Te-toimiston työosoitukset...ei hitto
Mulle tuli eilen kotiin kirje, jossa kehoitetaan hakemaan yhtä työpaikkaa 8.9 mennessä. No kyllä mä sitä haen, mutta mietin vaan mitä olisi taas tapahtunut jos olisin sattunut olemaan muutaman päivän pois kotoa niinkuin usein olen...Eipä ihan kauheasti aikaa taas annettu.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet poissa kotoa, kannattaa kirjautua mol:lin sivuille oma asiointi -kohtaan katsomaan, josko olisi jotain velvoittavaa ilmaantunut.
Mutta silti: Työtarjous saapuu kaksi päivää ennen hakuajan umpeutumista. Olisiko ihan mahdotonta pikkuisen aiemmin niitä lähetellä?
Vaikka onhan niitäkin kauhukertomuksia ja valitettavasti tosia että te-toimisto on lähettänyt työtarjouksen paikkaan jonka haku on jo umpeutunut ja ko hakija on saanut karenssia. Koska ei ole voinut hakea tarjottua paikkaa.
Työpaikkailmoitus tulee, kun tulee ja hakukomennus pitää tehdä ja lähettää. Kyllä se kirje postissakin jonkin aikaa viettää. Ei siis välttämättä ole mahdollista lähettää aiemmin. Sitä varten on nettipalvelu, jota pitäisi kyttäillä jos ei ole kotona.
Mielestäni ilmoitukset uusista velvoittavista toimenpiteistä pitäisi tulla tekstiviestillä puhelimeen ja sähköpostiin.
Samaa mieltä siitä, että olisi hyvä jos tulisi ilmoitus myös tekstarilla ja sähköpostilla, mutta valitettavasti järjestelmä on iso, vanha ja kömpelö eikä taivu tuohon. Koko järjestelmä pitäisi räjäyttää ja tehdä uusiksi ja sehän maksaa paljon. Sitä paitsi harva muistaa ilmoittaa sähköpostin tai puhelinnumeron muutoksista työkkäriin, joten ei tuokaan pomminvarmaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa. En tiedä minkätyyppisestä työstä on kyse, mutta minulla ainakin voi mennä useampi päivä hyvän hakemuksen kirjoittamiseen. Noloa jos joutuu työkkärin takia hätäpäissään kyhäämään jotain.
Eipä taida niitä töitä löytyä, jollei heti ensimmäisen tunnin sisällä ilmoituksesta hakemusta laita. Kukaan työnantaja ei niitä parin päivän jälkeisiä enää edes katso, kun jo parin tunnin aikana tullut liuta hyviä ehdokkaita.
Höpö höpö. Tästäkin asiasta on ihan tutkimustietoa. Hakemuksissa on huippu heti, kun työpaikkailmoitus on julkaistu ja toinen juuri ennen hakuajan sulkeutumista. Ensin mainitut ovat niitä hakijoita, jotka hakevat mitä tahansa työpaikkaa, yleensä samalla hakemuspohjalla (vähän kuten epätoivoiset nettideittaajat). He eivät edes tutustu yritykseen tai työtehtävään ja sen vaatimuksiin. Jälkimmäiset hakevat päähänpistosta vaikka tietävät, että eivät ole sopivia.
Toisinaan työpaikat täytetään heti sopivan hakijan löydyttyä mutta hyvin harvoin silti parissa tunnissa ellei kyseessä ole joku suorittavan tason työpaikka, jossa ei edellytetä juuri mitään. Yleensä hakemukset luetaan vasta, kun hakuaika on päättynyt.
Vähät rahat menee työlinjan puheluihin. Sinne on mahdoton päästä kohtuullisessa ajassa. Tämän takia välttelen soittamista, mieluummin hoidan netissä asian. Jos menee käymään te-toimistossa, suhtaudutaan kuin olisi rikoksen tekemässä. Ruvetaan heti motkottamaan, miksi ei käytä nettiä tai työlinjaa.
ne työtarjoukset (ne on nimeltään näitä, vaikka ne ei ole oikeita työtarjouksia)
voi tulla vaikka hakuajan jälkeen (lähetetään kakkospostina työkkäristä)
niin tulee karenssia, vaikka myöhästyt hausta itsestäsi riippumattomista syistä.
työttömät, hankkikaa jotain omaehtoista tekemistä tän vuoden puolella, niin ette ens vuonna joudu kuseen.
mä varoitin täällä näistä muutama viikko sitten, ja mut haukuttiin suohon luulosairaaksi :D
ens vuonna haastattelen teitä kolmen kuukauden välein. en haluis välttämättä joten hankkikaa jotain ennen sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen voi hankkia sähköpostiohjelman. Kyhää sitten luonnoksen jos ei juuri silloin ole kenttää ja lähettää jonkun "Hei, näin ilmoituksenne koskien työtehtävää xxxxxxxxx ja kiinnostuin paikasta. Olen Xxxxx Xxxxx ja käynyt xxxx koulua ja minulla on xxxx-tutkinto...diipa daapa" tärkeimmistä koulutuksista ja kokemuksista muutama rivi sekä omista kyvyistä ja soveltuvuudesta kyseiseen tehtävään. Tekee vaikka tuollaisen peruspohjan ja muokkaa sitä.
Tietty voi cv:n ja kuvan liittää siihen, mutta itse en viitsi jos ei erikseen pyydetä.
Yksi tällainen viisirivinen naseva hakemus toi työpaikan. En sitten tiedä miten työkkäri suhtautuu niihin nettilomakkeisiin joita esim. rekryfirmojen sivuilla on. Mitenkä sellaiseen todistaa hakeneensa?
Mistä kolme alapeukkua? Annoin tuossa yksinkertaisen neuvon miten hakea helposti töitä ja välttää karenssi. Ei niitä työnantajia tai heidän rekryjään kiinnosta lukea romaaneja vaan muutama rivi osaamisesta riittää.
Sille nyt ei vaan yksi ihminen voi kiukuttelulla mitään, että systeemi ei toimi.
Alapeukku siksi, että ei meille tavallisille työnhakijoille yleensä tule työpaikkaa ihan noin vaan, vaikka kuinka naseva hakemus olisi. Totta sekin, että kyllä työpaikan voi saada yhdellä hakemuksella - mutta onko se 3. vaiko 303. hakemus, on eri juttu.
Monet työnantajat eivät edes lue erillisiä hakemuksia vaan pyytävät joka tapauksessa täyttämään sen lomakkeen, vaikka hakemus olisi jo vastaanotettu. Siinä on nimittäin todella kätevät tehdä hakijoitten ansiovertailu siinä tapauksessa, että ollaan tosissaan valitsemassa aivan uutta työntekijää.
No ihan tavallinen työnhakija olen minäkin ja arpaonni osui tällä kertaa paikkaan. Montakohan kertaa se olen ollut minä, joka on jäänyt nuolemaan näppejään kun ei ole tullut valituksi? Työnhaku ON täyttä helvettiä. Näille realiteeteille ei voi mitään. Eikä ole järkeä lähettää hakemuksia johonkin kyselyitä varten olevaan sp-osoitteeseen jos pyydetään täyttämään lomake.
Itse olen aiemmin täytellyt noita lomakkeitakin ja nyt vähemmän ennen tämän työn saantia. Haen mieluummin niihin sähköpostiosoitteisiin lyhyillä hakemuksilla. Syynä tähän on se, että eräs ison firman rekry kertoi etteivät työnantajat jaksa lukea niitä pitkiä hakemuksia.
Ja ei kai sekään voi maata kaataa jos joskus pitää täyttää se lomakehakemus? Siinähän se menee aamukahvia juodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on parhaita. Nyt haet tätä työtä tai saat karenssia. Mulle tuli alkuvuodesta pakkohaku työterveyshoitajalso, vaatimuksena väh. 2 vuoden kokemus ja terveydenhoitajan koulutus. Olin just valmistunut sairaanhoitaja ja hyvin vähän (3kk) kokemusta. Laitoin hAkemuksen ja kirjoitin siihen, että te-toimisto pakotti hakeen, en omaa oikeaa koulutusta, enkä kokemusta. Mut tässä tää nyt on. :D en saanut työtä. Kirjoitin myös tuol palvelussa te,toimistolle, että ei mul ole oikeaa ammattia tähän saatika kokemusta, mut hain kun oli pakko
Jos olet selvästi ihan ilman pätevyyttä tarjottuun työhön, niin soita TE-toimistoon niin peruvat työtarjouksen. Mutta jos työpaikkailmoituksessa ei lue "vaaditaan vähintään 2 vuoden kokemus" vaan "toivotaan kokemusta kaksi vuotta", niin silloin tuskin peruvat työtarjousta. Jos kirjoitat, että sut pakotettiin hakemaan, niin siinä on se riski, että saat karenssia eli olet omalla toiminnallasi aiheuttanut sen, ettei sua valita (kukapa valitsisi jotain epämotivoitunutta ja pakotettua). Jos siis työnantaja haluaisi esim. käräyttää sut tosta hakemuksesta tai joku virkailija soittais pistokokeena työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa on arkena tarkistaa päivittäin työkkärin palvelu? Kyllähän sitä nettiä käyttää vaikka iltiksen selaamiseen tai vauvalehden lähes päivittäin...
Nettipankkitunnuksilla kirjautuminen on raivostuttavaa! Sitten kun pelkkä käyttäjätunnus ja salasana riittää niin voin käydä vaikka kolme kertaa päivässä!
Voih. Töissäkin joutuu tekemään kaikenlaista raivostuttavaa päivittäin.
Mutta siitä a kunnon palkan ja muut edut eikä ole sitä halveksuttavaa työtön-kastia.
Ja työtön saa vastineeksi työnhaustaan korvaukset. Missä ero? Työssä olevalta velvoitetaan aika paljon enemmän sen kunnon palkkansa eteen kuin yhden nettipalvelun seurailu ja satunnainen pakko hakea jotain paikkaa.
Olisin mieluummin töissä kuin vahtisin onko te-toimisto laittanut liian myöhään tarjouksia työpaikkoihin joihin ei ole mitään edellytyksiä päästä.
En ymmärrä miksi rangaistaan siitä että itse haen töitä, miksi tuota naurettavaa "ilmoituksessa ei saa olla että paikkaa on haettu aiemmin kuin te-toimiston määräämänä päivänä ynnä muuta kiusaamista.
Voisitko selventää tuota kertomaasi, itse ei siis saa hakea paikkaa ennen kuin työkkäri sitä ehdottaa? Vai?
8
Ymmärsit oikein. Sitä pitää hakea uudelleen vaikka olisi jo itsenäisesti hakemuksen laittanut. Ei kelpaa, että ilmoitat jo hakeneesi.Aika jännä juttu. Itse hain erästä paikkaa, kunnes samaan paikkaan tuli pari viikkoa myöhemmin työkkäristä osoitus. Ilmoitin jo hakeneeni kyseistä paikkaa , ei siitä asiasta mitään ongelmia tullut. Ilmoitin hakuprosessin jälkeen etten tullut valituksi. Mikäköhän on oikea tapa? Täytyy huomenna kysyä työkkäristä, jos sinne pääsee puhelimella.
Tämä kuulostaa kyllä uskottavammalta kuin tuo aiempi väite, että samaa paikkaa olisi haettava kahteen kertaan...
Ei kukaan ole oman kokemuksen perusteella väittänyt, että kahteen kertaan pitäisi hakea. Se on kuitenkin fakta, että oma asiointi-palveluun ei voinut ilmoittaa hakupäiväksi aikaisempaa kuin tarjouksen päiväys, vaan se piti selvittää erikseen. Helpoin tapa olisi tietenkin ollut vaihtaa siinä palvelussa hakemuksen jättöpäiväksi tarjouspäivä. Siinä olisin syyllistynyt väärän tiedon antamiseen viranomaiselle, joka sekin on laitonta.
Sinulla on asiat hukassa. Itselleni ei ole kertaakaan tullut ongelmia, vaikka olen hakenut paikkaa ennenkuin työkkäri laittaa saman ilmoituksen omille sivuilleni. Tottakai saa hakea paikkoja omatoimisesti. Olen aina ilmoittanut hakeneeni jo kyseiseen paikkaan, hakuprosessin päätyttyä ilmoitan tuloksesta. Jos pelkän työkkärin varaan jäät, et koskaan saa töitä. Älä levitä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noita saa ja missä? Itse olen 2 vuoden työttömyyden aikana saanut tasan yhden tuollaisen ja se oli aivan väärältä alalta ja edellytettiin kyseisen alan amk-tutkintoa.
täällä oli aiemmin se hyvin kuvaava esimerkki, jossa bioanalyytikko sai erikoisdsairaanhoitajan paikkaan "työtarjouksen" :D
ne on just noin urpoja siellä te:ssä, eikä tämä asia ole muuttumaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka noita saa ja missä? Itse olen 2 vuoden työttömyyden aikana saanut tasan yhden tuollaisen ja se oli aivan väärältä alalta ja edellytettiin kyseisen alan amk-tutkintoa.
täällä oli aiemmin se hyvin kuvaava esimerkki, jossa bioanalyytikko sai erikoisdsairaanhoitajan paikkaan "työtarjouksen" :D
ne on just noin urpoja siellä te:ssä, eikä tämä asia ole muuttumaan päin.
alapeukuttaja töissä työkkärissä?
huvittavinta on, että niiden tyyppien ammattinimike on asiantuntija tai palveluneuvoja :D
Kokemusta on. Kannattaa suosiolla vaikka puhelinmyyjän paikkaa hakea. He ottavat kyllä kaikki halukkaat. Olet sielä sen esim. 2kk ja alaat pistelemään hakemuksia.
Sain 2 haastattelutarjousta 1 päivässä näin. (Ainoat hakemukset mitkä laitoin. HUOM. Panosta näihin hakemuksiin noin tunti per hakemus) ja molemmat halusivat palkata.
Voisin myös semmoisen neuvon antaa että älä esim. Jonkun Baronan tai muun rekryfirman kautta etsi töitä. Huomattavasti hankalampaa päästä edes itse yrityksen kanssa puhua. (Ei esim. Ensivaikutelmaa synny kuin puhelimessa/sähköpostilla sopii haastatteluajan jne.)
Toinen on se että vaikka yritys sinut palkkaisi, niin baronan gonahtanut juoksevalla liksalla oleva "rekry-expertti" ei ehkä tykkää ulkonäöstäsi ja päättää ottaa 2 hakijan. Tai muuten vaan ei muista sinua koska heillä juoksentelee päivät pitkät uusia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa on arkena tarkistaa päivittäin työkkärin palvelu? Kyllähän sitä nettiä käyttää vaikka iltiksen selaamiseen tai vauvalehden lähes päivittäin...
Nettipankkitunnuksilla kirjautuminen on raivostuttavaa! Sitten kun pelkkä käyttäjätunnus ja salasana riittää niin voin käydä vaikka kolme kertaa päivässä!
Suosittelen mobiilivarmenteen käyttöönottoa. Syötät sivulle puhelinnumerosi ja näppäimet muutaman sekunnin kuluttua puhelimellasi salasanan.
Mun määräaikainen työ loppuu 2kk päästä. Tätä ketjua lukiessa alkaa todella ahdistaa, kun melkeim päivittäisellä töiden etsimisellä mitään ei tunnu löytyvän ja tiedän joutuvani työttömäksi. Sitten tää paska jatkuu mullakin.
Minulle on kerran lähetetty tuollainen kirje. Olisi pitänyt mennä mansikoita keräämään jollain viiden euron palkalla.
Heitin lappusen takkaan. Paloi iloisesti siellä.
Ei tullut mitään sanktioita tai ininää.