Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?
Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?
Kommentit (390)
Kunnollisten lenkkarien tilaaminen nettikaupasta on vähän arpapeliä siinä mielessä, että niitä pitäisi aina päästä sovittamaan, ja ostaa se omalle jalalle sopivin malli, eikä välttämättä sitä joka on juuri silloin puoleen hintaan. Valmistajat myös muuttavat niitä mallejaan jatkuvasti, joten kun on aika ostaa seuraavat kengät, samaa mallia ei sitten välttämättä saakaan. Mielestäni kuitenkin hyviin kenkiin kannattaa satsata niin urheilevan nuoren kohdalla kuin omalla kohdallakin, mikään muu ei tapa liikunnan riemua yhtä tehokkaasti kuin huonot välineet.
Lapsiin saa kulumaan rahaa juuri niin paljon, kuin heihin laittaa.
Väittäisin että tarhaikäiset ja teinit ovat sieltä kalleimmasta päästä "ylläpitää".
Autokoulut, mopokoulut, hevonen pihassa yms. Ovat mielestäni täysin toissijaisia menoeriä, kun puhutaan puhtaasta tarpeesta. Eihän näitä kaikilla ole vara maksaa lapsilleen, joten ei niitä voida pitää pakollisena menona.
Puhelimen ei tarvitse olla se iphone 11 xd super slim deluxe light mega power, vaan lienee jani-petterille kelpaavan juuri se minkä saa, jos ei niin sitten täytyy olla ilman.
Vaatteet ovat isommille kalliimpia, ruokaa kuluu enemmän, joten vaikka tarhaikäiselle maksaa hoitomaksut niin aika +/- 0 menevät menoissaan niin teinit kuin tarhaikäisetkin. Teinien harrastukset maksavat mansikoita ja opiskelukaan ei täysin ilmaista ole, sillä materiaalit on kustannettava itse.
Kaiken kaikkiaan, kallista on.
Tää ketju on sairas. Itse en lukiolaistytön äitinä pysty ymmärtämään yhtään. Kyllä, menee enemmän rahaa kun päiväkotilapseen, mutta ei lähellekään tuollaisia summia.
Kirjat ja laskimen ostaa käytettynä. Ne mitä ei saa niin uutena tai jakaa kavereiden kanssa jotka käyvät kurssin myöhemmin.
Kannettavaan säästi puolet kesätyörahoista, samoin säästää jo nyt autokouluun. Osan varmasti maksamme me, mutta tyttö ei tätä tiedä.
Bussikortit/puhelinlaskun/harrastukset/tarpeelliset ja järkevät vaatteet maksamme me, samoin saa kuukausirahaa 60€, josta maksaa itse kaikki muut menonsa. Satunnaisesti voimme maksaa esim konserttilipun tai kampaajan kerran/6kk, usein ei näinkään usein tarvitse.
Puhelimen saa, vertailee kestävää mallia ja se meneekin 2-3 vuotta.
Missään kosmetologilla ei käy. Kummitätinsä on kosmetologi ja on tytöllekin opettanut, että mitä myöhemmin alkaa tunkemaan kemikaaleja naamansa sen parempi ja hiuksia en anna/ei halua värjätä samasta syystä. Luonnonkosmetiikkaa käyttää kohtuudella. Ymmärtää merkkivaatteiden idioottimaisuuden ja ostaa mielummin aidosti kestäviä ja mahdollisimman eettisesti tuotettuja vaatteita.
Vanhojen tansseihin löysi todella kauniin käytetyn puvun, maksoi 50€, kavereiden kanssa laittautuvat yhdessä (kummitäti neuvoo). Illallisen maksamme me.
Ellei tosiaan asumista oteta huomioon, niin kuukaudessa meillä menee enintään rahaa teiniin 500€. Meillä ei koskaan raha ole kasvanut puussa. Kun lukee näistä seuraavan sukupolven kermaperseistä niin käyn laittamassa itselleni yhden kultatähden vihkooni.
Teinit on kalliita. Yksi harrastus voi viedä jo sen 200 Euroa/kk kuskauskuluineen, eikä ole edes vielä kallis harrastus tyyliin taitoluistelu, johon menee varmaan tonni. Päälle puhelinta, nettiä, tablettia, vaatetta, taskurahaa, urheilukampetta jne. Lukio maksaa, teinit syö paljon jne. Pelkästään joku teinipoika tarvii tajuttomasti ruokaa ja pitäisi olla vielä laadukasta, kunnolla lihaakin. Taapero syö pari lihapullaa, teinipoika tarvii kerralla kaksi pihviä, jotta saa rakennusainetta kasvuunsa ja lihaksistoon.
Toki tiedän teinin, joka on halpa. Äitinsä on alistanu semmoiseksi, ettei saa koskaan rahaa, perusluuri ilman nettiä, kulkee surkeissa vaatteissa, ei harrasta mitään jne. Joo, on varmaan halvempi kuin päiväkoti-ikäinen.
Silloin kun perheessä on useita 15-19 -vuotiaita, on kalleinta. Opiskelut, harrastukset, autokoulut, vaatteet, elektroniikka, mopot, kauneuden -ja terveydenhoitokulut, lista on loputon. Erityisesti lukiolaisella on monenlaisia tapahtumia, jotka maksaa puhumattakaan lukion jälkeisestä itsenäistymisvaiheesta kotoa muuttamiseen liittyvine kuluineen sekä esim. pääsykoekurssimaksut. Useimmat nuoret saavat vanhemmilta rahallista tukea vuosikausia opiskellessaan ja jos lapsia on monta, kuukausikulut ovat kovat. Eri asia on mikä on pakko ja minimi, mutta useimmat varmaan haluavat tukea lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Jep ja harrastus-, vapaa-aika ja matkustuskulut ihan eri luokkaa. Tulee mopot, skootterit, läppärit, kännyt, musavehkeet, soittimet, ulkomaan leirimatkat jn.
Kuinka pakollisia mopot ja skootterit on isossa kaupungissa asuvalle teinille?
Voi olla hyvinkin tarpeen kun paperit riittää vain siihen lukioon joka sijaitsee neljän julkisen kulkupelin ja tunnin koulumatkan takana, mutta mopolla pääsee vartissa.
Pyörällä pääsee varmaan puolessa tunnissa, jos mopolla pääsee vartissa. Mitä vikaa pyöräilyssä on?
Ei välttämättä ole edes pyöräteitä joka paikkaan... Meidän vaihtarin koululle esimerkiksi moni kulki tosi kaukaakin mopolla, en usko että esim 15 kilsaa jaksaa räntäsateessa polkea. Ja juu, voi hiihtää ja isopaappakin talsi 20 kilsaa umpihangessa jne.
15 kilsan matkaa ei aja mopolla vartissa. Jos koko matkan ajaa suurinta sallittua nopeutta, niin siihen menee 20 minsaa. Mutta oikeasti lukioon voi mennä lähemmäksikin. Ei ole mitään järkeä mennä lukioon, jonne on huonot yhteydet, jos ei ole ihan pakko. Mopo ei ole läheskään kaikille teineille mikään välttämättämyys. Pyöräteitä ei ole pienten asuinkatujen varrella eikä keskustassa joka paikassa, mutta muualla on.
Pk-seudulla ei juuri voi valita lukiota jos keskiarvo on alle 9. Alle 8 papereilla kuljet sitten parhaassa tapauksessa Kauklahteen eli Kirkkonummen rajalle.
Alle 8 papereilla pääsi tänä vuonna Helsingissä Alppilaan, Helsingin kielilukioon, medialukioon ja Vuosaareen. Yksityisistä ja valtion kouluista pääsi Uuden yhteiskoulun lukioon, Apollon lukioon ja Steiner-kouluun. Helsingistä Kauklahteen en kyllä välttämättä mopoilisi ympäri vuoden.
Pk-seudulla, ei Helsingissä. Espoossa esim westendiläinen heikko oppilas päätyy helposti esim joko Apolloon tai Kauklahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja matkailu... Alle 2-vuotias matkustaa ilmaiseksi, taaperot ja leikki-ikäiset todella halvalla. Kotimaan hotelleissa majoittuvan suunnilleen 9 euron lisämaksulla vanhempien huoneeseen.
Teinit maksavat saman kuin aikuiset, ruokailu aikuisten hinta. Kotimaassa pitää olla oma huone eli tuplahinta siihen mitä taaperon kanssa maksaa.
Ja alle kouluikäisen kanssa voi matkustaa off season, koululaisen kanssa vain koulujen loma-aikoina, jolloin hinnat on jo valmiiksi tuplat.
Tää oli kyllä niiiiiin vitsi, tämä aloitus.
Lomamatkat kannattaa ostaa itse netistä, lennot ja hotelli erikseen niin ei tarvitse maksaa Aurinkomatkojen ym. kalliita matkoja.
Se ei millään tavoin vaikuta siihen etteikö teini lentäisi ja majoittuisi kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?
Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.
Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.
Niin. Ajat vain ovat muuttuneet. Meillä ei edes ollut vanhojen tansseja!
En syydä rahaa, jos teini käy kampaajalla. Ja kyllä, olen itsekin käynyt kampaajalla 13-vuotiaasta. Toisella tytöllä on atooppinen kuiva iho ja paljon luufinnejä. Niitä ei saa kotikonstein pois. Enkä ala edes kertoa, mitä esim veljeni aknehoito maksoi jo 1970-luvulla!
Vanhojen tanssi -kustannukset ovat korkeat nykyään. Sille ei vain mitään voi. Nykyään muuten jo nelosten tanssiaisten asustus maksaa valtavasti. Moni teettää puvun ja kampauksen...
Käsilaukkuja en ole ostanut teineilleni vielä yhtään. Kaikki laukut on ostettu sellaisiksi että käyvät moneen käyttöön - ja esim kesällä ostimme useamman puoleen hintaan outletista Englannista. Jonka matkan saimme edullisesti, koska asuimme ilmaiseksi.
Harrastusmaksut ovat korkeat Helsingissä.
Bussiliput saamme kaupungilta, koska lapset ovat painotetussa opetuksessa.
Leirikoulujen suhteen olemme onnekkaita, koska ne maksavat noin tonnin per kappale vähemmän kuin useimmissa muissa yläkouluissa.
Juuri tuo asenne, että asioille ei voi mitään (vanhojen tanssien hintalappu), minua ihmetyttää. Kasvattamalla lapsia asioihin voi vaikuttaa. Minulle on ihan konkreettisesti kerrottu esim. minkälaista työtä vanhempani tekivät ja kuinka paljon työtä toivomani asia maksoi. Tämä siis siinä tapauksessa, jos pyysin jotain kallista ja turhaa.
Tyttäresi käy siis syystä kosmetologilla. Useimmat tuntemani teinit käyvät kosmetologilla ja kauneushoidoissa turhamaisuuttaan. Tekoripset ja -kynnet eivät kuulu perusihonhoitoon. Veljeni ja mieheni aknet hoidettiin 80-luvulla lääkärin reseptilääkkeillä ja kotona tehdyllä hoidolla. Lääkkeet toki maksoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Ootko kattonut paljon esim. Vansit maksaa? Eikä yhdet riitä.
Ai niin ja harrastukset. Erityisesti urheilu tai musiikki. Vermeet, lisenssit, seuramaksut. Tai soittimet, tunnit, leirit. Eri asia jos saa suostutelluksi harrastamaan kirjaston kirjojen lukemista tai sieniretkiä...partiokin oli yllättävän kallis varsinkin kun innostus lopahti heti paidan ja huivin ostojen jälkeen.Hahhah, Vansit? Ihan normihintaiset kengät. Luuliko joku, että tarkoitin gorella jotain merkkiä 😂😂 tarkoitin gore-texiä ja se kyllä maksaa. Ap
No kato niinpä just että normihintaset teinikengät on 60-100 euroa..taidat olla trolli kumminkin
Niin, pointti oli että minulla menee tuo jo taaperoon. Sama itselläni - kengät maksavat 50-100e. Tajusin vain, että meillä teininkään kulut eivät tästä taaperosta tule järkyttävästi kasvamaan. Sitä 600euron luokkaa kuussa ne ovat, plus asuminen ja matkat ym kertahankinnat. Ap
Et taida tajuta että noista kertahankinnoista tulee helposti ihan kuukausittaisia hankintoja. Yritin tässä miettiä että mitä tällaisia "kertahankintoja" olen meidän teinille tässä n. kolmen vuoden sisällä ostanut.
- 1 sänky
- 2 kännykkää
- läppäri
- musiikkisoitin + kaiuttimet
- 2 suksisettiä
- polkupyörä (kohta jälleen hankinnassa uusi)
- tumma puku + juhlakengät
- 6 lomamatkaa aikuisen hinnalla
- leirikoulu
- 6 harrastuskausimaksua
- n. 5 leirimatkaa
- 2 harrastusvarustuksen uusimista
- 2 talvitakkia
- 6 joulu- ja synttärilahjaa
Tässä nyt jotain tällaista ja siihen sitten lisäksi lisäksi kaikki perusvaatteet, joita on oltava kyllä uusimassa hyvin tiuhaan. Unohtui varmaan paljon muutakin. Tuossa listassa riittää kuitenkin jo yli 30 kuukaudelle "kertaluontoisia" hankintoja, joten kyllä niitä voi ajatella ihan kuukausittaiseksi rahanmenoksi.
Ei välttämättä mene kenkiin tai takkeihin, kun ei niitä joka vuosi tartte uusia, mutta harrastuksiin menee, vaikkei olisikaan niitä ihan kalleimpia. Joku ihan peruskoripallo on jo varusteineen ja turnauksineen sen 300€/kk. Ja ruokaan, siihen menee. Ja taaperollahan se kuuluu päivähoitomaksuun, teinillä menee 200€ kouluruoan päälle helposti. Ollaan jo siinä 500€/kk ilman yhtään vaatetta tai puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?
Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.
Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.
Niin. Ajat vain ovat muuttuneet. Meillä ei edes ollut vanhojen tansseja!
En syydä rahaa, jos teini käy kampaajalla. Ja kyllä, olen itsekin käynyt kampaajalla 13-vuotiaasta. Toisella tytöllä on atooppinen kuiva iho ja paljon luufinnejä. Niitä ei saa kotikonstein pois. Enkä ala edes kertoa, mitä esim veljeni aknehoito maksoi jo 1970-luvulla!
Vanhojen tanssi -kustannukset ovat korkeat nykyään. Sille ei vain mitään voi. Nykyään muuten jo nelosten tanssiaisten asustus maksaa valtavasti. Moni teettää puvun ja kampauksen...
Käsilaukkuja en ole ostanut teineilleni vielä yhtään. Kaikki laukut on ostettu sellaisiksi että käyvät moneen käyttöön - ja esim kesällä ostimme useamman puoleen hintaan outletista Englannista. Jonka matkan saimme edullisesti, koska asuimme ilmaiseksi.
Harrastusmaksut ovat korkeat Helsingissä.
Bussiliput saamme kaupungilta, koska lapset ovat painotetussa opetuksessa.
Leirikoulujen suhteen olemme onnekkaita, koska ne maksavat noin tonnin per kappale vähemmän kuin useimmissa muissa yläkouluissa.
Juuri tuo asenne, että asioille ei voi mitään (vanhojen tanssien hintalappu), minua ihmetyttää. Kasvattamalla lapsia asioihin voi vaikuttaa. Minulle on ihan konkreettisesti kerrottu esim. minkälaista työtä vanhempani tekivät ja kuinka paljon työtä toivomani asia maksoi. Tämä siis siinä tapauksessa, jos pyysin jotain kallista ja turhaa.
Tyttäresi käy siis syystä kosmetologilla. Useimmat tuntemani teinit käyvät kosmetologilla ja kauneushoidoissa turhamaisuuttaan. Tekoripset ja -kynnet eivät kuulu perusihonhoitoon. Veljeni ja mieheni aknet hoidettiin 80-luvulla lääkärin reseptilääkkeillä ja kotona tehdyllä hoidolla. Lääkkeet toki maksoivat.
Jos luufinnejä alkaa itse poistaa, tulee elinikäisiä arpia. Nämä teinit on myös yhdessä maan parhaista kouluista, jossa on osa oppilaista todella rikkaita. Vaikea on alkaa kasvattaa montaa sataa ventovierasta teiniä, En siis sen vuoksi pane omiani vanhojentansseihin jossain viidenkympin kirppismekossa.
Meidän 14-vuotiaan menot kuussa: Ruoka noin 200, vaatteet noin 200, puhelin ja muu sekalainen 100, kampaaja noin 30, harrastukset noin 100, leffat, kahvittelut yms. 40, leirikoulukeräykset (kaksi tulossa) noin 100.
770.
Pihistää voisi mutta se 500 menee kyllä armotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Jep ja harrastus-, vapaa-aika ja matkustuskulut ihan eri luokkaa. Tulee mopot, skootterit, läppärit, kännyt, musavehkeet, soittimet, ulkomaan leirimatkat jn.
Kuinka pakollisia mopot ja skootterit on isossa kaupungissa asuvalle teinille?
Voi olla hyvinkin tarpeen kun paperit riittää vain siihen lukioon joka sijaitsee neljän julkisen kulkupelin ja tunnin koulumatkan takana, mutta mopolla pääsee vartissa.
Pyörällä sinne ajaisi varmaan noin puolessa tunnissa. Tulisi aika paljon halvemmaksi ja saisi hyvää liikuntaa.
Edes pääkaupunkiseudulla ei ole sellaista paikkaa johon pitäisi mennä neljällä kulkineella ja kestäisi tunnin, mutta mopolla pääsisi vartissa...
Itä-Helsingistä Espooseen pääsee yhdellä bussilla, kestää n. tunnin, ja mopolla se matka veisi vielä kauemmin..
Maaseudulla tilanne on ihan toinen; siellä ei välttis mene sitä yhtäkään julkista...
Aiheeseen palatakseni: kuinka välttämätöntä on sille teinille ostaa 800e puhelin, 400e takki, päästä kampaajalle/kosmetologille kerran kuussa, viikonloppuisin leffaan ja syömään, vaihtariksi tai kielikurssimatkalle?
Kuoleeko se teini jos ei saa noita?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon.
Tuossa on kyllä paljon sellaista, mitä ainakin minulla saa jälkikasvu luvan kustantaa itse, mikäli tuollaisia halajaa. Rahat riittää juuri ja juuri siihen, että lapset saa käydä lukion tai amiksen kotoa käsin. Sitten on otettava vastuu omasta elämästä taloudellisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kyseli, että miten teinin kenkiin voi mennä niin paljon rahaa tai miksi teini-ikäisellä pitää olla paljon kenkiä. Rupesin miettimään ja listaamaan meidän teinien kenkiä:
- lenkkarit (lenkkeilyä ja ulkoilua varten)
- tennarit (normaalit syksyn/ kevään käyttökengät kouluun, kaupungille jne.)
- sisäliikuntakengät (koulun liikuntaan ja harrastukseen)
- vedenpitävät kengät (märillä syys- ja kevätkeleillä)
- talvikengät (talven pakkasille)
- juhlakengät (yleensä vuodessa on ainakin muutamia hienompaa pukeutumista vaativia tilaisuuksia)
- sandaalit tai muut kesäkengätTässä listassa ei mielestäni ole mitään turhia tai ylimääräisiä kenkiä ja tällainen varustus on ihan minimi normaalille teinille harrastuksista ymö riippumatta. Taivashan on sitten vain rajana ja esim. harrastuksistahan saattaa tulla tanssikenkiä, monoja jne. vielä lisää. Tämä lista on myös uusittava suunnilleen vuosittain, koska teinien kengänkoko kasvaa.
Niin, en ymmärrä mitä ajat tällä takaa. Kyllä minä ostan ihan taaperoikäiselle varmaan viidet 50-100 euron kengät vuodessa. Ja pari takkia sekä yhden haalarin. Ei teinillekään tarvitse joka vuosi kaikkea uutena ostaa. Miten siis teiniin kuluisi vaatteisiin enemmän kuin taaperoon? Kyllä meillä ihan pienten lasten paidat maksaa noin 20-30e ja menevät yli vuoden, jotkut yöpuvut kaksi. Se on ihan palturia, että teinin vaatevarasto pitäisi kokonaan uusia kerran vuodessa. Ja olen itse ollut erittäin vaativa ja merkkitietoinen teini, joten tiedän kyllä. Ap
Huvittavaa että taaperon äiti, joka ei ole kuulemma kasvanut sitten 5. luokan, tulee ilmoittamaan että on aivan palturia että teineille ei tarvitsisi ostella uusia vaatteita joka vuosi.
Etkös sinä tuolla aikaisemmin kertonut ettet ole enää viidennen luokan jälkeen kasvanut lainkaan? Ei niitä teinien vaatekaappeja uusita sen takia että edellisenä vuonna piti olla yhtä brändiä ja tänä vuonna jotain toista. Niitä uusitaan sen takia, että teini saattaa parhaimmillaan venähtää 10 senttiä muutamassa kuukaudessa, joten ne vanhat vaatteet on liian pienet. Ymmärrätkö tätä? Vaatteet on hyväkuntoiset ja vähänkäytetyt mutta ne on LIIAN PIENET.
Kätevää, kun omat teinitytöt (15 ja 16 v.) on ekohenkisiä viherpiiperöitä. Halvaksi tulee, koluavat kirppiksiä ja tuunaavat vaatteensakin siitä mitä sieltä löytyy, kosmetiikkaan ei rahaa kulu, ostavat kaiken mieluummin käytettynä. Vielä kun liikkuvat samanhenkisessä tuttavapiirissä niin jakamistalous esim. vanhemman lukiokirjojen suhteen on toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon.
Toihan on jo melkein aikuinen, eikä mikään teini.
Meinasin tulla sanomaan samaa.Olen itse maksanu autokoulun,opiskeluni(pois lukien lukiokirjat jotka äiti maksoi).Vanhojen tansseista tehty monen sadan spektaakkeli nykyään.Puvutkin vanhojen sijaan iltapukuja.Autoa,asuntoa yms.meinaatko kaikki sysätä eteen kuin manulle illallisen..?Tarvittaessa autetaan mutta kyllä pitäisi täysi-ikäisen kustantaa suurin osa itse.Se riippuu niin paljo mitä haluaa ja mikä on järkevää.Menee yli äkkiä kun ei itsellekään ostele järkyttäviä määriä kaikkea..
Rupesin miettimään omaa nuoruuttani 80-luvulla. Kesätöissä kävin, mutta niin nuorenikin nykyään käyvät. Niillä rahoilla kustansin vaatteita tms. Niin myös lapseni nykyään jos töitä on.
Rakasta sukuperintöä, akneihoa, hoidettiin lääkkein, valohoidoilla ja ihonpuhdistuksilla. Ei ollut halpaa mutta nyt olen kiitollinen siitä että tähän panostettiin, ei jäänyt arpia. Piilolinssit myös sain vaikka silloin oli kalliit.
Eli ei minun lasteni elämänä sen luximpaa ole kuin itselläni teininä. Lähinnä älypuhelimet on tulleet, mutta mielestäni ne kuuluvat normielämään nykyisin. Esikoinen hoitaa mm. raha-asioitaan ja työvuorojen varmistamisia mobiilissa. Turha on siis syytellä nykynuoria tai heidän vanhempiaan.
OT ehkä, mutta kun minä lopetin peruskoulun, ei tullut kysymykseenkään että vanhemmat olisivat maksaneet jotain opiskelukuluja. Tai antaneet rahaa mihinkään menoihin,never! Lapsilisä meni suoraan vanhemmille ja aivan kaikki kulut jouduin itse maksamaan, vaatteista ja puhelinlaskusta lähtien. Kävinkin töissä siivoamassa rappuja koulun jälkeen ja rankan opiskelun ja työnteon lisäksi 16-vuotiaasta alkaen ei paljon huvittanut tai kiinnostanut enää harrastukset. Varsinkin kun jouduin muuttamaan 17-vuotiaana kotoa ja elättämään itseni täysin koulun ohella ilman mitään apuja vanhemmilta. Vielä silloinkin kun muutin pois kotoa, lapsilisä meni vanhemmille jotka pitivät sen. Kuulemma kuittaa aiempia minusta aiheutuneita kuluja ja sitä jos vaikka söin heidän luonaan vaikka asuin muualla.
Olen jotenkin katkera vanhemmilleni tästä, sillä he ovat ihan hyvin toimeentulevia ihmisiä ja rahaa olisi ollut tukea minua. En tarkoita että teinille kaikki pitää kustantaa mutta jotain armoa. Itsestäni kasvoi tietysti itsenäinen ihminen mutta vieläkään 33-vuotiaana en ymmärrä vanhmpieni kylmyyttä asiassa. Omia lapsiani en missään nimessä vaadi työskentelemään koulun ohella, koska haluan heidän keskittyvän täysillä sitten opiskeluun kun sen aika on.