Opiskelijaruokailu ja hinta-laatusuhde
Maailmassa on suurempiakin ongelmia, mutta minua henkilökohtaisesti häiritsee suunnattomasti yliopiston laitosruoka. Tosi paljon eineksiä, suolaa, salaatti on aina pelkkää jäävuorisalaattisuikaletta (ei mitään ravintoaineita) ja esim tölkkiananasta. Vegaaneille ei ole joka päivä välttämättä mitään muuta kun salaattilounaan yhteydessä raakaa tofua. En ole siis vegaani mutta mielestäni kalapuikkojen ja jonkun epämääräisen majoneesin syöminen ylitäydessä meluisassa ruokalassa ei todellakaan vastaa itselle rentouttavaa lounastaukoa. (Meillä lounas"ravintola" muistuttaa vankilan ruokalaa ulkonäöltään ja viihtyisyydeltään)
Eihän se melkein mitään maksakaan mutta mielummin teen omat eväät jotka sopii paremmin itselle ja minulla ei ole mitään ongelmia nyt esim vielä ihan hyvällä säällä syödä lounaani ulkona raittiissa ilmassa luentojen lomassa. Ongelman tästä tekee kurssikaverit, jotka eivät ymmärrä miksi ei kiinnosta ja että asia ei johdu heistä. En halua leimautua snobiksi haukkumalla varmasti ihan täyttävää edullista apetta, joka kuitenkin itselle vaatisi muutoksia tai erityistoiveita päivittäin. Olen ollut työelämässä aiemmin ennen opiskeluja ja siellä ketään ei kiinnosta muiden syömiset ja menemiset.
Olenko ainoa joka ajattelee näin?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Meidän ammattikorkeassa on aina perus halpisruoka ja kasvisvaihtoehto (esim. kasvispihvejä tai papupataa), lisäksi vähän kalliimpina vaihtoehtoina on ruokaisa salaatti, kasviskeitto ja kalliimpi liha-annos. Perusannokseen saa ottaa salaattia, tuoreraasteita, papuja tai mitä nyt milloinkin on (yleensä kuitenkin noin viisi tuorelisuketta).
Vähän ihmeellisiä nuo perusruuat välillä on (esim. seitä tomaattikastikkeessa) eikä välttämättä mitään herkullista, mutta 1,50€ perusruuasta/kasvisvaihtoehdosta ei todellakaan ole paljon. Kotonakin taitaa annokselleni tulla enemmän hintaa.
Tuohan kuulostaa hyvältä siihen verrattuna mitä meillä on tarjolla. Salaatti on aina pelkkää jäävuorisalaatti- ja kurkkusilppua, lisäksi pasta/riisi/peruna ja joku kastike, josta ei löydy yhtäkään lihanpalaa. Eli maksan salaattisilpusta ja perunoista 2,60€. Leipää en voi syödä, kun ei ole gluteenitonta tarjolla. Lisäksi lautaset tosi pieniä eikä lisää saa ottaa.
Helsingin yliopistolla on lähes Unicafeen monopoli ja joka ruokalassa on suunnilleen samat ruokalistat (no, jossain voi olla vaihtoehtoja vähän enemmän kuin toisessa). Muissa yliopistoissa asia on paremmin, kun ruokaloita pyörittäviä firmoja on useita ja eri firmoilla on eri ruokalistat. Niinpä vaihtoehtoja on selvästi enemmän ja muutenkin paikkojen välillä on kilpailua. HY:n opiskelijat, nouskaa kapinaan ja kaatakaa Unicafeen monopoli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ammattikorkeassa on aina perus halpisruoka ja kasvisvaihtoehto (esim. kasvispihvejä tai papupataa), lisäksi vähän kalliimpina vaihtoehtoina on ruokaisa salaatti, kasviskeitto ja kalliimpi liha-annos. Perusannokseen saa ottaa salaattia, tuoreraasteita, papuja tai mitä nyt milloinkin on (yleensä kuitenkin noin viisi tuorelisuketta).
Vähän ihmeellisiä nuo perusruuat välillä on (esim. seitä tomaattikastikkeessa) eikä välttämättä mitään herkullista, mutta 1,50€ perusruuasta/kasvisvaihtoehdosta ei todellakaan ole paljon. Kotonakin taitaa annokselleni tulla enemmän hintaa.
Tuohan kuulostaa hyvältä siihen verrattuna mitä meillä on tarjolla. Salaatti on aina pelkkää jäävuorisalaatti- ja kurkkusilppua, lisäksi pasta/riisi/peruna ja joku kastike, josta ei löydy yhtäkään lihanpalaa. Eli maksan salaattisilpusta ja perunoista 2,60€. Leipää en voi syödä, kun ei ole gluteenitonta tarjolla. Lisäksi lautaset tosi pieniä eikä lisää saa ottaa.
Missä opiskelijaruokalassa ei saa lääkärintodistuksella gluteenitonta leipää?
Ikävää, jos teillä on pahaa ruokaa, mutta ainakin Turussa on todella monta hyvää vaihtoehtoa, joista valita, ja joissa käyn erittäin mielelläni syömässä. Monesti on kanaa, lohta, lihaa jne. joilla kyllä täyttää vatsan helposti ja mielestäni suht. laadukkaastikin. Yksi kesäloman loppumisen kohokohtia oli se, että pääsee jälleen opiskelijaravintoloihin syömään :)
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on suurempiakin ongelmia, mutta minua henkilökohtaisesti häiritsee suunnattomasti yliopiston laitosruoka. Tosi paljon eineksiä, suolaa, salaatti on aina pelkkää jäävuorisalaattisuikaletta (ei mitään ravintoaineita) ja esim tölkkiananasta. Vegaaneille ei ole joka päivä välttämättä mitään muuta kun salaattilounaan yhteydessä raakaa tofua. En ole siis vegaani mutta mielestäni kalapuikkojen ja jonkun epämääräisen majoneesin syöminen ylitäydessä meluisassa ruokalassa ei todellakaan vastaa itselle rentouttavaa lounastaukoa. (Meillä lounas"ravintola" muistuttaa vankilan ruokalaa ulkonäöltään ja viihtyisyydeltään)
Eihän se melkein mitään maksakaan mutta mielummin teen omat eväät jotka sopii paremmin itselle ja minulla ei ole mitään ongelmia nyt esim vielä ihan hyvällä säällä syödä lounaani ulkona raittiissa ilmassa luentojen lomassa. Ongelman tästä tekee kurssikaverit, jotka eivät ymmärrä miksi ei kiinnosta ja että asia ei johdu heistä. En halua leimautua snobiksi haukkumalla varmasti ihan täyttävää edullista apetta, joka kuitenkin itselle vaatisi muutoksia tai erityistoiveita päivittäin. Olen ollut työelämässä aiemmin ennen opiskeluja ja siellä ketään ei kiinnosta muiden syömiset ja menemiset.
Olenko ainoa joka ajattelee näin?
Eihän se mitään huippulaadukasta ole, mutta ajaa asiansa. Kotona voi sitten syödä mitä haluaa. Mukavaa vaihtelua kuitenkin syödä muiden tekemää ruokaa, eikä jatkuvasti itse tehtyä. Tuohon hintaan en viitsisi eväitä itse mukana kantaa.
Aterian hinta on opiskelijan maksama 2,6 e + kelan ateriatuki 1,94 e. Laatu pitäisi suhteuttaa siihen mitä ateria oikeasti maksaa. Luulisi, että 4,5 eurolla saisi laadukkaamman lounaan.
Muakin oikeasti ihmetyttää ne jotka kertomansa mukaan tekevät 2,60 eurolla ravitsevan ja maukkaan lounaan (etenkin lihansyöjät). Itse en ainakaan onnistuisi todellakaan joka päivä laittamaan kotona yhtä edullista ja opiskelijaruokalan tasoista ruokaa, vaikka jokin yksittäinen ruokalaji (makaronilaatikko, kasviskeitto) saattaa tulla annokseltaan suunnilleen saman hintaiseksi! Ottakaa huomioon että opiskelijaruokaan sisältyy myös ruokajuoma, salaatti ja leipä. Jo pelkkien salaattiainesten ostamiseen kotitarpeiksi menisi aika paljon rahaa (koska opiskelijaruokalassa on kuitenkin aina tarjolla muutakin kuin kaalia ja porkkanaa).
Lisäksi kotona ruokaa laittaessa pitäisi ottaa huomioon skaalaedut, jotta on mitään mahdollisuutta saada vastaavan tasoista ruokaa halvalla. Eli ostaa käytännössä pitää metsästää punaisen lapun lihoja, ostaa muita tarvikkeita tarjouksesta ja laittaa valtava satsi ruokaa kerralla. Ja sitten tarvitset vielä pakastimen niiden annosten säilytykseen - sitäkään kaikilla opiskelijoilla ei ole.
Joskus on tullut huteja myös, mutta aika hyvin eri ruokaloista oppii listan perusteella valikoimaan, millaiset ruoat siellä ovat hyviä.
Opiskelijaruuassa ärsyttää kaksi asiaa. Ensimmäinen ja tärkein, kaikki kappalerajoitukset yms. ovat todella pienet tai matalat. Usein saa ottaa esim. vain muutaman sormenpään kokoisen lihapullan tai yhden pienen makkaran siihen normaaliin opiskelijahintaan, muuten joutuu maksamaan ekstraa. Ei sillä pienellä määrällä nälkä lähde. Sitten vielä toinen asia, valitettavan usein "lämmin" ruoka on todellisuudessa ollut kylmää jo heti linjastolta otettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Aterian hinta on opiskelijan maksama 2,6 e + kelan ateriatuki 1,94 e. Laatu pitäisi suhteuttaa siihen mitä ateria oikeasti maksaa. Luulisi, että 4,5 eurolla saisi laadukkaamman lounaan.
Okei, eli edelleenkin, saat sillä siis kaupasta kaksi purkkia x-tra raejuustoa, kun vähennät siitä ainakin puolet muihin kuin raaka-ainekuluihin.
Älkää vaan opiskelko opettajiksi!!!
Muuten joudutte syömään sitä samaa vielä aikuisenakin ja samalla saatte vahtia yli 20 kpl oppilaita.
Huomaa sarkasmi😜
Seinäjoella ainakin on varsin kamala ruokala, käynkin aina hakemassa kioskista evästä (ja selviydyn usein halvemmalla). Veljeni taas opiskelee J-kylässä ja siellä kuulemma on useita opiskelijaravintoloita joissa on ties kuinka monta vaihtoehtoa eri ruokavalioille.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan opiskelko opettajiksi!!!
Muuten joudutte syömään sitä samaa vielä aikuisenakin ja samalla saatte vahtia yli 20 kpl oppilaita.
Huomaa sarkasmi😜
Joo ja lääkärit saa syödä sitä sairaalan koiranoksennusta ja maksaa siitä 2€:n sijaan melkein kympin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli edelleenkin, saat sillä siis kaupasta kaksi purkkia x-tra raejuustoa, kun vähennät siitä ainakin puolet muihin kuin raaka-ainekuluihin.
Höpö höpö. Parilla eurolla saa jo hyvän aterian jos tekee itse.
Vierailija kirjoitti:
Missä opiskelet? Meillä Tampereella keskustakampuksella on kolme ravintolaa (Juvenes, Amica, Sodexo), joista saa vapaasti valita missä syö ja jokaisessa on eri ruokalistat ja useampia vaihtoehtoja. Jos siis jokin ruokalaji ei miellytä niin sille on viisi samanhintaista 2,60€) vaihtoehtoa (+kasvisruokavaihtoehdot) kampuksen ravintoloissa. Salaatit voisivat olla monipuolisemmatkin, mutta kuitenkin salaatin saa aina koota itse makunsa mukaan. Lisäksi on erilaisia tuoreita leipiä ja levitteitä. Itselläni ei ole koskaan ollut valittamista ja ruuat ovat todella hyviä.
Harmi, jos eri yliopistoissa on niin suuria eroja laadussa :/
Tampereen yliopiston ruokiin olen kyllä ollut keskimäärin oikein tyytyväinen (paitsi päätalon ns. yläkuppilassa ne perusruuat ovatkin aika kipeää mättöä välillä). Kasvisruokailijoille ja vegaaneille tarjonta on todella hyvää ja otan itse monesti kasvisvaihtoehtoa, sillä se on usein houkuttelevamman näköistä, vaikka sekasyöjä olenkin. Siellä yläkuppilan Salaattibaarissa (nykyään joku Vegebar tms.) taitaa olla suunnilleen kaikki tarjonta vegaanista ja siitä huolimatta se valikoituu omaksi ruokailupaikakseni todella usein.
PinniB:n ravintolassa suosittelen kokeilemaan joskus niitä erikoisannoksia ja wokkeja (maksavat n. vitosen pintaan ja ovat todella maukkaita). Kaikista ravintoloista mielestäni tasaisesti paras on kuitenkin kirjaston ravintola. Vaihtoehtoja ei ole miljoonaa erilaista, mutta siellä ruoka on ollut joka kerta hyvää ja uskaltavat käyttää mausteitakin rohkeammin kuin Juveneksella. Etenkin lihapullapäivänä sinne kannattaa mennä, sillä rajoitusta ei ole. Bonuksena sieltä saa koko kampuksen halvimmat kahvit.
Oulussa maksaa 0,91 snt. Taitaa olla halvin Suomesta löytyvä opiskelijaruoka. Ja hyvää on hintaansa nähden, ei voi valittaa.
Voi ei. Just ajattelin eilen, että olipa ihan herkullista ruokaa laitosruoaksi. Unicafeessa siis. Ja oli monipuolista. Ja kohtuullisen okei aterian sain kokoon munkin ruokarajoitteilla. Melko edullinen lounas on vielä jopa jatko-opiskelijalle, keskustakampuksen lähettyvillä ei taida mitään kovin ihmeellistä lounasta saadakaan alle 5 euron.
Olen opiskellut maisteriksi aika monta vuotta sitten ja muistan minkälaista ruoka oli silloin, joten te nykyajan nuoret opiskelijat ette tiedä miten hyvin teillä on asiat.
Unicafe? Tasaisesti huonompaa ruokaa joka vuosi. Vielä 1990-luvun lopussa oli oikeasti maittavaa.
Itse olen jatko-opiskelija ja valitsen yhä harvemmin sen 4.70 e lihajalosteesta soijalla jatkamalla tehdyn lounaan. Hampurilaisravintolat ja lounaskahvilat kilpailevat näillä hinnoilla jo ihan oikeasti laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ruoka maksaa 2.60, niin mitä ajattelit, että sillä rahasummalla saisit itse noiden ruokien sijasta pöytään?
Ottaen huomioon, että hinnassa on vielä henkilökuntakulut, juoksevat kulut ja vuokra?
Järsi näkkileipää.
Miksi intät täällä samaa jatkuvasti? Tilitän yliopistoruokalalle ruuastani 2,60 €. Lisäksi he saavat kelalta ruokaani ateriatukea 1,94 €. Heillä on siis ruokkimiseeni sekä juokseviin kuluihin, palkkoihin sun muuhun käytettävissä 4,54 € ateriaani kohden, ei 2,60 €. En ole tehnyt tutkimusta, paljonko tästä rahasta kuluu nimenomaan minun ruokaani ilman sivukuluja. Ei se minua paljon kiinnostakaan, koska itse maksan heille ateriasta aina 2,60 €. Vesi ja sähkö kuuluvat vuokraani, joten kun en omalle työlleni ala hintaa laskemaan kotitöissä, maksavat minulle 2,60 € kaupasta ostetut ruoka-ainekset juuri saman kuin opiskelijaravintolan ruoka. Minulle on siis ihan sama vaikka yliopiston kokit kasaisivat aterian yhdellä sentillä ja käyttäisivät loput 2,59 € omiin palkkoihinsa. Minulta he perivät kuitenkin 2,60 € eivätkä sitä yhtä senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaruuassa ärsyttää kaksi asiaa. Ensimmäinen ja tärkein, kaikki kappalerajoitukset yms. ovat todella pienet tai matalat. Usein saa ottaa esim. vain muutaman sormenpään kokoisen lihapullan tai yhden pienen makkaran siihen normaaliin opiskelijahintaan, muuten joutuu maksamaan ekstraa. Ei sillä pienellä määrällä nälkä lähde. Sitten vielä toinen asia, valitettavan usein "lämmin" ruoka on todellisuudessa ollut kylmää jo heti linjastolta otettaessa.
Tämä minua ärsytti suunnattomasti Rovaniemellä, ja toinen oli joku ällöttävä mauste, jonka haju sai aikaan migreeniä. Niinpä valitsin aika usein puuroa, koska siinä ei ainakaan ollut sitä maustetta. Ravintolanpitäjä oli Amica. Muuten ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
Tämäkin ketju todistaa sen, että raha ei ratkaise ruuan laatua, koska täsmälleen samanhintaisessa ruuassa on niin suuria laatueroja. Mikä sitten?
Ei kai ruuan valmistaminen kypsäksi maksa sen enempää kuin ylikypsäksi, eikä tarjoaminen kuumana tule kalliimmaksi kuin jäähtyneenä, kun laitteet kuumana pitämiseen kuitenkin on olemassa.
Ainakaan te valittajat ette ilmeisesti liiketaloutta opiskele?
2.60. Siitä vähintään puolet muihin kuluihin kuin raaka-aineisiin. Mitä sinä sillä rahalla loihtisit pöytään?
X-tran raejuustopurkin sillä juuri saa ostettua kaupasta.