Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täysin pieleen mennyt pelkopolikäynti

Vierailija
07.09.2016 |

Odotamme aviomiehen kanssa lasta, esikoistamme.
Lapsi on toinen minulle, ensimmäinen syntyi pelkosektiolla 2000.

Toivon kovasti että voisin kokea mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen. Haluaisin liikkua synnytyksen aikana ja käyttää kaikki pehmeät tavat, ei puudutuksia. Tiedän kyllä ettei synnytystä voi täysin suunnitella.
Tämä tuntuu nyt mahdottomalta ajatukselta.
Pelkopolilla oli vanha kätilö, joka ei ymmärtänyt meitä lainkaan.
Olen ihan paniikissa, vaikka raskaus on täysin normaali.
Jos synnytys käynnistyy vesien menolla, nykyinen ohje on, että joutuu heti käynnistykseen.
Tämä oli minulle jotain ihan hirveää.
Supistuksia ei siis saa odottaa yhtään kotona, vaan pitää lähteä välittömästi sairaalaan.
Suomessa yleisesti käytetään käynnistyksiin paljon cytotecia, joka on monessa maassa kielletty sen vaarallisuuden vuoksi.

Toinen iso asia on, että kätilö valehteli kantaani. Valehteli, ettemme halua vauvan sydänäänien seurantaa. En halua olla sänkyyn sidottu, menen täyteen paniikkiin.
Ainut tapa, millä he suostuvat seuraamaan sydänääniä, on scalp-anturi. Jos en välittömästi ottaisi sitä, en saa sydänäänien seurantaa ollenkaan.

Sitten on tämä että haluaisin minulle tehtävien toimenpiteiden olevan minimissä. Näistä yleensä tulee lumipallo.
Tämä laitettiin papereihini niin, että vaadimme olla kahdestaan, otamme kaiken vastuun itse, emmekä tule saamaan mitään apua.

Olen nyt aivan rikki.
En pysty syömään, en nukkumaan.
Olen vain itkenyt eilisestä asti.

Tänään otamme yhteyttä potilasasiamieheen ja yritämme päästä puhumaan lähimmän doulan kanssa pian. Toivottavasti pian, odotus muuttui helvetiksi.

Onko yleistäkin että pelkopolilla pelotellaan lisää? En haluaisi leikkauspöydällekkään, pelkään kuolevani.
Olen luullut että nykyään kannustetaan lääkkeettömään synnytykseen.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jäin miettimään, että suurin ongelma taidat nyt olla sinä ap itse. Et ole ottanut asioista selvää ja kirjoittelet paniikissa puuta heinää. Ja uskot itse hysteerisiin kuvitelmiisi. Kun et luota ja usko itseesi, niin se on voi voi. Älä synnytä ollenkaan. Kyllä muakin pelotti mennä synnyttämään, mutta kuule, sellaista se elämä on. Taidat olla hemmoteltu pikkuprinsessa, jota ei ole ehkä tuettu aikoinaan silloin kun ois pitänyt ja nyt olet hermoheikko, mutta eipä ne kätilöt ja doulat sille kuule mitään voi. Älä maalaa kauhukuvia seinälle, siitä ei ole mitään hyötyä. Joko kuolet tai vammaudut synnytykseen ja that's it, tai sitten selviät hyvin. Kumpaa kannattaa ajatella etukäteen? Mitä sä hyödyt uskomalla että kaikki menee pieleen? Hohhoijjakkaa taas. N43

Vierailija
22/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä se sun pelkosi nyt oli? ymmärrettävästi sulle kerrotaan riskeistä jos vaadit ettei saa seuratakkaan, eikä kukaan toinen voi kantaa susta vastuuta silloin tietenkään. En ymmärrä mitä pohdit, koska synnytyksen käyntiin lähtemistä ei voi tietää ennalta, eikä kuten kerrotkin tietäväsi miten se sitten menee lopulta. Mikset vain mene sen mukaan kuin tilanne sitten kulkee eli jos lähtee rauhassa käyntiin seurailet ja sitten etenette sen mukaan seuraillen tilannetta? jos ei lähde käyntiin rauhassa niin sitten seuraillen ja syntyvän vauvan parasta ajatellen?

Vierailija
24/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene uudestaan pelkosektioon jos noin pelottaa? Siis kyllähän synnytys on ihan kamalan pelottava asia, mutta kyllä sitä kuitenkin kannattaa luottaa, että kaikki menee hyvin. Ja sitten jos ei mene niin entä sitten? Mitä sille enää voi? Et sä asioita etukäteen murehtimalla voita yhtään mitään.

Mä hommaisin itseni sektioon jos en kestäisi synnytykseen liittyviä riskejä ajatuksenakaan. Siis ja joo, tiedän, että sektiossakin on riskejä, mutta jos mä kestäisin ne riskit pelkäämättä, niin sit se ois parempi mulle.

Kyllä kaikki hyvin menee, ap, päädyitpä mihin ratkaisuun tahansa.

Vierailija
25/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea avautumista loppuun. Mietin vain, miksi hankit jo toisen lapsen, vaikka koet synnytyksen noin kamalaksi?? Ihmiset on kyllä ihan pimeitä....

Vierailija
26/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kommentti tuosta lumipalloefektistä toteutu minun kohdalla täysin. Ensin meni vedet eikä kolmen tunnin kuluessa tullut yhtäkään supistusta. Oksitosiinilla käynnistettiin nollasta ja sen jälkeen menikin kaikki aivan pieleen. Sydänäänet laski, joten vauvaa seurattiin kaikin mahdollisin tavoin. Pahinta oli kuitenkin sänkyyn "sitominen" eli vasemmalla kyljellään piti olla ja ainoastaan päätä sai liikuttaa hirveissä keinotekoisista oksitosiinisupistuksissa, ilman kivunlievitystä. Oli ihan hirveää. Oksitosiinitipan takia piti ottaa epiduraali mitä en olisi halunnut ja lopuksi leikkuriin vielä istukan irroitukseen. Olin toivonut luonnollista synnytystä. Mutta näitä ei voi etukäteen kukaan ennustaa.

Vierailija
27/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet synnytyämään kun supistukset tulevat 5-10 min välein. Perillä kokeilet mikä kivunlievitys tuntuu parhaalta (mulla Tens-laite), kätilö/lääkäri antaa tarvittavat ja/tai toivomasi lääkkeet. Puserrat lapsen ulos.

Vierailija
28/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa nyt kaiken kaikkiaan hyvin oudolta, luulen että tämä on nyt sinun, paniikin värittämä, versio tapaamisesta. Eniten särähtää korvaan, että puhut esikoisesta, vaikka sinulla on jo yksi lapsi....

Miksi et sitten voi suostua scalpiin? Voihan sen kanssakin liikkua/seistä siinä laitteen lähettyvillä. Eikä sydänääniä tarvitse ihan koko ajan kuunnella, välillä voi pitää taukoakin, jos käyrä on hyvää. En nyt viestistä ihan saanut selvää, mitä kaikkea pelkäät, mutta kannattaisiko sun nyt itse harjoitella vähän rentoutumista? Käyt jonkun kurssin, missä opetellaan tekniikoita rauhoittumiseen? Pelkopolin kätilöt on yleensä erittäin hyviä ja kokeneita. Jos tämän kanssa oikeasti ei löytynyt yhteistä kieltä, niin pyydä uutta käyntiä toiselle?

Opettele lukemaan. Esikoisella AP tarkoittaa, että se on nykyiselle miehelle ja hänelle esikoinen. Oletko ihan idiootti?

Vierailija
29/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi kuulee selvästi, etä ette ole ymmärtäneet pelkopolin kätilön kanssa toisianne millään tasolla, joten on ihan perusteltua vaatia uutta käyntiä.

Kerää paperille ihan selkeästi miten haluat/toivot kätilön toimivan missäkin tilanteessa ja mitä hoitoa/toimenpidettä/seurantaa, et halua tai haluat. Jokaisen kohdan jälkeen merkitset onko kyseessä toive, jossa voi neuvotella tarpeen mukaan, vahva toive, josta voi poiketa vain, jos perusteltua sinun tai lapsen vakavan voinnin uhan vuoksi, vai ehdoton määräys, josta ei neuvotella (ja jonka seurauksista sitten kannat itse vastuun).

Sitten pyydä/vaadi uutta aikaa pelkopolille. Käy pelkopolilla kätilön kanssa listasi läpi, varmista että ohjeesi on niin selkeästi kirjoitettu, että väärinkäsitysten vaaraa ei ole. Selvennä sanamuotoja tarpeen mukaan. Anna kätilölle myös mahdollisuus, perustella miksi hänen mieletään, jostain ohjeesta kannattaisi luopua tai sopia, jostain toisesta käytännöstä tai vaihtoehdosta. Kun  kätilö on oman kantansa ilmaissut tee lopulliset päätökset ja lopullinen ohje sen perusteella, allekirjoita ohje.

Laita ohje neuvolakortin väliin ja huolehdi se synnyttämään mennessä kätilölle ihan käteen saakka. Huomauta, että vaadit ohjetta noudatettavan. Sitten vaan synnyttämään, kirjallinen allekirjoitettu hoitotahto sitoo hoitajia/lääkäreitä niiltä osin, kun kiellät jonkun toimenpiteen (mitään tiettyä hoitoa ei ole oikeutta vaatia, mutta yleensä kohtuullisiin toiveisiin suhtaudutaan positiivisesti)

Vierailija
30/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. sen verran paniikkia tuossa aloituksessa, että olisikohan psykologi tai psykiatri nyt oikeampi osoite. Jostain syystä itselläni ei empatiat riitä tällaiseen ollenkaan. Mietipä niitä oikeasti sairaita ihmisiä, joiden pitää vain pärjätä kipujensa kanssa.

Vierailija
31/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa nyt kaiken kaikkiaan hyvin oudolta, luulen että tämä on nyt sinun, paniikin värittämä, versio tapaamisesta. Eniten särähtää korvaan, että puhut esikoisesta, vaikka sinulla on jo yksi lapsi....

Miksi et sitten voi suostua scalpiin? Voihan sen kanssakin liikkua/seistä siinä laitteen lähettyvillä. Eikä sydänääniä tarvitse ihan koko ajan kuunnella, välillä voi pitää taukoakin, jos käyrä on hyvää. En nyt viestistä ihan saanut selvää, mitä kaikkea pelkäät, mutta kannattaisiko sun nyt itse harjoitella vähän rentoutumista? Käyt jonkun kurssin, missä opetellaan tekniikoita rauhoittumiseen? Pelkopolin kätilöt on yleensä erittäin hyviä ja kokeneita. Jos tämän kanssa oikeasti ei löytynyt yhteistä kieltä, niin pyydä uutta käyntiä toiselle?

Opettele lukemaan. Esikoisella AP tarkoittaa, että se on nykyiselle miehelle ja hänelle esikoinen. Oletko ihan idiootti?

Lapsi ei ole ap:n esikoinen.

Vierailija
32/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n kommentti tuosta lumipalloefektistä toteutu minun kohdalla täysin. Ensin meni vedet eikä kolmen tunnin kuluessa tullut yhtäkään supistusta. Oksitosiinilla käynnistettiin nollasta ja sen jälkeen menikin kaikki aivan pieleen. Sydänäänet laski, joten vauvaa seurattiin kaikin mahdollisin tavoin. Pahinta oli kuitenkin sänkyyn "sitominen" eli vasemmalla kyljellään piti olla ja ainoastaan päätä sai liikuttaa hirveissä keinotekoisista oksitosiinisupistuksissa, ilman kivunlievitystä. Oli ihan hirveää. Oksitosiinitipan takia piti ottaa epiduraali mitä en olisi halunnut ja lopuksi leikkuriin vielä istukan irroitukseen. Olin toivonut luonnollista synnytystä. Mutta näitä ei voi etukäteen kukaan ennustaa.

Mun eka synnytys meni suurinpiirtein näin, paitsi käynnistettiin kun lapsivesi oli vähäistä. Mun mielestä kaikki meni ihan hyvin, synnytyksissä nyt vaan usein sattuu kaikenlaista.

Lopputuloksena oli terve vauva ja äiti. Jäi ihan hyvät muistot, vaikka olisinkin tietysti mielummin ollut vauvan kanssa sen elämän ensimmäiset tunnit.

Vierailija
33/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nykyään yleistäkin, että synnyttämään mennään mielettömän pitkän vaatimuslistan kanssa?

"Sit mie halluun epiduraalin, ilokaasuu, ammeen, radion sinfoniaorkesterin livenä ja lämmitetyn kauratyynyn mutta aquarakkulaa mie en taho, enkä oksitosiinii enkä cytotekkii."

Vierailija
34/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. sen verran paniikkia tuossa aloituksessa, että olisikohan psykologi tai psykiatri nyt oikeampi osoite. Jostain syystä itselläni ei empatiat riitä tällaiseen ollenkaan. Mietipä niitä oikeasti sairaita ihmisiä, joiden pitää vain pärjätä kipujensa kanssa.

Minusta parempi osoite olisi empaattinen kätilö. Joku joka ensin saa ap:n rauhottumaan ja sitten keskustelee miksi asiat tehdään tietyllä tavalla. Kävisi koko synnytyksen kuvitellusti läpi antaen myös niitä kaikki meneekin hyvin vaihtoehtoja joiden mukaan valtaosa synnytyksistä menee.

Vierailija
35/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pohjanmaallakaan käynnistetä heti veden mentyä JOS kaikki normaalia. Jos gbs seulonnassa todettu positiiviseksi käynnistetään heti tai jos vesi ruskea esim, on kokonaisuutta katseltava. Iu skalp elektroodin kanssa voi olla liikkeellä, jos ktg normaali ja hieno eikä puudutuksia annettu voi käyttää ulkoinen rekisteröinti. Taas kokonaisuudesta riippuen. Jos sectio taustalla kokeillaan käynnistää ballongilla eikä ensisijaisesti cytotecillä. Ota ap uudestaan yhteyttä sairaalaan jos on noin kauheat oltavat, tai neuvolan kautta. Sinun ei tarvitse puudutuksia ottaa, mutta tottakai iu elektroodin haluavat laittaa jos sydänäänissä jotain mitä haluavat seurata tarkemmin koska iu:n kautta kone tulkitsee vauvan vointia paremmin. Terv kätilö

Vierailija
36/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen, onko nykyään synnytyskin jonkinlainen "asiakastapahtuma", jossa sairaalan ja kätilöiden tehtävänä on tarjota mahdollisimman hyvää palvelua synnyttäjä-äiti-asiakkaalle. Synnyttämisestä tehdään joku maailmaa järisyttävä asia, jossa pitää olla doulat ja vesisynnytykset ja luomuhomeopatiakauratyynyt. Tulee sellainen fiilis, ettei ihmiset luota terveydenhuollon henkilökunnan ammattitaitoon, vaan mielummin uskotaan omia googletteluja ja mammakavereita.

Vierailija
37/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se esikoinen sen Herra B:n kanssa.

Vierailija
38/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se esikoinen sen Herra B:n kanssa.

Mulla on kaksi lasta ja niillä eri isät, ja tasan ei ollut mikään esikoinen toi toinen jonka synnytin.

Synnytystilanteessa ei ole mitään väliä sillä kuka sen ipanan isä on, mutta kylläkin paljon väliä että onko toinen alatiesynnytys, vai onko taustalla vaikkapa juuri sektio kuten ap:llä on.

Vierailija
39/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ihmetyttää miksi ap hankkiutui raskaaksi kun jo ekan lapsen kanssa piti tehdä pelkosektio. Ei lapsia ole pakko hankkia. 

Ja toisekseen, synnytys o synnytys, ei sitä voi etukäteen suunnitella eikä siitä tarvitse mitään elämän hienointa kokemusta väkisin suunnitella. Ei synnytys ole mikään prinsessahetki. Ei ainakaan mun mielestäni. 

Vierailija
40/59 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullutkaan että heti käynnistykseen kun vedet menee?

Synnytys kä5nnistyy itsestään kun vedet menevät, ei siinä käynnistellä... mulla menivät jo rv 31 ja onneksi menin heti synnärille, koska käynnistyi parin tunnin päästä ja oli kova paikka että saatiin pysäytettyä.

Mutta en ihan ymmärnyt ap ongelmaa. Lääkkeitä ei ole pakko ottaa mutta vähän hölmöä olla lievittämättä kipua, jos on mahdollista. Miten sut sidottaisiin sänkyyn? Eikö synnyttäjät voi ihan vapaasti liikkua ja se on suositeltavaakin.