Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan älypuhelinkulttuuri, mitä mieltä?

Vierailija
07.09.2016 |

Itse eläisin mielummin lapsuuteni 80-luvulla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva mutta muuten voisin minäkin elää 80-luvulla. Älykännykkä on älyn hyödyllinen ja viihdyttävä.

Vierailija
2/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei liity elämääni milläään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se oo kovin kivan näköistä kun kaikki busseissakin ja junissa ja kaikkialla on vaan puhelimilla sen sijaan että keskustelisi tai katsoisi maisemia :( onhan se hyödyllinen kapistus mutta ei 24/7 tarvii olla puhelimella.

Vierailija
4/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tärkein harrastus geokätköily menisi huomattavasti vaikeammaksi ilman älypuhelinta vaikka osaan lukea maastokarttojakin ja käyttää kompassia :(

Vierailija
5/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se oo kovin kivan näköistä kun kaikki busseissakin ja junissa ja kaikkialla on vaan puhelimilla sen sijaan että keskustelisi tai katsoisi maisemia :( onhan se hyödyllinen kapistus mutta ei 24/7 tarvii olla puhelimella.

Katselen noita samoja maisemia 10 kertaa viikossa joten miksen saisi samalla miettiä kauppalistaa pinterestin reseptejä selaten? Tai pitäisikö ensi kerralla kysyäkin vieruskaverilta mitä hän aikoo tehdä ruoaksi, johan tulisi keskusteluakin.

Vierailija
6/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siinä oma viehätyksensä käydä naapurissa soittamassa, kolikoilla maksettiin.

Vierailija
7/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään junassa katsella maisemia mutta en todellakaan jutella tuntemattomille niitä näitä

Vierailija
8/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta just tuo parasta! Että bussissa ja junissa on ajankulua! Ei tarvitse enää stressata, että mihin pistäisi silmänsä ettei tuijottaisi edessä istuvaa.

Vierailija
9/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kahtijakoiset fillikset. Tavallaan kätevää, monelle luuri on nykypäivänä työväline. Toisaalta se kääntöpuoli, että iso osa ihmisistä on jatkuvasti naama näytössä kiinni ja silloinkin kun ei ole, niin kapula piippailee jatkuvasti. Itse en pahemmin luuria näplää, koska jos olen jonkun seurassa, annan mieluummin huomioni heille, jos olen hoitamassa asioita, niin silloin hoidetaan ne asiat, töissä taas tehdään töitä. Kotona taas on kone, joka ajaa käytännössä saman mitä puhelin, mutta on mukavampi käyttää. Mulle puhelin ei siis ole juuri sen tärkeämpi, kun mitä se oli joskus 10v sitten.

Itse eläisin kaikkein mieluiten jotain 2000-luvun alkua. Enemmän mukavuuksia kun aikaisempina vuosina, mutta myös enemmän sitä aitoa ihmiskontaktia mitä nyt.

Vierailija
10/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun alkupuolella naureskeltiin miehen kanssa lenkkeilijälle, jolla oli kännykkä takataskussa: "Luuleeko se olevansa joku kovinkin tärkeä tyyppi?" Vuonna -96 ostettiin meidän talouteen ensimmäinen kännykkä, ihan vain siksi, että se tuli lankapuhelinta halvemmaksi. _Korostettiin_ kuitenkin kaikille, että emme me toki sitä mukanamme kuljeta, se on vaan lankapuhelimen korvike. Emmekä kuljettaneetkaan, lomareissuilla kännykkä jäi kotiin.

N51

Vierailija
11/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien Suomessa on busseissa puhuttu? Suurin piirtein kiivetään seinille jos joku sattuu viereen istumaan.

Vierailija
12/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kun monilta lapsilta menee parhaat asiat ohi, kun ollaan vaan puhelimella. Toki mekin pelasimme tietokonepelejä 90-luvulla, mutta eivät ne vieneet kaikkea huomiota. Enimmäkseen leikittiin kavereiden tai sisarusten kanssa IRL. Nykyään alakouluikäisetkin kulkevat katse koko ajan puhelimessa ja puheet käsittelevät sitä mitä siellä puhelimessa näkyy..

Vierailija
13/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien Suomessa on busseissa puhuttu? Suurin piirtein kiivetään seinille jos joku sattuu viereen istumaan.

Heh heh :D Sinäpä sen sanoit.

Vierailija
14/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan vuoden 1980 jälkeen. 

Vierailija
15/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimien vaikutukset  ihmiseen nähdään vasta 25-30 vuoden päästä ja ne ei ole hyviä .

Vierailija
16/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanssamatkustajan kannalta älypuhelin on kuitenkin parempi kuin esim sanomalehti. Muistan ajan, jolloin jotkut lukivat Hesaria (sitä isokokoista versiota)  ruuhkabussissa ja puolet sivuista oli aina vierustoverin naamalla. 

Vierailija
17/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ennen iphone 5 ja olin ihan masentunu kun se särky ja mietin miten pärjään ilman sitä. en ostanu sen jälkeen kuitenkaan mitää uutta vaan otin vanhan puhelimen käyttöön ja se on vieläkin. käytän sitä vaan soittamiseen ja viesteihin, ei oo ees whatsappia :D ikää mulla on 22 ja kaikki aina taivastelee miten pärjään ilman whatsappia, facebookkia jne..

Vierailija
18/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 90-luvun alkupuolella naureskeltiin miehen kanssa lenkkeilijälle, jolla oli kännykkä takataskussa: "Luuleeko se olevansa joku kovinkin tärkeä tyyppi?" Vuonna -96 ostettiin meidän talouteen ensimmäinen kännykkä, ihan vain siksi, että se tuli lankapuhelinta halvemmaksi. _Korostettiin_ kuitenkin kaikille, että emme me toki sitä mukanamme kuljeta, se on vaan lankapuhelimen korvike. Emmekä kuljettaneetkaan, lomareissuilla kännykkä jäi kotiin.

N51

No mites nykyään?

Vierailija
19/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jengi jaksaa vieläkin kauhistella tätä asiaa? Aloitin suomen kielen opiskelun 2013, jolloin moni väänsi argumentointikurssilla mielipidetekstin älypuhelimen käytöstä. Aihe oli jo silloin väsynyt.

Vierailija
20/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset vaan uikuttaa. En oikeasti keksi mitään negatiivista älykännykästä. 

Suomalaiset eivät ole ennenkään toistensa kanssa puhuneet busseissa, joten siihen ei voi vedota. Ja kyllä hesarin lukeminen tai pitkillä puikoilla kutominen bussissa on älykännykän selaamista häiritsevämpää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan