Te-toimiston työosoitukset...ei hitto
Mulle tuli eilen kotiin kirje, jossa kehoitetaan hakemaan yhtä työpaikkaa 8.9 mennessä. No kyllä mä sitä haen, mutta mietin vaan mitä olisi taas tapahtunut jos olisin sattunut olemaan muutaman päivän pois kotoa niinkuin usein olen...Eipä ihan kauheasti aikaa taas annettu.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän ennenkin kertonut, mutta menkööt nyt taas, ehkä ymmärrätte sitten työkkärin työntekijöitäkin.
Olin työllistettynä pätkätyöläisena työkkärissä. Aina jännitystä siitä, että kuinka kauan pesti jatkuu ja millä osastolla. Aina toiveena että joskus saisi vakiviran tai edes pidempiaikaisen työpätkän että voisi vähän elämäänsä suunnitella eteenpäin.
Meidän johtaja, minun pomoni, seurasi ura:sta (tietokoneohjelma), miten paljon työpaikkatarjouksia ja pakollisia kurssihakemuksia kukin virkailija lähtetti. Mitä enemmän lähetti, sitä parempi työntekijä, kehut tuli pomolta.
Joten niitä sitten lähetettiin. En todellakaan ehtinyt lukemaan mitenkään tarkkaan asiakkaan tietoja, että sopiskohan tuo-tai-tuo-työpaikka sille. Kunhan laitoin menemään. Se on sitten työnantajan asia että palkkaako vai ei, ja työnhakijan tehtävä hakea. Mun osuus oli niiden tarjousten lähettäminen.
Sitäpaitsi se on jokaisen asiakkaan ihan omalla vastuulla täyttää ne tietonsa niin että ne työpaikat ja osaamiset pitää paikkaansa ja tulee esiin työpaikan tietoja selatessa. Usein tuli joku huutamaan että "miksi mulle tämmöisiä paikkoja lähetetään" ja sitten kun katsottiin tietoja, niin kas kummaa, kun olikin juuri se ammatti siellä tiedoissa hakuammattina.
Kannattaa kuulkaa päivittää ne omat tietonsa, oikein.
Eli työkkärin toiminta on täysin luokatonta, mutta sinäkin syyllistät siitä työttömiä?
No kukas ne työttömän hakuammatit, koulutukset , ajokortit, ohjelmointikielet sinne saa oikein laittaa ellei työtön työnhakija itse?? Kyllä se niin on, että ihan itse pitää ottaa vastuu siitä, että mitä tietoja sielä on. Ja ihan itsellään on jokaisella vastuu siitä, että ne on oikein.
Aivan liian monta kertaa on alettu jälkikäteen lukemaan omia tietoja ja ihmetellään, että minkä takia täällä lukee että mulla on auto ja ajokortti,kun ei mulla enää ole? No sen takia kun et ole korjannut tietojasi, ihan itse. Ei niitä kukaan muu voi tietää eikä saa laittaa. Itse pitää ottaa vastuuta ihan omista asioista.
Voi voi sentään näitä avuttomia, jotka odottaa että kaikki niille tehdään valmiiksi ja itse ei tarvi mitään tehdä.
Noh, kohta saat sinäkin kenkää ja olet taas työttömänä. Sitten lähdetään kimpassa 9e/pv korvauksella lapioimaan sianpaskaaa johonkin maatilalle.
Onhan osa näistä kirjoituksista provoja, mutta osa ei selvästikään.
Onhan se yhtä helvettiä, jos joutuu työttömänä te-toimiston ilmoittamia töitä hakemaan. Tätä ketjua lukiessa alkaa enemmän ymmärtämään oikeistovoimien ajatuksia, että vähän sitä keppiäkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se yhtä helvettiä, jos joutuu työttömänä te-toimiston ilmoittamia töitä hakemaan. Tätä ketjua lukiessa alkaa enemmän ymmärtämään oikeistovoimien ajatuksia, että vähän sitä keppiäkin tarvitaan.
Mihin sitä tarvitaan? Ei ne työttömät siitä työllistä sen enempää, vaikka miten potkisitte.
Kun tajuaa että TE - toimistolla tavoitteena on saada mahdollisimman monet pudotettua karenssiin niin tämä liian myöhässä lähettely tuntuukin aivan luonnolliselta ja oikealta ratkaisulta heidän kannaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa on arkena tarkistaa päivittäin työkkärin palvelu? Kyllähän sitä nettiä käyttää vaikka iltiksen selaamiseen tai vauvalehden lähes päivittäin...
Nettipankkitunnuksilla kirjautuminen on raivostuttavaa! Sitten kun pelkkä käyttäjätunnus ja salasana riittää niin voin käydä vaikka kolme kertaa päivässä!
Voih. Töissäkin joutuu tekemään kaikenlaista raivostuttavaa päivittäin.
Mutta siitä a kunnon palkan ja muut edut eikä ole sitä halveksuttavaa työtön-kastia.
Ja työtön saa vastineeksi työnhaustaan korvaukset. Missä ero? Työssä olevalta velvoitetaan aika paljon enemmän sen kunnon palkkansa eteen kuin yhden nettipalvelun seurailu ja satunnainen pakko hakea jotain paikkaa.
Olisin mieluummin töissä kuin vahtisin onko te-toimisto laittanut liian myöhään tarjouksia työpaikkoihin joihin ei ole mitään edellytyksiä päästä.
En ymmärrä miksi rangaistaan siitä että itse haen töitä, miksi tuota naurettavaa "ilmoituksessa ei saa olla että paikkaa on haettu aiemmin kuin te-toimiston määräämänä päivänä ynnä muuta kiusaamista.
Voisitko selventää tuota kertomaasi, itse ei siis saa hakea paikkaa ennen kuin työkkäri sitä ehdottaa? Vai?
Puhelimeen voi hankkia sähköpostiohjelman. Kyhää sitten luonnoksen jos ei juuri silloin ole kenttää ja lähettää jonkun "Hei, näin ilmoituksenne koskien työtehtävää xxxxxxxxx ja kiinnostuin paikasta. Olen Xxxxx Xxxxx ja käynyt xxxx koulua ja minulla on xxxx-tutkinto...diipa daapa" tärkeimmistä koulutuksista ja kokemuksista muutama rivi sekä omista kyvyistä ja soveltuvuudesta kyseiseen tehtävään. Tekee vaikka tuollaisen peruspohjan ja muokkaa sitä.
Tietty voi cv:n ja kuvan liittää siihen, mutta itse en viitsi jos ei erikseen pyydetä.
Yksi tällainen viisirivinen naseva hakemus toi työpaikan. En sitten tiedä miten työkkäri suhtautuu niihin nettilomakkeisiin joita esim. rekryfirmojen sivuilla on. Mitenkä sellaiseen todistaa hakeneensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet poissa kotoa, kannattaa kirjautua mol:lin sivuille oma asiointi -kohtaan katsomaan, josko olisi jotain velvoittavaa ilmaantunut.
Mitä jos ihminen on esim. mökillä, jossa ei ole tietokonetta tai nettiyhteyttä? Vai eikö työtön saa lähteä kotoaan minnekään edes pariksi päiväksi. Kunhan pohdin..
Mitäs jos hankkisit puhelimen, joka ei ole Nokian 3310? Kaikissa puhelinliittymissä kun taitaa netti tulla nykyään joka tapauksessa kaupanpäälle.
Onhan mulla, mutta puhelimella on kyllä hankala laittaa ja kirjoitella työhakemuksia. Ap
Niin kuinka monella teistä on esim CV puhelimessa tiedostona?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet poissa kotoa, kannattaa kirjautua mol:lin sivuille oma asiointi -kohtaan katsomaan, josko olisi jotain velvoittavaa ilmaantunut.
Mutta silti: Työtarjous saapuu kaksi päivää ennen hakuajan umpeutumista. Olisiko ihan mahdotonta pikkuisen aiemmin niitä lähetellä?
Vaikka onhan niitäkin kauhukertomuksia ja valitettavasti tosia että te-toimisto on lähettänyt työtarjouksen paikkaan jonka haku on jo umpeutunut ja ko hakija on saanut karenssia. Koska ei ole voinut hakea tarjottua paikkaa.
Työpaikkailmoitus tulee, kun tulee ja hakukomennus pitää tehdä ja lähettää. Kyllä se kirje postissakin jonkin aikaa viettää. Ei siis välttämättä ole mahdollista lähettää aiemmin. Sitä varten on nettipalvelu, jota pitäisi kyttäillä jos ei ole kotona.
Mielestäni ilmoitukset uusista velvoittavista toimenpiteistä pitäisi tulla tekstiviestillä puhelimeen ja sähköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa. En tiedä minkätyyppisestä työstä on kyse, mutta minulla ainakin voi mennä useampi päivä hyvän hakemuksen kirjoittamiseen. Noloa jos joutuu työkkärin takia hätäpäissään kyhäämään jotain.
Eipä taida niitä töitä löytyä, jollei heti ensimmäisen tunnin sisällä ilmoituksesta hakemusta laita. Kukaan työnantaja ei niitä parin päivän jälkeisiä enää edes katso, kun jo parin tunnin aikana tullut liuta hyviä ehdokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaikeaa on arkena tarkistaa päivittäin työkkärin palvelu? Kyllähän sitä nettiä käyttää vaikka iltiksen selaamiseen tai vauvalehden lähes päivittäin...
Nettipankkitunnuksilla kirjautuminen on raivostuttavaa! Sitten kun pelkkä käyttäjätunnus ja salasana riittää niin voin käydä vaikka kolme kertaa päivässä!
Mutta siitä a kunnon palkan ja muut edut eikä ole sitä halveksuttavaa työtön-kastia.
Ja työtön saa vastineeksi työnhaustaan korvaukset. Missä ero? Työssä olevalta velvoitetaan aika paljon enemmän sen kunnon palkkansa eteen kuin yhden nettipalvelun seurailu ja satunnainen pakko hakea jotain paikkaa.
Olisin mieluummin töissä kuin vahtisin onko te-toimisto laittanut liian myöhään tarjouksia työpaikkoihin joihin ei ole mitään edellytyksiä päästä.
En ymmärrä miksi rangaistaan siitä että itse haen töitä, miksi tuota naurettavaa "ilmoituksessa ei saa olla että paikkaa on haettu aiemmin kuin te-toimiston määräämänä päivänä ynnä muuta kiusaamista.
Voisitko selventää tuota kertomaasi, itse ei siis saa hakea paikkaa ennen kuin työkkäri sitä ehdottaa? Vai?
Ymmärsit oikein. Sitä pitää hakea uudelleen vaikka olisi jo itsenäisesti hakemuksen laittanut. Ei kelpaa, että ilmoitat jo hakeneesi.
Olin reilu puoli vuotta sitten työttömänä. En saanut mitään apua TE-toimistosta. Työttömyyden aikana sain kaksi "työtarjousta" TE-toimistosta. Toinen kirje tuli samana päivänä, kun hakuaika umpeutui. Onneksi olin itse hakenut sitä paikkaa jo aiemmin. Toinen kirje tuli kaksi päivää sen jälkeen, kun hakuaika oli umpeutunut. Lisäksi paikka oli juuri korkeakoulusta valmistuneelle (sanottiin tekstissä) ja itselläni oli työkokemusta jo lähes 20 v. Soitin siitä heti paniikissa TE-toimistoon, onneksi en joutunut karenssiin.
Töitä hain koko ajan ja pääsin useisiin haastatteluihin ja jatkokierroksille. Työnhaun ikävä puoli on se, että vain voittaja palkitaan, toinen tai kolmas sija ei auta. Oli henkisesti tosi rankkaa tulla koko ajan torjutuksi ja samalla yrittää pitää tsemppiä yllä, jotta olisi mahdollisuus työllistyä. Hakemiini paikkoihin oli yleensä useita satoja hakijoita. Lopulta työllistyin, työ on ok, mutta palkka noin 700 euroa/kk vähemmän kuin edellisessä työssäni.
Toivon todella, että TE-toimisto oikeasti alkaa auttamaan työllistymisessä. Muutoin koko putiikin voi lakkauttaa.
Tsemppiä kaikille työttömille.
----Mitenkä sellaiseen todistaa hakeneensa?---------
Meidän toimistossamme pakotettiin yhteenaikaan pitkäaikaistyöttömiä hakemaan erään yhdistyksen yleismieshommiin. Ihan yksinkertaista työtä, jota kyllä kuka tahansa osaa tehdä, mutta eihän se työttömille kelvannut tietenkään.
Yhteydenottomuotona oli että "ota yhteys työnantajaan" ja ilmoita asiasta työvoimatoimistoon.
Ensin yrittivät työttömät kaikin mahdollisin keinoin ja selityksin päästä edes hakemasta paikkaa. Minä itse vastasin näihin venkoiluihin, että "voithan sä hakea sitä paikkaa ja jos sitten kerran saat sen toisen paremman paikan, niin voit sitten lähteä siihen".
Sitten alkoi yhdistyksen edustaja sanomaan että hänen puhelimensa soi tämän tästä ja kun hän vastaa, niin kukaan ei luurista puhu. Ihmetteli asiaa.
Jonkin ajan kuluttua alkoi meillä työkkärissä selvitykset niistä paikkojen hakemisista.
Jostain oli porukka keksinyt, että liittää mukaan selvityksen puheluerittelytä, jossa - yllätysyllätys- näkyy että numerosta on tosiaankin työnantajan numeroon soitettu! Nerokasta.
Paitsi että työnantajan edustaja kertoi, että ei ole koskaan puhunut tuon nimisen hakijan kanssa, eikä tämmöinen kaveri ole ikinä työpaikkaa hakenut. Ja että hänen numeroonsa on tullut soittoja joissa ei mitään puhuta.
Koska työtöntä ei koskaan uskota, kun hän selittä jotain siinä selvityksessä, on tuomio kaikille sama: karenssi ettei ole hakenut määrättyä paikkaa.
Syy, miksi työtöntä ei koskaan uskota, kun hän kertoo/vastaa/selvittää mitä tahansa työkkärin selvityksessä on: "Työtön puhuu omassa asiassaan".
Kaikki kommentit, missä joku on kehunut työkkäristä olleen hyötyäkin, saavat massoittain alapeukkua. Jännä juttu...
Olen yhteen tällaiseen työtarjoukseen kerran soittanut kun bongasin omilta sivuilta. ajattelin kysyä lisätietoja ennen hakemuksen laittoa ja soitin paikkaan. Paikkaan oli jo kuitenkin valittu henkilö. Laitoin netissä omilla sivuilla viestiä että oli jo valittu toinen henkilö. Varsinainen työtarjous tuli myöhemmin postilla. Ikinä en siis mitään erillistä hakemusta laittanu. Olen ollut siinä uskossa että se riittääkin on yhteydessä työnantajaan. Mitään kyselyjä perästä ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen voi hankkia sähköpostiohjelman. Kyhää sitten luonnoksen jos ei juuri silloin ole kenttää ja lähettää jonkun "Hei, näin ilmoituksenne koskien työtehtävää xxxxxxxxx ja kiinnostuin paikasta. Olen Xxxxx Xxxxx ja käynyt xxxx koulua ja minulla on xxxx-tutkinto...diipa daapa" tärkeimmistä koulutuksista ja kokemuksista muutama rivi sekä omista kyvyistä ja soveltuvuudesta kyseiseen tehtävään. Tekee vaikka tuollaisen peruspohjan ja muokkaa sitä.
Tietty voi cv:n ja kuvan liittää siihen, mutta itse en viitsi jos ei erikseen pyydetä.
Yksi tällainen viisirivinen naseva hakemus toi työpaikan. En sitten tiedä miten työkkäri suhtautuu niihin nettilomakkeisiin joita esim. rekryfirmojen sivuilla on. Mitenkä sellaiseen todistaa hakeneensa?
Vaatimuksena on se, että työpaikkaa haetaan työnantajan ohjeen mukaisesti. Jos laitat sähköpostin kun piti täyttää viiden sivun tarkoituksellisen vaikeaksi tehty lomake niin TE:n mielestä et hakenut työtä ja saat karenssia. Helvetissä pitäisi olla oma paikkansa niille, jotka noita webbilomakkeita suunnittelevat.
TE - toimiston ykköstehtävänä tällä hetkellä on rahan säästäminen eli karenssien jakelu. Työnvälitys tulee vasta sivubisneksenä, koskapa työpaikkoja on niin vähän.
Huomaa miten työttömien vihaajat ovat taas mukana ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit oikein. Sitä pitää hakea uudelleen vaikka olisi jo itsenäisesti hakemuksen laittanut. Ei kelpaa, että ilmoitat jo hakeneesi.
Haku pitää tehdä TE - toimiston ohjeiden mukaan prikulleen tai muuten tulee karenssia. Lukekaa ne ohjeet ja PROTESTOIKAA kun saatte viime tipassa lähetettyjä työhönosoituksia. Vaikka TE:n mukaan ei olisi valitusoikeutta niin laittakaa siitä eduskunnan oikeusasiamiehelle palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä tarvitaan? Ei ne työttömät siitä työllistä sen enempää, vaikka miten potkisitte.
Jos asenne on, että vaatimus työn hakemisesta on kiusantekoa, niin huh huh.
Osa porukasta tulee aina olemaan tukipummeja ja työtä vieroksuvia, sille ei mahda vaikka mitä tekisi,
Mutta nyt alkaa näyttämään siltä, että loppuporukankin yleinen asenne on, että työnhakeminen häiritsee työttömän oman laatuajan ajanviettämistä.
Jotkut työnhakulomakkeet ovat sieltä syvältä. Jumittuvat johonkin kohtaan, pitää keksiä kaikki niksit, että pääsee eteenpäin. Olen huomannut, että kuva merkkaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteen tällaiseen työtarjoukseen kerran soittanut kun bongasin omilta sivuilta. ajattelin kysyä lisätietoja ennen hakemuksen laittoa ja soitin paikkaan. Paikkaan oli jo kuitenkin valittu henkilö. Laitoin netissä omilla sivuilla viestiä että oli jo valittu toinen henkilö. Varsinainen työtarjous tuli myöhemmin postilla. Ikinä en siis mitään erillistä hakemusta laittanu. Olen ollut siinä uskossa että se riittääkin on yhteydessä työnantajaan. Mitään kyselyjä perästä ei tullut.
Tuossa tapauksessa ehkä työnantaja ilmoitti työkkäriin, että paikka oli täytetty. Siksi sinulle ei tullut siitä sanktiota. Ei ehkä ollut mitään tiettyä hakuaikaa niin kuin julkisissa viroissa, vaan "paikka täytetään sopivan hakijan löydyttyä" ja on voinut olla täytetty jo ennen kuin ilmoitus on julkaistu.
Minä olen se, joka ehdin lähettää hakemuksen ennen te-toimiston "tarjouksen" päiväystä. Ja kyllä, lähetin heille palautetta ! Nimenomaan siitä, että omassa työnhakusuunnitelmassani on aina lukenut "omatoimista työnhakua" eikä minulla ole velvoitetta odottaa heiltä tarjouksia. Pääsin muuten haastatteluunkin, vaikka siihen oli valittu sopiva henkilö jo ajat sitten, julkinen virka kun oli. En oikein tiennyt, olisko ollut aihetta itkeä vai nauraa, kun haastattelija kysyi tavanomaisen kysymyksen, mutta vähän erikoisemmalla jatkolla : "Miksi hait tätä paikkaa - ei tarvitse kertoa jos et halua?" Tuli vaan mieleen, että oliskohan työkkäri selvittänyt, kuka on hakenut. Vai ajatteliko, että en olisi muuten viitsinyt hakea kun tiesin sen paikan jo täytetyksi.
Velvollisuuteni on hakea töitä, sen teen, on turha väittää että te-toimisto (hallitus) ei kiusaisi ja tekemällä tekisi tilanteita jotka aiheuttavat työttömälle karenssin vaikka tämä itse ei toimisi väärin tai jättäisi velvollisuutensa täyttämättä.