Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuushoidot

Happi
08.09.2016 |

Ollaan siinä tilanteessa, että lapsettomuushoitojen selvittely ja sen jälkeen aloitus olisi puhelun päässä.
Olen käynyt aukiolotutkimuksessa, jossa todettiin tukos tai kramppitila. Eli neste ei liikkunut. Käskettiin ottaa yhteyttä kun olemme tehneet päätöksemme, jatkammeko yrittämistä vai joko aloitetaan.

Mitä nämä hoidot maksavat? Julkisella puolella olen käynyt tutkimuksissa ja siellä olisi tarkoitus jatkaa.
Katselin väestöliiton sivuilla hintoja, jossa esim ivf olisi kela korvauksineen 2154€. Onko tämä se hinta jos menet suoraan sinne, vai onko hinta sama kun menet julkisenpuolen kautta? Tiedän että hoidot maksavat ja olemme siihen varautuneet. Maksoi mitä maksoi, menemme joka tapauksessa hoitoon jonka päättelevät meitä auttavan. Kuitenkin nuo hinnat kiinnostaa näin etukäteen :)

Kertokaa kaikki teidän kokemukset näistä hoidoista!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku, meilläkin varmaan kaikki tuo edessä kun lasta ei kuulu, pelottaa nuo hoitojen kivutkin. :( Minkaikäisiä te olette, joille noita hoitoja on tehty ja aiotaan tehdä?

Vierailija
22/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi itku, meilläkin varmaan kaikki tuo edessä kun lasta ei kuulu, pelottaa nuo hoitojen kivutkin. :( Minkaikäisiä te olette, joille noita hoitoja on tehty ja aiotaan tehdä?

Itse olen 29, mieheni 34. Hänellä ennestään lapsi, joten sinänsä aika selvä peli kummassa vika 😊

Minua pelottaa eniten se, kuinka kauan nämä hoidot tulevat kestämään, miten pää kestää keskenmenon, mitä jos mikään hoito ei auta? Siksi olen tätä päätöstä pitkittänyt, vaikka oma perhe on kovasti kannustanut ja miehenkin aikonut jo soittaa puolestani naisten polille :D

Olen yrittänyt jopa hyväksyä asian, että onhan meillä mieheni lapsi jos ei mikään hoito onnistu, mutta hetkenpäästä jo nauran tyhmyydelleni, eihän hänestä koskaan minun lasta tule!

Tunteiden myllerrystä veikkaan että on odotettavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kymmeniä vuosia sitten havaittiin, että toinen munajohtimista oli tukossa, eli vähensi raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Vuosia oli yritetty...

Sitten taitava gyne havaitsi myös, että kohdun suu, kuten kohtukin oli pieni. Suuta laajennettiin nukutuksessa. 3 kk sen jälkeen tulin normaalisti raskaaksi. Luulen, että moni saisi tästä avun, jos se tapa olisi yleisempi.

En tiedä, onko nykyopeissa moista apukeinoa käytössä.

Vierailija
24/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt julkisella ivf/icsi-hoidoissa ja maksuja tuli poliklinikkamaksujen verran. Eli reilu kolme kymppiä per käynti. Käyntien määrä on varmaan aika yksilöllistä, meillä käyntejä oli suunnilleen 10. Tietty lääkekulut päälle, mutta lääkekatto tuli vastaan nopsasti. Tosin kaikkia lääkkeitä Kela ei korvannut, mutta kyllä kokonaissumma jäi tuon yksityisklinikan hinnan alle.

Kiitos vastauksestasi! Tehtiinkö nämä siis sairaalassasi, vai lähetteellä yksityisellä?

Montako yritystä teillä oli?

Ihan sairaalassa, joten ei sinänsä vastaa sinun tilannettasi.

En nyt tiedä miten yritykset lasketaan, joten kerron lyhyesti miten homma eteni :D Eka hoitokierto jouduttiin keskeyttämään, koska vaste lääkkeille ei ollut riittävä. Tokassa hoitokierrossa päästiinkin jo keräämään munasoluja (se oli kamalaa!) ja niitä tulikin reippaasti. Pakkaseen saatiin 12 alkiota. Tuoresiirtoa ei tehty hyperstimulaatioriskin vuoksi. Seuraavassa kierrossa siirrettiin yksi pakastetuista alkioista ja se päättikin sitten pysyä matkassa. Raskautta kohta 15 viikkoa takana :) Meillä siis meni aika hyvin ja alkioita reilusti odottamassa jos/kun on aika pikkusisarukselle.

Mahtavaa! Olen tosin melko ulapalla vielä mitä mikäkin tarkoittaa, mutta tuon lopun ymmärsin ja sehän koko hoidossa olikin tarkoitus :D

Nyt sain kuitenkin soitettua polille ja varattua puhelinajan hoitajalle, joten ehkä huomenna olenkin sitten jo edes hieman viisaampi 😊

Saitteko odottaa kauan ennen kuin pääsitte hoitoon?

Joo eipä nuo termit olisi mullekaan olleet tuttuja vuosi sitten 😀

Omalääkärillä käynnin (lähetettä varten) ja ekan suunnittelukerran välillä oli n. 4 kuukautta. Sai siis vähän odotella.

Vierailija
25/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitollinen, jo mummi kirjoitti:

Minulla kymmeniä vuosia sitten havaittiin, että toinen munajohtimista oli tukossa, eli vähensi raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Vuosia oli yritetty...

Sitten taitava gyne havaitsi myös, että kohdun suu, kuten kohtukin oli pieni. Suuta laajennettiin nukutuksessa. 3 kk sen jälkeen tulin normaalisti raskaaksi. Luulen, että moni saisi tästä avun, jos se tapa olisi yleisempi.

En tiedä, onko nykyopeissa moista apukeinoa käytössä.

Tuollaista ei ole tullutkaan vielä vastaan! Mikäs siinä jos kerta auttoi 😊

Vierailija
26/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt julkisella ivf/icsi-hoidoissa ja maksuja tuli poliklinikkamaksujen verran. Eli reilu kolme kymppiä per käynti. Käyntien määrä on varmaan aika yksilöllistä, meillä käyntejä oli suunnilleen 10. Tietty lääkekulut päälle, mutta lääkekatto tuli vastaan nopsasti. Tosin kaikkia lääkkeitä Kela ei korvannut, mutta kyllä kokonaissumma jäi tuon yksityisklinikan hinnan alle.

Kiitos vastauksestasi! Tehtiinkö nämä siis sairaalassasi, vai lähetteellä yksityisellä?

En nyt tiedä miten yritykset lasketaan, joten kerron lyhyesti miten homma eteni :D Eka hoitokierto jouduttiin keskeyttämään, koska vaste lääkkeille ei ollut riittävä. Tokassa hoitokierrossa päästiinkin jo keräämään munasoluja (se oli kamalaa!) ja niitä tulikin reippaasti. Pakkaseen saatiin 12 alkiota. Tuoresiirtoa ei tehty hyperstimulaatioriskin vuoksi. Seuraavassa kierrossa siirrettiin yksi pakastetuista alkioista ja se päättikin sitten pysyä matkassa. Raskautta kohta 15 viikkoa takana :) Meillä siis meni aika hyvin ja alkioita reilusti odottamassa jos/kun on aika pikkusisarukselle.

Mahtavaa! Olen tosin melko ulapalla vielä mitä mikäkin tarkoittaa, mutta tuon lopun ymmärsin ja sehän koko hoidossa olikin tarkoitus :D

Nyt sain kuitenkin soitettua polille ja varattua puhelinajan hoitajalle, joten ehkä huomenna olenkin sitten jo edes hieman viisaampi 😊

Omalääkärillä käynnin (lähetettä varten) ja ekan suunnittelukerran välillä oli n. 4 kuukautta. Sai siis vähän odotella.

No ei ollut paha! Näissäkin vissiin suuriakin eroja kunnan mukaan. Joissain kun näköjään päässyt heti seuraavalla kierrolla vs vuosi. Aukiolotutkimukseen en tarvinut odottaa kuin pari viikkoa, joten täällä vissiin menee nopeaa. Tiedä sitten tyssääkö jonotteluun kun tulee siirto väestöliitolle. Ystäväni on aikeissa hankkiutua hoitoihin yksin suoraan väestöliitolle, hänelle olisi voitu varata aika ensikäynnille 2 kuukauden päähän, joten oletan että sielläkään ei ole kovin pitkät jonot.

Vierailija
27/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan juuri aloittamassa ensimmäistä IVF-hoitokierrosta julkisella puolella. Punktiot ja siirto tehdään muualla kuin omassa keskussairaalassa, ja sitä varten meillä on sairaalan myöntämä maksusitoumus. Itse maksetaan noista toimenpiteistä yliopistollisen sairaalan asiakasmaksut. Toisessa vaihtoehdossa maksusitoumus olisi jo itsessään sisältänyt kaikki kulut.

Vierailija
28/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mieti liikaa mahdollisia kipuja. Hyvin todennäköistä, että selviätte lievemmille hoidoilla joissa ei kipuja ole. Kannattaa ainakin selvittää missä on vika ennen kuin lyö hanskat tiskiin. Mulla nyt ei ole (vielä) kokemusta synnyttämisestä, mutta eiköhän se satu paljon enemmän kuin mikään lapsettomuushoidoissa tehtävä. Ja synnytykseenhän siinä tähdätään joten kai ne pienemmät kivut kestää :)

Me hakeuduttiin hoitoihin kun oltiin molemmat 25-vuotiaita. Mulla oli kuukautiskierrossa häikkää enkä ovuloinu tarpeeksi. Nuo olisi korjannut helpommallakin, mutta koska miehen siittiöiden määrä oli alhainen joten oli pakko käyttää sitä rankinta ivf/icsi-hoitoa.

T. 3

Vierailija
29/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut paha! Näissäkin vissiin suuriakin eroja kunnan mukaan. Joissain kun näköjään päässyt heti seuraavalla kierrolla vs vuosi. Aukiolotutkimukseen en tarvinut odottaa kuin pari viikkoa, joten täällä vissiin menee nopeaa. Tiedä sitten tyssääkö jonotteluun kun tulee siirto väestöliitolle. Ystäväni on aikeissa hankkiutua hoitoihin yksin suoraan väestöliitolle, hänelle olisi voitu varata aika ensikäynnille 2 kuukauden päähän, joten oletan että sielläkään ei ole kovin pitkät jonot.

Joo, eroja tuntuu olevan. Toivottavasti pääsette nopsasti hoitoihin ☺

Vierailija
30/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkisella ei voida hoitoja jostain syystä tehdä, voitte saada maksusitoomuksen sinne väestöliittoon. Meillä oli noin, eli hoidot tehtiin väestöliitossa, maksoimme poliklinikkamaksut+lääkkeet. Hoidot kustannetaan julkisella puolella niin, että joko 3x ivf/icsi ja mahdolliset pakastesiirrot niistä kustakin tai kaksi lasta (mikäli ei ole yhtään lasta ennestään). Meille tehtiin kolme icsiä, joista on saatu kaksi lasta, eli hyvin meni.

Vierailija
31/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaan ei ole ihan niin yksiselitteistä kummassa se "vika" on, vaikka toisella olisi lapsi jo entuudestaan. Meillä oli molemmilla lapsia edellisestä suhteesta, mutta yhteistä lasta sitten saikin yrittää pidempään ja keskenmenoja tuli useita. Pelkistettynä voisi sanoa että me ei "käyty niin hyvin yhteen" lasten tekoasiassa, vaikka kummastakaan ei mitään vikaa löytynyt.

Vierailija
32/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen kautta jos saat lähetteen yksityiselle puolelle, on se silloin saman hintaista kuin julkisella puolella.

Vierailija
33/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakeutumaan suoraan yksityiselle, ei ne julkisella näitä osaa. Ei ainakaan Seinäjoen keskussairaalassa. Ensin jonotetaan puoli vuotta polikäynnille, sitten jonotetaan hoitoihin. Ainoatakaan munasolua eivät saaneet kypsymään useammalla yrityskerralla. Gyne totesi lopuksi, että valitettavasti ette voi koskaan saada lasta. Minulla oli tosin epäluottamus siihen gyneen, koska pari vuotta aiemmin olin hakeutunut hänen yksityisvastaanotolleen 5 vuotta kestäneen lapsettomuuden jälkeen, halusin lapsettomuustutkimuksia ja lähdin vastaanotolta e-pillerireseptin kanssa, ei muuta.

No tämän tylyn "ei koskaan lapsia" -tuomion jälkeen hakeuduttiin yksityiselle. Sinne pääsi parissa viikossa, ja 2 kk noiden sanojen jälkeen Tampereen AVA-klinikassa punktoitiin ainoasta munasarjastani toistakymmentä munasolua. Raskaus akoi kolmannella yrittämisellä (PAS). Lopputuloksena lapsi!

Raha ei ollut meille kynnyskysymys, enkä koskaan tullut laskeneeksi, paljonko rahaa meni.

Vierailija
34/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen kautta jos saat lähetteen yksityiselle puolelle, on se silloin saman hintaista kuin julkisella puolella.

Julkiselta puolelta ei tehdä lähetteitä yksityiselle puolelle, ja jos tällainen lähete tehtäisiinkin, ei se tulisi sen halvemmaksi yksityisellä. Ainut poikkeus on, jos esim. tk:sta saa maksusitoumuksen yksityiselle esim. magneettikuvaan, niin sitä ei joudu maksamaan. Lapsettomuushoitoihin ei tehdä maksusitoumuksia.

Vierailija
35/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos julkisella ei voida hoitoja jostain syystä tehdä, voitte saada maksusitoomuksen sinne väestöliittoon. Meillä oli noin, eli hoidot tehtiin väestöliitossa, maksoimme poliklinikkamaksut+lääkkeet. Hoidot kustannetaan julkisella puolella niin, että joko 3x ivf/icsi ja mahdolliset pakastesiirrot niistä kustakin tai kaksi lasta (mikäli ei ole yhtään lasta ennestään). Meille tehtiin kolme icsiä, joista on saatu kaksi lasta, eli hyvin meni.

Kiitos! Juuri tällaista vastausta odotinkin, mutta tuli tuossa aikaisemmin jo osittain selväksi 😊

Miten nuo kaksi lasta lasketaan, jos toisella ennestään jo yksi?

Vierailija
36/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen hakeutumaan suoraan yksityiselle, ei ne julkisella näitä osaa. Ei ainakaan Seinäjoen keskussairaalassa. Ensin jonotetaan puoli vuotta polikäynnille, sitten jonotetaan hoitoihin. Ainoatakaan munasolua eivät saaneet kypsymään useammalla yrityskerralla. Gyne totesi lopuksi, että valitettavasti ette voi koskaan saada lasta. Minulla oli tosin epäluottamus siihen gyneen, koska pari vuotta aiemmin olin hakeutunut hänen yksityisvastaanotolleen 5 vuotta kestäneen lapsettomuuden jälkeen, halusin lapsettomuustutkimuksia ja lähdin vastaanotolta e-pillerireseptin kanssa, ei muuta.

No tämän tylyn "ei koskaan lapsia" -tuomion jälkeen hakeuduttiin yksityiselle. Sinne pääsi parissa viikossa, ja 2 kk noiden sanojen jälkeen Tampereen AVA-klinikassa punktoitiin ainoasta munasarjastani toistakymmentä munasolua. Raskaus akoi kolmannella yrittämisellä (PAS). Lopputuloksena lapsi!

Raha ei ollut meille kynnyskysymys, enkä koskaan tullut laskeneeksi, paljonko rahaa meni.

Julkiselle päädyin, kun menin yksityiselle ihmettelemään lapsettomuutta. Kyseinen lääkäri hoitaa sairaanhoitopiirissäni lapsettomuushoitoihin tulevat julkisella puolella, joten jatkoin hänen hoivissa julkisella. Luottamus häneen on ihan 110%, mutta hän ei kuitenkaan pitkälle hoidoissa ole mukana, kun sitten siirrytään väestöliitolle ouluun. Eli periaattessa julkisella hinnalla yksityiselle, jos olen ymmärtänyt kaiken oikein. Huomenna tosin sekin selviää, kun saan puhuttua hoitajan kanssa. Melko järkyttävää millaisen lääkärin olitkaan löytänyt ja saanut. E-pillerit on kyllä viimeinen asia joka pyörii mielessä.

Raha ei ole meilläkään kynnyskysymys. Maksoi mitä maksoi, olisi kuitenkin kiinnostavaa tietää missä summissa mennään, ts polikliniikkamaksu/kerta, vai puhutaanko tonneista.

Vierailija
37/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta puolelta ei tehdä lähetteitä yksityiselle puolelle, ja jos tällainen lähete tehtäisiinkin, ei se tulisi sen halvemmaksi yksityisellä. Ainut poikkeus on, jos esim. tk:sta saa maksusitoumuksen yksityiselle esim. magneettikuvaan, niin sitä ei joudu maksamaan. Lapsettomuushoitoihin ei tehdä maksusitoumuksia.

Miksi ei lapsettomuushoitoihin? Tässähän oli jo muutama joka on kertonut menneensä samaa tietä, mikä meilläkin olisi edessä. Eli kun oma polikliniikka hoitoja ei tee, sinut lähetetään yksityiselle. Hinta kuulemma julkisen mukaan.

Vai olenko ymmärtänyt kaikki ihan väärin? Koska kyllä, alkuperäinen kysymykseni oli juuri hintaa koskeva, joten tästä sinun kommentista meni nyt pää pyörälle 😊

Vierailija
38/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs tehdään maksusitoomuksia yksityiselle! Esim. Oys kun ei hoida lahjasoluhoitoja, mutta jos pariskunta tarvitsee mahdollisesti lahjasoluja hoitoihin, niin silloin Oys ostaa hoidot Väestöliitosta, pari maksaa polimaksut ja lääkkeet, lahjasolujen pakastamisesta täytyy myös maksaa jotain, omien solujen ei.

Vierailija
39/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin saimme maksusitoomuksen yksityiselle, Hgin Väestöliittoon. Hyvin hoitivat, oikein hyvä paikka oli ainakin silloin 7-9 vuotta sitten. Kaksi lasta on siis nyt kotona! Hyviä hoitoja teillekin! 

Vierailija
40/46 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille!

Huomattavasti rauhallisemmin mielin menen tänä iltana nukkumaan! Nämä teidän kertomukset herättivät henkiin sen toiveen jonka olen kuopannut niin monta kertaa. Lauantaina sitten taas itketään menkkoja, mutta jos pääsisimme edes yhden askeleen lähemmäksi haavettamme huomisen hoitajan puhelun jälkeen. Nyt naiset keskitytään jääkiekkoon 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme