaiset kutsutaan, koska haastatteluja tekee firmat tyyliin Opteam, Eila Kaisla, VMP eli juuri ne firmat, jotka yyvät työntekijöitä yrityksiin. Jos osa-aikainen tekee nyt 5 h/pv iltapainotteisesti, voidaan hänet määrätä hakemaan työtä, jossa tehdään kahdesti viikossa kolme tuntia aamulla klo 6-9.

Oletteko muuten ajatelleet, että melkoinen määrä väkeä työllistyy haastattelijoiksi! Palkka on tietenkin pienempi kuin te-toimiston virkailijan brutto 2008 e/kk, koska pitää saada säästöjä. Kukaan ei ole edes miettinyt, miten nämä haastattelijat koulutetaan, koska heidän tulee tietää koko julkiseen työvoimapalveluun liittyvä lainsäädäntö ja käytänteet, mihin te-toimistossa koulutetaan 3 kk ajan ennen kuin pääsee tekemään töitä kokoaikaisesti ilman opastajaa.

Heh, otetaanpas taas vähän lainaa ja tukityöllistetään iso liuta haastattelijoita. Samalla voi kenties muutama ruhtinaallista työttömyyskorvausta nauttiva työllistyä hetkeksi tilastoja kaunistamaan. Näin se hölömöläisten peittokin piteni varpaat peittäväksi, kun toisesta päästä kaistale toiseen päähän ommeltiin.

Taitaa kuitenkin suurempi vaikutus olla näillä työmarkkinatuesta vapaaehtoisesti luopuvilla. (OT, Mutta mihin muuten mahtavat ohjautua ne tukimiljoonat, joita eivät KELAN mukaan ihmiset (tietämättömyyttään?)hae, vaikka olisivat oikeutettuja?)

Ei noilla haastatteluilla ole tarkoitus kuin työllistää haastattelijoita ja ahdistaa työttömät työkokeiluihin, cv-kursseille ja kokeilemaan puhelinmyyntiä. Puhelinmyynti ois just selaainen työ, mitä voi yrittää kitkuttaa sen vaaditun 5 päivää.

Vierailija
51/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma työttömän! kannalta on haastattelut?

Vierailija
52/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen haastatteluun, jos se järjestetään TE- toimistossa ja sen pitää keskuksen oma työntekijä. En aio mennä yksityisen firman haastateltavaksi.

Alinta peruspäivärahaa joka tapauksessa saan ja toimeentulotuen asiakas jo valmiiksi olen, että leikkuri ei ole minulle mikään sanktio. Rahanpuhallukseen en suostu, ja suosittelen, että kaikki muutkin työttömät vaatisivat haastattelunsa järjestämistä TE-keskuksen työntekijän kanssa. Vaatikaa!

Haastatteluita en sinänsä pidä pahana, jos paikka on sopivan etäisyyden päässä tai ellei ole, se korvataan jotenkin. Kyllä minä voin mennä juttelemaan jonkun kanssa. Olisin itse asiassa halunnut tapaamista jo aiemminkin, mutta eihän sinne ole niin vain päässyt.

Vierailija
53/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! ÄLÄ katoa tilastoista, sillä se on juuri pakkotoimien tarkoitus. Kun mahdollisimman moni siirtyy toimeentulon piiriin, koska karensseja aletaan tehtailla liukuhihnalta, siivotaan samalla tilastoja ja ne antavat siis täysin väärän kuvan työttömyysongelmasta.

Vierailija
54/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän porvarihallituksen  köyhien kyykyttäminen tuskin tulee yllätyksenä.

Itse aion pitkästä aikaa äänestää kunnallisvaaleissa

Vassut, vihreät ja kristilliset ovat olleet täysin hiljaa näistä työttömiä koskevista simputuksista. Hiljaisuus on myöntymisen merkki, eli kannattavat suunniteltua karenssiautomaattia.

Sen sijaan tp-hakijoiden oikeusasiat ovat heidän sydäntään lähellä. Pari päivää sitten vassut ja kristilliset nostivat siitä kovan metelin. Työttömät voitaisiin heidän puolestaan jauhaa vaikka lihamyllystä.

Vierailija
55/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Variksenpelättimelle:

Eihän työttömän haastattelu sinänsä ole ongelma, mutta jos työttömälle rätkäistään työttömyysturvarahansa alennus siitä pahasta, että hän ei ole onnistunut saamaan minkäänlaista työpaikkaa edeltävänä kolmena kuukautena ennen seuraavaa haastatteluaan, niin siinä on se epäkohta.  Jos työtön on hakenut, ja hakee ihan vimmalla työpaikkoja, ja mihinkään niistä työtön ei vaan pääse, niin onhan se nyt aivan kamalaa, että työtöntä rangaistaan tuollaisella työttömyysturvansa alentamisella, joka muutoinkin on niin pieni, ettei yksin asuvat sillä rahalla edes pelkästään pärjää, vaan joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. 

Jos taasen tuollainen haastattelu antaa työttömälle suoraan ihan normipalkkaisen työpaikan, niin siinä tapauksessahan tuosta olisi jotain konkreettista hyötyä, mutta mikä lienee, mutta itse epäilen vahvasti, ettei niin vaan käy, ja tuosta haastattelusta eivät hyödy kuin itse haastattelijat, ja jotenkin hämärää hommaa, että yksityiset haastattelufirmat eli nämä kaikenkarvaiset vuokratyövoimaa myyvät buulaakit, jotka välittävät työttömiä ties millaisiin orjantappurahommiin, joista ei saa kunnollista palkkaakaan.

Lopuksi itse vastustan suuresti erinäisten työnantajien hyväksikäyttöä työttömien palkkaamista näillä 9 euroa työttömyyskorvauksen päälle palkkana maksavista töistä, jossa hyöty tulee suoraan työnantajalle, jonka ei tarvitse maksaa palkkaa lainkaan, eikä mitään normityönantajan vakuutusmaksuja jne. puhumattakaan työterveyshuoltoakaan ns. orjatyöntekijälleen, joka on palkattu milloin minkäkinlaisella verukkeella esim. kuntouttava työtoiminta, vaikka ihmisellä ei olisi taustallaan muuta kuin pitkään kestänyt työttömyysaika, joka sekin katsotaan suorastaan sairaudeksi, joka pitää työttömältä parantaa orjaksi palkkaamalla.

Vierailija
56/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen tällä hetkellä, mutta olen samalla työttömänä työnhakijana. Olen väliinputoaja - eläkepäätöstä en saa, mutta en ole fyysisen kunnon vuoksi kykeneväinen kokopäivätyöhön. Minua on juoksutettu näissä työkokeiluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa, mutta ei niistä minulle ole hyötyä. Olen pari päivää työssä ja sen jälkeen viikon sairaslomalla. Työllistymisen mahdollisuus on puhdas nolla.

Onneksi miehelläni on pääomatuloja (työskentelee yrittäjänä, mutta töitä on vaikea saada), joten voin jäädä elelemään miehen rahojen varassa, kun kuulustelut alkavat. :D

Tulisipa perustulo koskemaan myös yrittäjiä, niin voisin yhdistää työn ja harrastuksen ja alkaa yrittäjäksi...

Vierailija
57/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään työttömäksi, niin menen kyllä kuulusteluihin, jotta tuet eivät alene. Menen myös palkattomiin työkokeiluihin tms. jos minut sellaisiin pakotetaan. Tulen tosin pitämään huolen siitä, että tämä työkokeilu tulee erittäin kalliiksi palkatonta orjatyötä teettävälle taholle. Vahinkoja näet sattuu, hups! Lisäksi tarvitsen toki jonkun vakituisen työntekijän neuvomaan koko ajan, enhän varmasti osaa itsenäisesti tehdä mitään sellaista, jota minun on tarkoitus kokeilla tai harjoitella.

Vierailija
58/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama menetkö vai et, mutta se on hyvä että valtiolta säästyy työttömyyskorvaus tapauksessasi. Miksi et ole hakenut kokoajan töitä vasta nyt?

Provo, huono.

Pitää kiertää veroja ja tehdä pimeenä sen verran, että ei ainakaan valtio jää voitolle.

Totta, olen itsekin vastikään sanonut kansalaissopimukseni osaltani irti. Tästä lähtien otan kaiken mikä otettavissa on, ja yritän parhaani mukaan luistaa kaikista mahdollisista velvoitteista.

Vierailija
59/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Variksenpelättimelle:

Eihän työttömän haastattelu sinänsä ole ongelma, mutta jos työttömälle rätkäistään työttömyysturvarahansa alennus siitä pahasta, että hän ei ole onnistunut saamaan minkäänlaista työpaikkaa edeltävänä kolmena kuukautena ennen seuraavaa haastatteluaan, niin siinä on se epäkohta.  Jos työtön on hakenut, ja hakee ihan vimmalla työpaikkoja, ja mihinkään niistä työtön ei vaan pääse, niin onhan se nyt aivan kamalaa, että työtöntä rangaistaan tuollaisella työttömyysturvansa alentamisella, joka muutoinkin on niin pieni, ettei yksin asuvat sillä rahalla edes pelkästään pärjää, vaan joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. 

Jos taasen tuollainen haastattelu antaa työttömälle suoraan ihan normipalkkaisen työpaikan, niin siinä tapauksessahan tuosta olisi jotain konkreettista hyötyä, mutta mikä lienee, mutta itse epäilen vahvasti, ettei niin vaan käy, ja tuosta haastattelusta eivät hyödy kuin itse haastattelijat, ja jotenkin hämärää hommaa, että yksityiset haastattelufirmat eli nämä kaikenkarvaiset vuokratyövoimaa myyvät buulaakit, jotka välittävät työttömiä ties millaisiin orjantappurahommiin, joista ei saa kunnollista palkkaakaan.

Lopuksi itse vastustan suuresti erinäisten työnantajien hyväksikäyttöä työttömien palkkaamista näillä 9 euroa työttömyyskorvauksen päälle palkkana maksavista töistä, jossa hyöty tulee suoraan työnantajalle, jonka ei tarvitse maksaa palkkaa lainkaan, eikä mitään normityönantajan vakuutusmaksuja jne. puhumattakaan työterveyshuoltoakaan ns. orjatyöntekijälleen, joka on palkattu milloin minkäkinlaisella verukkeella esim. kuntouttava työtoiminta, vaikka ihmisellä ei olisi taustallaan muuta kuin pitkään kestänyt työttömyysaika, joka sekin katsotaan suorastaan sairaudeksi, joka pitää työttömältä parantaa orjaksi palkkaamalla.

Tosiaan, vaikka kuinka vimmalla hakisi, ei sellaista työnantajaa löydy, joka viideksi vuorokaudeksi palkkaisi palkkaa saavan työntekijän. Johan paperihommiin menee varmaan enemmän aikaa työnantajalta, että kaikki velvoitteet noiden osalta tulevat hoidetuksi. 

Vai "palkataanko" kaikki rekryfirmojen kautta näihin provisiopalkkaisiin puhelinmyyntitöihin? Palveluneuvoja, asiakaskoordinoija, ajanvaraaja, buukkari, asiakaspalvelija.. kaikki samaa hommaa, ties millä nimikkeellä.. Nämä "työpaikat" ilmeisesti ovat mukana noissa luvuissa avoimista työpaikoista? Niitähän saadaan tällä periaatteelle avoimiksi vaikka kaksi miljoonaa: mikä puhelinmyyntiyritys ei palkkaisi pilvin pimein soittelijoita, jos heille ei tarvitse palkkaa maksaa??

Vierailija
60/127 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindström selitti tätä hommaa eduskunnan kyselytunnilla, haastattelun tekee tosiaan joku ulkopuolinen. Totesi, että "samahan se on, kuka haastattelun tekee, koska kuitenkin työkkärin ihmiset käy ne paperit läpi". tekevät sitten johtopäätöksensä. Jos kerran on sama, kuka haastattelee, niin eikö helpompaa olisi joku rasti ruutuun nettilomake, joka velvoitettaisiin täyttämään. Minäkin tässä työttömänä voisin hoitaa noita haastatteluja, mitenhän pärjäisin, jos joku alkaisi kysellä asioista, joista en tiedä muuta kuin oman työttömyystilanteeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi