Kumpi menee ensin bussiin; rattaat, joissa vauva vai rattaat, joissa koira?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kerran todistin tilannetta, jossa äiti ja pieni vauva eivät mahtuneet bussiin kyytiin. Pakkasta -30 ja seuraava bussiin oli tulossa vasta tunnin päästä. Lähellä ei ollut edes mitään sisäpaikkoja, ainoastaan terveyskeskus puolen kilometrin päässä, josta ilmeisesti olivat matkalla kotiin. Säälitti :( joten sanoisin että koira jää ulos.
Miten tämä erikoistilanne vaikuttaa mihinkään?
Koira väistää.
Ja minulla on molempia, lapsia ja koira eli en ole mikään koiravihaaja. Ymmärrän myös että koirani pitää poistua bussista, jos kyytiin tulee yksikin itsensä allergiseksi ilmoittava.
Tämä ei varmasti ole suosittu mielipide, mutta eläinallergikkona olen sitä mieltä, että eläimiä ei koskaan pitäisi kuljettaa bussissa, ratikka tai metrossa. Junamatkan pidemmälle kyllä ymmärrän, mutta kaupungin sisällä eläimen kanssa voi joko kävellä tai sitten hoitaa asian muuten, ostaa, lainata, vuokrata auton, ottaa taksin jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei varmasti ole suosittu mielipide, mutta eläinallergikkona olen sitä mieltä, että eläimiä ei koskaan pitäisi kuljettaa bussissa, ratikka tai metrossa. Junamatkan pidemmälle kyllä ymmärrän, mutta kaupungin sisällä eläimen kanssa voi joko kävellä tai sitten hoitaa asian muuten, ostaa, lainata, vuokrata auton, ottaa taksin jne.
Sen enempää kantaa ottamatta, mietin vain, että miksi sun mielestä muiden pitää tehdä erikoisjärjestelyjä sun allergian vuoksi eikä toisin päin?
Entä jos pysäkillä on opaskoira, kumpi tulee ensin, sun allergia vai toisen opaskoiraa vaativa vamma tai sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Se, joka oli pysäkillä ensin. Tai valitettavasti usein se, joka on röyhkeämpi ja ehtii ovelle ekana. Moni suomalainen tuppisuu ei saa siinä sanotuksi, että minä olin tässä kyllä ensin odottamassa, vaan jää kiltisti pysäkille...
Jos toinen osapuoli on niin röyhkeä, että ohittaa jonossa, niin on todennäköisesti myös niin röyhkeä, että järjestää kohtauksen tai käy jopa päälle jos alat väittämään vastaan. Helpompi siis antaa idiootin mennä jos seuraava bussi tulee parin minuutin päästä.
Jos kaikkia idiootteja alkaa elämässään ojentamaan, niin ei ehdi muuta tehdäkään kuin tapella.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat siis samaan aikaan pysäkillä ja vain yhdet rattaat mahtuu kyytiin.
Ap
Aika epätodennäköistä että tulisivat just samaan aikaan. No, itse jos sattuisin jostain syystä olemaan liikkeellä rattaissa olevan koiran kanssa päästäisin varmaan rattaissa olevan lapsen ennen mua jos bussi olisi niin täysi ettei sinne molemmat mahtuisi. Mutta vain jos äiti/isä ei olettaisi itsestäänselvänä asiana, että minä väistän paikaltani jonossa. Se olisi niin ärsyttävää itsekeskeisyyttä että menisi kaikki empatiat saman tien.
Samoin jos olisin liikkeellä rattaissa olevan lapsen kanssa en missään nimessä olettaisi että joku noin vain päästäisi mit ohi, "koska lapsi".
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hajusteallergikkona olen sitä mieltä, että hajusteita käyttävien ei pitäisi kulkea bussilla, ratikalla tai metrossa. Voisivat mieluummin kävellä tai ostaa, lainata tai vuokrata auton tai ottaa taksin. Kyllä hajusteallergikon tarpeet menee terveiden ihmisten edelle.
Jos nyt oletetaan että tässä rakennetaan konfliktia vankkurimamman ja koiranomistajan välille, eikä koira ole rattaissa matkustavaa mallia, niin käytännössähän tämä mitä todennäköisimmin menee niin, että lastenrattaat ryysää keskiovesta samaan aikaan kun koira isäntineen menee etuovesta.
Jos molemmat ovat rataskansaa, kyytiin menee keskiovesta ensin se, joka oli pysäkilläkin ensin.
Vierailija kirjoitti:
Minä eläinallergikkona sallin eläimet samassa bussissa. En koske eläimiin. Kestän bussimatkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen enempää kantaa ottamatta, mietin vain, että miksi sun mielestä muiden pitää tehdä erikoisjärjestelyjä sun allergian vuoksi eikä toisin päin?
Entä jos pysäkillä on opaskoira, kumpi tulee ensin, sun allergia vai toisen opaskoiraa vaativa vamma tai sairaus?
Antaisin opaskoiran kanssa liikkuvan mennä ensin, jos minulla ei olisi mahdollisuutta mennä tarpeeksi kauas koirasta. Muuten olen sitä mieltä, että julkiset kulkuneuvot ovat ensisijaisesti ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei minustakaan lemmikkiä tulisi tarpeettomasti kuljettaa bussissa, mutta esimerkiksi jos tulee keskellä yötä junalla tavaroiden ja lemmikin kanssa, niin aika hankala on mennä kotiin ilman bussia. Toki taksin voi tilata.
Samoin jos lemmikki on sairaana, eikä siten voi liikkua, niin joko taksi tai bussi.
Ymmärrettävästi bussilla mennään, koska halvempaa.
Mielestäni bussissa pitäisi olla lemmikkipaikat perällä, jolloin allergikot voisivat olla bussin etuosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minustakaan lemmikkiä tulisi tarpeettomasti kuljettaa bussissa, mutta esimerkiksi jos tulee keskellä yötä junalla tavaroiden ja lemmikin kanssa, niin aika hankala on mennä kotiin ilman bussia. Toki taksin voi tilata.
Samoin jos lemmikki on sairaana, eikä siten voi liikkua, niin joko taksi tai bussi.
Ymmärrettävästi bussilla mennään, koska halvempaa.
Mielestäni bussissa pitäisi olla lemmikkipaikat perällä, jolloin allergikot voisivat olla bussin etuosassa.
Tosin ei tämä kyllä onnistuisi jos bussiin pitää tulla sisään etuovesta, koska silloin pitäisi kulkea koko bussin läpi lemmikin kanssa. Ehkä sittenkin toisinpäin. Tosin vanhusten paikat pitää olla myös lähellä etuovea. Ei mikään helppo pulma, mutta ehkä nuo ensimmäiset paikat sitten lemmikeille ja vanhuksille.
Allergia ei ole valinta, lemmikki on. Minusta lemmikki kannattaa ottaa vain silloin, kun tietää voivansa huolehtia siitä niin että muille ei aiheudu haittaa. Jos ei ole varaa autoon tai taksiin, ei ole varaa lemmikkiin.
Ja hajusteallergikon kanssa olen samaa mieltä, hajusteiden käyttöä tulisi ensisijaisesti välttää tai toissijaisesti ainakin hillitä.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat siis samaan aikaan pysäkillä ja vain yhdet rattaat mahtuu kyytiin.
Ap
En ole koskaan nähnyt koiraa rattaissa, mutta olen ollut vastaavassa tilanteessa niin, että oli kahdet lastenvaunut. Jos kumpikaan ei ole ollut selkeästi ensin pysäkillä, niin yleensä vaihdetaan siinä pari sanaa tyyliin "jaaha, bussi on täynnä. Kuinka kiire sulla on?" ja se, jolla on vähemmän kiire, antaa toisen mennä. Myönnettäköön, asun erittäin hyvien julkisten yhteyksien varrella jolloin odotusaika seuraavaan välineeseen on yleensä max 7 minuuttia. Olisi varmasti hankalampaa jos bussi kulkisi kerran puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt viisastelijat, minkä helvetin takia koiraa kuljetetaan rattaissa?
Miksi lasta kuljetetaan rattaissa? Siksi, että se ei osaa tai pysty tai jaksa kävellä koko matkaa. Eiköhän sama koske myös koiraa sekä aikuista ihmistä.
Ei saatana, vertaatko tosiaankin lasta ja koiraa? Toivottavasti sulla ei ole kumpaakaan!!
Vertasin myös invalideihin ja muihin liikuntarajoitteisiin, ellet huomannut.
Mitä toipuvalle tai vanhalle tai pienelle koiralle mielestäsi pitäisi tehdä? Jättää se kotiin? Lopettaa?
Lopettaminen kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Ja koiria ei pitäisi bussiin tuoda ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt viisastelijat, minkä helvetin takia koiraa kuljetetaan rattaissa?
Miksi lasta kuljetetaan rattaissa? Siksi, että se ei osaa tai pysty tai jaksa kävellä koko matkaa. Eiköhän sama koske myös koiraa sekä aikuista ihmistä.
Ei saatana, vertaatko tosiaankin lasta ja koiraa? Toivottavasti sulla ei ole kumpaakaan!!
Vertasin myös invalideihin ja muihin liikuntarajoitteisiin, ellet huomannut.
Mitä toipuvalle tai vanhalle tai pienelle koiralle mielestäsi pitäisi tehdä? Jättää se kotiin? Lopettaa?
Lopettaminen kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Ja koiria ei pitäisi bussiin tuoda ollenkaan.
Onneksi en liiku julkisilla, jos siellä on noin pelottavia tapauksia liikkeellä.
Oikeastiko olette sitä mieltä, että rattaissa kulkeva koira (ajatuskin on ihan naurettava) ja lapsi ovat ns. samalla viivalla? Onhan ihminen nyt kuitenkin arvokkaampi kuin eläin. Ei kai kukaan voi sitä kiistää, vaikka olisi kuinka eläinrakas. Kyllä lapsen on päästävä bussiin, koira joutaa odottamaan.
Se minkä kuski on hyväksynyt, sitä ei mamma pysty hylkäämään. Jos koira, bassoviulu tai fiikus on kelpuutettu kyytiin, lapsi rattaineen joutaa odottamaan.
Kuulostaa loogiselta. En ole koskaan matkustanut vaunujen kanssa, mutta ymmärrän, miksi tuohon tarvitaan jokin sääntö.