Teen huomenna ite pizzaa mutta tarttisin vähän apua..
Elikkä taikinaohje on, mut mikä on teiän mielestä paras tomaattikastike. Onks teillä jotain vinkkejä tai reseptiä..
Kauppaan meen joka tapauksessa huomenna, niin voi vaikka "mainostaa" jotain merkkejä yms.
Kiitos paljon jo valmiiksi!
Kommentit (31)
Eikun jahas ei näköjään ookkaan tarvetta "keittää kokoon"
Itse nimenomaan pidän mehukkaasta pizzasta, joten kulhoon vaan murskat ja mausteet ja sekasin :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikun jahas ei näköjään ookkaan tarvetta "keittää kokoon"
Itse nimenomaan pidän mehukkaasta pizzasta, joten kulhoon vaan murskat ja mausteet ja sekasin :)Ap
On tuossa kokoon keittämisessä se hyvä puoli, että mausteista irtoaa paremmin makua tomaattimurskaan. Jos menee liian kuivaksi, niin aina voi lisätä vettä.
http://www.beachhousekitchen.fi/bbq/italialaisen-pizzan-abc/
Tuon ohjeen mukaan teen nykyään sekä taikinan että tomaattisoosin :)
Siinä soosia ei keitetä, vaan se saa maustua jääkaapissa vaikka yön yli.
Kyllä sitä kannattaa keittää kokoon, tai sit valutat vähän nestettä murskasta pois. Ei liikaa! Muuten loppuu keskennkoko murska.
Mausta tomaattikastike itse. Eli osta hyvää tomaattikastiketta eli onko se nyt sitä paseerattua tomaattia. Lisää siihen hieman tomaatipyrettä, sellaista laadukasta. Lisää kastikkeeseen haluamiasi mausteita, esim. valkosipulia, oreganoa, mustapippuria, sambal oelekia, sokeria jne.. Anna mausteiden "tekeytyä" jonkin aikaa.
Tomaattimurskapurkkia kohti n. 1 rkl sokeria, loraus oliiviöljyä, pari valkosipulikynttä, basilikaa ja oreganoa, keitellään niin pitkään kuin jaksetaan. Maustetaan suolalla ja pippurilla.
Olen laiska, joten valitsen paseeratun tomaatin. Sekoitan siihen kylmiltään ripauksen suolaa ja sokeria, mustapippuria ja kuivattuja yrttejä sen mukaan mitä kotoa löytyy.
Minä teen pizzaan kastikkeen suunnilleen näin: kattilaan purkillinen tomaattimurskaa (ei mitään tiettyä merkkiä), reilu loraus oliiviöljyä, sipuli hienoksi pilkottuna, muutama valkosipulinkynsi myös hienoksi silputtuna, suolaa, mustapippuria, basilikaa, ja joskus laitan sekaan myös chiliä (tuoretta tai kuivattua) ja tätähän voi maustaa miten itse haluaa. Öljynä tulee käyttää oliiviöljyä, myös taikinaan ehdottomasti oliiviöljyä. Rypsiöljy on tympeän makuista, en ymmärrä miksi sitä käytetään ruuanlaitossa. Ja tuohon kastikkeeseen, sitten sitä vain keitellään kasaan miedolla lämmöllä ainakin puolisen tuntia, että siitä tulee tiiviimpää ja sipuleista ja valkosipuleista irtoaa hyvin makua. Haarukalla yritän litistellä kastiketta vielä tasaisemmaksi. Kannattaa sekoitella usein, sillä tuon saa palamaan pohjaankin, että viisainta pitää hellan levy asennossa 1 tai 2.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen pizzaan kastikkeen suunnilleen näin: kattilaan purkillinen tomaattimurskaa (ei mitään tiettyä merkkiä), reilu loraus oliiviöljyä, sipuli hienoksi pilkottuna, muutama valkosipulinkynsi myös hienoksi silputtuna, suolaa, mustapippuria, basilikaa, ja joskus laitan sekaan myös chiliä (tuoretta tai kuivattua) ja tätähän voi maustaa miten itse haluaa. Öljynä tulee käyttää oliiviöljyä, myös taikinaan ehdottomasti oliiviöljyä. Rypsiöljy on tympeän makuista, en ymmärrä miksi sitä käytetään ruuanlaitossa. Ja tuohon kastikkeeseen, sitten sitä vain keitellään kasaan miedolla lämmöllä ainakin puolisen tuntia, että siitä tulee tiiviimpää ja sipuleista ja valkosipuleista irtoaa hyvin makua. Haarukalla yritän litistellä kastiketta vielä tasaisemmaksi. Kannattaa sekoitella usein, sillä tuon saa palamaan pohjaankin, että viisainta pitää hellan levy asennossa 1 tai 2.
Tästä unohtui hyppysellinen sokeria, tai tätäkin maun mukaan.
Pyytämättä kerron nyt hyvän pizzavinkin! Pohja kannattaa sivellä oliiviöljyllä ennen tomaattikastikkeen laittoa. Pohjasta tulee rapsakampi kun tomaattikastikkeen kosteus ei pääse niin hyvin imeytymään.
Kiitos vielä, päädyin siihen, että ostan sitä muttia, keitän kokoon ja heitän mausteet ja puristan valkosipulia joukkoon.
Kyllä siitä hyvä tulee. :)
Ja nyt sitten tiedän mitä on pyree! Pidän mielessä seuraavalla kerralla : p
Ap