freelancerin verotus?
Teen keikkatyötä ulkomaiselle firmalle. He edellyttivät freelancerverokorttia. Palkka tulee paypaltilille. Missä vaiheessa se vero menee, minäkö itse sen maksan? Miten?
Saan asumistukea. Saako kela tietää tosta paypal-rahasta, se on muutamia kymppejä kuussa, ei vaikuttaisi tukeen, mutta olisi ilmoitettava, mutta en jaksa sitä byrokratiaa.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Freelancerkortin vero on vähän korkeampi, yleensä menee niin, että siinä vaiheessa kun siirrät paypalilta itsellesi palkkaa, menee vero.
Mutta siis miten se menee. Teenkö jotain itse, jotta se menee?
ap
Olen ihan varma että joku täällä osaa neuvoa minua.
Eikö freelancerit lasketa nykyään yrittäjiksi? Kannattaa ottaa tarkasti selvää asiasta ettei mene tuet :(
Vierailija kirjoitti:
Freelancerkortin vero on vähän korkeampi, yleensä menee niin, että siinä vaiheessa kun siirrät paypalilta itsellesi palkkaa, menee vero.
Ei vero ole freelancereilla korkeampi kuin muillakaan. Eikä freelanceria lasketa yrittäjäksi muuta kuin silloin, kun hakee jotain, esim. starttirahaa oli ainkin ennen turha hakea.
Joo ei se veroprosentti päätä huimaa. Mutta MITEN ja MISSÄ VAIHEESSA se vero menee?
ap
Jos sinä verokortin olet lähettänyt yritykselle, niin kyllähän se veron myös pidättää. Saat varmaan palkkalaskelman. Onko firmalla muita suomalaisia freelancereita, osaavat sitten varmaan tehdä kausiveroilmoitukset ja tilitykset verottajalle.
Freelance verokortti! Olisko ollut 47 tai 48 lomakkeen nro. Ohjeet verohallinnolta...