Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?

Vierailija
09.09.2016 |

Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?

Kommentit (390)

Vierailija
281/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen perspektiiviä harrastusten osalta( sorry, en ole lukenut koko ketjua)

Pikkulapsen harrastuskulut ovat luokkaa 50 €/kausi, teinillä saattaa olla 500 €/kk. Toki ääripäätä, mutta silti.

Kannattaa vakavasti miettiä, millaisiin harrastuksiin lapsen tarhaikäisenä laittaa. Eihän esim. taitoluistelu ole kallis harrastus pienenä, meidän seurassamme taitaa luistelukoulu maksaa 70 €/kausi ja siitä seuraavat ryhmät n. 100-120 €/kausi. Jos lapsi tästä kehittyy ja siirtyy kilparyhmään, alkaa rahaa palaa ja hyvin nopeasti ollaan tilanteessa, jossa 500 €/kk on normi, eikä sisällä leirejä, kisamaksuja, pukuja eikä edes luistimia.

Kavereilla on kaksi jalkapalloilijaa, jotka pelaavat nykyisin huippuseuran junnuissa, kausimaksut pyörivät siellä 10.000 € paikkeilla, sisältäen sitten jo toki turnaukset, asut jne. jne. sisäänleivottuna maksuun.

Tottakai on halpoja harrastuksia ja aivan yhtä hyviä. Just saying: jos olet vakuuttunut, että tarhaikä on se kallein ikä, niin mieti tarkkaan harrastusvalinnat.  Lahjakasta lasta on sitten vaikea kieltää jatkamasta, jos valitaan kilparyhmiin.

Vierailija
282/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on sairas. Itse en lukiolaistytön äitinä pysty ymmärtämään yhtään. Kyllä, menee enemmän rahaa kun päiväkotilapseen, mutta ei lähellekään tuollaisia summia.

Kirjat ja laskimen ostaa käytettynä. Ne mitä ei saa niin uutena tai jakaa kavereiden kanssa jotka käyvät kurssin myöhemmin.

Kannettavaan säästi puolet kesätyörahoista, samoin säästää jo nyt autokouluun. Osan varmasti maksamme me, mutta tyttö ei tätä tiedä.

Bussikortit/puhelinlaskun/harrastukset/tarpeelliset ja järkevät vaatteet maksamme me, samoin saa kuukausirahaa 60€, josta maksaa itse kaikki muut menonsa. Satunnaisesti voimme maksaa esim konserttilipun tai kampaajan kerran/6kk, usein ei näinkään usein tarvitse.

Puhelimen saa, vertailee kestävää mallia ja se meneekin 2-3 vuotta.

Missään kosmetologilla ei käy. Kummitätinsä on kosmetologi ja on tytöllekin opettanut, että mitä myöhemmin alkaa tunkemaan kemikaaleja naamansa sen parempi ja hiuksia en anna/ei halua värjätä samasta syystä. Luonnonkosmetiikkaa käyttää kohtuudella. Ymmärtää merkkivaatteiden idioottimaisuuden ja ostaa mielummin aidosti kestäviä ja mahdollisimman eettisesti tuotettuja vaatteita.

Vanhojen tansseihin löysi todella kauniin käytetyn puvun, maksoi 50€, kavereiden kanssa laittautuvat yhdessä (kummitäti neuvoo). Illallisen maksamme me.

Ellei tosiaan asumista oteta huomioon, niin kuukaudessa meillä menee enintään rahaa teiniin 500€. Meillä ei koskaan raha ole kasvanut puussa. Kun lukee näistä seuraavan sukupolven kermaperseistä niin käyn laittamassa itselleni yhden kultatähden vihkooni.

Miten pystyy ostamaan käytettyjä lukiokirjoja, kun tuli uusi lukion opintosuunnitelma ja kaikki kirjat uusiksi. Vanhat eivät kelpaa.

Ja meillä 15v sai vain kesätyösetelipaikan ja sai siitä 370 euroa palkaksi. Ei sillä kovin juhlita. Sai ostaa itselleen niitä juttuja, mitä meillä ei ollut varaa. Ei tarvinnut panna sitä läppäriin, minkä koulu vaati ja minkä pitää täyttää määrätyt standardit, että se käy kirjoituksiin.

Tulee ehkä tanssimaan vanhat, mutta ei oletettavasti ihan 50 euron puvussa. Lupasi kyllä, että itse meikkaa ja laittaa tukkansa, joten tulee kyllä halvaksi.

Mutta siitä huolimatta rahaa menee. 15-16v nyt ei ainakaan täältä ole saanut kesäksi kokopäivätyötä, mistä olisi voinut tienata tuhansia euroja. Ne kokopäivätyöt menee täysi-ikäisille ja sellaisille, joilla on jo ammatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkailu... Alle 2-vuotias matkustaa ilmaiseksi, taaperot ja leikki-ikäiset todella halvalla. Kotimaan hotelleissa majoittuvan suunnilleen 9 euron lisämaksulla vanhempien huoneeseen.

Teinit maksavat saman kuin aikuiset, ruokailu aikuisten hinta. Kotimaassa pitää olla oma huone eli tuplahinta siihen mitä taaperon kanssa maksaa.

Ja alle kouluikäisen kanssa voi matkustaa off season, koululaisen kanssa vain koulujen loma-aikoina, jolloin hinnat on jo valmiiksi tuplat.

Tää oli kyllä niiiiiin vitsi, tämä aloitus.

Lomamatkat kannattaa ostaa itse netistä, lennot ja hotelli erikseen niin ei tarvitse maksaa Aurinkomatkojen ym. kalliita matkoja.

Riippuu ihan matkakohteesta pääseekö sinne omin päin. Kokeilepa huviksesi etsiä lennot ja hotelli joululomalla Kanarialle.

Vierailija
284/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja matkailu... Alle 2-vuotias matkustaa ilmaiseksi, taaperot ja leikki-ikäiset todella halvalla. Kotimaan hotelleissa majoittuvan suunnilleen 9 euron lisämaksulla vanhempien huoneeseen.

Teinit maksavat saman kuin aikuiset, ruokailu aikuisten hinta. Kotimaassa pitää olla oma huone eli tuplahinta siihen mitä taaperon kanssa maksaa.

Ja alle kouluikäisen kanssa voi matkustaa off season, koululaisen kanssa vain koulujen loma-aikoina, jolloin hinnat on jo valmiiksi tuplat.

Tää oli kyllä niiiiiin vitsi, tämä aloitus.

Lomamatkat kannattaa ostaa itse netistä, lennot ja hotelli erikseen niin ei tarvitse maksaa Aurinkomatkojen ym. kalliita matkoja.

Ei se lomamatkailu silti kovin halvaksi tule. Teinin kanssa joudutaan lomamatkailemaan koulun kalenterin mukaan -> kalliimpaa jo lähtökohtaisesti. Menopaluu lennot alle 100 € on Eurooppaan jo tosi halpaa, silti siitä tulee esim. kahden teinin taloudessa 400 €. Tähän vielä hotellit ja syömiset päälle niin puhutaan vähintään tonnista.

Vierailija
285/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12v ja 5v ja kyllä se vanhempi vaan jo nyt tulee kalliiksi, vaikka se 5v:kin toki on.

Tässä 12v:n tämän vuoden aikana tulleet kulut kuukausitasolle jaettuna:

Harrastusmaksut (urheiluharrastus ja soittoharrastus) 200 euroa/kk

Urheiluvarusteet (harrastukseen sekä koululiikuntaan) 50 euroa/kk

Vaatteet ja kengät 50 euroa/kk

Ruoka 200 euroa/kk

Uusi puhelin sekä puhelinkulut 30 euroa/kk

Tietokone (harrastaa tätäkin, joten ei ollut halvin mahdollinen mutta kelpaa nyt useaksi vuodeksi eteenpäin) 200 euroa/kk

Polkupyörä (vanha oli 3v vanha ja varastettiin) 50 euroa/kk

Leirikoulu 30 euroa/kk

Kesäleirit 60 euroa/kk

Viikkoraha 20 euroa/kk

5v:n kulut

Päivähoito 290 euroa

Ruoka 100 euroa

Harrastukset 60 euroa/kk

Uusi polkupyörä 20 euroa/kk

Urheiluvarusteet 20 euroa/kk

Vaatteet ja kengät 30 euroa/kk

5v sai veljensä vanhan läppärin ja veljen vanhan kännykän (jota ei tarvitse mutta iloitsee siitä, että on ylipäätään olemassa häntä odottamassa). Lisäksi veljen vanhat luistimet ja sukset käyvät eli tässäkin pääsee halvemmalla. Osa vaatteistakin vielä periytyy mutta kengät on ostettu uutena.

Vierailija
286/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?

Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.

Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.

Oot ihan oikeessa, että tyytyväisyys on löydettävä muualta kuin tavarasta ja ulkonäöstä. Ja meillä on ainakin ihan kohtuudessa menot pysyneet, mutta jos niitä verrataan omiin menoihin, mitä oli teininä, niin eihän ne nyt samaa luokkaa ole. Käytitkö sinäkin rahaa saman verran teininä kuin omat vanhempasi tai isovanhempasi, veikkaan että käytit aika paljon enemmän.

Mun aikana tuollaisia vanhojentanssijuttuja ei edes ollut. Oli vanhojenpäivä ja silloin pukeuduttiin oikeasti vanhoihin, vanhanajan vaatteisiin. Nykyään on tanssit ja sinne pitää varustautua. Monilla se menee överiksi, en aio itse tyttärelle kustantaa mitään tonnin pukua tms. Halvemman täytyy kelvata, mutta ilmaista tuskin mistään saa. Ja en nyt halua, että tytär ei mene ollenkaan tanssimaan tai että saa hävetä asuaan. Kohtuus kaikessa. Mutta pääpointtihan tässä on se, että ap ei tajua mitä teinien elämä maksaa vaikka se ei olisi tuhlailevaakaan. Tarhaikä taitaa olla halvin ikä lapsella tai ehkä seesteisemmän kasvun vaihe jossain ala-keskiluokkien aikana?

Varmasti käytin vanhempieni rahaa määrällisesti enemmän teininä kuin vanhempani saivat omassa nuoruudessaan. Molemmat kun olivat köyhistä kodeista ja lähtivät kotoa jo nuorina ansaitsemaan. Mutta minulle opetettiin kohtuutta ja kohtuutta opetan omille lapsilleni. Kohtuutta opetan myös elinympäristömme ja luonnonvarojen vuoksi. Opetan myös pohtimaan mitä tavaroillemme tapahtuu, kun niistä tulee jätettä ja mitä meidän maapallolle tapahtuisi, jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset. Esimerkiksi kännyköiden uusimisvauhti on mielestäni järkyttävä. Monelle se on vähintään puhelin per vuosi ja joillakin, etenkin joillakin teineillä, vielä hurjempi tahti, kun tahallaan rikotaan oma puhelin, jotta saisi uuden.

Vierailija
287/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon täytyy hankkiä läppäri, kirjat ja kaikki muu materiaali. Teinien vaatteet ja kengät maksavat paljon, sitten elokuvaillat kaverien kanssa, kahvittelut, kavereiden synttärilahjat, kännykät, pleikkapelit jne. Lista on loputon. Menee kuussa 800-1000 euroa. Voi kun selviäisikin joillakin yksillä Goretex-kengillä :DDDD

Vierailija
288/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?

Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.

Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.

Oot ihan oikeessa, että tyytyväisyys on löydettävä muualta kuin tavarasta ja ulkonäöstä. Ja meillä on ainakin ihan kohtuudessa menot pysyneet, mutta jos niitä verrataan omiin menoihin, mitä oli teininä, niin eihän ne nyt samaa luokkaa ole. Käytitkö sinäkin rahaa saman verran teininä kuin omat vanhempasi tai isovanhempasi, veikkaan että käytit aika paljon enemmän.

Mun aikana tuollaisia vanhojentanssijuttuja ei edes ollut. Oli vanhojenpäivä ja silloin pukeuduttiin oikeasti vanhoihin, vanhanajan vaatteisiin. Nykyään on tanssit ja sinne pitää varustautua. Monilla se menee överiksi, en aio itse tyttärelle kustantaa mitään tonnin pukua tms. Halvemman täytyy kelvata, mutta ilmaista tuskin mistään saa. Ja en nyt halua, että tytär ei mene ollenkaan tanssimaan tai että saa hävetä asuaan. Kohtuus kaikessa. Mutta pääpointtihan tässä on se, että ap ei tajua mitä teinien elämä maksaa vaikka se ei olisi tuhlailevaakaan. Tarhaikä taitaa olla halvin ikä lapsella tai ehkä seesteisemmän kasvun vaihe jossain ala-keskiluokkien aikana?

Varmasti käytin vanhempieni rahaa määrällisesti enemmän teininä kuin vanhempani saivat omassa nuoruudessaan. Molemmat kun olivat köyhistä kodeista ja lähtivät kotoa jo nuorina ansaitsemaan. Mutta minulle opetettiin kohtuutta ja kohtuutta opetan omille lapsilleni. Kohtuutta opetan myös elinympäristömme ja luonnonvarojen vuoksi. Opetan myös pohtimaan mitä tavaroillemme tapahtuu, kun niistä tulee jätettä ja mitä meidän maapallolle tapahtuisi, jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset. Esimerkiksi kännyköiden uusimisvauhti on mielestäni järkyttävä. Monelle se on vähintään puhelin per vuosi ja joillakin, etenkin joillakin teineillä, vielä hurjempi tahti, kun tahallaan rikotaan oma puhelin, jotta saisi uuden.

Mun vitosluokkalainen sai nyt ekan älypuhelimen, sekin käytetty. Yläkoululaisella ollut vuosia sama.

Vaatteissa en tingi. Haluan että oukeutuvat hyvin, osaavat tilannepukeutua ja ovat luontevia varakkaiden parissa. Se on panostus tulevaisuuteen, työelämään.

Vierailija
289/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuisen perspektiiviä harrastusten osalta( sorry, en ole lukenut koko ketjua)

Pikkulapsen harrastuskulut ovat luokkaa 50 €/kausi, teinillä saattaa olla 500 €/kk. Toki ääripäätä, mutta silti.

Kannattaa vakavasti miettiä, millaisiin harrastuksiin lapsen tarhaikäisenä laittaa. Eihän esim. taitoluistelu ole kallis harrastus pienenä, meidän seurassamme taitaa luistelukoulu maksaa 70 €/kausi ja siitä seuraavat ryhmät n. 100-120 €/kausi. Jos lapsi tästä kehittyy ja siirtyy kilparyhmään, alkaa rahaa palaa ja hyvin nopeasti ollaan tilanteessa, jossa 500 €/kk on normi, eikä sisällä leirejä, kisamaksuja, pukuja eikä edes luistimia.

Kavereilla on kaksi jalkapalloilijaa, jotka pelaavat nykyisin huippuseuran junnuissa, kausimaksut pyörivät siellä 10.000 € paikkeilla, sisältäen sitten jo toki turnaukset, asut jne. jne. sisäänleivottuna maksuun.

Tottakai on halpoja harrastuksia ja aivan yhtä hyviä. Just saying: jos olet vakuuttunut, että tarhaikä on se kallein ikä, niin mieti tarkkaan harrastusvalinnat.  Lahjakasta lasta on sitten vaikea kieltää jatkamasta, jos valitaan kilparyhmiin.

Aivan. Esimerkiksi poikien  jääkiekossa ei 500 euroa kuussa todellakaan riitä. Pikkulasten harrastuskulut on hiluja, mutta ymmärrätte sitten joskus.

Vierailija
290/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että osa katsoo meidan 2-vuotiasta  säälien, kun kerron että ostetaan lähes kaikki vaatteet ja tarvikkeet käytettynä tai alesta. Mutta tuon ikäiselle löytyy helposti siistiä kirpparilta ja lapsi on itse tyytyväinen pupupaitoihinsa. Säästetään ne rahat mielummin myöhemmäksi siihen ikään, kun lasta alkaa oikeasti kiinnostamaan mitä pukee päälleen. Teinille ei voi samalla lailla kirpparilta shoppailla. Ja sitten tosiaan ne kaikki muut teinin kulut siihen päälle...

Vierailija
291/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti, että vain taaperon ulkoiluvaatteet  ja kengät olisivat kalliita ja kuluisivat on outo. Riippuu varmaan mitä nuori harrastaa, mutta jos lasketaan harrastusvälineet ja maksut pois, niin pelkkiin vaatteisiinkin menee rahaa. Esimerkiksi kunnollinen lasketteluun tarvittava asu  välivaatteineen maksaa aika mojovan summan. Lasketteluhousut on lumilautaillessa kahdessa vuodessa kulutettu lähes puhki oli miten hyvät tahansa. Kenkäpuolella tarvitaan esimerkiksi kunnon juoksukengät, jotka lenkkeillään vuodessa siihen kuntoon, että eivät enää tue tarpeeksi. Uikkareita ahkeralla uimarilla on koko ajan kahdet käytössä ja vuoden välein pitää ostaa uudet, kun ovat jo kuluneet. Ei ole syytä ostaa mitään halpoja parinkympin uikkareita, koska ne ei kestä sitäkään.

Et tainnut ollenkaan ymmärtää. Ihan samalla tavalla teini tarvitsee vaatteita, mutta maksan jo nyt lapsen gorehanskoista 40e/pari ja haalareista 100-150e kappale(3 vuodessa), villavaatteista 100e ym. Takiy ja juhlavaatteet.

Vaikka teinin kulutus lisääntyy, ei se oikeastasn lopulta lisäänny niin paljon ettäkö hän maksaisi paljoa enemmän kuin tämä taapero. Sillä pk-maksulla (310eurolla) saa aika paljon kuussa. En mitenkään jaksa uskoa, että kellään tähänkään ketjuun vastanneista menee asumisineen yli tonni kuussa yhteen nuoreen. Tai ainakaan se ei ole pakollista -ja näin, olin oikeassa.

Vaatteet ja kengät ovat pikkujuttu muiden kulujen rinnalla. Harrastusmaksut ovat ihan eri luokassa kuin pikkulapsilla. Pikkulapset pääsevät kokeilemaan lajeja parilla kympillä, teineillä harrastusmaksuihin menee helposti 500 euroa ja siitä ylöspäin KUUSSA. Samoin kaikki muut välineet maksavat, koulun käynnistäkin on valtavasti kuluja.

Vierailija
292/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai et halua pakottaa alle kouluikäistä lasta kirpputorivaatteisiin? :D  Minä olen melkein kaiken ostanut taaperolle kirpputoreilta. Välikausi- ja toppapuvut ovat aina laatumerkkejä, hintaa 10-30e (enempää en maksa) ja uudenveroiset (tai lähes) goretexit, Kuomat ja Eccot 5-10e/pari. Keksin todella paljon muuta käyttöä rahalle kuin käytössä kuluvat lastenvaatteet (joita itse en juuri edes ne kun päiväkodissa käyttää), vaikka ollaan sen verran hyvätuloisia, että jo toisen meidän palkan mukaan menee täysi pk-maksu.

Muutaman siistin vaatteen olen ostanut uutena ns. hienosteluvaatteeksi kylään ja kaupoille, mutta muuten mennään kirppislinjalla.

Vierailija
293/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon."

Höps. Lukiossa maksaa kirjat joo, mutta itsekään en menny vanhojen tansseihin, ylppärijuhlia en halunnut, autokouluun en menny, mopokorttiakaan en hankkinu, asuin opintotuella opiskelukämpässä jne. Ei kakki lapset halua törsätä turhaan.

Vierailija
294/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä open? Vastavalmistuneen luokanopen? Yläkoulun ja lukion aineenopet tienaa nelisen tonnia kuussa."

- Kuussa joo, mutta aika moni ope joutuu toimimaan vielä toistaiseksi opettajana ihan maan -telluksen- kamaralla. 

Vierailija
295/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vieläkään vastannut tähän: kuoleeko teini jos ei saa uutta puhelinta edes joka vuosi, pääse kampaajalle kerran kuussa, leffaan ja syömään viikonloppuisin, vaihtariksi tai kielikurssille?????

Nuo EI ole pakollisia menoja kuten opiskeluun liittyvät kirjat tms. VaatteidenKAAN ei tarvitse olla mitään merkkikamaa, merkki kun ei nykyään edes takaa laatua...

Harrastusmenot on vähän siinä ja siinä, jos perheessä yksi harrastaa jotain tosi kallista niin onko se oikein sisaruksille jotka eivät saa mahdollisuutta samaan. Kun aika monessa perheessä EI voida maksaa lapsille kullekkin

500- 1000e/kk maksavaa harrastusta..

Ottaen huomioon että jossain se perhe asuu ja syökin jopa jotain...

Vierailija
296/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vieläkään vastannut tähän: kuoleeko teini jos ei saa uutta puhelinta edes joka vuosi, pääse kampaajalle kerran kuussa, leffaan ja syömään viikonloppuisin, vaihtariksi tai kielikurssille?????

Nuo EI ole pakollisia menoja kuten opiskeluun liittyvät kirjat tms. VaatteidenKAAN ei tarvitse olla mitään merkkikamaa, merkki kun ei nykyään edes takaa laatua...

Harrastusmenot on vähän siinä ja siinä, jos perheessä yksi harrastaa jotain tosi kallista niin onko se oikein sisaruksille jotka eivät saa mahdollisuutta samaan. Kun aika monessa perheessä EI voida maksaa lapsille kullekkin

No minä yritin vastata tähän tuolla sivulla 18 kun luettelin kolmen viimeisen vuoden hankintoja teinille. Siinä ei ole mitään kampaajia tai muuta vastaavaa, puhelin on uusittu kolmen vuoden aikana tarpeeseen. Harrastuksissa meillä ollaan tasapuolisia ja kaikilla lapsilla on yksi aivan perusharrastus (ei siis mitään kallista harrastusta), mutta välineineen ja leireineen niistä perusharrastuksistakin tulee yllättävän kalliita. Varsinkin kun teineille on tosiaan ihan vain kasvun vuoksi uusittava välineistöä. Tähän ollaan varauduttu ja tätä varten ollaan säästetty. Vauvoina ei ostettu näille merkkivaatteita ja goretexia viimeisen päälle, käytetään ne rahat mieluummin nyt.

Vierailija
297/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinin pitää saada panostaa ulkonäköönsä eli kampaamo kahden kuukauden välein ja kunnolliset vaatteet on kyllä tärkeät, samaten se kaverien näkeminen kaupungilla. Meillä ns vanhat ja nyt myös uudet kaverit.

Vaihtariksi en päästä. Sen verran nähnyt sitä touhua isäntäperheenä. Kielikurssille ei tarvitse lähteä koska pääsee muutenkin.

Vierailija
298/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä teinien ruokakuluja. :D mieti ensin, paljonko aikuinen syö. Teini-ikäinen voi syödä vielä paljon enemmän (voi olla jo aikuisen kokoinen ja samaan aikaan kasvu vielä jatkuu). Myös tytöt voivat syödä hyvin paljon, vaikka usein muistutetaankin vain poikien ruokamenoista.

Vierailija
299/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden teinin muutaman viime  kuukauden menot (joo halvemmallakin pääsisi, mutta menisi helposti enmmänkin):  Tässä siis ylimääräiset menot, perusmenot sitten vielä päälle (bussikortit, kampaajat, harrastukset). Ylimääräisistä kertyy noin 800 € /kk / lapsi.

- 700 € polkupyörä

- 2000 € tietokone  (harrastuksena pelaaminen)

- 2500 € kieli- ja koulun projektimatkat  

- 300 € lukiokirjat 

- 700 € vaatteet (toinen teini kasvoi 15 cm vuodessa)

- 350 € kännykkä

Tulossa: 

talvitakki ja kengät arviolta 350 €

vanhojentanssit min 500 €

Vierailija
300/390 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no me olemme niitä normivarakkaita, joilla voisi olla varaa vaikka ja mihin. Minulla ei kyllä tule sellaista päivää, että maksaisin lapsen tai itseni harrastusmenoista 500e/kk. Sitä ei vain tule. Syitä on monia, yhtenä painavimpana se, että haluan että nuori keskittyy kouluun ja myös rentoutuu -en maksaa tuhansia siitä, että olisi kymmenet harkat viikossa. Minä en toivo lapsestani kilpaurheilijaa. Ne rahat käytän matkusteluun ja lapsen sivistämiseen, sekä esim. säästän mieluummin lääkiksen valmennuskurssiin. 😄 ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi