Tilillä 2e - mies ei suostu antamaan rahaa
Vittu mikä idiootti toi mies. Mulla on rahat loppu ja kysyin rahaa työeväisiin mutta mies sanoi ettei anna penniäkään. Pitäisi ens viikon tiistaihin pärjätä. :/ Bussikorttikin menee umpeen sunnuntaina joten joudun menemään pummilla töihin maanantaina. Luottotietoja ei oo joten en saa edes mitään pikavippiä.
Mitä mä teen? Tekis mieli varastaa mieheltä lompakosta 20 e.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs oot idiootti hupeloinu rahas. Ei kellään ole velvollisuutta sulle rahaa antaa, ei myöskään miehen. Yritä nyt vaan kärsiä se rahattomuus. Jos vaikka oppisit jotain...
Suomessa avo- ja aviopuolisot ovat elatusvelvollisia suhteessa toisiinsa. Siksi suhteen toinen osapuoli ei voi hakea toimeentulotukea, jos toisella on rahaa ja toisella ei.
Ei avopuolisolla kyllä mitään elatusvelvollisuutta ole.
On, koska kaikkiin tukiin vaikuttaa myös sen avopuolison tulot, jopa lasten opintotukiin jotka ei ole sen puolison, siis se elatusvelvollisuus koskee myös sitä lasta. Laki olettaa että yhdessä asuvat ihmiset ovat samaa taloutta ja muodostavat perheen vaikka papin aamenta ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta samantapainen tilanne.Olemme naimisissa ja yksi 2 vuotias lapsi jota hoidan kotona. Usein rahat loppu kun huolehdin ruokaostoksista tienaan kh tkea 400 e kk, mies 2400 e netto.Miehen mielestä en tee mitään ja olen loinen ja punkki ja pitäisi mennä töihin, menisin mutta en ole saanut töitä.Tällöin myös lapsen.päivähoito maksaisi n.240 e kk miehen tulojen takia.Emme saisi emmekä saa mitään muita tukia miehen tulojen takia eikä hän suostu muuttamaan pois vuokra- asunnostamne.En voi itsekään muuttaa kun ei tuloja niin en saa vuokrattua asuntoa.Täytyy vaan yrittää sinnitellä ja ottaa pikavippejä kun tulee tiukkaa
Terveisin: nyt 200 tilillä loppuuksi ruokaan ja muihin menoihin minulle ja lapselleSullahan on asiat sikäli ok että vuokraa, sähköä yms laskuja ei tarvitse maksaa lainkaan. Miksi et hae töitä jos lapsi on jo 2v? Olen tod pahoillani että vaikutan ilkeältä mutta mä olen itse joutunut aina pärjäämään.[/quote
Hänhän sanoi että ei ole saanut töitä, eli on hakenut töitä. Tajuatko sitä että töitä ei ole kaikille? 600 000 ihmistä on vailla töitä vaikka haluaisi tehdä töitä. Ja onhan se moraalisesti väärin että jos ollaan naimisissa ja laki jo sanoo että on elatusvelvollisuus, ja on vielä se lapsikin, niin mies ei elätä kunnolla perhettään vaikka rahaa on, ei ole rakkaudesta tietoakaan tuossa suhteessa.
Miten naimisissa oleminen on moraalisesti velvoittavampaa kuin vaikka kihloissa oleminen?
Sossusta saat rahaa ja ärrältä prepaid-liittymän ja voitkin odotella luottotietoja takasin 33 vuotta.
Olin 1990-luvulla ihan samassa tilanteessa kuin aloittaja, joten vaikka olisi provo niin tiedän, että voi olla myös totta.
Meillä oli suoraveloitussysteemi, joka ohjasi omat pienet tuloni kokonaan lainanlyhennystilille. Näin olimme yhdessä sopineet; minä maksan lainat ja mies maksaa juoksevat kulut (myös minun tarpeeni, olivat ne sitten terveyssiteitä tai sukkahousuja).
Käytännössä jouduin sitten pyytämään häneltä rahaa kaikkiin menoihin. Hänen mielestään oli ihan ok, että hän käytti 50 mk/pv omiin menoihinsa eikä niitä tarvinnut eritellä, mutta minun piti erikseen pyytää rahaa kaikkeen muuhun kuin niihin ruokaostoksiin, mitä teimme yhdessä.
Ikinä enää en suostuisi yhteiseen tiliin paitsi jos sillä tarkoitetaan tiliä, jolle molemmat tallettavat x euroa/kk yhteisten kulujen kattamiseksi ja lopuista rahoista ei kummankaan tarvitse tehdä toiselle tiliä.
ap ei ilmeisesti ole koskaan kuullut säästämisestä. Tiedäthän, että joka kuukausi laittaa rahaa syrjään pahan päivän varalle. Siitä hätävarasta voi sitten ottaa kun on aivan pakko esim. yllättävän laskun maksamiseen. Ja taas seuraavan kuun palkasta/tuesta laittaa rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta samantapainen tilanne.Olemme naimisissa ja yksi 2 vuotias lapsi jota hoidan kotona. Usein rahat loppu kun huolehdin ruokaostoksista tienaan kh tkea 400 e kk, mies 2400 e netto.Miehen mielestä en tee mitään ja olen loinen ja punkki ja pitäisi mennä töihin, menisin mutta en ole saanut töitä.Tällöin myös lapsen.päivähoito maksaisi n.240 e kk miehen tulojen takia.Emme saisi emmekä saa mitään muita tukia miehen tulojen takia eikä hän suostu muuttamaan pois vuokra- asunnostamne.En voi itsekään muuttaa kun ei tuloja niin en saa vuokrattua asuntoa.Täytyy vaan yrittää sinnitellä ja ottaa pikavippejä kun tulee tiukkaa
Terveisin: nyt 200 tilillä loppuuksi ruokaan ja muihin menoihin minulle ja lapselleOtat heti avioeron, niin kunta on velvollinen sulle ja lapselle asuinpaikan antamaan, sitten alat saada asumistukea, lapsilisään yh-korotuksen, ja elatusmaksun lapselle, saatat saada sossustakin vielä rahaa, ja päivähoitomaksu on minimaalisen pieni kun pääset töihin.
Minimaalisen pieni päiväkotimaksu? Mulla se on just elatusmaksun verran.
No sitten sulla on helvetin hyvä palkka. Mun ystävättärellä oli kaks lasta päivähoidossa, itse yrittäjänä tienasi kyllä pari tonnia nettona kuukaudessa, ja hoitomaksu oli kahdesta lapsesta 70-80€.
Ei ole hyvä palkka vaan just ja just melkein naisen keskitasoa ja miehellä min elatusmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisiä miehiä Suomessa jotka eivät huolehsi naisestaan tai perheestään. Ihmekään että suomalainen nainen ei sellaista halua
Aloittaja ei ole edes kertonut rahapulansa syytä. Mutta teidän lompakkoloisten rintama on palstalla voimakas ja yhtenäinen. Aloittajakin saa kertomansa mukaan ihan omaa palkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin: nyt 200 tilillä loppuuksi ruokaan ja muihin menoihin minulle ja lapselleSullahan on asiat sikäli ok että vuokraa, sähköä yms laskuja ei tarvitse maksaa lainkaan. Miksi et hae töitä jos lapsi on jo 2v? Olen tod pahoillani että vaikutan ilkeältä mutta mä olen itse joutunut aina pärjäämään.
Haen mutten ole saanut.Persettä tai lehtiä en ala myymään Jos olisin lapsen kanssa kaksin raha asiat olisivat paremmin.Nyt mies päättää kaikesta ja joudun pyytämään rahaa.Sano tuo mene töihin kaikille Suomen työttömille.Sillä ne ongelmat ratkeaa.Ja maksan myös laksuja kuten netin ja puhelimen ja ostan lapsen vaatteet ja lelut.Olen pahoillani mutta yksin pärjäisin paremmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin: nyt 200 tilillä loppuuksi ruokaan ja muihin menoihin minulle ja lapselleOtat heti avioeron, niin kunta on velvollinen sulle ja lapselle asuinpaikan antamaan, sitten alat saada asumistukea, lapsilisään yh-korotuksen, ja elatusmaksun lapselle, saatat saada sossustakin vielä rahaa, ja päivähoitomaksu on minimaalisen pieni kun pääset töihin.
No sitten sulla on helvetin hyvä palkka. Mun ystävättärellä oli kaks lasta päivähoidossa, itse yrittäjänä tienasi kyllä pari tonnia nettona kuukaudessa, ja hoitomaksu oli kahdesta lapsesta 70-80€.
Pvk maksu kahdesta lapsesta on 70 € jos tulot on jotain 1000 € kk. Eli sellainen yrittäjä sun ystävä on tai sitten kiertää veroja.
Aloitetaampas ihan vaikka siitä että ap sanoi ettei ole luottotietoja. Miksi? On sössinyt asiansa siis aika pieleen jos aikaisemminkin. Luottotiedot eivät mene jos pari laskua myöhästyy, kyllä siinä pitää olla ihan oikeita tahallisia laiminlyöntejä.
Itse kustannan omat menoni, omat ruuat ja matkat en oo ikinä pyytänyt omaa miestäni lainamaan rahaa koska mun mielestä en antaisi hyvää kuvaa itsestäni että en osaisi huolehtii omasta itsestäni tai hoitaa omia asioita, koska mieheni on rakas mulle ja luotettava voin sitä auttaa koska tykkään muita auttaa, mutta en lainaa ystäviltä tai mieheltäni rahaa... Olen oppinut säästämään rahaa ja katsoo sentin sentiltä mitä säästän ja mitä säästörahalla ostan, että en vaivaa muita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne rahat ovat noin vähissä? Mihin rahat on käytetty? Miten mies perustelee, ettei anna sinulle rahaa?
Ettei vaan olisi omia rahoja hassattu shoppailureissulla?
Ei mies ole vastuussa AP:n rahoista
Ei tokikaan, mutta kyllä minä itse ainakin kumppanilleni lainaisin/antaisin rahaa, mikäli heikko rahatilanne johtuu yllättävistä ja tarpeellisista menoista. Mikäli rahavaje johtuu vain huolimattomasta rahankäytöstä, silloin en lainaisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vittu mikä idiootti toi mies. Mulla on rahat loppu ja kysyin rahaa työeväisiin mutta mies sanoi ettei anna penniäkään. Pitäisi ens viikon tiistaihin pärjätä. :/ Bussikorttikin menee umpeen sunnuntaina joten joudun menemään pummilla töihin maanantaina. Luottotietoja ei oo joten en saa edes mitään pikavippiä.
Mitä mä teen? Tekis mieli varastaa mieheltä lompakosta 20 e.
Onpa auvoisan kuuloinen suhde.Lainaa mieluummin se 20€ joltain ystävältä/sukulaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia nettona, niin pvk maksu ei ole kahdesta lapsesta 70 €. Mä en tiedä mistä puhut, mutta Suomessa näin ei ole. Joskus opiskelijana maksoin miljoona vuotta sitten 30 € pvk maksua yhdestä ja elarit oli sentään silloin hyvät, mutta niitähän ei huomioida kun ei ole toimeentulotukiasiakas. Nyt tienaan nettona samaa summaa kuin sun frendis ja maksan yhdestä 140 € kk. Tai nyt tuli varmaan joku lakimuutos ja maksu tippui 10 € pienemmäksi. Minimi elatusmaksu on 154 € kk eli ei tässä rikkaaksi pääse. Sitten kun on lastenvalvojalla sovittu elarit niin ehkä nousee joitakin kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaampas ihan vaikka siitä että ap sanoi ettei ole luottotietoja. Miksi? On sössinyt asiansa siis aika pieleen jos aikaisemminkin. Luottotiedot eivät mene jos pari laskua myöhästyy, kyllä siinä pitää olla ihan oikeita tahallisia laiminlyöntejä.
Samaa ajattelin itsekin. Ei oikein irtoa osanottoa nyt. Ja kun kehuu, että kaksin lapsen kanssa menisi paremmin, niin sitten vaan eroamaan!
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-iltaisin näitä miesvihaprovoja pukkaa aina ennätystahtiin.
Selitä sinä minulle yksinkertaiselle, millä tavalla se voi olla miesvihaa, jos nainen ei itse osaa hoitaa raha-asioistaan? Jos nainen ajattelee jopa varastaa rahaa, niin mitä tekemistä sillä on miesvihan kanssa?
Entä millä tavalla se on miesvihaa, jos tämän nainen ei älyä pariutua sellaisen miehen kanssa, joka osaisi hallita tilanteen, ettei pääsisi näin pahaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten bussilla voi matkustaa pummilla kun siinähän joutuu näyttämään korttia?
Kyllä muutamilla HSL:n busseilla pääsee näyttämättä korttia, ainakin 550. Ja bussikortista puhuessa ainakin täällä pk-seudulla tarkoitetaan sitä kaikki julkiset kattavaa korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ensin miksi rahat niin vähissä, sitten päätän annanko ns. yläpeukkua vai alapeukkua.
Ite oon monesti lainannut miehelle rahaa tilipäivään saakka.
Ketään ei kiinnosta sun peukut. Työnnä ne hanuriisi
Työnnä sinä pääs perseesees ja paskanna se ulos.
Vierailija kirjoitti:
JSSAP. Todella inhottavia kommentteja olet saanut. Komentoijille tiedoksi, jos ap ja miehensa ovat avo- tai avioliitossa, Suomen lain mukaan varakkaampi puoliso on elatusvelvollinen toiseen puolisoonsa. Ja se vaikuttaa ap:nkin talouteen niin, että hän ei esim. voi hakea toimeentulotukea ongelmatilanteessa, ei välttämättä saa edes asumistukea. Jos mulla on rahaa, mutta puolisollani ei olisi, todellakin annan sitä rahaa. Niin kaikki normaalin empatiakyvyn omaavat tekevät.
Samassa osoitteessa asuvat ihmiset eli vaikkapa samassa vuokra-asunnossa asuvat kämppikset katsotaan Suomen laissa avopuolisoksi, mikäli ovat siis eri sukupuolta. Onko silloinkin laillinen velvoite elättää tuota kämppistä, joka voi parhaassa tapauksessa olla täysin tuntematon.