Soijarouhe, pavut, linssit, kikherneet...
Näen punaista aina kun noita tyrkytetään edullisiin ruokavinkkeihin! Niin kamalia kaikki, että ei tule kovin edulliseksi, kun kukaan ei halua syödä niitä, vaan lentävät kaaressa roskikseen.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmislasagne ainekset ja soijarouhe toimii. Ei huomaa eroa jauhelihaan juurikaan ja annokselle tulee hintaa alle euro.
Kyllä muuten huomaa. Exä yritti puputtaa mulle sellaista lasgagnea, jossa puolet jauhelihasta soijarouhetta. Jätin sen.
Ehkä hyvä että exäsi pääsi eroon sinusta :D
No joo, tiesin heti alussa että olen liian hyvä sille mutta se oli muuten kauhean miellyttämisen haluinen ja kävi vähän sääliksi. Mutta ne helvetin sörsselit, sanoin ei jatkoon sille muijalle.
Haha, no mutta jättihän se Hamamatkin Vesa Keskisen kastikkeen takia.
Mää oon syönyt papuja ravintoloissa, niin etnisissä kuin ihan näissä ketjupaikoissa, yliopiston ravintolassa, kotona ja mökillä. Ne eivät vaan maistu hyviltä, ja no mulla menee maha niistä sekaisin niin en ole jaksanut enää itseäni kiusata ja lukittautua vessaan päiväksi. En sitten tiedä että laittaako mulla elimistö vastaan kun tietää että nämä eivät tee mulle hyvää niin maistuvat jo pahalta sen takia? Linssejä onneksi pystyn syömään, ja ne on kyllä hyviä, jos on tehty oikein.
Soijalle ja herneille olen allerginen.
Mä menin suoraan sekasyöjästä vegaaniksi. Laitoin ennen aika tavallista ruokaa. Mua pidetään hyvänä kokkina. Kuitenkin ainakin omaan makuuni se, mitä nykyisin syön, on ihan hemmetin paljon parempaa kuin entiset pöperöt. Kuvittelin ensin, että olen nyt tuominnut itseni syömään pahvin makuista ruokaa loppuikäni, mutta ei se nyt ole ihan niin mennyt. Olokin on nykyisin parempi.
Mä olen sen parikytä vuotta käyttänyt linssejä, papuja ja soijarouhetta ruuissa. Olen sekasyöjä.
Sitten tuli totaalinen kyllästyminen niiden käyttöön. Pari vuotta meni ja löysin taas nämä tuotteet.
Rakastuin mustaan linssiin, ei syödä usein, mutta syödään. Siitä tehdään muhennoksia kasvisten kanssa tai ihan vaan sipulin kanssa syksyiseen piirakkaan täytteeksi.
Pavuissa ja kikherneissä hoksasin, että kuivatut ovat parempia. Rakenne ja maku pysyy paremmin. Ei maistu kaikki pehmoselta suolaliemeltä.
Ja rouhe.. en sitä vieläkään rakasta, mutta kerran viikossa sen desin pari kuivaa rouhetta käytän. Lähinnä laatikkoruokiin. Eilen tein ison satsin kaalilaatikkoa ja 14 v totes, että paljon parempaa kuin lihan kanssa tehtynä. "salaisuuteni" on se, etten liota, vaan otan nesteen huomioon ruuassa. Lisäksi sitä ei saa olla niin paljon, että se resepteissä "korvaisi" sen lihan kokonaan.. vaan esim 2/3 määrästä. Ettei ole hallitseva. Tietenkin se maustaminen on oma juttunsa. Esim makaronilaatikkoon kun tehdään munamaito, niin se neste saa olla todella vahvasti maustettu.
Jossain vaiheessa hurahdin intialaiseen ruokaa, joten sieltäpäin tulee käytettyä aivan mahtavia mausteita. Mutten näissä kotimaisissa sapuskoissa, ne maustetaan täkäläisesti.
Eihän kaikki voi tykkää kaikesta, sehän on selvä. Paljon on harrastuneisuudestakin kiinni. Itse olen tyytyväinen, että näillä tuotteilla voi monipuolistaa perheen ruokia.
Oletpa helposti tulistuvaa sorttia xD
Elimistön sekaisin menemisestä vielä piti sanoa. Meneehän se palkokasveista sekaisin, jos ei ole elimistö ei ole tottunut sitä sulattamaan.
Päivittäin, kun jotain palkokasvia syö, niin ei rupsuta.
Eikä ole enää samoja ongelmia myöskään ruisleivän, hernekeiton tai kaaliruokien kanssa. :)
Hah-hah, onpa täällä kalapuikko-purkkihernekeittomammaset kilvan jakamassa vinkkejään. Oikeesti laitatte päivästä toiseen eineksiä ettekä ole soijarouhetta nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa, joka on tunnettu kulinarismistaan, esim. linssejä arvostetaan paljon, joten paikalliset du Puy -linssit on jopa nimisuojattu. Näitä linssejä ranskalaiset pitävät niin herkullisina että niitä kutsutaan "köyhien kaviaariksi" - linssit muistuttavat ulkonältään belugakaviaaria ja ovat siihen verrattuna edullisia.
Tämä vain esimerkkinä yhdestä haukkumastasi tuotteesta.
Ehdotan että lopetat provoamisen ja käyt kaupasta jotain haukkumaasi tuotetta ja valmistat itsellesi herkullisen aterian niistä.
Vertaat linssejä kaviaariin, etkä ymmärrä kielikuvan merkitystä?
En minä vertaa vaan ranskalaiset ovat tämän kielikuvan keksineet. Ymmärryksen puute lienee siis täysin sun puolella.
Joka päivä pitää paljon syödä lihaa! Ei noilla iso mies elä.
Vierailija kirjoitti:
Elimistön sekaisin menemisestä vielä piti sanoa. Meneehän se palkokasveista sekaisin, jos ei ole elimistö ei ole tottunut sitä sulattamaan.
Eikä ole enää samoja ongelmia myöskään ruisleivän, hernekeiton tai kaaliruokien kanssa. :)
Se on just näin ja pähkinäallergikolle kanssa vaan lisää cashewia suuhun niin siitä se sitten tottuu koska ei voi olla niin että tofutorttuni ei vaan sovi jollekin.
Ihan siis niinku vittu aikuisten oikeasti.
Eiköhän sulla rupsuta perseen sijasta korvien väli.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin suoraan sekasyöjästä vegaaniksi. Laitoin ennen aika tavallista ruokaa. Mua pidetään hyvänä kokkina. Kuitenkin ainakin omaan makuuni se, mitä nykyisin syön, on ihan hemmetin paljon parempaa kuin entiset pöperöt. Kuvittelin ensin, että olen nyt tuominnut itseni syömään pahvin makuista ruokaa loppuikäni, mutta ei se nyt ole ihan niin mennyt. Olokin on nykyisin parempi.
Mulla on olo parempi kun syön pihviä ja kaikki terveysongelmat ovat hävinneet sen myötä.
Kysyn ihan kiltisti ja kohteliaasti, että voisiko joku vääntää mulle rautalangasta miksi tällainen raaka-aineketju herättää niin valtavan voimakkaita tunteita? Ap "näkee punaista" soijarouheesta, kommentoijat solvaavat toisiaan ... Papujen, linssien ja kikherneiden takia!
Miten se on keneltäkään pois, jos joku sekasyöjäperhe (kuten me) käyttää ruoissaan noitakin aineita, joku toinen ei ja joku kolmas vain kasvisperäisiä tuotteita? Jos joku innostuu ruuasta, joka sisältää vaikka kikherneitä (esim. hummus) ja kertoo siitä täällä, miksi niin monet kokevat sen henkilökohtaiseksi loukkaukseksi???!!!
Kiitos etukäteen, jos joku osaa mulle avata palstalaisten sielunelämää mitä ruoan raaka-aineisiin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa, joka on tunnettu kulinarismistaan, esim. linssejä arvostetaan paljon, joten paikalliset du Puy -linssit on jopa nimisuojattu. Näitä linssejä ranskalaiset pitävät niin herkullisina että niitä kutsutaan "köyhien kaviaariksi" - linssit muistuttavat ulkonältään belugakaviaaria ja ovat siihen verrattuna edullisia.
Tämä vain esimerkkinä yhdestä haukkumastasi tuotteesta.
Ehdotan että lopetat provoamisen ja käyt kaupasta jotain haukkumaasi tuotetta ja valmistat itsellesi herkullisen aterian niistä.
Vertaat linssejä kaviaariin, etkä ymmärrä kielikuvan merkitystä?
En minä vertaa vaan ranskalaiset ovat tämän kielikuvan keksineet. Ymmärryksen puute lienee siis täysin sun puolella.
Ranskalaiset tuskin tarjoavat linssejä kaviaarin sijasta. Pässi.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan kiltisti ja kohteliaasti, että voisiko joku vääntää mulle rautalangasta miksi tällainen raaka-aineketju herättää niin valtavan voimakkaita tunteita? Ap "näkee punaista" soijarouheesta, kommentoijat solvaavat toisiaan ... Papujen, linssien ja kikherneiden takia!
Miten se on keneltäkään pois, jos joku sekasyöjäperhe (kuten me) käyttää ruoissaan noitakin aineita, joku toinen ei ja joku kolmas vain kasvisperäisiä tuotteita? Jos joku innostuu ruuasta, joka sisältää vaikka kikherneitä (esim. hummus) ja kertoo siitä täällä, miksi niin monet kokevat sen henkilökohtaiseksi loukkaukseksi???!!!
Kiitos etukäteen, jos joku osaa mulle avata palstalaisten sielunelämää mitä ruoan raaka-aineisiin tulee.
Vegaanit ovat raivopäitä. Sen olen tällä palstalla oppinut.
Kasvispainotteinen ruokavalio on terveellisempi, kik-herne oli täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
jamie Oliverin Superruuat-ohjelmassa neuvottiin, että pavuista ei tule ilmavaivoja, jos joko liotusveden tai keitinveden vaihtaa puolessavälissä. On tietysti noloa, etten muista kummasta kyse, mutta sehän selviää helposti kokeilemalla.:)
Ja altistus todella vähentää ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jamie Oliverin Superruuat-ohjelmassa neuvottiin, että pavuista ei tule ilmavaivoja, jos joko liotusveden tai keitinveden vaihtaa puolessavälissä. On tietysti noloa, etten muista kummasta kyse, mutta sehän selviää helposti kokeilemalla.:)
Ja altistus todella vähentää ilmavaivoja.
Paistat hyvän naudanlihapihvin. Ei tarvii liuotella, ei tule ilmavaivoja, on hyvää ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on just näin ja pähkinäallergikolle kanssa vaan lisää cashewia suuhun niin siitä se sitten tottuu koska ei voi olla niin että tofutorttuni ei vaan sovi jollekin.
Kylläpä käytätkin aikuismaista kieltä, hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että pahoitin mielesi.
Pähkinäallergiaa et voi verrata. Koska allergiat voi olla hengenvaarallisia. Pieru ei ole.
XDDDDD