Alisuorittaja ja elämä pelkkä epäonnistumisien jatkumo
Eli lyhyesti niitä onnistumisen kokemuksia ei tule ja niissä tilanteissa, kun toisilla edes joskus käy ns. hyvä "mäihä" - minulla ei koskaan. Kohtalon sormi ei osoita mihinkään, poikkaistu niin monesti ja monesta kohtaa. En kurkottele edes kuuta taivaalta, vaan olen ottanut jostain onkeeni ja asettanut tavoitteet realistisesti. Kohtalotovereita?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Grow up!
Kiitos tästä. Olipas kypsää. Odotin jo ehdotusta narun jatkoksimenosta, mutta että oikein englannin alkeiskurssi. Melkein yhtä hyvä. Ei ole tarvetta.
Jumalauta mitä itsesäälissä piehtarointia.
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta mitä itsesäälissä piehtarointia.
Olisit sinäkin itsesäälinen, jos olisit kulkenut saman tien kuin minä. Ja kysymys ei ole Vuittonin laukusta.
Ehkä ongelma ei ole alisuoriutuminen vaan katkeruus. Tuo on seikka, johon todella kannattaa alkaa kiinnittää huomiota.
Jokainen joutuu ottamaan iskuja vastaan tässä maailmassa, niihin vaan täytyy alkaa asennoitua oikein. Ala keskittyä niihin positiivisiin asioihin niin ehkä alat huomaamaan kuinka onnekas oletkaan!
Aivan kaikilla on vastoinkäymisiä. Osa sitten pärjää niissäkin, osa alkaa ruikuttaa tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ongelma ei ole alisuoriutuminen vaan katkeruus. Tuo on seikka, johon todella kannattaa alkaa kiinnittää huomiota.
Jokainen joutuu ottamaan iskuja vastaan tässä maailmassa, niihin vaan täytyy alkaa asennoitua oikein. Ala keskittyä niihin positiivisiin asioihin niin ehkä alat huomaamaan kuinka onnekas oletkaan!
Kiitos. Minulla vaan on tullut tuo "taakkakiintiö" täyteen. Ikä tulee vastaan ja terveyskin alkaa mennä. Mutta olen sentään elossa, ottamassa iskuja vastaan vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaikilla on vastoinkäymisiä. Osa sitten pärjää niissäkin, osa alkaa ruikuttaa tällaisia.
Minä heikko - sinä vahva. Mahtavaa että voin tarjota sinulle tällaisen ylemmyyden tunteen. Sarasvuo varmasti hanskattu hyvin?
Mitä helvettiä sinä muita syytät tilanteestasi? Tai alat täällä haukkua ventovieraita?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Minulla vaan on tullut tuo "taakkakiintiö" täyteen. Ikä tulee vastaan ja terveyskin alkaa mennä. Mutta olen sentään elossa, ottamassa iskuja vastaan vielä toistaiseksi.
Toki se raja tulee vastaan jossain välissä. Pitää silti vaan yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä sinä muita syytät tilanteestasi? Tai alat täällä haukkua ventovieraita?!
Ihanko totta? Olen vain vastannut omalla huumorilla takaisin, en ole käyttänyt voimasanoja, enkä mitenkään pidä sinua vastuullisena mistään. Ihan omasta tahdostasi osallistut tähän keskusteluun tai et osallistu.
Kerrot ongelmasi syyn jo otsikossa: olet alisuorittaja. Nyt vaan alat miettiä miksi olet sellainen ja mitä sille voi tehdä. Luovutatko heti kun vaikeudet alkavat? Oletko todella valmis tekemään töitä asioiden eteen (koska sitä ne menestyvät tekevät)? Panikoitko nopeasti "apua en mä osaa, musta ei ole tähän"?
Olen itsekin ollut alisuorittaja ja saan varmasti tehdä edelleen töitä siitä pääsemiseksi. Nyt kuitenkin ylitin itseni opiskeluissa ja saavutin sen mitä halusin. Ei se loppujen lopuksi ollut niin vaikeaa. Olin itse pahin viholliseni. Sain yhden onnistumiskokemuksen ja pidän siitä kiinni. Pystyn jatkossakin.
Käly. Ei saanut yhtä kesätyöpaikkaa, joka olikin täysin liian vaativa hänelle. Pakkasi kimpsut ja kampsut ja muutti kotiin, koska "ei kestänyt jatkuvia vastoinkäymisiä".
Vähän samat fiilikset on itsellänikin. Sen olen tähän ikään mennessä havainnut että taidan olla itse itseni pahin vihollinen. Eli muutos lähtee sisältä. Kuulostaa varmaan kliseeltä mutta näin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot ongelmasi syyn jo otsikossa: olet alisuorittaja. Nyt vaan alat miettiä miksi olet sellainen ja mitä sille voi tehdä. Luovutatko heti kun vaikeudet alkavat? Oletko todella valmis tekemään töitä asioiden eteen (koska sitä ne menestyvät tekevät)? Panikoitko nopeasti "apua en mä osaa, musta ei ole tähän"?
Olen itsekin ollut alisuorittaja ja saan varmasti tehdä edelleen töitä siitä pääsemiseksi. Nyt kuitenkin ylitin itseni opiskeluissa ja saavutin sen mitä halusin. Ei se loppujen lopuksi ollut niin vaikeaa. Olin itse pahin viholliseni. Sain yhden onnistumiskokemuksen ja pidän siitä kiinni. Pystyn jatkossakin.
Hienoa, että olet päässyt sinuksi asian kanssa. Yrittämisen puutteesta en kuitenkaan voi itseäni syyttää. Asiat vaan eivät luonnistu. Iso osa ongelmista on myös sellaisia, joihin en valitettavasti pysty itse vaikuttamaan, vaikka kuinka haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet päässyt sinuksi asian kanssa. Yrittämisen puutteesta en kuitenkaan voi itseäni syyttää. Asiat vaan eivät luonnistu. Iso osa ongelmista on myös sellaisia, joihin en valitettavasti pysty itse vaikuttamaan, vaikka kuinka haluaisin.
Vika on luultavimmin edelleen sinussa. Yrität vääriä asioita tai ajoituksesi mättää. Et osaa lukea ympäristöä. Tai sitten ihmiset eivät pidä sinusta. Kaikki tämä on ihan sinusta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Käly. Ei saanut yhtä kesätyöpaikkaa, joka olikin täysin liian vaativa hänelle. Pakkasi kimpsut ja kampsut ja muutti kotiin, koska "ei kestänyt jatkuvia vastoinkäymisiä".
Tässä nyt ei ole kysymys yhdestä yksittäisestä tapahtumasta. Ihan mielenkiintoista silti, että ihmiset alkavat heti projisoimaan jotain omia kaunojaan johonkin sukulaiseen tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität kaikkesi mutta mikään ei onnistu? Kuulostaa oudolta. Kaikkiin meihin vaikuttaa asiat, joita ei voi muuttaa, mutta voi miettiä, miten omia asioita saa vietyä eteenpäin niissä rajoissa. Onko valmis sietämään epämukavuutta hetken, luopumaan jostain muusta, ottamaan todellisen epäonnistumisen riskin, tekemään kompromisseja (et voi ehkä saada juuri sitä mitä haluat, mutta jotain hyvin samanlaista)... Tai ehkä haluat asioita, jotka eivät edes sovi sinulle. Kaikki eivät loista samoissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on luultavimmin edelleen sinussa. Yrität vääriä asioita tai ajoituksesi mättää. Et osaa lukea ympäristöä. Tai sitten ihmiset eivät pidä sinusta. Kaikki tämä on ihan sinusta kiinni.
Ihmiset eivät pidä minusta. Pitää varmasti paikkansa. Ikävä juttu, jolle en valitettavasti kauheasti voi mitään. Olen asiallinen, en loukkaa muita, en ole pahantahtoinen tai ilkeä. Miten se nyt sitten on minusta kiinni, jos on huono pärstäkerroin? Minulla nimittäin on. Ensivaikutelma on yleensä aina "paskaa niskaan".
Millä tavalla, tai oikeastaan missä asioissa, olet alisuoriutuja? Miten se näkyy käytännössä?
Itsekin olen jossain määrin. Heitän nopeasti hanskat tiskiin, jos en heti onnistu. Tätä on tapahtunut niin työssä, opinnoissa kuin harrastuksissakin. Toisinaan isommin, toisinaan pienemmin. Hyvänä asiana pidän kuitenkin sitä, että olen asian tiedostanut. Vain tiedostettua asiaa voi korjata. Tiedostan myös, että tämä alisuoriutuminen / hanskojen tiskiin heittäminen on minulle luontaista enkä pääse siitä varmaan koskaan täysin eroon. Yritän kuitenkin parhaani mukaan olla sitkeämpi asioissa, joilla on merkitystä. Olen pystynyt jonkin verran edistymään. :)
Grow up!