Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia autoilijoiden kanssa, jotka pysähtyvät pyöräilijän takia suojatien eteen?

Vierailija
09.09.2016 |

Eihän niiden tarvitse, mutta silti pysähtyvät. Tämä opettaa pyöräilijöitä siihen, että suojatielle saa pyöräillä sivuilleen katsomatta, koska kyllä ne autot väistää! Puolet väistää, puolet ei, ja pian sattuukin onnettomuus.

Itse viittaan kädellä että menkää vain, minunhan tässä pitää väistää. Saan joskus keskisormen vastaukseksi :D

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimia autoilijoiden kanssa, jotka ikään kuin valuvat autoineen kohti suojatietä, eikä voi olla koskaan varma, että onko tämä mr./ms. autoilija oikeasti nyt tulossa eteeni vai ei? Eniten ärsyttää se, että valot vaihtuvat yhtäaikaa vihreäksi ja se autoilija todellakin nostaa kytkintä ja on ehkä tulossa eteeni, ehkä ei.

Kaikki autoilijat ovat tällaisia piilovittuilijoita. 

Ei aja kukaan autoilija päälle, kun olet suojatiellä ja valot vaihtuvat vihreäksi. Siitä lähtisi kortti pois ilman muuta.

Vierailija
42/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei ole tapon yritys vaan epäilty liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottaminen, jos ajaa tahallaan päälle. Jos ajaa vahingossa päälle, ei siis ehtinyt väistää pyöräilijää, se ei ole yhtään mikään.

Jos olet osallisena liikenneonnettomuudessa, kyllä se aina on enemmän kuin yhtään mitään. Väistämättä asian selvittelyssä menee aikaa. Jos poistut paikalta, se on liikennepako, josta saat rangaistuksen.

Minulla on parempaakin tekemistä ajalleni kuin odottaa tien varressa poliisia paikalle ja tukkia liikennettä. Ja huolehtia autoni korjauksesta ja järjestää korjaava kulkuneuvo siksi aikaa että peltivauriot korjataan. Vaikka maksaja olisikin joku muu kuin minä itse. Varsinkin kun polkupyörän kanssa kolaroinnissa on kohtalaisen suuri mahdollisuus päätyä itse kuitenkin korvaamaan omat vauriot.

Rauhallisesti ja muille tiellä liikkuville ennakoitavalla tavalla ajaessa pärjää, eikä tarvitse pohtia, kuka korvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niiden tarvitse, mutta silti pysähtyvät. Tämä opettaa pyöräilijöitä siihen, että suojatielle saa pyöräillä sivuilleen katsomatta, koska kyllä ne autot väistää! Puolet väistää, puolet ei, ja pian sattuukin onnettomuus.

Itse viittaan kädellä että menkää vain, minunhan tässä pitää väistää. Saan joskus keskisormen vastaukseksi :D

Eipä voi olla aina autoilijana varma, että miten pyöräilijä tulee jossain tilanteessa käyttäytymään, siksi pysähdyn joskus vaikka tietäisinkin olevani etuajo-oikeutettu pyöräilijään nähden. Varsinkin silloin jos pyöräilijä lähestyy risteystä kovalla nopeudella. Miten ap itse toimisi, ottaisiko mielummin riskin, että tulee vaikka kolari?

Vierailija
44/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pysähdyn sen takia etten halua tappaa ketään, vaikka ne nyt sattuvatkin liikennesääntöjä rikkomaan.

Fiksumpi väistää aina.

Mikä liikennesääntö käskee pyöräilijää väistämään, vaikka sille annetaan tietä?

Minusta ihan sama kuin kolmion tai tasa-arvoisen risteyksen kanssa. Varsinkin rauhallisemmilla alueilla risteyksessä saattaa olla useampi kohtelias, jotka eivät mene vaikka on oma vuoro. Kun menee väistettäessä liikenne on sujuvampaa kuin jos jää odottamaan.

Vierailija
45/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aiemmin viikolla johonki keskusteluun että juuri tämän takia hyppään aina pois pyörän selästä suojatin ylitystä varten jos on yksikään auto lähestymässä. Onpahan selkeämpi kenen pitäisi väistää ketä, se on toinen juttu päästääkö autoilija minut yli. Autoillessani en päästä pyöräilijää, jos hän ei ole taluttamassa pyöräänsä  (ts. odottamassa pyörän vierellään) tai ellei se ole tulossa alle kahtasataa päätä kääntämättä, siinä kohtaa olen mieluummin tappamatta sitä.

Kerran huomautin autonikkunasta suunnilleen itseni ikäiselle (n. 25v) naiselle että "älä tule eteen päätä kääntämättä" eikä siinä ollut edes suojatietä ja sain haistattelut. :D

Vierailija
46/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin hankala, kun sekä autoilijat että pyöräilijät eivät kumpikaan tiedä liikennesääntöjä...

Vierailija
47/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako pyöräilijät miten nopeasti osa hyppää pois satulasta ja muuttuvatkin jalankulkijoiksi? Osa tulee 20 kmh suojatielle ja hyppää vauhdissa pois satulasta ja sulavasti ovat jalankulkijoita suojatiellä. Auto ei pysähdy nanosekunnissa kolikon päälle.

Vierailija
48/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin joka tilanteessa aina eri tavalla. Ylitän niin monta suojatietä työmatkallani että en joka kerta hyppää satulasta.

Likenekäytökseen otan oppia ruotslaisista, siellä pääsee kadun yli mistä vaan aina annetaan tietä, olipa säännöt mitä tahansa.

Pyöräillessä kävelen aina suojatien yli, jos autoja näkyy lähimailla. samoin jalkaillen. Autolla väistän kiireisempää, tuli hän sitten millä tavoin tahansa, vaikka kierien.

Pahimpia ovat olleet toiset pyöräilijät, varsinkin kännykkää tuijottavat kolulaiset. Heille alkaa kohta tapahtua pahoja ja kyllä siinä autoilijaa aina syytetään.

Autolijoista pahimpia  ovat perässä roikkujat, kun ei voi edes vauhtia hiljentää rajoituksen tasolle, kun huudatetaan torvea. Heidän kohdallaan alan ajaa kahtakymppiä. eli koulutan:DDDDD

Vierailija
49/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin joka tilanteessa aina eri tavalla. Ylitän niin monta suojatietä työmatkallani että en joka kerta hyppää satulasta.

Likenekäytökseen otan oppia ruotslaisista, siellä pääsee kadun yli mistä vaan aina annetaan tietä, olipa säännöt mitä tahansa.

Pyöräillessä kävelen aina suojatien yli, jos autoja näkyy lähimailla. samoin jalkaillen. Autolla väistän kiireisempää, tuli hän sitten millä tavoin tahansa, vaikka kierien.

Pahimpia ovat olleet toiset pyöräilijät, varsinkin kännykkää tuijottavat kolulaiset. Heille alkaa kohta tapahtua pahoja ja kyllä siinä autoilijaa aina syytetään.

Autolijoista pahimpia  ovat perässä roikkujat, kun ei voi edes vauhtia hiljentää rajoituksen tasolle, kun huudatetaan torvea. Heidän kohdallaan alan ajaa kahtakymppiä. eli koulutan:DDDDD

Aloitus on ihan tervepäinen, mutta viestin lopussa käy ilmi, että et ole tajunnut alkuunkaan, mistä ruotsalaisten sujuvassa ja kohteliaassa liikenteessä on kyse. Siitä, että otetaan toiset huomioon, ajetaan omaa tahtia muita häiritsemättä, eikä todellakaan aleta kouluttamaan ketään.

Vierailija
50/50 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyn aina, jos pyöräilijä tai jalankulkija on tulossa suojatielle. On hyvä, että ihmiset pyöräilevät ja haluan tehdä sen kaikille niille reippailla mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi.