Miksi kyselette "miksi alanuolet"?
Kommentit (43)
Totuus sattuu, siksi annetaan alanuolia
Palstalla on ammattipeukuttajia, jotka laittelee alanuolia joka kommenttiin riippumatta kommenttien sisällöstä. Ensin ihmetytti, nykyään ilmiö on tuttu ja lähinnä huvittaa.
Jos laittaa vaikka "Onpa mukava, kun aurinko paistaa" tai "Mansikat on hyviä", niin aivan varmasti niihin ilmestyy alapeukku.
Tuossa parin viikon takaisessa keskustelussa turhista kotitöistä riehui juuri tällainen "miksi alapeukut" -tyyppi, joka kirjoitteli sinne ihan asiaan liittymätöntä puutaheinää. Erehdyin kertomaan hänelle alapeukkuni syyt: aggressiivinen, asiaton tyyli ja asian sivusta kirjoittaminen. Heh, tyyppi sai tästä kahta kauheammat raget xD Eli ap on siinä oikeassa, että ihmetellä voi, mutta jos nyt oikein kyselemään ryhtyy, niin taitaapi ottaa palstailun vähän liian vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan, että kanssani keskustellaan, jos asiasta ollaan eri mieltä. Pelkkä alapeukku ei riitä, vaan haluan perusteluja. Tottakai minua kiinnostaa toisen perustelut, eikö teitä muita sitten kiinnosta?
Mulla sama. Jos esitän jonkun faktan ja saan siihen alapeukut, olisi vallan hedelmällistä kuulla perustelut, jotka synnyttävät keskustelua. Alapeukuttaminen ilman keskustelua on henkisesti vetelien ameebojen hommaa :D
Lisäksi mua ärsyttää, jos alapeukutetaan viestejä, jotka eivät ole mielipidekysymyksiä. Siis vaikkapa jos joku kysyy lempiväriäni ja vastaan sininen, tulee joku alapeukuttamaan koska alapeukuttaja ei tykkää sinisestä. Tässä mua ärsyttää se epäloogisuus, kun mun viestihän koskee vain sitä mistä minä pidän, eikä alapeukuttaja voi sitä muuksi muuttaa vaikka kuinka peukuttaisi. Näin palikkatasolla siis alapeukku mun mielestäni tarkoittaa "olen eri mieltä". On siis epäloogista olla eri mieltä asiasta, joka on toisen henkilökohtainen mieltymys. En siis ymmärrä, kun alapeukuttajan logiikka on sitä tasoa, että jos vaikkapa joku kertoo että hänellä on tummat hiukset, niin alapeukuttaja alapeukuttaa koska hänellä on vaaleat hiukset :D Tulee vaan tosi vajaa vaikutelma.
Nyt kun mietin asiaa tarkemmin, niin eihän pelkät alapeukut oikeastaan tukahduta keskustelua, koska ne ameebat, jotka pelkästään alapeukuttavat ilman perusteluja eivät olisi kykeneviä älylliseen keskusteluun muutenkaan, joten ilman alapeukkuja he vaan jäisivät hiljaiseksi tai sanoisivat jotakin tyhjentävää kuten "eikä oo". Ne taas, jotka ovat kykeneviä oikeaan keskusteluun, harjoittavat sitä joka tapauksessa eivätkä tyydy pelkkään alapeukkuun.
Joskus voin alapeukuttaa viestiä, jossa on faktaakin. Alapeukku johtuu siitä, että sen faktan pohjalta perustelut ovatkin idioottimaisia ja puhtaasti omaan mielipiteeseen nojaavaa. Tai sitten kyseinen fakta ei liity itse keskusteluun mitenkään. Niitäkin on yllättävän paljon.
Itse en kysele alapeukkujen syytä. Ymmärrän, että joko viestini on ymmärretty väärin tai olen vähemmistö mielipiteineni. Ja ketjun edetessä perustelen viestini sisällöt paremmin. Parhaimmillaan alapeukut onkin vaihtunut yläpeukuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on ammattipeukuttajia, jotka laittelee alanuolia joka kommenttiin riippumatta kommenttien sisällöstä. Ensin ihmetytti, nykyään ilmiö on tuttu ja lähinnä huvittaa.
Jos laittaa vaikka "Onpa mukava, kun aurinko paistaa" tai "Mansikat on hyviä", niin aivan varmasti niihin ilmestyy alapeukku.
Ei kaikki pidä autingonpaisteesta tai mansikoista. Siksi alapeukku. Ilmaisemaan, että joku ei ole samaa mieltä kanssasi. Ihan normijärjellä varustetut osaavat tulkita peukkuja.
Alanuolista kysyy hiukan yksinkertainen.
Myös sellainen jolle ihmisoikeudet ei ihan niin yksiselitteisen selvä asia olekkaan. Tämä närkästyminen alanuolista juontuu sieltä. Tämmöinen "ei voi käsittää" miksi alanuoli kun niin faktaa kerroin ja ei siksi ole oikeutta alanuolta antaa :)
Vierailija kirjoitti:
Sinua naurattaa sen takia koska et kunnioita ihmisoikeuksia. Kun joku on eri mieltä niin et kykene ottamaan sitä asiallisesti vaan sinua alkaa hyvittamaan "tämä typerys" :)
Toisinaan ihmettelen, kun olen kertonut harvinaisen syöpäni hoidosta ja saan useita miinuspeukkuja.
Ei hoitoni muutu mihinkään muiden ihmisten tietämättömyyden vuoksi.
Vastaava tilanne oli suljetulla keskustelupalstalla, jossa kirjoitin syövästäni.
Hiljattain sairastuneen, minua huomattavasti vanhemman potilaan omainen näki aiheelliseksi ryöpyttää minua palstalla täysin neutraalin kommenttini jälkeen - useita kertoja.
Ehkä minä olin tahtomattani palstaärsyttävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua naurattaa sen takia koska et kunnioita ihmisoikeuksia. Kun joku on eri mieltä niin et kykene ottamaan sitä asiallisesti vaan sinua alkaa hyvittamaan "tämä typerys" :)
Äskeinen oli vakiomiinuspeukuttajan kommentti.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Joskus voin alapeukuttaa viestiä, jossa on faktaakin. Alapeukku johtuu siitä, että sen faktan pohjalta perustelut ovatkin idioottimaisia ja puhtaasti omaan mielipiteeseen nojaavaa. Tai sitten kyseinen fakta ei liity itse keskusteluun mitenkään. Niitäkin on yllättävän paljon.
Itse en kysele alapeukkujen syytä. Ymmärrän, että joko viestini on ymmärretty väärin tai olen vähemmistö mielipiteineni. Ja ketjun edetessä perustelen viestini sisällöt paremmin. Parhaimmillaan alapeukut onkin vaihtunut yläpeukuiksi.
Miksi on hyvä että saa yläpeukuja eikä alapeukkuja? Mitä iloa siitä on jos olet samaa mieltä muiden kanssa ?
Se harmittaa ettei saa mitään peukkuja.
No onhan nämä palstan alanuolet nyt aivan oma maailmansa. Joskus tuntuu että niissä ei ole mitään logiikkaa. Jotkut ihmiset tuntuvat kommunikoivan pelkästään alapeukuttamalla. Suhteellisen epä-älyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äskeinen oli vakiomiinuspeukuttajan kommentti.
Ohis
Oikein malliesimerkki aivopierusta jonka olisi voinut jättää antamatta, ja tyytyä nuolien antamiseen. Olisi edes jäänyt illuusio älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kysele alapeukkujen syytä. Y mmmmärrän, että joko viestini on ymmärretty väärin tai olen vähemmistö mielipiteineni. Ja ketjun edetessä perustelen viestini sisällöt paremmin. Parhaimmillaan alapeukut onkin vaihtunut yläpeukuiksi.
Miksi on hyvä että saa yläpeukuja eikä alapeukkuja? Mitä iloa siitä on jos olet samaa mieltä muiden kanssa ?
Se harmittaa ettei saa mitään peukkuja.
Tulkitsen asian niin, että olen tullut ymmärretyksi. En erityisesti kerää peukkuja. Eikä mua haittaa peukuttomuus.
Ja silloinhan ihmiset ovat samaa mieltä minun kanssani, eikä toisin päin, jos he ovat peukuttaneet kommenttiani. Ihan niinkuin minä olen samaa tai eri mieltä sen kanssa, joka on kirjoittanut tekstinsä, eikä toisin päin.
Mielestäni siis ihmiset ottavat nuo ylä- ja alanuolet liian vakavasti. Joskus olen itsekin ihmetellyt, miksi saan alanuolia, mutta en ole koskaan asian perään kysellyt, koska niitä nyt vain useimmiten tulee. Ei voi mitään!
Ap
Kiinnostaa tietää, että miksi.
Kaikkien kannattaa myös muistaa, että aina alapeukku ei tarkoita sitä, että "WÖÄÄH HUONO MIELIPIDE IDIOOTTI PASKAPÄÄ T. KATKERA-MAMMA" vaan ihan ilman mitään suurempaa tunteiden patoa voi olla asiasta eri mieltä ja klikata alanuolta, ilman että olisi kyse minkäänlaisesta vihasta tai halveksunnasta tai katkeruudesta viestin kirjoittajaa kohtaan.
Sä näet silmät eksyneet ja kysyt miksi alanuolet
Ja sä petät ja sä tuut ja sä meet ja kysyt miksi alanuolet
Loukkuun jäin, jokin kuoli sisälläin
Sä vain otit ja käytit ja heitit pois, ja silti luoksesi jäin
Sä kysyt miksi alanuolet
Sä kysyt missä väärin teet
Ja sä petät, sä tuut ja sä meet ja kysyt miksi alanuolet
Sä näet silmät eksyneet ja kysyt miksi alanuolet
Ja sä petät, sä tuut ja sä meet ja kysyt miksi alanuolet
Ja kysyt miksi alanuolet
Suppea olettamus, että alanuoli markkeeraisi vain eriävää mielipidettä.
Voi helpostikin meinata, että kirjoittaja on ylimielinen. Faktojen jakajat yleensä ovat näsäviisaita = alanuoli.
Jne
Ap on oikeassa!
Lopettakaa alapeukkujen perään kysely - mitä jos kaikki tekisivät niin? Siinä olisi sitten kiva ketju.
Jos jollakulla on sen arvoista sanottavaa, että käyttää siihen aikaansa vastatakseen kirjallisesti, niin hienoa, keskustelua on syntynyt!
Mutta jos ei, niin mitä sitten? Itse harvemmin kirjoittelen tänne mitään, mutta lueskellessani painelen kyllä nuolia ylös tai alas sitä mukaan mitä mieltä olen. Alapeukun kyselijöille nuoli lähtee alas aivan varmasti, ihan kiusallaan.
Älkää syyttäkö siitä minua, syyttäkää tätä palstaa että sellainen mahdollisuus on olemassa. Tai pikemminkin somea, jossa peukuttelu ja nuolittelu on nykyään ihan perus kommunikointitapa.
Minäkin tulen viestilläni saamaan monia alapeukkuja; näiltä alanuolien kyselijöiltä, heiltä jotka ovat erimieltä kanssani, heiltä jotka pitävät minua/viestiäni ärsyttävänä, heiltä jotka painavat alas oli viesti mikä vain...
Ja arvatkaa mitä? Minua ei kiinnosta! Eikä pitäisi ketään muutakaan kiinnostaa mitä joku itselleen kasvoton random klikkaa. Pyöriikö teidän oikeakin elämä sen ympärillä mitä muuta ajattelevat?
Välillä vaan alapeukutetaan silkkaa faktaa, siksi kiinnostaa miksi toinen on niin retu.