Miksi Ruskeat tytöt -blogin nimi on ruskeat tytöt, kun kirjoittaja on itse valkoinen?
Olen ihmetellyt tuota nimeä jo tovin muun ohella. Mä olen itse myös puoliksi israelilainen, tummat hiukset ja tummat silmät, oliivi-iho. Ei tulisi pieneen mieleenkään kutsua itseäni ruskeaksi, kun olen valkoinen. Etelä-Euroopassa mukaudun joukkoon täydellisesti kuten tuo blogistikin mukautuisi, eivätkä ne ihmiset siellä ole ainakaan tietääkseni ole mitenkään ruskeita.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina, kun tuo vouhkasi siitä, että jossain lehdessä oli ollut joku kampausohje perisuomalaiseen ohueen tukkaan, jolla hiukset saa ilmaviksi. Koska hänen paksuja hiuksiaan ei oltu huomioitu, se oli RRRASISMIA!
Paksuhiuksisena suomalaisena en koskaan ole edes ajatellut, että tuostakin joku voisi vetää herneet nokkaan, mutta näköjään kaikki on mahdollista.
Minäkin muistan tämän. Valitti, kun suomalaisissa naistenlehdissä ei neuvota laittamaan afrikkalaista afroa.
Lehdet kuitenkin kirjoittavat siitä, mikä myy. Kumpi myy Suomessa enemmän, ohjeet liuhuletin vai afron laittamiseen?
Afroon löytää loputtomiin ohjeita esim netistä, ja netissä ne on kirjoittanut joku aiheesta tietävä, vaikka itsekin afrikkalainen nainen (eikä mikään valkoihen liuhutukka jolla ei ole omaa kokemusta). Isommissa kaupoissa myös myydään englanninkielisiä kauneuslehtiä, niiden lukijakunta lienee värikkäämpää eli afro-ohjeita voi bongailla. Eli ei musta nainen joudu ilman ohjeita elämään. Se on toki harmi, jos haluaa lukea afro-ohjeensa juuri tietystä, suomenkielisestä julkaisusta.
blogin lukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa maailman valkoisista asuu Etelä-Amerikassa ja Itä-Euroopassa, vammaista RODULLISTAA etuoikeus ihonväriin, kun se johtuu siitä, että olet länsimaan kansalainen ja edustat maassasi normia. Suomessa muuten etnistä syrjintää kokevat vain suomalaiset valtiolliselta taholta, esim. Espoon kaupungin työnhaussa, missä maahanmuuttajia suositaan.
Vai valkoisia suomalaisia syrjitään Espoossa… Miten musta tuntuu et kuitenkin lähes 100% Espoon kaupungin virkamiehistä on valkoisia suomalaisia. Ns. positiivinen syrjintä on joskus tarpeen. Ns. rodullistetuilla on elämässä lukuisia esteitä joista sä et valkoisena tiedä mitään. Vähän niinkuin pyörätuolia käyttäville on tehty invapaikat ja invavessat, mikä on varmaan sekin sun mielestä syrjintää ja kauheeta rasismia muita kohtaan.
Etuoikeus vaan nyt kulkee ihonvärin mukana. Vaikka valkoiset olisivat esim. Etelä-Amerikassa, johon viittaat, vähemmistönä, he ovat silti valta-asemassa alkuperäisasukkaisiin ja mustiin verrattuna. Rasismi Etelä-Amerikassa on järkyttävää. Itä-Euroopassa valkoiset ovat enemmistönä, ja sielläkin on hyvin rasistista.
Rasismia on käyttää erilaisia valintakriteereitä töihin eri etnisyyksiä edustaville, piste. Maassamme on toki epätasa-arvoa, mutta sitä ei korjata lisäämällä epätasa-arvoa kiintiöin. Mielestäni eri etnisyyttä edustaminen ei ole lähtökohtaisesti vamma tai este olla yhtä hyvä kuin suomalainen, olen varmaan rasisti sitten.
Kaikkialla maailmassa on rasismia, länsimaissa vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Onko hänkin niitä, joiden elämässä kaikki negatiivinen johtuu itseen kohdistuvasta rasismista ja syrjinnästä? Vaikka saisi peltipoliisilta sakot roimasta ylinopeudesta, on sekin rasismia.
Miten niin "hänkin"?
Sun asenne kuvastaa juuri sitä mistä Hubara puhuu: Suomessa ei voi keskustella kuin ainoastaan asoista, jotka ovat ev-lut valkoihoisten sinisilmäisten keskiluokkaisten maalaistaustaisten lihaa syövien suomalaisten heterojen maailmasta.
Itsensä ainoiksi oikeiksi suomalaisiksi kuvittelevat ovat kuin pieniä lapsia, jotka yrittävät pitää hiekkalaatikon itsellään ja estää muita lapsia tulemasta mukaan leikkiin. Sitten jos ne muut lapset siitä loukkaantuvat, niin sehän on niiden oma vika!
Suomessa on todella helppo tulla suljetuksi pois tuolta ahtaalta hiekkalaatikolta, jota "suomalaiseksi tasa-arvoiseksi ja demokraattiseksi yhteiskunnaksi kutsutaan". Monien asenteet kun ovat kai sitten peräisin jostain perähikiän luola-asujilta.
Suomessa on ollut iät ja ajat saamelaisia, romaneja, valloneja, saksalaistaustaisia, skotlantilaistaustaisia, juutalaisia, muslimeja, ortodokseja, ja vaikka mitä ruotsalaisten lisäksi. Edelleen hyvin harva suomalainen tietää mitään noista. Ei esim. sitä että Suomen puolella sodissa oli mukana sekä juutalaisia että muslimeja.
Tuttuni on aasianmatkailija, ja saanut osakseen mm tällaisia ennakkoluuloja: rikas moraaliton seksihullu, yms. Vain koska on valkoinen. Ei ole oikeasti mitään noista. Ennakkoluulojahan nämäkin ovat. En tiedä, missä turistirysissä olette vain matkustaneet, te, jotka luulette, että valkoiseen ihoon ei liity ennakkoluuloja. Yhtä tökeröä on luulla, että kaikki tummaihoiset olisivat heikko-osaisia. Eivät ole. Suorastaan kamala stereotypia.
Ja mitä tulee ylpeyteen omasta ihosta; olet kaunis koska olet kaunis, et siksi, että olet musta / valkoinen / sininen jne. Mikään "i'm pretty because i'm black" ei edistä yhteiseloa mitenkään. Se on tökeröä. Tämä nyt vaan tuli jostakin viestistä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hänkin niitä, joiden elämässä kaikki negatiivinen johtuu itseen kohdistuvasta rasismista ja syrjinnästä? Vaikka saisi peltipoliisilta sakot roimasta ylinopeudesta, on sekin rasismia.
Miten niin "hänkin"?
Sun asenne kuvastaa juuri sitä mistä Hubara puhuu: Suomessa ei voi keskustella kuin ainoastaan asoista, jotka ovat ev-lut valkoihoisten sinisilmäisten keskiluokkaisten maalaistaustaisten lihaa syövien suomalaisten heterojen maailmasta.
Itsensä ainoiksi oikeiksi suomalaisiksi kuvittelevat ovat kuin pieniä lapsia, jotka yrittävät pitää hiekkalaatikon itsellään ja estää muita lapsia tulemasta mukaan leikkiin. Sitten jos ne muut lapset siitä loukkaantuvat, niin sehän on niiden oma vika!
Suomessa on todella helppo tulla suljetuksi pois tuolta ahtaalta hiekkalaatikolta, jota "suomalaiseksi tasa-arvoiseksi ja demokraattiseksi yhteiskunnaksi kutsutaan". Monien asenteet kun ovat kai sitten peräisin jostain perähikiän luola-asujilta.
Suomessa on ollut iät ja ajat saamelaisia, romaneja, valloneja, saksalaistaustaisia, skotlantilaistaustaisia, juutalaisia, muslimeja, ortodokseja, ja vaikka mitä ruotsalaisten lisäksi. Edelleen hyvin harva suomalainen tietää mitään noista. Ei esim. sitä että Suomen puolella sodissa oli mukana sekä juutalaisia että muslimeja.
Vittu mitä paskaa kaikilla tasoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "hänkin"?
Juuri näin! Ensin ei oteta toisennäköisiä mukaan yhteiskuntaan, kohdellaan toisarvoisina ja vieraina. Sitten kun yksi alkaa pitää blogia joka EI ole suunnattu valkoisille suomalaisille vaan toisille saman kokemuksen jakaville, alkaa valitus kuinka hänen ei pitäisi kokea asioita niinkuin hän haluaa vaan kyllä valkoiset tietää paremmin. Tälle ilmiölle on nimikin: whitesplaining.
Mitä tulee positiiviseen syrjintään: luuletteko TOSIAAN että ruskeaihoiselle, afrikkalaiselle, muslimille tai romanille on helpompaa saada Espoossa töitä kuin valkoiselle? En tiedä missä universumissa te elätte. Ihanaa siellä valkoisessa kuplassa elellä ja kuvitella että kaikki paha syrjintä tapahtuu muualla. Suomalaiset valkoihoiset EIVÄT koe systemaattisesti syrjintää. Ns. käänteinen rasismi on myytti. Lisää täällä. http://www.huffingtonpost.com/entry/reverse-racism-isnt-a-thing_us_55d6…
Valkoinen suomalainen on etuoikeutettu. Mikä hitto siinä on niin vaikea myöntää? Valkoiset ihmiset on niin tottuneet olemaan kaiken keskipisteenä ja tärkeenä että on pakko yrittää olla vielä kaikkein syrjityinkin. No, tavallaan tavoitan ajatuksen. Omien asenteiden ja ennakko-oletusten kyseenalaistaminen ei ole mukavaa puuhaa. Eikä myöskään sen tajuaminen ettei olekaan niin erinomainen yksilö erinomaisesta kansakunnasta vaan oikeastaan vain hiton onnekas ilman omaa syytään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on aika jännä, että joku suomalainen edelleen kuvittelee olevansa oikeutettu määräämään kuinka joku toinen kokee etnisyytensä. Vaikka tämä kuvittelija ei edes tajua mistä on kyse, kuten tässäkään ap:llä ei ole hajuakaan jemeninjuutalaisten taustasta.
Lisäksi onhan Hubara aika hyvin selittänyt, että juuri suomalaisten rasismi on yksi syy miksi hän ei ole suomalaisesta äidistään ja kansallisuudestaan ollut hyväksytty suomalaiseksi.
Valitettavasti Suomessa on vielä ihmisiä jotka elävät suljetussa ämpärissä, ja jotka päästelevät suustaan mitä kummempia sammakoita.
Suomessahan on syrjitty karjalaisiakin, jotka ovat jopa suomalais-ugrilaisia.
Miten luulette tilanteen olevan siellä hänen toisessa kotimaassaan? Siellä ihmiset eivät ole rasistisia ja pitävät häntä täysin jemeninjuutalaisena, koska hänen isänsä on sellainen? :)
Koko blogi oli hyvä ja sinne tuli paljon törkeitä kommentteja, mutta myös asiallista keskustelua. Hän kuitenkin laittoi kommentoinnin kiinni ja nyt useimmat postaukset ovat sitä, että hän kertoo ylempää rodullistettuna tyttönä miten asiat ovat eikä kukaan voi olla eri mieltä (koska kukaan muu ei asiasta mitään tiedä).
En epäile, etteikö Koko olisi kuullut myös rasistisia kommentteja, mutta hän nostaa ne ylimmäksi kaikesta siitä paskasta mitä muutkin saavat kuulla omasta ulkonäöstään. Myöskään kaikki vastoinkäymiset elämässä ei johdu ihonväristä.
Finlandia- palkitusta kirjasta nostettu keskustelu oli taas omaa luokkaansa, koska Kokon mielestä kukaan valkoihoinen ei saa fiktiivisissä romaaneissaan kirjoittaa henkilöhahmoiksi rodullistettuja ihmisiä, koska etuoikeutettu valkoihoinen ei saa puhua rodullistetujen suulla, koska eivät voi edes tietää mitä nämä ajattelevat... Ja toisaalta kirjallisuusgenre Suomessa kuitenkin pääasiassa kertoo valkoihoisista ihmisistä, kuten valtaosa kirjailijoista on, ja sekin on väärin ja varmasti rasismia.
Kaikki mielipiteet pitää olla 100% paikkansapitäviä, jos haluaa pitää blogia ja olla ruskea samaan aikaan. Muuten rajakit suuttuu. Valkoiset blogin pitäjät sen sijaan saa kirjoittaa mitä tuubaa vaan, eikä ketään kiinnosta (paitsi jos ovat hyvännäköisiä).
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni on aasianmatkailija, ja saanut osakseen mm tällaisia ennakkoluuloja: rikas moraaliton seksihullu, yms. Vain koska on valkoinen. Ei ole oikeasti mitään noista. Ennakkoluulojahan nämäkin ovat. En tiedä, missä turistirysissä olette vain matkustaneet, te, jotka luulette, että valkoiseen ihoon ei liity ennakkoluuloja. Yhtä tökeröä on luulla, että kaikki tummaihoiset olisivat heikko-osaisia. Eivät ole. Suorastaan kamala stereotypia.
Ja mitä tulee ylpeyteen omasta ihosta; olet kaunis koska olet kaunis, et siksi, että olet musta / valkoinen / sininen jne. Mikään "i'm pretty because i'm black" ei edistä yhteiseloa mitenkään. Se on tökeröä. Tämä nyt vaan tuli jostakin viestistä mieleen.
Se että tulee stereotypioiduksi rikkaaksi, on hieman eri asia. Se liittyy niihin valtarakenteisiin, jotka sieläkin näkyvät. Rikkaat länsimaalaisethan siellä matkustavat, samalla kun keskivertoväestöllä ei ole mitään mahkuja samanlaiseen elämään vaan pitää vaan näyttää tyytyväiseltä turistina. Lisäksi sä voit sieltä Thaikuista lähteä koska tahansa sinne päin maapalloa missä suhun ei tällaisia stereotypioita kohdistu, jos alkaa ahdistaa se et sua rikkaana pidetään.
Sinun kommenttisi tuosta "I'm pretty because I'm black" osoittaa täyden tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi aiheesta. Mustia naisia on vuosisatojen ajan dehumanisoitu ja heiltä on viety heidän naiseutensa. Mustaa ihoa ja mustia hiuksia on pidetty rumana. Tumma iho ja kiharat hiukset on mieletty epätoivoituiksi ominaisuuksiksi. Vuosisatojen aikana myös mustat yhteisöt ovat internalisoineet rasismin ja kokeneet huonoa itsetuntoa synnynnäisistä piirteistään. Se että mustat naiset vihdoin voimaantuvat ja alkavat rakastaa itseään sellaisina kuin ovat on juuri sitä positiivista kehitystä. Monelle mustalle naiselle tuttu "kohteliaisuus" on fraasi "sä oot kaunis mustaksi tytöksi". Tosiasiassa mustat naiset eivät ole kauniita mustuudestaan huolimatta vaan juuri siksi koska he ovat mustia. Musta on kaunista.
(ja koska joku valkoinen alkaa taas uhriutua kohta, niin totean - tämä että joku arvostaa itseään sellaisena kuin on ei mitenkään ole sen sanomista etteivät valkoiset naiset myös olisi kauniita koska ovat juuri sitä mitä ovat).
Jos kerran vastustatte rasismia ja olette sitä vastaan voisitte vaikka alkaa joskus tutustua siihen maailmaan toisenlaisesta näkökulmasta, vaikka siitä mustuuden näkökulmasta, tai Koko Hubaran näkökulmasta. Kannattaa olla avoimin mielin ja kyseenalaistaa omia ajatuksiaan - meissä valkoisissa on myös kaikissa rasistisia asenteita ja ajatuksia sisäistettynä, halusimme tai emme. Jos olette oikeasti rasismia vastaan suosittelen katsomaan Chescaleigh Ramseyn ja Kat Blaquen videoita. Tässä linkit heidän kanaviinsa. Vaikka ovat amerikkaisia, samat asiat pitkälti pätee tänne.
Viestille 60 tiedoksi, mitä jos mä olenkin jo miettinyt asiaa paljonkin, mutta tullut vaan eri lopputulokseen kuin sä? Ei tarvitse luulla puhuvansa idiootille, tiedän, että mustat naiset ryhmänä ovat kokeneet syrjintää. Silti, "olen kaunis mustuudestani johtuen" on mielestäni typerästi ja riidanhaluisesti sanottu, ei lainkaan sosiaalista silmää. Kauneus on pitkälti kasvojen symmetriaa, ei liity ihonväriin. En jaksa mitään "mua on haukuttu 10 kertaa joten nyt on mun vuoro kehua itseäni 10 kertaa"-pelejä. Kuka niistä pysyy kärryillä.
Olen Suomesssa syntynyt ruskea tyttö, siis ihan oikeasti ruskea, ei valkoinen niin kuin tämä Coco-pähkinä. Itse asiassa vituttaa kun täälä yliopistolla erityisesti naistutkimusta ja antropologiaa opiskelevat valkonaamat pitävät minua "rodullistettuna". Helvetti olen suomalainen ja euroopplainen enkä mikään muitten määrittelemä "rodullistettu".
Tukkani on afrompi kuin kuin Kokon, en silti valita että "Me Naisissa" ei ole ohjeita bad afro dayn varalle. Samoin en aio jättää opintojani kandivaiheeseen verukkeella että olen rodullistettu. Jos treffeillä joku kysyy alkuperääni kerron mielelläni.Ja yleensäkään en treffaille tuntemattomien kanssa.
Olen ruskeana tyttönä ihan hyvin Suomessa pärjännyt enkä tajua että valkoisella Kokolla on aina niin hemmetin vaikeaa.Olisino syytä katsoa mikä sieltä peilistä kurkistaa...
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomesssa syntynyt ruskea tyttö, siis ihan oikeasti ruskea, ei valkoinen niin kuin tämä Coco-pähkinä. Itse asiassa vituttaa kun täälä yliopistolla erityisesti naistutkimusta ja antropologiaa opiskelevat valkonaamat pitävät minua "rodullistettuna". Helvetti olen suomalainen ja euroopplainen enkä mikään muitten määrittelemä "rodullistettu".
Tukkani on afrompi kuin kuin Kokon, en silti valita että "Me Naisissa" ei ole ohjeita bad afro dayn varalle. Samoin en aio jättää opintojani kandivaiheeseen verukkeella että olen rodullistettu. Jos treffeillä joku kysyy alkuperääni kerron mielelläni.Ja yleensäkään en treffaille tuntemattomien kanssa.
Olen ruskeana tyttönä ihan hyvin Suomessa pärjännyt enkä tajua että valkoisella Kokolla on aina niin hemmetin vaikeaa.Olisino syytä katsoa mikä sieltä peilistä kurkistaa...
Epäilen kyllä että olet trolli mutta siltä varalta ettet ole, niin kerron sulle: sun kokemus ei ehkä ole sama kuin Kokon kokemus. Hienoa, jos sun suomalaisuuttasi ei ole kyseenalaistettu. Tuskin Koko miettii että jes kivaa olla rodullistettu, mutta kun hänelle on muistutettu koko hänen koko elämänsä ajan ettei hän ole. Hienoa että oot jatkanut opintosi loppuun, varmasti koulutettuna ihmisenä ymmärrät että kaikilla ei ole sama elämäntarina ja samat voimavarat. Koko ei ole koskaan puhunut kaikkien ruskeiden suomalaisten puolesta, vaan vain omasta puolestaan, ja aika monella on samanlaisia kokemuksia. Tosi kiva kuulla jos sulla ei ole, se antaa mullekin toivoa paremman tulevaisuuden puolesta.
Suomalaiset eivät kyllä perimältään ole mitenkään puhtaan "valkoisia". Kielemme ja geneettinen perimämme isien puolelta tulee suurimmaksi osaksi pohjoisesta Aasiasta. Suomalaisista miehistä kuuluu Y-dna haploryhmä N:ään noin 60%
Ärysttää tämä Suomalaisten länsimaalaistaminen ja "skandilarppaus".
Suomalaiset eivät tunnu tajuavan omaa erityislaatuisuuttaan.
Toi ruskeat tytöt blogi oli kyllä oikeesti vaivaannuttavaa lukea. Tuntuu ettei kirjoittajalla ole mitään muuta elämää kuin etsimällä etsiä jotain josta pahoittaa mieli sekä jatkuva rasismista kitinä. Ja tosiaan kyseessä ei edes ole mikään varsinaisesti mikään "ruskea" henkilö... mutta niin. Ei kai vaalea heteromies voi tälläistä ymmärtää.
dgsdgsdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos katsot karttaa niin Jemenistä on aika lyhyt matka Etiopiaan ja Somaliaan.
Mutta ei sekään tee hänestä mitenkään mustaa.
Inhottava sana rodullistettu. Mielestäni vanhan ajatuksen mukaan valkoiset ovat myös rotu. Ja valkoiset ovat vähemmistönä maailmassa. Miksi minun, valkoisen kaksikymppisen naisen, pitäisi hävetä valkoposkihanhi? Ei ole mitenkään minun vika että valkoiset ovat joskus alistanee mustia orjiksi. Itse vastustan kaikkea rasismia, mutta se toimii myös toiseen suuntaan.
On rasistista haukkua valkoista ihmistä ihonvärin perusteella. Ihan ihme ilmiö tämä että omaa valkoisuutta selitellään pois ja keksitään sukujuuria muista maista.
Olen ylpeä siitä miltä näytän. Mielestäni minun ihoni on kaunis. Minä voin sanoa sen ihan hyvin, ja se ei mitenkään tee minusta rasismia tai ajattelematonta.
Koska hän on väittänyt olevansa musta? Kyllä, valkoiset ovat myös "rotu". Biologisesti mitään valkoista, yhtenäistä rotua ei tietenkään voi määrittää mutta valkoiset ovat rotu sosiologisessa mielessä. Valkoiset eivät toki ole maailmanlaajuisesti enemmistö, mutta valkoisilla on valta-asema monin muihin "rotuihin" nähden. Valkoisena eurooppalaisena sinulla on etuoikeuksia, joita muilla ei ole: voit esimerkiksi matkustaa lähes minne päin maailmaa tahansa, sinuun ei liitetä negatiivisia stereotypioita etnisen taustasi vuoksi (kuten että olisit laiska, vähemmän älykäs, lapsenomainen, väkivaltainen, yliseksuaalinen, alistuva). Se, että tiedostaa etuoikeutensa ei tarkoita että niitä pitäisi hävetä. Etuoikeutetuksi syntyminen ei ole valinta. Se, että on paljon etuoikeuksia, ei tarkoita että elämässä olisi välttynyt hankaluuksilta tai ei olisi ansainnut mitään itse. Esim. minulla on jossain määrin hankala lapsuus, sairastamista, kiusatuksi tulemista ym. "epäetuoikeutta" mutta olen silti maailmanlaajuisesti hyvin oikeutettu. En kärsi rasismista, en koe nälkää, minulla on taloudellisesti vakaat olot ja hyvä terveys, mahdollisuus koulutukseen. Minun ei tarvitse sitä hävetä tai kokea syyllisyyttä, se ei auta mitään.
Mitä tulee ns. "käänteiseen rasismiin" niin sitä ei käytännössä ole olemassa. Yksilötasolla tietysti jotkut "rodullistetut" voivat käyttäytyä syrjivästi valkoisia kohtaan tai käyttää haukkumasanoja, mikä ei tietysti kivalta tunnu. Kukaan ei kuitenkaan voi yhteiskunnassa sinua sortaa valkoisuutesi takia. Opettajasi ovat valkoisia, poliisisi on valkoinen, lääkärisi ovat todennäköisesti valkoisia, kuten lainsäätäjät ja viranomaiset. Mainoksissa näet valkoisia kasvoja, sinun ei tarvitse taistella löytääksesi sinulle sopivia tuotteita, sinun ihonvärisi on oletusihmisen ihonväri. Sinä edustat vain itseäsi, et kaikkia samanvärisiä suomalaisia. Jos törttöilet, siitä syytetään vain sinua ja korkeintaan vanhempiasi, ei koko rotuasi. Sinut nähdessäsi ihmiset näkevät vain yksilön.
Joskus on hyvä miettiä asioita muiltakin kanteilta ja kyseenalaistaa omia näkemyksiään. Pysähtyä hetkeksi ja selvittää miten toiset maailman kokevat.
"Kukaan ei kuitenkaan voi yhteiskunnassa sinua sortaa valkoisuutesi takia."
Ei ole totta. Suomessa Yle palkkasi Lähi-Idän kirjeenvaihtajaksi palestiinalaistaustaisen naisen, ihan tämän taustan vuoksi. Tavallinen kantasuomalainen ei olisi kyseistä työtä saanut.
Vierailija kirjoitti:
dgsdgsdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottava sana rodullistettu. Mielestäni vanhan ajatuksen mukaan valkoiset ovat myös rotu. Ja valkoiset ovat vähemmistönä maailmassa. Miksi minun, valkoisen kaksikymppisen naisen, pitäisi hävetä valkoposkihanhi? Ei ole mitenkään minun vika että valkoiset ovat joskus alistanee mustia orjiksi. Itse vastustan kaikkea rasismia, mutta se toimii myös toiseen suuntaan.
On rasistista haukkua valkoista ihmistä ihonvärin perusteella. Ihan ihme ilmiö tämä että omaa valkoisuutta selitellään pois ja keksitään sukujuuria muista maista.
Olen ylpeä siitä miltä näytän. Mielestäni minun ihoni on kaunis. Minä voin sanoa sen ihan hyvin, ja se ei mitenkään tee minusta rasismia tai ajattelematonta.
Koska hän on väittänyt olevansa musta? Kyllä, valkoiset ovat myös "rotu". Biologisesti mitään valkoista, yhtenäistä rotua ei tietenkään voi määrittää mutta valkoiset ovat rotu sosiologisessa mielessä. Valkoiset eivät toki ole maailmanlaajuisesti enemmistö, mutta valkoisilla on valta-asema monin muihin "rotuihin" nähden. Valkoisena eurooppalaisena sinulla on etuoikeuksia, joita muilla ei ole: voit esimerkiksi matkustaa lähes minne päin maailmaa tahansa, sinuun ei liitetä negatiivisia stereotypioita etnisen taustasi vuoksi (kuten että olisit laiska, vähemmän älykäs, lapsenomainen, väkivaltainen, yliseksuaalinen, alistuva). Se, että tiedostaa etuoikeutensa ei tarkoita että niitä pitäisi hävetä. Etuoikeutetuksi syntyminen ei ole valinta. Se, että on paljon etuoikeuksia, ei tarkoita että elämässä olisi välttynyt hankaluuksilta tai ei olisi ansainnut mitään itse. Esim. minulla on jossain määrin hankala lapsuus, sairastamista, kiusatuksi tulemista ym. "epäetuoikeutta" mutta olen silti maailmanlaajuisesti hyvin oikeutettu. En kärsi rasismista, en koe nälkää, minulla on taloudellisesti vakaat olot ja hyvä terveys, mahdollisuus koulutukseen. Minun ei tarvitse sitä hävetä tai kokea syyllisyyttä, se ei auta mitään.
Mitä tulee ns. "käänteiseen rasismiin" niin sitä ei käytännössä ole olemassa. Yksilötasolla tietysti jotkut "rodullistetut" voivat käyttäytyä syrjivästi valkoisia kohtaan tai käyttää haukkumasanoja, mikä ei tietysti kivalta tunnu. Kukaan ei kuitenkaan voi yhteiskunnassa sinua sortaa valkoisuutesi takia. Opettajasi ovat valkoisia, poliisisi on valkoinen, lääkärisi ovat todennäköisesti valkoisia, kuten lainsäätäjät ja viranomaiset. Mainoksissa näet valkoisia kasvoja, sinun ei tarvitse taistella löytääksesi sinulle sopivia tuotteita, sinun ihonvärisi on oletusihmisen ihonväri. Sinä edustat vain itseäsi, et kaikkia samanvärisiä suomalaisia. Jos törttöilet, siitä syytetään vain sinua ja korkeintaan vanhempiasi, ei koko rotuasi. Sinut nähdessäsi ihmiset näkevät vain yksilön.
Joskus on hyvä miettiä asioita muiltakin kanteilta ja kyseenalaistaa omia näkemyksiään. Pysähtyä hetkeksi ja selvittää miten toiset maailman kokevat.
Ei ole totta. Suomessa Yle palkkasi Lähi-Idän kirjeenvaihtajaksi palestiinalaistaustaisen naisen, ihan tämän taustan vuoksi. Tavallinen kantasuomalainen ei olisi kyseistä työtä saanut.
Höpö höpö. Samalla kielten osaamisella ja kulttuurin tuntemuksella eli TAIDOILLA olisi ihan hyvin voinut saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dgsdgsdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Samalla kielten osaamisella ja kulttuurin tuntemuksella eli TAIDOILLA olisi ihan hyvin voinut saada.
Jaa, että ihan sattumalta vain palestiinalaistaustainen valittiin? Uskoo ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
dgsdgsdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sortoa, jos tehtävään parhaiten sopiva henkilö palkataan? Toki hakijan taustat pitää ottaa huomioon. Mäkin sain työpaikkani, koska puhun yhtä Intian kielistä, sen takia että mies on sieltä. Eli erotuin hakijana peruslissusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dgsdgsdg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sortoa, jos tehtävään parhaiten sopiva henkilö palkataan? Toki hakijan taustat pitää ottaa huomioon. Mäkin sain työpaikkani, koska puhun yhtä Intian kielistä, sen takia että mies on sieltä. Eli erotuin hakijana peruslissusta.
Pelkästään se että henkilö on palestiinalaistaustainen ei tee hänestä sopivaa. Tuskin oli hakijoista ainoa joka tuntee kielen ja kulttuurin. Tuo tausta on pikemminkin negatiivinen asia työn kannalta. Kuinka puolueettomasti pystyy tuolla taustalla työnsä hoitamaan?
Se ei ole rasismia, että yhteiskunnassamme, jossa +95% on valkoisia suurin osa mainoksista, lääkäreistä, lainsäätäjistä jne. on valkoisia.
Se ei ole rasismia, että kauppias ei myy ihonvärisi väristä tuotetta liian pienen menekin vuoksi
Myös valkoiset voivat itse sortaa toisiaan valkoisuuden vuoksi ja se on rasismia
Yrität nyt jotenkin vääntää rasismin vain yhteiskunnalliseksi ylhäältäpäin tulevaksi ilmiöksi, vaikka meillä länsimaissa rasismi on juurikin ihmisten itse ruohonjuuritasolla harjoittamaa toimintaa, koska rasistisia lakeja ei enää ole, samoin lähes kaikkialla maailmassa, missä rasismi on paljon yleisempää kuin valkoisissa länsimaissa, jotka ovat maailman vähiten rasistisia paikkoja.